Shimanolta uudet sähköiset osasarjat Deore XT Di2 ja Deore Di2

Vain pari viikkoa uuden sähköisen XTR:n julkaisun jälkeen Shimano tuo markkinoille uudistetun Deore XT M8200 -osasarjan sekä Deore-tason M6200 upgrade kitin. Uusi Deore XT on nyt saatavilla pelkästään sähköisenä ja siinä on tarjolla lähes kaikki kalliimman XTR:n ominaisuudet hieman painavammassa paketissa. Uusi Deore Di2 koostuu pelkästään uudesta takavaihtajasta ja vaihdevivusta, eli nykyiset mekaaniset Deore-osasarjat jäävät myös tarjolle valmistajan valikoimaan.

Uusi Deore XT M8200
Takavaihtaja
Uudesta takavaihtajasta on tarjolla useita eri versioita aivan kuten myös uudessa XTR:ssä. Takavaihtajasta löytyy pitkähäkkinen akullinen vaihtoehto 10-51-rataspakalle ja lyhythäkkinen akullinen vaihtoehto 9-45-rataspakalle. Lisäksi tarjolla on kaksi erityisesti sähköpyörille suunniteltua versiota, jotka saavat virtansa suoraan pyörän akusta. Sähköpyörille suunnitelluista takavaihtajista yksi on 12-vaihteinen muun uuden osasarjan kanssa yhteensopiva versio ja toinen on 11-vaihteinen erityisesti sähköpyörien Linkglide-osasarjojen kanssa yhteensopiva versio.

Aivan kuten uudessa XTR:ssä, on myös uudessa XT:ssä luovuttu kitkalukosta ja siirrytty käyttämään kahden jäykemmän jousen mekanismia. Shimano kertoo syyksi tälle muutokselle sen, että näin takavaihtaja saatiin muotoiltua paljon sulavampilinjaiseksi ilman teräviä esteisiin tarttuvia reunoja.
Vaihteenvalitsin
Uusi XT-tason vaihteenvalitsin saa lähes kaikki samat uudet ominaisuudet, kuin kalliimpi XTR. Myös XT-vaihteenvalitsimessa on kolme nappia, joista kaksi voi ohjelmoida hoitamaan vaihteen valintaa ja yhden esim. selaamaan pyörätietokoneen näkymiä tai vaihtamaan sähköpyörän avustusmoodia. XT-tasolta löytyvät myös eri suuntiin ja kulmiin säädettävät vivut, eli ns. ”4-way adjust”. Painon lisäksi ainoa ero kalliimpaan XTR:ään on, että XT:ssä ei voi vaihtaa yhden ja kahden napsahduksen moodien välillä, eli XT-tasolla vivut ovat aina ns. double shift -moodissa. Shimano on vaihteenvalitsimen suunnittelussa pyrkinyt tekemään siitä ergonomisen ja säätömahdollisuuksilla omaan käyttöön sopivan tuntuisen. Tuntumassa on pyritty hakemaan mekaanisen vaihteiston selkeää palautetta.

Rataspakka
Uudesta rataspakasta on saatavilla kaksi eri välitystä, jotka ovat 10-51 ja 9-45. Rampituksia on Shimanon mukaan hieman jatkokehitetty parempaan suuntaan, mutta muutokset vaikuttavat olevan melko pieniä. Uudessa pakassa kaksi suurinta ratasta ovat alumiinia ja muut terästä aivan kuten aiemmankin sukupolven XT:ssä.

Jarrut
Toisin kuin XTR:ssä, on uudessa XT:ssä tarjolla vain yksi jarrukahva, joka mukailee kalliimman XTR:n järeämmän kahvan muotoilua. XT-jarruista on luonnollisesti saatavilla 2- ja 4-mäntäiset versiot. Myös XT:ssä on siirrytty käyttämään uutta Shimanon mineraaliöljyä, jonka pitäisi muun muassa toimia luotettavasti aiempaa laajemmalla lämpötila-alueella. Jarrukahvassa on samoja ergonomiaa parantavia ratkaisuja, kuin kalliimmassa XTR:ssä, eli jarruvivun nivelpiste on tarkasti harkittu ja vivussa on pieni upsweep, jonka pitäisi tehdä liikeradasta jarruttaessa sormelle luonnollisemman tuntuisen.

Kammet
Uudessa XT-osasarjassa on vain yksi kampimalli toisin kuin XTR:ssä, jossa oli erikseen kevyempi XC-kampi ja järeämpi enduro-kampi. Uusien XT-kampien Q-factor on 176 mm ja kammet ovat saatavilla pituuksissa 160, 165, 170 ja 175 mm. Rataskokoja on saatavilla 28t-36t ja ketjulinja on 55 mm. Kammissa on perinteinen 24 mm:n Hollowtech II -akseli.

Kiekot ja navat
Aivan kuten XTR:n julkaisun yhteydessä, myös XT:n julkaisun yhteydessä saatiin uudet navat ja kiekot. Vanteiden sisäleveys on 30 mm ja painoa 29-tuumaisena kiekoilla on melko tasan kaksi kiloa, joten aivan kevyimmästä päästä ne eivät ole. Pinnat ovat perinteiset J-bend-tyyppiset, joten katkenneelle pinnalle pitäisi löytyä helposti korvaaja. XT:lle tyypillisesti kiekkojenkin suhteen mennään siis luotettavuus ja kestävyys edellä. Kiekot ovat saatavilla sekä 27,5-tuumaisina että 29-tuumaisina.
Deore Di2 upgrade kit
Samalla uuden Deore XT Di2:n kanssa Shimano julkaisi myös Deore-tason takavaihtajan ja vaihteenvalitsimen. Deore-tasolle ei tullut kokonaista uutta osasarjaa, vaan nämä ovat pikemminkin tarkoitettuja upgrade kitiksi. Uusi takavaihtaja on pitkähäkkinen, eli Deore-tasolle ei tule yhteensopivuutta uuden kompaktimman välityksen 9-45-rataspakan kanssa. Deore-tason vaihdevivussa on kolme nappia aivan kuten kalliimmissa malleissa, mutta säädettävyyttä ja ergonomisia toiminnallisuuksia on huomattavasti vähemmän. Deore-tasolla vivuissa on vain yhden napsahduksen moodi, 4-way-säätöä ei ole eikä vivuissa ole kumipinnoitetta. Todennäköisesti kalliimmat XT ja XTR tarjoavat siis hieman paremman tuntuman, aivan kuten aiemmissakin osasarjojen sukupolvissa.
Aivan kuten uusi XTR, on myös uusi XT ja Deore yhteensopiva edellisen sukupolven 12-vaihteisten Shimano-osasarjojen kanssa.
Kirjoittanut:
Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.








