Millä pyörillä Tahkolla kisataan? TahkoMTB Bike check

Siitä syystä Tahkolla näkee poikkeuksellisen monipuolisen kirjon erilaisia pyöräsetuppeja.
Keräsimme starttilistalta etukäteen kiinnostavia kuskeja ja kysyimme, millä pyörällä Tahkolla kisataan ja miksi juuri se tuntuu sopivalta.
Samuel Pökälä
Ikä 36 / Lahti / 60km

Pyörä: Scott Spark World Cup Evo FA vuosimallia 2024. Tärkeimmät komponentit ovat Sram XX SL Transmission osasarja, RockShox SID Ultimate / Sidluxe Ultimate Flight Attendantilla, RockShox Reverb hissitolppa ja Syncros Silverton 1.0s kiekot. Tahkolle laitoin Vittoria Peyote 29×2,4” kun kelin pitäisi olla kuiva. Takana on insertti. Kammet on perinteiset 175mm tehomittarilla ja 36t rattaalla.
Mieluisin asia pyörässä: Kyllä se Flight Attendant on hyvä. Ajan melko pehmeällä jousituksella ja FA toimii siihen yhdistettynä erinomaisesti. Muutenkin tykkään Sparkin alustasta todella paljon, se on mielestäni mukavan tehokas. Keulakulma minulla on jyrkimmässä asennossa mikä on tuntunut sopivalta oman tyyppiseen ajoon. Sparkissa saa helposti ohjainlaakerin kupeilla säädettyä ohjauskulmaa ja koitin myös loivempaa kulmaa mutta se tuntui vähän turhan laiskalta omaan makuun. Tai sitten olisi vaan vaatinut enemmän totuttelua.
Pekka Rahikainen
Ikä 39 / Vuokatti / 120km

Pyörä: Pyöränä on KTM Scarp MT Exonic 120/115mm Fox Factory -alustalla. Kiekot ovat Kasper Wheels DT240-navoilla, ja renkaiksi valikoitunut Maxxis Aspen 2.4″ (insertit molemmissa päissä). Voimansiirto on kokonaan Sram XX1 Eagle AXS, kammet oldschool 175mm Sigeyin tehomittarilla varustettuna. Jarruina Shimano XTR. Ohjaamo on Syncros Fraser 70mm/740mm, dropper Bike Yoke Divine SL ja satulana SQlab Ergowave R Carbon.
Mieluisin asia pyörässä: Pyörä istui heti alusta alkaen omaan käteen mainiosti. Foxin alusta pelaa hienosti ja vaikka geometria onkin nykynumeroiden valossa hieman vanhahtava, riittää se omaan ajoon vallan hyvin. Keveistä herkän tuntuisista kiekoista tykkään myös kovasti.
Tiina Idström
Ikä 37 / Saariselkä / 60km

Pyörä: Orbea Oiz M LTD, renkaina Pirelli XC RC 29×2,4, satula ja gripit SQlab.
Mieluisin asia pyörässä: Erityisesti pidän pyörässäni siitä, että ajoasennon saa säädettyä lyhyellekin kuskille toimivaksi. SQlabin satula ja gripit lisää ajomukavuutta pitkinä ajopäivinä.
Toni Tähti
Ikä 33 / Viitasaari / 60km

Pyörä: Ajan Tahkolla Toni Bikes DC -prototyyppirungolla. Kyseessä on oman Toni Bikes -pyörämerkin moderni XC / down country -henkinen täysjousto 120mm joustolla. Ajatus tämän pyörän takana on se, että sillä pitää pystyä ajamaan kovaa maastossa kokonaisuutena. Ylämäet, alamäet, tekniset kohdat ja pitkät väsyttävät pätkät. Pyörän pitää toimia koko reitillä niin, ettei se ala rajoittaa tekemistä.
Mieluisin asia pyörässä: Parasta tässä pyörässä on se, että se on oma pyörä. Oma merkki, oma ajatus ja oma speksi. Olen saanut rakentaa sen juuri sellaiseksi, mistä itse tykkään. Siinä on todella hieno tunne, kun pyörä ei ole jonkun valmistajan valmis näkemys, sillä mukana on nyt oma käsitys siitä, millainen kovan maastoajon pyörän pitää olla.
Lauri Väisänen
Ikä 36 / Sotkamo / 60km

Pyörä: 2023 vuoden S-Works Epic. Pyörän olen kasannut rungosta, joka toimitettiin alkuperäisesti brain iskareilla. Päivityksen myötä alle vaihtui Fox Factory -sarjan alusta. Takana Fox Float DPS 110 mm joustolla ja edessä Fox Factory 34 SC 120 mm kaksiasentoisella Remotella. Fox vain on ❤️ Voimansiirtona Sram XX1 eagle AXS, pienenä muutoksena Garbarukin pitkä häkki ja rissapyörät, 170 mm kampisarja, joista wattidataa tarjoilee Quarq.
Ohjaustanko Roval Control SL 90 mm 780 mm leveänä. Fox Factory 150mm dropper höystettynä SQlab 612 Ergowave R Carbon satulalla.Pysähtymisestä vastaa Shimano xtr jarrut. Elite Wheelsin kuitukiekot ja renkaina tälle kesälle on tullut Continental Dubnital 2.4” leveänä.
Mieluisin asia pyörässä: Onko muita pyöriä tehty kuin S-Works? 🙈Pyörän nopeus ja tehokkuus ovat minulle avainasemassa. Epic on erittäin kevyt kiipeämiseen, mutta on silti todella nopea alamäessä. Taitaa kuski vain rajoittaa tällä hetkellä! Epic on hyvin keveä ja ketterä. Parasta pyörässä on, kun se reagoi todella nopeasti kuljettajan liikkeisiin, miksi se onkin omimmillaan suomalaisilla poluilla.
Dani Härginen
Helsinki / 60km

Pyörä: Mondraker F-Podium RR SL koossa L Rockshox SID Ultimate Flight Attendant -”tekoälyiskareilla” (120/110mm).Vasempaan podiin on modattu ylänappiin manuaalinen lukitus.
Vanteet ovat Mavic CrossMax Carbon SL Ultimate 29 Boost, joissa kiinni takana Maxxis Aspen 2.4″ ja edessä sama rengas ST-versiossa. Varavanteina toimii Bontrager Kovee XXX Maxxis Rekon Race -renkailla.
Jarrut ovat Sram Level Ultimate nelimäntäiset. Kammet ovat Sram XX SL Carbon Eagle T-Type tehomittarilla, ja juuri ennen Tahkoa on vaihdettu Garbaruk 34-hampainen eturatas. Voimansiirto on SRAM XX SL Eagle T-Type 10/52, ja ketjuja pyörii käytössä kolme kappaletta vaihtovälin ollessa noin 5–7 lenkkiä.
Ohjaamo on integroitu onOff s9, 760mm leveä ja 65mm stemmillä. Tupit on vaihdettu ODI Float -mallisiin.
Mieluisin asia pyörässä: Pyörässäni on paljon hyviä ominaisuuksia joita voisin kehuskella. Mutta tämä on minun pyöräni, niitä on monia mutta tämä on minun!
Martin Kullberg
Ikä 17 / Imatra-Kittilä / 60km

Pyörä: Specialized Epic 8 pro. Jousituksesta vastaa rokkarin sid ultimate ja sidluxe ultimate, kiekkoina toimii rovalin control carbon. Muuten pyörä täysin alkuperäinen, eli SRAM X0 transmission voimansiirto quarkin tehomittarilla, Fast trak/Air trak rengascombo 2.35 leveänä, BikeYoke divine SL 125mm hissitolppa sekä SRAM Level silver jarrut.
Mieluisin asia pyörässä: Lempiasia pyörässä on ehdottomasti ihanan räikeä väri! Vaikkei kirkkaan väriset pyörät ole kaikkien silmään miellyttävintä herkkua, on tämä kilometrien takaa näkyvä sini/pinkki/neonkeltainen marmorikuvioinen pyörä koko pelotonin näyttävin.
Antti Kouva
Ikä 45 / Oulu / 60km

Pyörä: Wilier Urta Max SLR Fox Factory -iskareilla, 120mm joustoa molemmissa päissä. Voimansiirto on Shimano XTR 12-vaihteinen, kampina XX1 Quarq-tehomittarilla. Kiekot ovat Porte / Bontrager XX, ja Tahkon setupissa renkaina pyörivät Schwalbe Thunder Burt 2.25″ Vittoria Light XC -inserteillä. Normaaliolosuhteissa pyörän alle vaihtuu Schwalben isompi 2.4″ Rick XC.
Mieluisin asia pyörässä: Wilierin täysjousto on kyllä tehty kovaan vauhtiin jonka huomaa hyvin alamäissä todella loogisella käytöksellä joka vääntää suupielet virneeseen joka kerta.
Kusti Kittilä
Ikä 45 / Tuusula / 60km

Pyörä: Giant Anthem Advanced SL 1, aka: Keisari Anthem IV.
Polut tasoittelee Rokkarin 120/120mm Sid / Sidluxe 3P etälukittava alusta.
Kisakiekkoina pyörii Giant XCR WheelSystem setti, jossa päällä Maxxis Aspen 2.4 WT edessä ja takana. Ohjaamo on Giantin integroitu XC Carbon 70mm stemmillä ja 780mm leveydellä. Satulaa tiputtelee Giant Contact Switch SL 140mm.
Päivitykset: Alkuperäinen GX Transmission voimansiirto vaihtui Sram 1987 versioon. Eli alumiiniset 170mm kammet, 32T eturatas, Quarqin tehomittari ja älyttömän ölövi hopeinen ketju. Shimanon XT -jarrut saivat R -kirjaimet ja jarrulevyt vaihtuivat sinisiin Ashimoihin 180/ 160mm.
Mieluisin asia pyörässä: Rungon jäykkyys yhdistettynä alustan polkemistehokkuuteen. Nämä ovat naurattaneet ja hämmästyttäneet kummallakin testilenkillä. Jäljellä olevat watit välittyvät takarenkaalle todella tehokkaasti. Laskeminen on rentoa, kun pyörä pitää linjansa mallikkaasti rajuissakin kivikossa. Kääntöpuolena tässä on, ettei alamäkien vauhti tunnu enää missään.
Mitä en pyörästä vaihtaisi: Rukoa, tankoa ja XTR:n polkimia.
Maria Mikkonen
Ikä 37 / Jämsä / 60km

Pyörä: Orbea Oiz M LTD 2024, SRAM XX tr voimansiirrolla ja sähkövaihteilla. Keulana Fox 34 Float SC Factory 120 FIT4 Remote joustohaarukka ja takaiskarina
Mieluisin asia pyörässä:Pyörästä on tosi vaikea nimetä yhtä mieluisinta ominaisuutta, mutta pyörän geometria ansaitsee ehdottomasti kehut! Aiempaan kisakonkeliin verrattuna pyörä on helpompi ja vakaampi ajaa erityisesti alamäkeen. Tän fillarin myötä aiempi arkajalka on uskaltautunut irrottamaan sormia rohkeammin jarruilta ja nauttimaan vauhdista alamäissäkin ylämäkiraaston lisäksi!
Tomi Kaurahuhti
Ikä 17 / Jämsä / 60km

Pyörä: Ajan Tahkolla Toni Bikes DC -prototyyppirungolla. Kyseessä on Toni Bikesin moderni XC / down country -henkinen 120mm täysjousto, joka on tehty kovaan maastoajoon. Pyörän ajatuksena on, että sillä pystyy ajamaan kovaa sekä teknisillä poluilla että jyrkissä nousuissa.
Mieluisin asia pyörässä: Parasta pyörässä on se, että se tuntuu nopealta teknisillä poluilla ja myös jyrkissä ylämäissä. Nousuissa pyörä vastaa hyvin polkemiseen ja teknisissä kohdissa se tuntuu varmalta.
Tarmo Lehtinen
Ikä 38 / Tampere / 120km

Pyörä: Specialized Epic HT. Lähtöjään Comp mallin Epic Ht, mitä hieman paranneltu. Keulana Foxin 34 SC 110mm.
Mieluisin asia pyörässä: Mitoitukseltaan varsin sopiva pyörä ja ennen kaikkea helppo huollettava. Lauantaina saattaa kyllä tulla täysjoustoa ikävä. 😄
Elias Eskelinen
Ikä 17 / Rajamäki / 60km

Pyörä: Pivot Mach 4 SL Expert. Keulana toimii Foxin 2025 FACTORY 34 FLOAT 29 120 ja perästä löytyy Foxin 2027_24 FACTORY SERIES FLOAT. Takakiekkona toimii DT SWISS XRC 310, jossa on kumina Vittoria Peyote 2.4 leveänä. Etukiekosta ei ole aivan varmuutta, mutta kumina edessä toimii Vittoria Mezcal 2.4 Leveänä. Vaihteistona toimii Shimano XT, sekä jarruina Shimanolta XTR:ät. Kammet on Race Face era, sekä eturatas. Tankona toimii Phoenix Team Flat 700mm leveänä
Mieluisin asia pyörässä: Pyörä on tuntunut kyllä omaan käteen aika hyvälle ja suurin tekijä siihen on ollut pyörän loivat geometriat, sekä polkutehokkuus. Poluilla voi vain painaan menemään kaikesta ylitse ja pyörää on helppo käsitellä, sekä pyörä on varman ja vakaan tuntuinen laskuissa.
Mikko Vainio
Ikä 41 / Ilmajoki / 60km

Pyörä: Specialized Epic 8 Pro. Jousitus Rock Shox Sid ja Sidluxe Ultimate, vaihteisto Sram X0 Transmission sarjaa, jarrut Sram Stealt Level slv, kiekot Roval Control. Kaikki yllämainitut pyörän vakio-osia. Alkuperäisistä poiketen kampisarjaksi on vaihdettu Quarq XX1 kuitukammet wattimittarilla ja satulaksi Fizik Antares R1.
Viimeiset 15 vuotta on omissa maastopyörissä ollut aina käytössä jokakelin yleisrengas eli Schwalben Thunder Burt. Nyt kuitenkin tämä kesä on ajettu Continentalin Dubnital renkailla 2.4″ levyisinä. Liekkö neljänkympin villitys iskenyt, kun tällä tavalla on pitänyt alkaa renkaita vaihtelemaan. Onhan se kuitenkin niin, että se on miehessä vika jos ei Thunder Burtit kelpaa.😁 Mutta hyvin on kyllä nuo Dubnitalitkin pelannut.
Mieluisin asia pyörässä: Paras ominaisuus pyörässä on sen uskomattoman hyvät alamäkiominaisuudet. Epic toimii erittäin hyvin nykyaikaisilla teknisesti haastavilla XCO-radoilla, ollen kuitenkin samalla riittävän polkemistehokas myös ylämäkeen.
Reima Idström
Ikä 44 / Saariselkä / 60km

Pyörä: Orbea Oiz Ltd, Pirelli Scorpion XC RC 2.4, satula ja gripit SQLAB
Mieluisin asia pyörässä: Rockshox Flight attendant tekee pyörästä huolettoman ajettavan.
Antti Kuitto
Ikä 46 / Espoo / 60km

Pyörä: Orbea Oiz M-Team. Osasarjana mekaaninen XTR 34 piikkisellä eturattaalla. Alustana Foxin 34 & Float SL Factory iskarit 120mm joustoilla etu/taka. Iskareissa remote-lukitus 760mm leveässä Orbean kuitutangossa, jossa käsiä hivelevät ESI:n foamigripit. Takamuksen alla Foxin Transfer SL hissitolppa ja jakkarana SLR boost kit carbon – mutta myönnettäköön, että oldskool-kuskina en hissitolppaa juuri käytä, mutta en oo jaksanu ottaa poiskaan. kun ei se paljoa paina. Tehomittarina toimii normaalisti oikeassa kammessa oleva 4iii, mutta sen mentyä huoltoon, laitoin pyörään Garminin uudet tehopolkimet XTR M9200 polkimien tilalle.
Mieluisin asia pyörässä: Odottelen juuri julkaistua uutta Oizia itselle, mutta olen kyllä pitänyt tästä nykyisestäkin mallista tosi kovasti. Geometria on hieno yhdistelmä vakautta alamäissä ja tehokkuutta jyrkän satulakulman ansiosta tasaisemmilla hiekkapätkillä kuten Kinahmin suoralla. Siltikin pyörä menee nätisti hitaammallakin kikkailupolulla ja kaikessa auttaa toki myös hyvin toimiva jousitus. Käytän tangolukitusta tosi paljon ja usein ajan jopa pyörä kokonaan lukossa teknisempiäkin nousuja, etenkin kun jaloissa alkaa virta loppumaan. Uuden Oizin osalta vaikein valinta onkin päätös sähköisen XTR:n & mekaanisten lukitusten ja Transmissionin ja Flight Attendandin kesken – en ole vielä saanut päätöstä aikaiseksi, siinä määrin tykkään tuosta mekaanisestakin lukituksesta.
Joni Savaste
Ikä 22 / Joensuu / 60km

Pyörä: Pivot Mach 4 SL. Alustana toimii Fox Factory 34SL 120mm ja perässä 110mm joustoa. Kiekkoina toimii pomminvarmat Reynolds kiekot. Renkaina toimii Vittoria Peyote takarenkaana ja edessä Vittoria Mezcal 2,4 leveänä. Vaihteistona toimii Sram XX SL. Jarruina toimii Sram ultimate ja jarrulevyinä ja paloina Galfer. Etulevynä on 180mm ja takana 160mm. Dropperina Oneup v3 dropper 150mm. Polkimina toimii Shimano XTR ja kammesta löytyy Quarqin wattimittari.
Mieluisin asia pyörässä: Tykkään erityisesti Pivotin DW-link jousituksesta, joka toimii erinomaisesti Suomen maastoissa. Mach 4 SL polkemistehokkuus ja kiihtyvyys on myös erityisen hyvä. Pyörän geometria on hyvin loiva ja se on erittäin nopean tuntuinen poluilla.
Noora Kanerva
Ikä 39 / Helsinki / 60km

Pyörä: Orbea Oiz M LTD. Runko OMX-hiilikuitua, keulana Fox Factory Float 34 ja iskarina Fox Float DPS Factory, molemmissa 100mm joustoa kolmiportaisella lukituksella. Kiekot 29” DT Swiss 1200. Voimansiirto SRAMin XX1 Eagle AXS -sarja, jossa takana 12x 10-50 pakka ja edessä 34 hampainen rieska. Jarruissa olen aina luottanut huoltovarmoihin shimanon xt levyjarruihin, jarrulevyjen koot 180mm edessä ja 160mm takana. Renkaina Vittoria Barzo edessä ja mezcal takana 2.35 tuumaisina.
Mieluisin asia pyörässä: XC-kisakuskina minuun on vedonnut OMX-rungon keveys ja jäykkyys yhdessä nopean käsittelyn kanssa, jotka tekevät pyörästä huippukilpurin. XCO ajossa olen tottunut säätelemään vaihteita sekä iskareiden lukitusta jatkuvalla syötöllä ajon aikana minkä vuoksi kolmiportainen lukitus sekä sramin sähkövaihteiden tarkkuus ovat olleet minulle erittäin keskeisiä ominaisuuksia.
Bob Jakovski
Ikä 40 / Seinäjoki / 60km

Pyörä:
Specialized Epic 9 Pro. Alustana toimii Rokkarin Sid + Sidluxe Flight Attendantilla. Kiekkoina Roval Control SL VI ja renkaina Spessun Fast Trak + Air Trak -combo 2.35” leveänä. SRAMin X0 transmission vaihteistona höystettynä 165mm kammilla, joissa kiinni Quarqin tehomittari. Jarruina SRAM Motivet. Tanko on 760mm Roval Control SL ja dropperina Bike Yoke Divine SL 125mm.
Mieluisin asia pyörässä:Pakko myöntää, että Rokkarin Flight attendant on aika kiva. Se on hyvin kustomoitavissa omaan ajotyyliin sopivaksi ja sen jälkeen se toimii kuin ajatus, eikä siihen tarvi uhrata ajatustakaan, senkun polkee menemään minkä kerkee.
Epicin geo on myös sellainen, josta sytyn kovasti. Alamäkeen ei pääse kuin täysiä ja lisäksi se mahdollistaa helpon vauhdinpidon lisäksi myös palautumisen alamäessä, jotta taas jaksaa iskeä ylämäkiin.
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.
