Rockshox Flight Attendant

Viime aikoina pyörät ovat sähköistyneet valtavalla vauhdilla, ja sähköä ei vierasteta pyörään liitettynä enää kuten aiemmin. Sähköinen jousituksen säätö ei ole missään nimessä uusi keksintö, mutta nyt on otettu uusia ja isompia askelia sen kehittämisessä. Pääsimme testailemaan uutta RockShoxin langatonta jousitusjärjestelmää nimeltään Flight Attendant, jonka ideana on kontrolloida keulan ja iskarin sisäänpäinvaimennusta automaattisesti maaston mukaan. Systeemi pitää sisällään sensorit keulaan, iskariin sekä kampiin, joiden antaman datan perusteella systeemi havainnoi mitä kuljettaja ja pyörä ovat tekemässä.

Flight Attendantin ideana on tarjota jousitus, joka on mahdollisimman tehokas ja toimiva joka tilanteessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun ajetaan alamäkeä, niin jousitus toimii optimaalisella tavalla hyödyntäen tarvittaessa kaikki käytettävissä olevat millit tehden ajosta pehmeämpää ja pitävämpää. Kun taas tarvitaan poljettavuutta, niin alusta jäykistyy tarjoten nopeampaa vastetta polkemiselle.

Systeemin sieluna toimii keulassa oleva moduuli, johon iskarissa ja kammessa olevat anturit yhdistyvät.  Keulassa ja iskarissa on pienet sähkömoottorit, jotka ohjaavat niiden toimintaa käytännössä kolmen asennon (Open, Pedal ja Lock) välillä. Systeemi toimii viiden millisekunnin viiveellä, mikä on todella nopeaa, ja samalla toiminnan kannalta hyvin tarpeellista.  Järjestelmässä on käytössä omat AXS-akut sekä keulaan että iskariin. Toiminta-aika on keulassa 20-30h ja iskarissa 30-40h. Kampien sensorissa on AAA-patteri, jonka kesto on 200h.

Flight Attendantia on tarjolla Pike, Lyrik ja Zeb -keuloihin sekä Super Deluxe -iskariin, mutta systeemi on saatavissa toistaiseksi vain kokonaisen pyörän yhteydessä.

 

Super Deluxe Flight Attendant -takaiskari

 

Flight Attendant on ollut kiinni Canyon Spectral:ON CFR LTD -sähköpyörässä. Ennen ensimmäistä ajokertaa on tärkeää kalibroida systeemi, joka vie puhelinappin opastamana muutaman minuutin. Prosessi on nopea ja yksinkertainen, mutta vaatii pienen perehtymisen. Ensimmäiset polkaisut tarjosivat hämmentyneitä fiiliksiä, kun huomasi käytännössä kuinka keulan ja iskarin servot alkoivat surista vaimennusmoodien muuttuessa samaan tyyliin kuin AXS-vaihtajat ääntelevät. Alun hämmennyksen jälkeen maastossa tuo ääni ei häirinnyt samalla tavalla kuin parkkiksella.

 

 

Alustaa voi säätää haluamakseen riippuen siitä, että tykkääkö nopeasti vai hitaasti lukittuvasta alustasta (BIAS-säätö). LSC-säädöt tapahtuu Flight Attendantin napeilla/sovelluksella, kun taas Sag ja Rebound säädetään normaaliin tapaan. Perustila jousitukselle on OPEN, joten rikkoutuessaan tai akun loppuessa jousitus jää auki, eikä näin ollen aiheuta ongelmia. Maastossa systeemi toimii hienosti ja vaihtaa moodeja nopeasti ja luonnollisen tuntuisesti. Alusta tuntui yhtä pehmeältä kuin ilman Flight Attendantia, mutta polkiessa se tuntui sopivasti jäykemmältä. Tämä kannustaa polkemaan enemmän sellaisissa tilanteissa, joissa muuten tyytyisi lähinnä rullailemaan. Muutamia hetkiä tuli, jolloin tuntui ettei jousitus täysin ehtinyt reagoida nopeisiin kompressioihin, mutta näin tapahtui vain muutamia kertoja.

Flight Attendant luo pyörään keveämmän fiiliksen ja sai sähköpyöränkin tuntumaan yllättävän leikkisältä. Monessa tilanteessa tosin sähköpyörällä ei moista systeemiä tarvitse, sillä moottorin tuoma avustus polkemiseen kumoaa tarvetta lukituksille. Näkisin että parhaan vasteen systeemistä saa 100-160mm joustavalla akustisella pyörällä, jota haluaa käyttää mahdollisimman monipuolisesti erilaisessa ajossa. Pelkästään bike park -käyttöön ei systeemi tarjoa kovin kummoista lisäarvoa.

 

Ajaessa tuli fiilis, että Flight Attendant on ikään kuin apukuski, joka puolestasi vääntelee alustan kompressioita optimaaliseen asentoon salamannopeasti. 

Flight Attendant lisää pyörän painoa n. 300g ja kustannusta siitä kertyy arviolta noin pari tonnia. Kuinka oleellinen tämä nyt sitten lopulta on, niin se jää varmasti jokaisen arvioitavaksi. Hieno ja potentiaalinen keksintö on kyllä kyseessä, mutta manuaalinen lukitus tarjoaa periaatteessa vastaavan toiminnallisuuden. Kukaan ei tietenkään samaan tahtiin manuaalista lukitusta vatkaa, joten siinä mielessä etua systeemistä on otettavissa irti, mutta se tuo mukanaan mm. kahden akun lataukset, monimutkaisuutta, painoa jne. Teknisessä mielessä toteutus on todella hyvällä tasolla ja integrointi pyörään on ihan top-notch. Tämä antaa taas hieman viitteitä siitä, että mihin pyörien tekniikka on laajemminkin menossa tulevaisuudessa.

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.