Kuraläpän valokeila: Matias Konttinen

Kuka olet ja mitä teet pyöräilyn parissa?
Olen Matias Konttinen, 17-vuotias Dh kuski Vantaalta. Kilpailen alamäkipyöräilyssä Suomessa sekä ulkomailla. Suomessa olen pääosin ajanut Suomi dh kisoja mutta välillä tulee myös ajettua esimerkiksi mtb rallya. Ulkomailla olen ajanut Euroopan (IXS European cup) ja Ranskan cupin osakilpailuja. Vaikka kisaaminen on suuri osa elämääni, ajan pyörällä vain sen takia, koska se on hauskaa.

Miten ja milloin päädyit maastopyöräilyn pariin?
Päädyin alamäkipyöräilyn pariin 11-vuotiaana 2018 syksynä. Lajin löysin YouTuben kautta, kun näin Fabio Wibmerin videoita ja niiden kautta lisää videoita. Ensimmäistä kertaa pääsin ajamaan Dh:ta, kun olin jankannut vanhemmilleni lajista tarpeeksi. Onneksi yksi vanhempieni tuttava ajoi silloin alamäkipyöräilyä ja otti minut mukaan Kokonniemeen ja opasti toimimaan bikeparkissa oikein. Harrastus eskaloitui sen jälkeen nopeasti ja ensimmäinen Dh pyörä tuli ostettua jo muutaman viikon jälkeen. Siitä lähtien erilaisia pyöriä on alkanut kasaantumaan omaan valikoimaan, jonka myötä myös into maastopyöräilyyn on kasvanut. Dh:n kisaamisen aloitin aktiivisesti vuonna 2021
Vaikka aloitin alamäkipyöräilyn 11-vuotiaana ei se tarkoita sitä, etten olisi jo sitä ennen kaksipyöräisillä ajanut. Olen heti kävelyn opittua siirtynyt potkupyörän päälle ja aina sen jälkeen ajanut pyörillä. Viisivuotiaana sain mönkkärin ja heti sen perään kuusivuotiaana 50 cc crossipyörän. Motocrossin pariin päädyin, koska isäni ja setäni ovat kisanneet sen parissa paljon. Moottorilliset pelit jäivät kuitenkin aika nopeasti pois pelistä(hetkeksi). Kahdeksanvuotiaana löysin BMX racingin, jota ajoin kolme vuotta. Kisasin myös hieman BMX:n parissa. 13- vuotiaana aloin taas ajelemaan motocrossia huvin vuoksi silloin kun kerkeän. Olen myös viettänyt useita tunteja koulupäivän jälkeen rakentamassa dirtti hyppyjä.

Millä pyörällä ajat mieluiten ja miksi?
Lempipyöräni on ehdottomasti Dh tykkini. Aina kun on mahdollisuus valita alamäkipyörällä ajaminen, jonkin toisen pyörän sijasta, valitsen sen aina. Toisaalta sähköenskalla ajaminen maltsussa muistuttaa dh:ta hyvin paljon ja on aika lailla koko talveni, kun ei muualle pääse ajamaan. Tykkään kuitenkin luomuenskastani ja dirtistäni, koska ne ovat mukavaa vaihtelua ja kuitenkin maastopyöräilyä. Eivät ne kuitenkaan dh pyörää voita.
Mikä on hienoin kokemuksesi pyöräilyn parissa?
Hienoja kokemuksia Dh:n parissa löytyy paljon. Jotkin ovat hyviä tuloksia kisoissa esimerkiksi MU19 luokan suomenmestaruuden voittaminen vuonna 2024 Kokonniemessä. Jotkin ovat ajoreissuja Espanjaan talvella.
JMutta jos pitäisi vain yksi nimetä, sanoisin sen olevan kesän 2024 Euroopan ajoreissu, joka sisälsi pari kisaa, paljon autolla matkaamista ja ajoa kavereiden kanssa. Pääsin tällä reissulla myös ensimmäistä kertaa Morzineen, missä yritimme kavereiden kanssa selviytyä kuraisilta Pleney steepsin reiteiltä. Se sisälsi paljon naurua, liukumista ja huutoa. Siellä myös opin että pyörä ei aina pysähdy vaikka haluaisit.
Mikä motivoi pyöräilemään?
Pyöräilyyn minua motivoi eniten kavereiden kanssa hauskanpito ja kisoissa pärjääminen. Pyöräily antaa minulle myös mahdollisuuden irrottautua muusta maailmasta ja antaa mahdollisuuden olla stressaamatta mitään. Oman kehityksen näkeminen myös motivoi paljon ajamaan lisää.

Mikä on tavoitteesi pyöräilyn suhteen kuluvalle kaudelle?
Kausi 2024 meni varsin hyvin ja voidaan sanoa, että tavoitteet täyttyivät aika hyvin. Sain paljon kokemusta ulkomailta ajamisesta ja kisaamisesta, jonka avulla pystyn kehittämään ajamista tulevaisuudessa. Pärjäsin myös kotimaan kisoissa hyvin ja pysyin terveenä melkein koko kauden. Nyt offseasonin aikana olisi tarkoitus kehittää heikkouksia, jotka ulkomailla nousi esille. Ne ovat lihas- ja kestävyyskunto sekä itseluottamus. Aion kuitenkin ajaa pyörällä ja pitää hauskaa niin paljon kun kerkeän treenaamisen ohella.
Ensikauden tavoitteena olisi saada lisää kokemusta ulkomailla kisaamisesta. Ajan ainakin muutaman EDC-cupin kisan ja ehkä jopa maailman cupin kisan, jos se on mahdollista ja järkevää. Kisaan myös Suomessa niin paljon, kun kerkeän ja jaksan. Kaiken tämän lisäksi haluaisin myös päästä ajamaan eripuolilla Eurooppaa ja takaisin Morzineen.

Mikä on suosikkiajopaikkasi Suomessa ja/tai maailmalla?
Suosikkiajopaikkani on ehdottomasti Tornari sen monipuolisuuden ja haastavien reittien vuoksi. Tornari on myös koti bike parkkini, koska asun 20 minuutin päässä. Tornarin reitit ovat auttaneet minua paljon kisakauteen valmistautumisessa ja muuten vain ajotaitojen kehittämisessä. Ulkomailla en ole vielä ehtinyt bike parkkeja hirveästi käydä läpi mutta tähän mennessä Morzine on ollut ehdottomasti paras. Löytyy maailman parhaat loamerit, flow pätkät ja dh reitit.
Mikä suomalainen pyöräliike on suosikkikauppasi?
Lempipyöräliikkeeni on ehdottomasti Fillariosa. Sinne kun viet iskarit huoltoon tulevat ne takaisin parempana kuin uutena.

Pro tipsi muille – Millä asialla pyöräilystä tulee naksun verran parempaa?
Pidä hauskaa! Pyöräkin kulkee kovempaa, kun pidät vain hauskaa. Mutta jos pitäisi antaa vinkki, miten tulla nopeammaksi ja turvallisemmaksi pyörän päällä sanoisin, että älä aja aina täysiä tai yli rajojen. Välillä on hyvä ottaa naksu pois vauhtia ja keskittyä oikeaan ajotekniikkaan ja siihen että saat pyörän menemään minne haluat.
Jos sinulla olisi käytössä 150€, niin miten käyttäisit sen, jotta saisit parhaan mahdollisen hyödyn pyöräilyyn?
Huomaan usein, että ihmiset ajavat todella kuluneilla renkailla ja ihmettelevät miksi on niin liukasta. Uudet renkaat auttavat ajamista todella paljon ja tekevät pyörästä paljon helpomman ajaa. Hyvät renkaat myös kuluvat nopeasti, jonka takia niitä pitää ostaa usein. Joten jos minulla olisi 150€ käytettävänä ne menisivät suurella todennäköisyydellä renkaisiin.

Mitä teet päivittäin/säännöllisesti kehittyäksesi pyöräilijänä?
Ajan pyörällä niin usein, kun pystyn ja jaksan. Yritän myös aina pitää ajamisen hauskana, vaikka sen ei ihan aina sitä tarvitse olla. Mietin myös päivittäin, miten voisin olla parempi kuski henkisesti sekä fyysisesti. Miettimisen lisäksi käyn myös salilla ja lenkeillä säännöllisesti. Olen nyt lähiaikoina alkanut pitämään fyysistä kuntoa aika tärkeänä osana kehittymistä. Myös pyörän rassailu on melkein päivittäistä ja tärkeää, vaikka sitä ei aina jaksaisi tehdä.
Mistä somekanavasta voi seurata pyöräilyjäsi?
Minua voi seurata Instassa @matias_kon

Kirjoittanut:

Mikko päästettiin Kuraläpän joukkoon omasta mielestään Suomen virallisen Trail Hunterin statuksella. Intohimoinen pyöräilyn harrastaja on suunnannut ajatuksensa aikuisuuden taakan keskellä harrastekilpailijan ajamisista pyöräilylle aukeavan ajan käyttämiseen itselleen uusien polkujen ajamiseen, edes joskus. Kiinnostuksen kohteena omien ja kylän miesten pyörien speksaamisen ohella on toimintakyky jonka tulisi säilyä aina eläkepäivien vuorilta paiskautumiseen asti.