Canyonilta vihdoinkin Strive:ON – all-out Enduro performance
Malliston puuttuva palanen
Canyonin mukaan Strive:ON lisättiin mallistoon vastaamaan yhtä puuttuvaa tarkoitusta varten, puhtaasti E-enduro kilpapyöräksi. Suunnittelun lähtökohtana on ollut tehdä luomupyöränä kyntensä näyttäneestä Strivestä sähköinen versio kilparadoille. Vauhtia alamäkeen haetaan nykyaikaisella geometrialla ja mullet-rengastuksella jossa siis edessä pyörii 29” ja takana 27.5” kiekot. Ratkaisua päätyä mullet-kokoonpanoon perustellaan sillä, että moottorin ja akun painon tuoma vakaus on riittävä. Mullet on tässä tapauksessa heidän mielestään toimivampi ratkaisu, ja tästä syystä ei ole tarvetta tarjota vaihtoehtoja kiekkojen koon suhteen.
Moottori ja akku
Strive:ON on saanut voimanlähteekseen Bosch Performance CX -moottorin poiketen Canyonin tähänastisista Shimanon moottorilla varustetuista sähkömaastopyöristä. Rajoitettu erä Strive:ON CFR LTD huippumallia on saatavilla Bosch CX Race -moottorilla. Performance CX tuottaa 340% avustuksen ja Race mallin 400% avustuksen kummankin maksimiväännön ollessa 85Nm. Race moottorissa on myös erityisesti kilpailuun suunniteltu Race moodi, jolla voimaa saadaan vielä optimoidummin peliin. Akuksi on mahdollista valita joko 625 tai 750 Wh versio omaan käyttötarkoitukseen parhaiten sopivaksi, akun painon ja käytössä olevan energian ollessa vaakakupeissa. Akku on irrotettavissa ja sen voi ladata joko pyörään kiinnitettynä tai irrallaan mukana toimitettavalla 4A-laturilla, joka on mahdollista korvata esimerkiksi kilpailupäivien osalta erikseen Boschilta ostettavalla 6A-laturilla. Akkujen painot ovat 3650 g ja 4330 g.
Rungon yksityiskohdat
Strive:ON joustomatkat ovat edessä 170 mm ja takana 160 mm. Runko on suunniteltu toimimaan niin ilma- kuin kierrejousella varustetulla iskunvaimentimella. Julkaistuissa kokoonpanoissa alustasta huolehtii mallista riippuen Fox tai Rockshox. Rungon erittäin leveä muotoilu akun optimaalisen sijoittamisen mahdollistamiseksi vaati suunnittelussa huomiota, ettei rungosta tehdä liian jäykkää pitkiä ajopäiviä silmällä pitäen. Rungon jäykkyyden kuvataan olevan samaa tasoa akustisten Spectralin ja Striven kanssa. Runko on luokitukseltaan kategoriaa 4E, joka mahdollistaa käytön aina alamäkipyöräilyn world cup -tasoisilla radoilla, tämä riittänee hurjimmallekin enduromiehelle – repulla tai ilman. Luomu-Strivestä tutulle Shapeshifterille ei ole katsottu olevan tarvetta. Runko mahdollistaa myös 600 ml pullon käyttämisen sivulta aukeavalla telineellä sekä pienen runkolaukun hyödyntämisen. M kokoisen rungon kerrotaan painavan 2,45 kg.
Geometria
Geometrian osalta suunnittelussa on pyritty yhdistämään luomupyöristä Spectralin ja Striven parhaat puolet. Strive:ONissa on akustista versiota hieman pidempi chainstay, jyrkempi satulakulma ja 7 mm korkeampi keskiö. Aika tuttuihin suuntiin siis muutoksia tehdään. Tähän pyörään suunniteltu pidempi chainstay mahdollisti myös Shimano EP8:a suurempikokoisen Bosch CX Performance -moottorin käyttämisen, ja se ei Canyonin mukaan rajoittanut tästä syystä suunnittelua. Canyonin mukaan alumiinista tai mallimerkinnältään CF, eli edullisempaa hiilikuituista mallia ei ole suunnitteilla siitä syystä, että Strive:ON on puhtaasti kilparadoille suunniteltu malli.
Kilparadoille suunniteltuun pyörään on speksattu suoraan 36T eturatas joka on suurin runkoon mahtuva koko sekä 165 mm kammet, jotka ovat kelvollinen valinta kilparadoille suunniteltuun sähköpyörään. Iskari on kokoa 230×65, mikäli alat tilausvaiheessa jo tarkkailla mahdollisuuksia toisen pampun hankkimiseksi. Keulaksi valmistaja sallii maksimissaan 180 mm keulan, mutta tuplakruunut on syytä jättää eri pyöriin.
Saatavilla olevat mallit
Julkaisun yhteydessä Strive:ON on hankittavissa kolmella kokoonpanolla: CFR Underdog , CFR ja CFR LTD.
Hinnat 625Wh akulla:
CFR Underdog 6049€
CFR 7299€
CFD LTD 9899€
Jos haluat ostaa pyörän suoraan 750Wh akulla, niin lisähinta edellisiin nähden on 250€.
https://www.canyon.com/ tutkiaksesi aihetta tarkemmin.
Kirjoittanut:
Mikko päästettiin Kuraläpän joukkoon omasta mielestään Suomen virallisen Trail Hunterin statuksella. Intohimoinen pyöräilyn harrastaja on suunnannut ajatuksensa aikuisuuden taakan keskellä harrastekilpailijan ajamisista pyöräilylle aukeavan ajan käyttämiseen itselleen uusien polkujen ajamiseen, edes joskus. Kiinnostuksen kohteena omien ja kylän miesten pyörien speksaamisen ohella on toimintakyky jonka tulisi säilyä aina eläkepäivien vuorilta paiskautumiseen asti.