Ruska 2024: Osallistujien kalusto 2000km matkalle
Ruska on vuosittainen pyöräilytapahtuma, joka haastaa osallistujat ajamaan itsenäisesti läpi Suomen. Ruska 2024 tapahtuma starttasi 13. syyskuuta Helsingistä, ja reitin varrella oli kolme kontrollipistettä: Kurikassa, Pallaksella ja Sodankylässä, ennen saapumista maaliin Tromssassa. Matkaa reitille kertyi yhteensä yli 2000km.
Ruska ei ole kilpailu perinteisessä mielessä, vaan osallistujat pyrkivät saapumaan maaliin annetun määräajan sisällä. Tapahtuman säännöt noudattavat itsenäisen pyöräilyn periaatteita, eikä osallistujilla ole lupaa vastaanottaa ulkopuolista apua. Reitti kulki harvaan asuttujen alueiden läpi, joten huolellinen suunnittelu ja varustautuminen olivat avainasemassa.
Syksyn ruska ja vaihtelevat sääolosuhteet loivat tapahtumalle oman ainutlaatuisen tunnelmansa. Seuraavaksi tarkastellaan, millaisilla pyörillä ja varusteilla osallistujat selvisivät tästä vaativasta matkasta.
Ruska 2024 -tapahtumaan ilmoittautui 50 henkilöä, joista aikarajan sisällä maaliin saapui 27 henkilöä.
Kalle Ratilainen
Ikä 36 / Siilinjärvi
Pyörä: 3T Exploro Ultra. Sram XX1 AXS vaihtaja, Force kammet & jarrut. 10-50 takakasetilla 40t eturatas. SONS dynamonapa 32h kuitukehällä edessä. Takana dt swiss CRC 1400. Renkaina Spezialed Pathfinder Prot 42mm tubeleksina . Gilles Berthoudin Galibier satulana. Valona Purpedog customin valmistama Companion dynamovalo jossa sisäinen 1600mAh akku, tämä oli ensitestissä Ruskassa ja tykkäsin toiminnasta! Polkimet xtr maastolukot, Sram Quarg wattimittari, Pyörämittarina Garmin 1040 solar
Laukut: Takana porkkanapussukkana revelate design Terrapin ( Samille kiitokset lainasta!) custom runkolaukku, Restrapin top tube bag, Restrap stem bag 2x. Geosminan drybagit etuhaarukassa 2x. Nemo 1p bikepacking teltta ohjaustangossa. Varusteita oli jälkeenpäin huomattuna varmuusvaralla hiukan liikaa, mutta ei vara venettä kaatanut tällä erää.
Suosikkivaruste: Suosikkivarusteena ehdottomasti pyörä ja sen toiminta. Ei yhtään rengasrikkoa, ei voimansiirto ongelmia sekä yksillä jarrupaloilla pääsi maaliin ( oli kahdet vaihtopalat matkassa). Varmasti fiksu valinta oli voimansiirron kuluvat osat vaihtaa ennen reissua ja uudet paristot wattimittariin ja kahvoihin, Sykevyö söi jostain syystä 2kpl paristoja HKI – Tromssa välillä.
Perttu Laine
Ikä 37 / Lappeenranta
Pyörä: Canyon Grizl. 2×11 Di2 vaihteinen Grizl. Vaihteet 48/31 – 11-34. Renkaina Continental GP5000, takana 35 mm AS TL, edessä 32 mm TL. Takakiekko Hunt 30 Carbon Gravel, etukiekko alumiininen DT Swiss dynamonavalla. USB-werk dynamolaturi. Lisävaihtajat aerotikuissa. Akkuvalot.
Laukut: Satulalaukku Restap 14l (vaatteet + makuupussi) ja pulloteline Wozo. Runkolaukku Apidura (eväät, sadevaatteet, telttakepit) ja vaakaputkilaukku Restrap (elektroniikka) (näiden lainasta kiitos Mikolle). Edessä Restrapin kuivapussi (teltta + makuualusta) sekä Specialized seat bag (huoltovarusteet) hihnalla paketissa. Stemissä Blackburn stembag (naposteltavat)
Suosikkivaruste: Garmin Edge 1040. Olen käyttänyt Garminin laitteita jo noin 10 vuotta. Minulta hajosi vanha Edge 1030 hiukan ennen tapahtumaa ja jouduin käyttämään hetken eri merkin navigaattoria. Toiseen merkkiin siirtyminen oli todella hankalaa ja onneksi ehdin hankkia uuden Garmin laitteen ennen tapahtumaa.
Stefan Sirkiä
Ikä 49 / Helsinki
Pyörä: Trek Domane SL 6 AXS Gen4, Kiekot takana Hunt 30mm hiilikuitukiekko, MCarbon custom kiekko 30mm hiilikuitukehällä ja SON dynamonavalla. Pirelli P Zero Race TLR RS 30mm renkaat. Alkuperäisen tilalle vaihdettu 38cm lev…kapea tanko. SON Edelux II etuvalo, B&M My takavalo. Backupvaloina Fenix BC26R + BC05R V2.0. Deda hiilikuitiset randotikut
Laukut: Restrap saddle bag 14L, Restrap race top tube bag 1.5L, Restrap race aero bar bag 7L, Apidura expedition frame pack 3L, Apidura downtube pack 1.8L
Suosikkivaruste: Ehdottomasti OR Helium Bivy joka mahdollistaa nukkumisen missä tahansa. Nukun oikeastaan aina ulkona ja nukkumapaikka valikoituu 5min sisällä siitä, kun päätän mennä nukkumaan.
Juha Hänninen
Ikä 50 / Mikkeli
Pyörä: 3T Exploro Team, SRAM Force AXS, 44/10-44 välitykset, 35 mm Contin GP 5000 AS tubelesskumit.
Laukut: Kaikki isot Restrapin tuotteita (etu- ja takaholsterit, top tube ja runkolaukku). Takaholsteria tukemassa Topeakin Backloader Wishbone – lähinnä tuon tuomien ylimääräisten pullopaikkojen takia. Tankopusseina Revelate Designsin ja PRO:n pussukat
Suosikkivaruste: Ospreyn reppu, jonka saa pakattua omaan kuljetustaskuunsa nyrkinkokoiseksi. Toimii näppäränä varatilana aina tarpeen vaatiessa.
Heikki Kerppilä
Pyörä: Fairdale Weekender teräsrunko, muut osat enimmäkseen Felt F65x cyclocross-pyörästä, TRP Spyre mekaaniset levyjarrut ym. Kammet vaihdettu Rotor 3D30, yhdellä 40t eturattaalla, modifioitu Shimano GRX 812 vaihtaja, joka hyväksyy 11-51t pakan. Kiekoissa 32 pinnaa, DT Swiss G540 vanteet Velo Orange takanapa ja Shimano UR700 dynamonapa. Renkaina 38mm Panaracer GravelKing SS, tubeless. Busch&Müller dynamovalot, USB-Werk laturi. Pelagon etutarakka ja Velo Orangen ylikokoinen pulloteline.
Pyörä on itse rakennettu ja oma näköinen: painavan puoleinen, ei kovin nopea, mutta vakaa, luotettava ja mukava ajaa. Sopiva vanhanaikaisuus, kuten ulkoiset vaijerivedot, tekevät siitä helpon huoltaa.
Laukut: Restrap-laukkuja koko sarja: Rando Bag etutarakalla, Top Tube Bag ja Frame bag vaakaputkessa, sekä iso saddle Bag takana. Ohjaustangossa vielä 2 pussukkaa, joista toinen Restrapin ja toinen Parta-Matin tuotantoa.
Suosikkivaruste: Vaikea nimetä suosikkia, mutta haluan nostaa esille yhdistelmän etutarakka + ”randokuutio”, sillä tällaista ei ollut kellään muulla. Kuution pakkaaminen ja käyttäminen matkan aikana on vaan niin helppoa verrattuna verrattuna ohjaustangossa roikkuviin nyssäköihin, ja tarakkaan saa kiinni muutakin tarvittaessa.
Mikko Mäkipää
Ikä 44 / Helsinki
Pyörä: Orbea Avant n. vm 2016 maantiepyörä. Osat 2×10 pääosin Campagnoloa. Valoina dynamosta B&M Iq-X ja Lupine Piko, joka hörppäsi vettä ensimmäisenä päivänä eikä sen jälkeen enää mennyt päälle. Takavaloina Niterider Solas ja 2x B&M Secuzed dynamovaloa. Pyörä on se mikä minulla on ja se soveltuu esimerkiksi Ruskan ajamiseen.
Laukut: Laukkuina oli vähän kaikkea. Apiduraa, Ortliebia, Restrapia, Sea-To-Summittia ja Missgrapea. Hankalinta pakkaamisessa oli, että lämpötila oli vähän tavallista korkeampi ja laukut olivat suuren osan matkasta vähän ylitäytetty vaatteilla. Organisointi toimi pääosin hyvin eli oikeat vaatteet olivat helposti löydettävissä ilman kaikken laukkujen tyhjentämistä, mutta totuttuun tapaan ”rakenteeton” satulalaukku oli hankala pakata hyvin silloin, kun se oli puolityhjä. Myös majoitusvarusteiden pakkaaminen edessä olevaan Ortliebin tankolaukkuun vei tarpeettoman monta minuuttia.
Suosikkivaruste: Tämän matkan suosikkivaruste oli yleensä ruokaa täynnä ollut Sea to Summitin heavy duty vedenpitäväpussi tempotankojen välissä. Monet ”ruokalaukut” ovat hankalia vesisateessa ja kylmässä, mutta tätä tempotankojen välissä ollutta pussia oli helppo käyttää, siinä oli riittävästi tilaa ja piti eväät kuivana vuorokauden sateessakin.
Lari Rauno
Ikä 34 / Järvenpää
Pyörä: Paikallinen liike (Chebici) myi mulle jonkun niiden omalla, tai ainakin heidän brandaamalla rungolla olevan pyörän kun aloitin polkemaan enemmän 2021 vuoden keväällä. Pyörä on nähnyt sen verran elämää, että haarukan ja satulaklampin lisäksi ei taida olla mitään alkuperäistä jäljellä. Toistaiseksi ollut tarpeeksi hyvä omiin tarpeisiin.
Pyörä on jotain gravelin ja maantiepyörän väliltä. Runkoon mahtuu 50mm leveät kumit, ja maantiekiekkojen lisäksi löytyy parit eri kiekot leveämmillä kumeilla väärinpyöräilyä varten. Osasarjana Ultegra Di2 ja 105 sekaisin, 11-34 takapakka ja edessä 50-34 rattaat. Välitys tuntuu sopivalta kompromissilta päivittäiseen ja isommalla kuormalla ajoon.
Kesällä tuli rutisevan Huntin tilalle Nextie Wave kehällä ja Erase navalla oleva takakiekko. Ruskaa ja muita tulevia tapahtumia varten hommasin SON 28 dynamohubilla olevan etukiekon ja SON Edelux II dynamovalon. Rengasvalinnaksi osui tällä kertaa Pirellin P Zero Race, edessä 30mm ja takana 32mm.
Laukut: Satulalaukkuna pian tiensä päähän tuleva 16.5L Ortlieb, mikä alkaa olemaan lähinnä liimaa ja gorillateippiä gorillateipin päällä. Tailfin Flip top tube-laukku. Tikuissa kiinni Restrap Race Aero bar-laukku, johon vaihdettu Ortliebin venttiilillä oleva 7L kuivasäkki. Geosmina 1.5L runkolaukku, joka mainospuheista huolimatta ei ole täysin vedenpitävä 😅
Suosikkivaruste: Tailfin flip-laukku ja aerotikkujen alle köytetty Lezyne Micro Floor-pumppu taitavat olla ainoat asiat tämän hetken kokoonpanosta mitkä kulkevat jokaisella lenkillä, joten mennään niillä.
Jami Koukku
Ikä 47 / Helsinki
Pyörä: Specialized Diverge x1 2020, 11sp 42t x 11-36, renkaina 35mm Continental Grand Prix 5000 AS TR, Hunt carbon gravel kiekot.
Laukut: Ortlieb runkolaukku, Tailfin top tube pussukka sekä takatellari laukkuineen, Revelate design jerrycan pussukka, sekä pari tankopussukkaa. Laukut ja pussukat revitty vanhoista setupeista ja vaati pientä säätöä saada tankopussukat järkevästi mahtumaan aerobarien kanssa. Tankopussukoissa kulki vesipullo sekä vedenpuhdistin/pullo, runkolaukussa ruuat, karkit, huoltovälineet, varaosat, pumppu. Toptubessa kännykkä, lisää karkkia sekä muuta pientä. Rack top laukussa bivy, makuupussi ja -alusta. Sivulaukuissa vaatteita, sähkölaitteiden latausvälineet ja virtapankki, sekä kaupasta ostettuja ruokia. Termari oli loppujen lopuksi mukana lämmittämässä mieltä.
Suosikkivaruste: Lähdin matkalle uuden tuttavuuden, aerobarien kanssa ja niistä tulikin reissun yksi tärkeimmistä välineistä. Antoi lisää valikoimaa ajoasentoihin sekä paransi vauhtia.
Jaakko ”Kampiapina” Alajoki
Ikä 41 / Espoo
Pyörä: Pyöränä mulla oli teräksinen Pelago Stavanger vuodelta 2021, eli niinsanotusti vanhempaa korimallia. Runko on toi 65-senttinen järkäle, missä on ylimääräinen vaakaputki. Iso runko on siitä kiva, että siihen on aika helppo pakata laukkuja. Monet tuskailee sen kanssa, että ohjaustangossa kiinni oleva laukku saattaa hiertää eturenkaaseen. Mulla jää 15 senttiä vielä varaa.
Tämä on mulla normaalisti soratiepyöränä, mutta nyt olen keväästä asti pitänyt tätä randovarustuksessa ja tehnyt hienosäätöä. Olen itse pitänyt oleellisena sitä, että kaikkia osia ajetaan sisään ainakin tuhat kilometriä, ettei lähtöviivalla tule mitään yllätyksiä. Osat on (ainakin omasta mielestä) valittu kestävyys ja ergonomia edellä. Eli pyörää ei ole mitenkään paino-optimoitu.
Tossa on 1×11 GRX vaihteet, nestejarrut, Brooks C15 carved satula, Mavic Ksyrium All Road kiekot, GP5000 AS 35 mm renkaat (tubeless), spd-polkimet, BBB-aerotikut, grepp-tankonauha, Pelagon vakiolokarit ja flare-tanko. Elektroniikkana Lupine Rotlicht takavalo, Fenix BC30R etuvalo ja Wahoo Elemnt Roam V2 mittari. Uutuutena Velogical vannedynamo.
Laukut: Takana Ortlieb bikepacking-sarjan 17 litranen satulalaukku. Täällä mulla oli majoite. Eli Bivypussi, makuualusta, makuupussi ja tyyny. Nää oli valmiiksi avattuina ja sisäkkäin. Pystyin leirissä vaan läväyttämään kaiken auki. Satulalaukussa oli kiinni remmeillä kuivapussi, missä mulla oli sadekamat. Niihin pääsi helposti käsiksi tuossa ja toisaalta ne oli jatkuvasti märkänä, niin ei kastellut muita kamoja. Rungossa mulla oli Restrapin isoin runkolaukku. Tähän haluaisin teettää tai tehdä mittojen mukaan sopivan laukun, joka sopisi tuon Pelagon lisäputken kanssa paremmin yhteen. Nyt jäi vähän turhaa tilaa. Tässä laukussa mulla oli työkaluja, powerbankit ja ihmisenhuoltotarvikkeet. Vaakaputken päällä mulla oli Fjällrävenin pieni tankolaukku. Siellä oli dynamon elektroniikka ja dynamon puskurivirtalähde. Ohjaustangosta mulla roikkui kaksi pussukkaa eli bönthöpussia. Niissä oli evästä, ensiapulaukku ja kamera. Nää on mun mielestä todella kätevät laukut. Joita käytännössä käytän kokoajan ajon aikana. Ohjaustangon etupuolelta löytyy Ortliebin ohjaustankolaukku. Tuolla mulla oli vaatteet. Sen päällä oli kiinni tuommoinen Ortliebin lisäpussukka, missä oli lisää evästä ja vessapaperi.
Näitä kaikkia laukkuja on testattu tositoimissa tuhansia kilsoja ja järjestys on aika vakiintunut. Kaikki kestää hyvin vettä ja röykytystä. Mulla on aina mukana myös narua, nippusiteitä ja remmejä siltä varalta, että jonkun laukun kiinnitys pettää.
Toi varusteiden testaaminen on itselle tosi tärkeää. Tien päällä mennään aika lailla suorituskyvyn rajoilla, eikä huonojen varusteiden kanssa taistelu kiinnosta yhtään.
Suosikkivaruste: Suosikkivaruste on paha kysymys. On monta varustetta, joita ilman ei pärjäisi. Vaikea nostaa mitään yhtä suosikkia. Vastaan tylsästi: tärkein on toi Wahoon mittari. Se kertoo missä mennään, mihin pitää mennä, miten kovaa pitää mennä, milloin pitää syödä ja milloin nukkua. Ilman mittaria, karttaa ja statseja homma muuttuisi kovin erilaiseksi.
Valitsen myös huonoimman varusteen: Fitbitin aktiivisuusranneke. Itseä ärsyttää kaikki tavarat ja varusteet, joita ei ole tehty kovaan käyttöön. Nappasin viimehetkellä ton Fitbitin mukaan sillä ajatuksella, että voisin jälkikäteen seurata yöunen laatua. Sen akun pitäisi kestää viikon verran, joten en ottanut laturia mukaan. Ajattelin, että mitatkoon miten kauan mittaa ja sammuu sitten. En sinänsä tarvinnut mittaria mihinkään. Onneksi. Koska laitehan meni ensimmäisen yön yli kestäneen sateen aikana aivan tilttiin. Sen hipaisukytkimet luuli, että painelen kokoajan nappeja. Ekan yön ajan Fitbit käynnisteli kaikkia joogaohjelmia ja surisi ranteessa kokoajan, kunnes hyytyi vuorokauden jälkeen. Laite ei siis kestänyt sitä, että sitä käytettiin ulkona. Taitaa jäädä jatkossa kotiin.
Reima Raatikainen
Ikä 66 / Hollola
Pyörä: Trek Checkpoint sl 6 Sram axs 10×44 langaton voimansiirto, Renkaat Continental Grandprix 5000 all season
Laukut: Satulalaukku Ortlieb 14 l + 2 x 5.8 l ortlieb, runkolaukku Restrap 7 l, Ohjaustankolaukku Cyclite 4.9 l Tube bag Cyclite 1 l
Suosikkivaruste: Suosikeita ovat Cyclite ohjaustankolaukku kevyt aero ja vesitiivis myös Contin renkaat erittäin luotettavat.
Markus Hautala
Ikä 42 / Oulu
Pyörä: 3T racemaxin hankin keväällä ja sitä on nyt soviteltu kaikenlaiseen ajoon. Soraahan mä tykkään ajaa, mutta Ruskaan starttasin ensimmäistä kertaa ja halusin kunnioittaa noita kilsoja, joten reitin piirtelin mahdollisimman helpoksi. Eli 100% asfalttiteitä. Niinpä pyöräkin varusteltiin sen mukaan. Alle sliksit Pirelli PZERO race TLR 35:et ja käsien painetta helpottamaan munkki tikut reiluilla koropaloilla.
Laukut: Laukut on hyvin sekalainen kokoelma. Runkolaukkuna Ride and get lost:n tekemä fullframe, jota itse vielä modasin kiinnitysten suhteen. Tuohon pyörän runkoon ei saa sträpeillä laukkua kiinni niin muokkasin tuohon itse kiinnityksen juomapullon telineen pultteihin. Runkolaukussa kuskasin, evästä ja kaikkea pitkin päivää tarvittavaa tavaraa, kuten latureita ja varahanskoja. Tankolaukkuna mulla oli vauden harness ja pussukka, jossa kulki koko leiri (teltta, makuupussi, ja -alusta). Persporkkanana perus ortliebbi, jossa vaatteet ja vähän harvemmin tarvittavaa sälää. Porkkanan päällä mulla oli kuivapussissa sadekamppeet helposti saatavilla (kuvassa kyseinenn pussukka on tuolla tikkujen alla). Tob tube bagissä kulki powerbank, josta kaapelit oli valmiina tuossa munkkitikkujen päissä kumituttien suojissa ja helposti saatavilla lataamaan kaikkea tarvittavaa ajon aikana. Snäckbagit yritin pitää täynnä suklaapatukoita ja muuta naposteltavaa. Työkalut kulki tuolla rungon alla boksissaan, jonka päälle kiersin vähän gorillateippiä mukaan. Kaikkinensa olen hyvin tyytyväinen kokonaisuuteen ja viilattavaa ei jälkikäteenkään ole suuremmin mielessä.
Suosikkivaruste: –
Matti Suronen
Ikä 41 / Oulu
Pyörä: Pelago Stavanger (2022). Teräsrunkoinen pyörä ollut pitkään haaveissa ja tähän lopulta päädyin nimenomaan sora- ja pikiteiden kaveriksi sekä retkeilyyn. Kaikkea on tällä työkalulla touhuttu ja kilsojakin alkaa olla kahteen vuoteen takana reilut 22000km. Rengastilaa aivan riittävästi ja lokasuojienkin kanssa mahtuu vielä 42mm renkaat. Tämän vuoden Ruskaan sain vihdoin itse kasattua dynamokiekon pelkästään valoja varten. Takalokarin jatkeena perinteinen kuraläppä peesaavaa ajokaveria ajatellen. Renkaina Tufo Thundero 40 millisenä.
Laukut: Laukut Restrapin laukkuja paitsi Tailfinin Toptube bag, joka on erittäin hyväksi todettu. Ruskaa varten tuli vielä Restrapilta custom frame bag, koska Stavangerin 60 senttiseen runkoon ei oikein sopivia valmiita ratkaisuja tahdo löytyä.
Suosikkivaruste: Alpkitin titaaninen SnapWire Foon -taittoluha. Taittuu pieneen tilaan, eikä paina mitään. Matkustaa aina bönthöpussin verkkotaskussa ja on nopeasti saatavilla vaikka kesken ajon.
Pekka Tahkola
Ikä 42 / Oulu
Pyörä: Otso Waheela C
Laukut: Custom frame bag, Custom top tube bag, Restrap rear top tube bag, Restrap Aero bar harness (w/ StS 8L dry bag), Ortlieb Seat Pack L (16.5L), 2x Specialized/Fjällräven Snack Bag
Suosikkivaruste: –
Lisää varustetsekkauksia:
Työjuhdat Likaaseen Lakeuteen 2024 | osa 1
Työjuhdat Likaaseen Lakeuteen 2024 | osa 2
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.