Pole Vikkelä – hauskanpitolaite 190mm joustoilla

Kirjoittanut: Bob

Kotimainen pyörävalmistaja Pole julkaisee täysin uuden pyöränsä nimeltään Vikkelä. Heti ensivilkaisulta on jo nähtävissä yhtäläisyyksiä Pole Voima -sähköpyörään. Tässä tapauksessa yhdennäköisyys on ilmeistä ja näin se on tarkoitettu olevankin, sillä suunnittelutyö näiden kahden pyörien suhteen on kulkenut käsi kädessä. Tarkoitus onkin tarjota hyvin samanlainen ajokokemus kuin Voimassa, mutta tosin kaurapuuroversiona.

Pole Vikkelä

Rengaskoko: 29”

Joustomatka: 190mm / 190mm

Rungon materiaali: CNC-koneistettu 7075-T6 alumiini

Keulakulma: 63,5°

Satulaputken kulma: 80°

Reach: 450mm – 535mm

Takahaarukan pituus: 455m

Koot: K1-K4

Hinta: Alkaen 5590€ (runko 3990€)

Käyttötarkoitus: Trail – Enduro

Lisätietoa: polebicycles.com

Vikkelää saatavilla myös Rockshoxin Flight Attendant -jousituksella

CNC-koneistus, Polen tavaramerkki

Kyllä, Vikkelä on toteutettu jo Polen tavaramerkiksi nousseella CNC-koneistuksella. Runko valmistetaan Keski-Suomen sydämessä Muuramessa Polen omalla tehtaalla, joten koko valmistusprosessi on tarkasti Polen hallinnoima. Vikkelä on Cat-5 -luokituksen (EFBE) ansainnut runko, ja tämä on käytännössä korkein mahdollinen sertifikaatti maastopyörärungon kestävyydestä. Rungon materiaalina oleva 7075-T6 alumiini on noin kaksi kertaa vahvempaa kuin yleisesti käytetty alumiini ja se yhdistettynä CNC-robottien tarjoamaan äärimmäisen tarkkaan runkojen valmistukseen on lopputuloksena hyvin laadukas ja kestävä runko.

Vikkelä Storm Grey -värissä

Staminan seuraaja

Polen suosittu Stamina-mallisto poistui valikoimasta vuoden 2022 aikana, joten Vikkelä on tullut jatkamaan siitä, mihin Stamina jäi. Eroavaisuuksia Staminaan löytyy esimerkiksi joustomatkan pituudesta, joka on kasvanut 10mm ollen nyt 190mm molemmissa päissä. Äkkiseltään 190mm saattaa kuulostaa pitkältä joustolta 29” pyörässä, mutta Polen suunnittelija Leo Kokkonen vakuuttaa, että joustomatkan pituus ei sinänsä ole ongelma, vaan se kuinka sitä käyttää. Vikkelän kinematiikka on luotu siten, että pyörä tuntuu jäykältä ja tehokkaalta tarjoten samalla pehmeyttä kun sille on tarvetta. Sensei-linkusto toimii monipuolisesti sekä tehokkaasti, ja kuskilla on varaa säätää iskarin painuma (SAG) 25-35% välille natsaamaan omaan ajotyyliin.

Leo Kokkonen Vikkelän ohjaksissa

Leo Kokkosen mukaan Vikkelä on poikkeuksellinen pyörä, jonka ajettavuus poikkeaa valtavirrasta. Vikkelällä ajetaan hieman pystymmässä ajoasennossa ja ajetaan mutkia enemmän kammet vaaka-asennossa kuin aiemmin. Tämä tekee ajosta luonnollisempaa ja samalla leikkisämpää. Pyörä on saatavilla myös RockShoxin Flight Attendant -järjestelmällä, joka sisältää langattoman jousituksen säädön. Flight Attendant toimii millisekunneissa säätäen keulan ja takaiskarin vaimennuksia alustalle optimaalliseksi.

Pyörään on saatavilla optiona myös Racing -akselit (vasemmalla), jotka tekevät pyörästä vielä entistä jäykemmän. Nämä ovat tarpeen lähinnä kisakuskeille sekä painavammille shredaajille.

 

Pyörää on testattu lukemattomia tunteja Polen testiradoilla

Geometria

Pole on ollut yksi pioneereista puhuttaessa uuden koulukunnan geometrioista, eikä tämäkään pyörä tee poikkeusta. Pyörän geometria noudattelee tarkasti Voiman hyväksi havaittua geometriaa. Pyörä on edelleen pitkä ja loiva, mutta se ei ole juurikaan pidentynyt Staminasta. Selkeänä eroavaisuutena on noin 20mm nostettu keskiö, joka on nyt käytännössä samalla tasolla etu- ja takanavan kanssa ilman sagia. Tämä uudistus on varmasti paljon puhetta herättänyt suuntaus, mutta Leo Kokkonen tiimeineen on hyvin vakuuttunut, että tämä parantaa pyörän hallittavuutta sekä kallistelua puolelta toiselle. Korkeampi keskiö tarjoaa myös hieman enemmän tilaa takapuolen ja takarenkaan väliin hankalimmissa maastokohdissa ja näin ollen voi pelastaa pöksyt ulkoiselta ralliraidalta. Keskiön korkeampi sijoittelu myös vähentää kammen kolahteluja kiviin ja tarjoaa myös helpommat manuaalit sekä keulan kevennykset.

Vikkelä tarjoaa yhden alan jyrkimmistä satulaputken kulmista (80°) ja keulakulma on myös mukavan loiva (63,5°). Pyörää on tarjolla K1-K4 koossa ja ne ovat kaikki varustettu 455mm mittaisella takahaarukalla. Reachin mitat vaihtelevat välillä 450-535mm.

Polen EWS-kuski Joe Nation

Kokonaisten pyörien hinnat alkavat 5590€ hinnasta ja runkosetti kustantaa 3990€. Vikkelästä on tarjolla kolme eri väriä: Storm Grey, Clear Raw ja Tue Gold. Rungolle luvataan 5 vuoden takuu.

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.