Työjuhdat Likaaseen Lakeuteen 2024 | osa 1
Historian ensimmäinen Likaanen Lakeus starttaa huomenna aamulla Kokkolasta kello 9. Tuore tapahtuma tunnetaankin jo nimellä ”Suomen häjyin soratieseikkailu”, sillä se seuraa lähes 460 kilometrin reittiä, joka kiertää Pohjanmaan lakeuksilla. Tämän vuoden tapahtuman ilmoittautuminen meni täyteen hetkessä ja mukaan pääsi 50 nopeinta.
Ajajat polkevat läpi monipuolisten maisemien, jotka vaihtelevat aina metsäpoluista sorateihin, Pohjanmaan rannikolta pieniin maaseutukyliin. Kaikki on mahdollista reitillä, ja ajajien täytyy olla valmistautuneita kaikkeen.
Olemme koonneet katsauksen vuoden 2024 Likaanen Lakeus -tapahtuman osallistujien pyöristä, joista saimme kilpailijoilta tietoja etukäteen.
Thomas Lilley
Ikä 46 / Aura
Pyörä: Specialized Sworks Roubaix SL8. Oon harrastellut brevettejä ja pitkänmatkanajoa nyt jonkin aikaa ja Spessun Roubaix on kiinnostellut pitkään rennon geometrian takia. Nyt kun spessu julkaisi uuden SL8:n johon menee 40mm renkaat, päätin puraista. Tämä tuntuu pyörältä jolla voi tehdä vähän kaikkea tehokkaasti vaihtelemalla kiekkoja, renkaita ja välityksiä. Mulla on myös gravel-pyörä, Spessun Crux, mutta nyt halusin kokeilla Roubaixta tällaiselle pitemmälle soraväännölle. Crux on hauska, kevyt ja nopea, ja tuntuu ilkeältä lastata siihen laukkuja. Se olisi vähän sama kuin käyttäisi Ferraria muuttoautona. Tää Roubaix taittuu hemmetin hyvin myös tähän bikepacking hommaan.
Normaalisti mulla tässä pyörässä Sram Red 36 takarattaalla ja etuvaihtajalla, mutta Lakeutta varten käytössä Sram XX1 ja 10-52 eagle-takapakka lähinnä sen takia että uskon että kestää mahdollista hittiä paremmin sorateillä kuin maantievaihtaja. Myös etuvaihtajasta luovuttu samasta syystä. Kiekkoina Zippin 303 Firecrestit i9 Torch -navoilla. Renkaina 40mm Continental TerraSpeedit.
Laukut: Takana Tailfin aeropack. Hemmetin kallis mutta en ole katunut yhtään ostosta. Paketti pysyy kasassa, vakaana ja kuivana. Ei sitä edes huomaa että on mukana. Runkolaukkuna perus Ortlieb, toimii vaikka vetskari semijärkky. Olisi ollut Apiduran laukku myös mutta ajattelematta sen enempää päädyin nyt tähän. Olisin halunut käyttää Restrapin runkolaukkua, mutta se ei sovi mun pyörään heidän oman paikalleen ruuvattavan bento bagin kanssa (!!), vaan hihnat kulkevat juuri ruuvien kohdalta. Ja tosiaan, Restrapin Race bolt-on top tube bag käytössä myös. Kiva koska kapea ja polvet ei hankaa vahingossakaan
Suosikkivaruste: Puukko. Jep. Puukkoa kannan mukana pitkänmatkan hommissa. Aina löytyy jotain käyttöä.
Samuli Nieminen
Ikä 42 / Kokkola
Pyörä: Canyon Grizl CF SLX 8 Di2 M-koon rungolla. Pyörä lähes tehtaan kokoonpanossa toistaiseksi, lukuun ottamatta vanhaa luottosatulaa (Pro Turnix) ja nopeampia Specialized Pathfinder S-works 42mm renkaita.
Laukut: Apidura toptube laukku magneetti kannella ja Agu Venture 3-litran runkolaukku, joka valikoitui sopivien mittojen ja edullisen hinnan perusteella. Edelliset Canyonit olivat L-koon rungolla ja niihin mahtui huomattavasti isompi runkolaukku, mutta tähän ei.
Suosikkivaruste: Puhelin kulkee aina mukana lenkillä. Joka lenkillä tulee vastaan joku hienoa paikka, hetki tai maisema minkä haluaa taltioida.
Oskari Hellman
Ikä 29 / Jyväskylä
Pyörä: Ridley Kanzo Fast Rival XPLR AXS Carbon. Pyöräksi haettu mahdollisimman nopea vaihtoehto, loput enää kuskista kiinni. Kiekot Bontrager Aeolus Pro 3, Pirelli 45mm Cinturato RC renkaat. Välitykset 44/10-44 Sramin sähkövaihteet, lisäksi aerotangot, jotka sijoitettu tangonalapuolelle ja jätetty käsivarsityynyt pois, jotta haettu mahdollisimman kevyttä ja aeroa ajoasentoa.
Laukut: Restrap Race Top Tube Bag (1,5l), EVOC Saddle Bag (0,7l), EVOC Hydro Pro 3 juomarakko (1,5l) ja 2 x 750ml Bottle. Laukkuvalinnoilla haettu mahdollisimman kevyttä kokonaisuutta, kaikki turha (ja osa tarpeellisista) jätetty pois. Välillä vähemmän on enemmän. Kevyt varustus luo myös kivan ”kisa-fiiliksen”, eikä olo ole kuin retkelle lähtiessä. Paitsi että juomarakko meinasi jäädä reissusta pois, kun naapurinmummo kommentoi varustetestiin lähtiessäni että ” jaa sitä ollaan pyöräretkelle lähdössä”. Välineistä vauhti ei ainakaan jää kiinni, kuskille sitten kaipaisikin lisää vauhtia ja kestävyyttä.
Suosikkivaruste: Tärkein varuste on ehdottomasti pussi minikorvapuusteja, ilman niitä en lähde pitkille lenkeille. Niiden voimalla ajetaan myös Likaanen Lakeus 450 km.
Olli Korhonen
Ikä 45 / Espoo
Pyörä: Canyon Inflite (CF SLX 9.0). Pyörä hankittu crossikäyttöön, mutta jokunen gravel-lenkki ja -kisa on tullut ajettua. Pitkää lenkkiä tällä PN myös heitetty, eli ”Talvipäivänseisaus” vuosina 2021 ja 2023. Joku ehta gravelpyörä olisi varmaan mukavampi ja rauhallisempi, mutta talliin ei oikein mahdu enempää konkeleita, ja harrastekassakin on rajallinen.
Laukut: Laukut valittu tilavuuden perusteella riittävän isoiksi (kaksi litraa vaakaputkessa ja viisi litraa satulan takana. Tangon alla väärin päin asennettuna pikkulaukku varuskumia ja pumppua sekä paikkoja varten). Laukut testattu maantiellä ultrakisoissa, toimii melko varmaan sorallakin. Lisäksi selkään tulee pieni Camelbak.
Suosikkivaruste: Pyrin aina laittamaan hyvät valot eteen ja taakse. Tarkoitus tulla nähdyksi, ja välttää joutua yliajetuksi. Lisäksi heijastinliivit mukana, jos tulee sumua.
Tatu Mariapori
Ikä 32 / Alajärvi
Pyörä: Trek Checkpoint alr4
Laukut: Pyörässä on kiinni useamman eri valmistajan laukkuja, joista löytyy sopivasti säilytystilaa omiin tarpeisiin.
Suosikkivaruste: Ohjaustankoon kiinni tuleva Snack Bar, jonka saa kaataa täyteen irtokarkkeja😄
Bob Jakovski
Ikä 38 / Seinäjoki
Pyörä: Työkaluna toimii kevyt, mutta mukava Specialized Crux XX1-vaihteistolla, joka tarjoaa laajan skaalan välityksiä lakeuksien myrkytyyliin sekä legendaariselle Lakiksen serpenttiinitielle. Välityksinä siis 46/10-50 Rival AXS -tehomittarilla. Renkaina 42mm leveät S-Works Pathfinderit, jotka ovat pehmeät ajaa ja rullaavat mukavasti. Navigointi hoituu kaikenlaisilla ConnecIQ-appseilla höystetty Garmin Edge 840 Solar sekä takavalona saman firman Varia tutka tuunattuna toimimaan pitkällä toiminta-ajalla. Tanko on 400mm leveä kuituinen Roval Terra ja kiekot 25mm sisäleveyksiset Roval Terrat. Lamppuna toimii Exposure MaXxD.
Laukut: Laukuiksi valikoitui saksalaisen Cycliten runko-, vaakaputki- ja snäckilaukut. Laukut ovat järjettömän kevyet ja fiksun kokoiset monipuolista käyttöä ajatellen. Valkoinen ulkonäkö on piste iin päälle (eikä mikään pieni piste olekaan!). Tankolaukku on Lead Out Gearin ja sinne mahtuu mukavasti kaikki varaosat ja irtolahkeet. Muihin laukkuihin on sullottu hitokseen geelejä, irtohihat, tuuliliivi, hanskat ja tuulitakki.
Suosikkivaruste: Tämä on paha. Yhtä on lähes mahdoton mainita, joten mainitsen kolme! Ensinnäkin tangon taakse tule snäckipussi on ehdottoman hyvä tällaisessa suorituksessa, sillä siitä on niin helppo nappailla energiaa. Toisekseen turhamaisena ihmisenä fiilisten täysvalkoisia ajokenkiäni :D. Kolmantena mainittakoon uudenkarheat Specializedilta saadut (ambassador-juttuja…) Prime SWAT -ajohousut, joissa on sopiva määrä taskuja, joihin on hyvä piilottaa herkkuja ja muuta hyödyllistä.
Tero Hiironniemi
Ikä 50 / Tampere
Pyörä: 3t Exploro ultra. Fillari on jokseenkin vakio setup, mutta juuri lanattujen sorateiden varalle renkaat on vaihdettu Continental Race King 2.2″ 650b kokoon. Jos vauhti pysyy maltillisena, niillä ei tule kovinkaan paljoa penaltia verrattuna 40mm 700c gravel renkaisiin.
Laukut: Brooks Scape. Runkolaukun mitat on aika hankala saada sopimaan omalle pyörälle. Pitkällisen tutkimuksen jälkeen Brooks Scape -sarjan runkolaukku on mitoiltaa optimaalisin, mitä löysin. Ja sitten yhtenäisyyden nimissä top tube laukkukin on samaa sarjaa. Se on mukavan iso, joten eväiden lisäksi myös GoPro-tarvikkeet mahtuu mukaan. Brooks Scape -sarjan satulalaukku on vähän pieni, joten se saattaa vielä vaihtua lähtöpaikalla. Riippuu sääennusteesta.
Suosikkivaruste: Garmin kiinnike. Pieni yksityiskohta, mutta 3t-logon tilalle stemmin eteen kiinnittyvä tukeva alumiininen Garmin-kiinnike on fillarin kohokohta. Se on tukeva, ei tärise ja siihen saa kiinni myös lampun, tai GoPro:n.
Yu Yue
Ikä 20 / Helsinki
Pyörä: Tideace FM-CX072 kuiturunko, sram apex jarru/kahva, shimano deore M5100 takavaihtaja. shimano grx810-1 kampisarja ja pass quest 44t eturatas. Takana 11-52 rataspakka. Dtswiss E1850 kiekko, gravelking SS 43c, sisärengas mutta litku sen sisällä.
Laukut:Pieni satulalaukku sisältää tpu-kumin ja muut työkalut, edessä aerotangolla ikea dry bag mistä löytyy sadetakit ja toinen pitkähihainen paita, myös emergency bivy. Rungo laukkussa juomapussi ja muut työkalut/ pumppu ja power bank.
Suosikkivaruste: Aika paljon varustet ikeasta, joka on aika hauskaa, erityisesti sen dry bag joka just sopii mun tankoon.
Aki Pusa
Ikä 34 / Kokkola
Pyörä: Superior X-Road 9.5. Testipyörä, josta on myös tulossa juttua kuralappa.fi sivustolle. Tämä pyörä on ehtinyt lyhyestä iästään huolimatta vierailemaan usealla eri mantereella ja saapuikin juuri ja juuri ajoissa Pohjanmaan lakeuksille Afrikasta. Tähänastisen testijakson aikana pyörä on osoittautunut varsin hyväksi ja nyt onkin aika laittaa se kunnon koetukselle Likaasen Lakeuden merkeissä.
Laukut: Apidura Racing top tube, sekä runkolaukut. Top tube -laukussa on liikkeellä ollessa nautittavat eväät, kuulokkeet heikkojen hetkien varalle, sekä gopro. Runkolaukusta löytyy puolestaan varavirtalähde, lisää evästä ja vaatetusta vaihtelevien lämpötilojen varalle. Näiden lisäksi muuten kaunista kokonaisuutta rumentamassa useilla eri maa-aineksilla kyllästetty Profile design pikkulaukku, jossa huoltotarvikkeet.
Suosikkivaruste: Apiduran laukut ovat osoittautuneet erittäin käteviksi, ja näihin onkin kasautunut tietynlainen oma ”ekosysteemi”, jota kaipaa aina pidemmillä lenkeillä. WTB – Vulpine -renkaisiin olen ollut myös erittäin tyytyväinen. Ne ovat kestäneet melko raakojakin tien pintoja ongelmitta.
Juuso Hartikainen
Ikä 23 / Rovaniemi
Pyörä: Orbea Terra M30 Team, Continental Terra Speed 45mm, Shimano GRX 2×11, Garmin Egde 540.
Laukut: Satulalaukku: Sahoo saddle bag, Ylempi runkolaukku: Topeka FastFuel Top Tube Bag, Blackburn Small Frame Bag.
Suosikkivaruste: Lezyne V Pro 13 Multitool, kaikki tarpeellinen kevyessä ja pienessä koossa. Myös Lezyne Pocket Drive mini pumppu, pieni mutta tehokas.
Tommi Yli-Maunula
Ikä 38 / Kokkola
Pyörä:Giant revolt ostettu noin 3-4 vuotta sitten kun gravelit alkoi yleistyy. Renkaina Wtb Raddler 40mm.
Laukut:Takana red cycling porkkana 15 litraa, jossa mukana kulkee vaatteet sateen ja kylmän varalta. Tankolaukku suojacc, jossa mukana varavirta ja täydennykset energialle. Rungossa pieni sahoo kiinanlaukku, jossa kulkee ajon aikana tarvittava energia. Rungossa kokeilin monia vaihtoehtoja, mutta tämä oli tarpeeksi kapea ettei polvet osu putkella ajettaessa. Rungon alaosassa säiliö, joka sisältää sisurin, työkalut ja tubeles paikkoja. Juomapullot 0.7 ja 0.5 ehkä varalta 0.5 lötköpullo.
Suosikkivaruste: Tankolaukku se kulkee aina mukana. Sinne menee joka lenkillä tarvittava energia ja työkalut
Teemu Kulmala
Ikä: 50 / Seinäjoki
Pyörä: Specialized sequoia 2017. Steel is real. Työjuhta, jolla ajetaan myös työmatkat ympäri vuoden. 2×10 grx 46/32 ja 11-30 välitykset. Huntin 4season gravelkiekot 45mm pirelli cinturato gravel h kumeilla.
Laukut: Spessun oma runkolaukku, 2kpl ”pullopussukoita”, joissa kulkee snackit kivasti ja on helposti saatavilla. Toptube laukku on joku no-name.
Suosikkivaruste: Lusikka! Kaupan valikoima laajenee kummasti kun lusikka mukana millä voi lapioida rahkaa & jogurttia. 🙂
Samu Heino
Ikä 36 / Pori
Pyörä: Kona Rove NRB 2021 vuoden malli. Runko taitaa olla ainut alkuperäinen ”osa” kyseistä pyörää, kaikki muut on mennyt aikojen saatossa vaihtoon. Etukiekkona DT Swiss GR 531db 650b kehälle rakennettu dynamokiekko SON:n napadynamolla. Voimansiirto päivittynyt Sramin Apexista Rivalin sähkövaihteisiin ja wattikampiin, takana GX Eaglen takavaihtaja 10-52 pakalla. Kunnon mulletti siis kyseessä. Välitystä riittää kestopäällysteelle ja väärinpyöräilyyn maastopoluilla täydessä lastissa. Satulana Brooksin Cambium C15 Carved, randotikkuina Profile Designin Airstryke 2 ja renkaina alla on Pirellin Cinturato Gravel H kumit koossa 45mm. Tällä pyörällä tulee ajettua niin brevetit kuin sorailoittelut.
Laukut: Laukuissa olen luottanut Apiduran kamppeisiin. Takana on 9l Expedition satulalaukku, runkolaukkuna Expedition 4,5l, yläpuolella Racing-sarjan top tube-laukku ja tikkujen alla Racing aerobar pack. Kyseinen laukku on omassa käytössä ollut aivan mahtava ja yleensä aina kiinni pyörässä. Bönthö-pusseina käytössä myöskin Apiduraa eli Backcountry Food Pouchit.
Suosikkivaruste: SON Edelux II dynamovalo, ei tarvitse miettiä onko lampun paristot ladattu tai kestääkö akku pakkasella. Toisena tuo edellä mainittu Apiduran aerobar pack. Yllättävän tilava ja siellä kulkee kaikki oleellinen lyhyemmillä reissuilla.
Saila Salonen
Ikä 46 / Nokia
Pyörä: Canyon Grail CF SL AXS, työsuhdepyörä. Olen aloittanut pyöräilyn 3 vuotta sitten, jolloin hankin ekaksi pyöräksi läskin, SUP-merkkisen ja jolla ajoin ekat kaksi vuotta. Vuosi sitten hankin täysjoustomaastopyörän Orbea Oizin ja viimeisin villitys on gravel-pyörä Canyon Grail, jonka sain viime maaliskuussa. Olen henkeen ja vereen maastopyöräilijä, mutta gravel-pyöräilykin on mukavaa vaihtelua, varsinkin kun kevätkelit olivat niin märät ja kuraiset niin oli mukavampi ajella teitä. Canyon Grailin valitsin, koska pyörässä on erinomainen hinta-laatu-suhde, pyörä on kevyt ja ulkonäkökin miellyttää silmää. Perfect!
Laukut: Peräporkkana ja etulaukut Ortlieb, ostettu v.2022 pyöräreissulle Itärajalle, jossa maastopyöräilin kaverin kanssa 5 päivää Karhunpolulla ja Susitaipaleella ja reissu osoitti laukut erinomaiseksi valinnaksi. Rankkasateesta huolimatta kamat pysyivät kuivina ja muutenkin hihnat ja kiinnitystarrat yms. ovat todella laadukkaat ja lujaa tekoa ja kätevät käyttää. Muita laukkuja, joita mulla on käytössä, ovat foodbagit ja tube bag, ne olen ostanut marketista. Vihdoin löysin tube bagin, johon mun ylisuuri puhelin mahtuu, merkki Zefal.
Suosikkivaruste: Foodbagit ovat käteviä pussukoita, niihin menee patukoita ja muita eväitä, lamppu ja lampun akku, kännykkä yms. Mulla on melkein aina foodbag roikkumassa tangossa, vaikka olisin lyhyelläkin reitillä. Muita varusteita: Garmin Edge 1040, Canyonin mudcap water bottle, niin säästyy ehkä paremmin vatsataudeilta…
Sami Pohjola
Ikä 36 / Kokkola
Pyörä:Specialized Diverge Expert Carbon -24. Maasturina on spessu myös ja siitä on oikein hyviä kokemuksia. Keväällä piti löytää joku sopivan rennolla geometrialla oleva graveli alle millä olisi edes teoreettinen mahdollisuus pystyä ajaan tapahtuma läpi, joten tähän päädyttiin. Katselin hinnat alkaen mallia mutta normaalin tapaan lähti laukalle ja tämmöinen sitten tuli. Joku puhui että tapahtuma on edullinen ja kilometrille ei paljoa tule hintaa mutta olen kyllä täysin eri mieltä asiasta. 😅
Laukut: Specialized/Fjällräven Top Tube Bag, SpecializedFfjällräven Frame Bag M, Suoja Handlebar Bag, Bontragerin joku ikuisuuden vanha satulalaukku työkalulla, tässä tapuksessa kengänsuojille. Laukuilla ei sen suurempaa tarinaa ole. Ajattelin näiden Fjällräven laukkujen runkoon sopivan hyvin ja Suojan tankolaukku, sekä Bontragerin satula laukku löytyi aiemmin.
Suosikkivaruste: Kello/pyörätietokone. Jos lenkki ei ole stravassa, sitä ei kuulemma ole tehtykään. 😆
Pedro López-Lehto
Ikä 41 / Jyväskylä
Pyörä: Pyöränä käytettynä ostettu Kona Sutra LTD runko noin vuodelta 2019 johon on kerätty satunnaisina osia matkan varrelta. Pyörä on arkikäytössä ympäri vuoden sekä toimii retki- ja pitkänmatkan työkaluna. Joskus on kiinni tarakka tai kaksi ja lokarit tai tarvittaessa 2,2″ maastokumit. Kaikki paitsi keventely onnistuu😀. Osina kiinankammet (”XT”) ja Grx 40×42, Terra Speed 45mm, orkkiskeula vaihdettu sirompaan Fyxationiin.
Laukut: Vaakaputken laukku on itse ommeltu ja satulaukku on Ortliebiltä.
Suosikkivaruste: Rikkinäisestä juomapullosta tehty työkalupullo on kulkenut jokaisessa pyörässä mukana vuodesta 2017.
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.