Black Ice 400 – kotimaisen suunnittelutyön tuloksena syntynyt nastarengas

Minkälaista mustaa jäätä?
Kyseessä on siis Suomessa PowerFactoryn tiimin itse suunnittelema plussakoon talvirengas. Rengas on mallimerkiltään Black Ice 400 ja sitä on saatavilla 27.5” ja 29” koossa. Renkaan hinta on PowerFactory mukaan 129€ (molemmat koot). Nastoja 29-tuumaisessa renkaasta löytyy 448kpl (27.5” 420kpl) ja renkaan leveys on 2.6”. 30mm leveälle (sisäleveys) kiekolle laitettuna rengas on leveimmillään 65mm. Suuresta nastamäärästään huolimatta 29-tuumainen rengas painaa vain 1160g. Renkaan kylki tuntuu sormien väliin melko ohuelta, mutta tämä sallittakoon, koska talvella useimmat renkaansärkijäkivet ovat lumen alla piilossa. Nastoiksi PowerFactoryn tiimi on valinnut omatkin suosikkini eli kartiomalliset nastat. Toisin kuin edeltävässä 300-mallissa, 400-mallin kaikissa nappuloissa on nastat. Nappulakuvion näet parhaiten tämän julkaisun kuvista, mutta mainittakoon nappulakuviosta muutama huomio. Nappularivistö jättää ainoastaan renkaan keskelle tyhjän välin kun rengasta tarkastellaan pituussuunnasta.

Keski- ja reunanappulan väliin tyhjää aluetta ei jää. Keskinappulat kaartuvat aavistuksen sivuille ikään kuin avustaakseen reunanappuloita pyörää kallistettaessa. Poikkileikkaukseltaan rengas on melko pyöreä. Pienenä detailina mainittokoon vielä, että renkaan kylkiä koristaa heijastinnauha sen molemmin puolin. Turvallisuusnäkökulmasta katsottuna tämä lienee ihan perusteltua Suomen pimeinä iltoina muun liikenteen seassa kurvaillessa. Se, miellyttääkö heijastinnauha käyttäjän silmää, jakanee tässäkin tapauksessa mielipiteitä. Itse olisin pärjännyt ilmankin heijastinta, tosin kaverini oli niistä kateellinen. Black Icejä ei mainosteta tubeless-renkaina, joten käytin testirenkaissani sisureita. Asia kuitenkin vaivasi sen verran, että päätin kokeilla lopuksi onnistuisiko niiden käyttö ilman sisuria. Rengas nousi vanteelle lattiapumpulla tosi helposti. Asiaa toki helpotti se, että renkaan toinen reuna oli sisurin jäljiltä valmiiksi omalla paikallaan. Täysin tiiviiksi en rengasta kuitenkaan onnistunut saamaan. Rengas vuoti noin 0,6 baria kahdeksassa tunnissa. Vuoto tapahtui ainoastaan renkaan ja kehän välistä. Renkaan kyljet eivät ”hikoilleet”. Ehkä jollain järeämmällä litkulla renkaan voisi saada paremmin tiiviiksi. Käytössäni oli Stan’sin tavallinen mustakorkkinen litku.

Valmistajan ohjeen mukaan Black Icet vaativat 30km sisäänajon kovalla alustalla. Kun sulaa asfalttia ei ollut tarjolla, ajoin sisäänajon peilikirkkaan jäisellä VR:n huoltotiellä. Poljin varuiksi 40km ja siihen päälle ajoin varovaisen revittelyn vaihtelevan jäisillä ja lumisilla poluilla. Ensimmäisillä ajokerroilla renkaista irtoili muutamia nastoja. Nastojen irtoilu varsinkin renkaiden elinkaaren alkuvaiheessa on ihan normaalia ja irronneen nastan paikalle voi vielä onnistuneesti painaa uuden irtonastan. Niin kauan kun renkaan nappula ei ole vaurioitunut uuden nastan saa kyllä pysymään paikallaan. Nastan alle voi tarvittaessa laittaa vielä tippa liimaa. Renkaan kylkeen painettu ohjepaine renkaille on 2,5-3,8 bar, mutta pidin omat renkaani noin 1,9-2,0 barin paineissa.
Jäällä
Black Ice rullaa jäällä hyvin. Tietenkin vierintävastus on aina kovalla alustalla pienempi, mutta renkaan leveydestä ei tuntunut olevan haittaa rullaavuuden osalta. Normaalissa peruspolkuajossa renkaat toimivat moitteettomasti. Aggressiivisessa ajossa peilijäisellä polulla Black Ice irtoaa kaarreajossa aavistuksen herkemmin kuin jokin kapeampi kilpailijansa. Irtoaminen on kuitenkin hallittua kunhan vaan kuskin painopiste pysyy riittävästi etuakselilla. Vetopito renkaalla on ihan hyvä, mutta vaatii pientä tarkkuutta kuskin painopisteen siirtelyssä renkaiden välillä.
Kovaksi painunut lumipolku
Jääajon jälkeen pääsin ulkoiluttamaan Black Icejä lumisateiden jälkeen kovaksi tamppaantuneilla talvipoluilla. Tämä on se talvipolkutyyppi ja hetki, jolloin Strava-kruunut vaihtavat usein omistajaa. Suorilla baanoilla jopa xc-rengas voi riittää, mutta mutkat on vähän siinä ja siinä tarttuuko niihin edes endurorengas, tiedätte kyllä. Tällaisissa olosuhteissa Black Ice toimii muihin olosuhteisiin verrattuna parhaiten. Rengas rullaa nastarenkaaksi hyvin, mutta kaarre- ja mutka-ajossa pito oli useampaa järeää kitkarengasta parempi. Renkaan vetopito alkoi myös löytyä tällaisella polulla.

Lumisateiden jälkeen
Lumisilla poluilla ajot ovat jääneet tänä talvena vähemmälle niin hyvässä kuin pahassa. Ehdin kuitenkin hiukan ajamaan vasta sataneen lumen päällä, jotta sain fiiliksiä Black Icen käyttäytymisestä lumella. Plussarengas erottuu näissä olosuhteissa edukseen. Rengas ei kiemurtele yhtä herkästi kuin kapeammat renkaat tapaavat tehdä. Nastoista lumella ei juurikaan ole hyötyä, mutta renkaan nappulat sen sijaan toimivat hyvin hakiessaan lumen läpi pitoa kovemmasta alustasta. Vetopito renkaissa oli lumella hyvä, vaikka en laskenut rengaspaineita. Rengaspaineita laskemalla pitoa saadaan lisättyä entisestään. On kuitenkin syytä muistaa, että renkaiden sisällä oli sisurit, joiden puhkeamisherkkyys kasvaa rengaspaineiden ollessa tarpeeksi alhaiset.
Loskaa
Useamman päivän jatkuneiden plussakelien seurauksena polut alkavat olla vähän loskaisia ja eletään viimeisiä hetkiä, kun poluilla on vielä järkevää ajaa ennen seuraavia pakkasia. Bob on ajanut traineria jo pari päivää ja tehnyt keulainventaarion. Black Icet pääsee vielä kerran pihalle ja sitten siirryn itsekin pelaamaan Zwiftiä. Olosuhteet ja renkaan käyttäytyminen on niin kuin odottaa saattaa: vetopitoa löytyy, mutta vierintävastus on kasvanut. Kovemmissa vauhdeissa kaarreajossa pyörän saa irtoamaan alustasta ja pito löytyy pienellä viiveellä kun nasta ja nappula löytää kovan pinnan noin senttimetrin paksuisen loskakerroksen alta.
Jack of all trades, amerikkalaisittain
Rengasvalinnat on tunnetusti kompromissien kanssa pelailua. Haluat mahdollisimman rullaavan renkaan, mutta siinä pitää olla myös riittävästi pitoa. Valitettava tosiasia on kuitenkin se, että rullaavuus usein parantuu pidon kustannuksella ja toisin päin. Talvi tuo tähän vielä oman lisänsä, jolloin renkaalta voidaan vaatia pitoa jäällä eli nastoja ja hyvää kantokykyä ja vetopitoa lumella. Nasta ei auta lumihangessa eikä leveä rengas toimi jäällä. No kuinka Black Ice 400 sitten sijoittuu tässä valintojen maailmassa? Kuvitellaan asteikko, jonka toisessa päässä on kapea hyvin jäällä pitävä, mutta huonosti lumessa käyttäytyvä nastarengas. Asteikon vastakkaisessa päässä on paksu plussakoon nastaton kitkarengas, jonka ominaisuudet ovat päinvastaiset. Sijoittaisin Black Icen asteikon välimaastoon, ehkä naksun verran plussakoon kitkarengasta kohti. Yhteenvetona rengas toimii eri talviolosuhteissa hyvin. Sen nasta puree kyllä jäähän, eikä sen toimintaa voi normaaliajossa moittia. Tästä huolimatta aggressiivisessa ajossa rengas jättää vaikutelman, että nastan purenta voisi olla aavistuksen kovempi jäällä. Jos kuitenkin haluat talveksi yhdet renkaat etkä välitä vaihdella renkaita/kiekkoja olosuhteiden mukaan, täyttää Black Ice 400 monen kuskin vaatimukset.
Kirjoittanut:

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.