1.12.2022

Orbea Rise koki kasvojenkohotuksen – Mitä uutta on tarjolla?

Orbea on julkaissut Rise -sähköpyörästään 2023-mallit. Pyörä on kokenut pienen kasvojenkohotuksen ja näin ollen tarjolla on useita uudistuksia aikaisempaan versioon.

Aikanaan sähköpyörät olivat lähtökohtaisesti painavia, tehokkaita ja kauhua herättäviä monstereita, ainakin ulkoiselta olemukseltaan. Nykyään tilanne on jo toinen ja usein joutuu jopa tarkastella lähempää, että onko vastaan vilahtanut fillari ylipäätään sähköistetty vai ei. Tähän tilanteeseen on tultu pitkälti kevytsähköpyörien suosion kasvun seurauksena. Orbea Rise on ollut etujoukoissa tämän trendin harjalla, vaikkakin se on varustettu Shimano EP8 RS -moottorilla, joka on spekseiltään käytännössä identtinen täysitehoisten sähköpyörien kanssa, mutta vain ohjelmoituna tuottamaan vähemmän vääntöä. Ideana on luoda sähköpyörälle mahdollisimman luonnollinen ajotuntuma, jolloin moottorin avustus tulee hiljalleen mukaan hieman korkeammilla kadenssinopeuksilla. Rise julkistettiin reilut pari vuotta sitten ja se nauttinut suosiosta laajasti myös Suomessa. Nyt on tullut se hetki, että Rise kokee ensimmäisen uudistuksen. Kyseessä siis ei missään nimessä ole täysin uusi malli, vaan lähinnä hienostunut kasvojenkohotus, joka tuo mukanaan muutamia tervetulleita uudistuksia. Rungon joustomatka on edelleen 140mm ja geometria mukailee täysin aiempaa mallia. Mitä uutta siis 2023 Rise pitää sisällään?

Damien Oton ja uusi Rise

Paino yhä pienemmäksi – Uusi moottori ja akku

Jos Rise oli jo alkujaan hyvin kevyt alle 17kg painollaan, on se uusissa vaatteissaan yhä kevyempi, sillä kevyimmillään M LTD -versio painaa vain 15,9kg. Onnistunut dieetti on aina hyvin hallittu kokonaisuus ja tällä kertaa painoa on saatu puristettua niin moottorista kuin akustakin. Risen 360 Wh akku voi kuulostaa tutulta, mutta sitä se ei ole, sillä akku on täysin uusi ja koottu nyt 21700 kennoista, joiden ansiosta se on entistä suorituskykyisempi ja samalla 300g edeltäjäänsä kevyempi.

Mikä menee ylös, tulee myös alas. Tässä tapauksessa vauhtia löytyy molempiin suuntiin.

Alumiininen Rise on ollut varustettuna 540 Wh akulla jo aiemmin, mutta nyt tuo optio on tullut saataville myös hiilikuituiseen malliin. Jos siis haet kevyttä ja mahdollisimman luonnollista ajotuntumaa, niin 360 Wh on parempi valinta, kun taas isompi 540 Wh akku tarjoaa mahdollisuuden valita se pidempi seikkailureitti tutun lenkuran sijasta. Akun koko on valittavissa Orbean MyO-kustomoinnin yhteydessä. Oli akun koko kumpi hyvänsä, niin pyörän toimintasäde on kasvatettavissa vielä pidemmäksi pullotelineen paikalle kiinnitettävällä 252 Wh lisäakulla.

Uudistetut akkuvaihtoehdot tarjoavat mukavan määrän nousumetrejä ajettavaksi

Kaikki hiilikuituiset 2023 Riset ovat varustettuja Shimanon uudella EP801 RS -moottorilla. Uusi moottori tarjoaa enemmän muunneltavuutta, mutta se noudattaa edelleen samaa RS -filosofiaa tarjoten luonnollista avustusta.

EP801 – Uusi versio tutusta moottorista

Myös runko kokenut laihdutusta

Sähköjärjestelmän lisäksi myös runko on kokenut pieniä muutoksia, joilla on säästetty arvokkaita grammoja. Tästä esimerkkinä on uudelleensuunniteltu linkku, joka ei pelkästään säästä painoa, vaan lisää myös rungon tukevuutta. Uudistettu linkku tarjoaa myös kätevän piilopaikan Orbea FLP -työkalulle. Hiilikuituisen Risen rungon (M-koko) painoksi on ilmoitettu 2,2kg, joka on sähköpyörän rungoksi jo hyvin kevyt.

Uudistettu linkku ja Orbea FLP-multitool ujutettuna omaan piilopaikkaansa

Orbean viimeaikaisten julkaisujen mukaisesti myös Rise on nyt siirtynyt hyödyntämään heidän kehittämää SIC -systeemiä, joka ohjaa kuoret ja letkut siististi rungon sisään jo stemmin vierestä. Tällä pyritään tekemään ohjaamosta mahdollisimman minimalistinen ja yksinkertainen, mutta kauneus vaatii veronsa, sillä huoltotoimenpiteissä kyseinen systeemi vaatii hieman enemmän aikaa ja paneutumista. Risen tangon ylikääntymistä rajoittaa Spin Blockit. 

Kuorien ja letkujen viennit toteutetaan SIC-systeemin mukaisesti, kuten myös juuri julkaistuissa Wildissa ja Oizissa

Yksinkertainen on kaunista

Kun aiempaa Riseä katselee, huomaa kuinka asiat ovat haluttu yksinkertaistaa ja tehdä ajokokemuksesta vastaavanlaista kuin normaalilla maastopyörällä. Pyörässä on hyvin minimaalinen ohjainyksikko kiinnitettynä vaijerinkuoreen tangon etupuolelle. Ohjainyksin hyvin pelkistetty indikaattori akun tilasta ja avustuksen tasosta ei ehkä ollut ihan kaikkien mieleen, joten hyvänä uutisena kriitikoille voi kertoa, että 2023 mallin uusi moottori mahdollistaa EN600 -langattoman ohjausyksikön käytön. Se sisältää myös järjestelmän virtanapin, joten se on voitu riisua rungosta tyystin pois. Kuten aiemmin, niin myös uusi järjestelmä tulee RS Garmin IQ -appia, jonka avulla pyörän data on nähtävilla suoraan Garminin laitteissa.

Uusi Shimano EN600 langattoman ohjausyksikkö
Latausportti on tutussa paikassaan, mutta virtanappi on siirtynyt tangossa olevaan ohjainyksikköön

Mallisto

Mallisto sisältää neljä hiilikuituista ja kolme alumiinista versiota. Erikoismainintana on nostettava esiin M Team -versio, joka on varustettu täysin uudella Shimano XT Di2 -osasarjalla, joka mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen polkematta. Pyörien toimitukset alkavat alkukeväästä.

M-LTD 11 799€. Fox 34 Factory FIT4 140mm, Fox DPS Factory, Shimano XTR M9100, OQUO MP30LTD, EP8-RS
M-TEAM 10 699€. Fox 36 Factory Grip2 150mm, Fox Float X Factory, Shimano XT Di2 M8150, OQUO MC32LTD, EP8-RS
M-10 9299€. Fox 36 Factory Grip2 150mm, Fox Float X Factory, Shimano XT M8100, OQUO MC32TEAM, EP8-RS
M-M20 7699€. Fox 34 Performance 140mm, Fox DPS Performance, Shimano SLX M7100, Race Face AR 30c, EP8-RS
H10 7299€. Fox 36 Performance Grip 150mm, Fox Float X Performance, Shimano XT M8100, OQUO MC32TEAM, EP8-RS
H20 6499€. Fox 34 Performance 140mm, Fox Float DPS Performance, Shimano SLX M7100, Race Face AR 30c, EP6-RS
H30 5899€. Marzocchi Bomber Z2 140mm, Fox Float DPS Performance, Shimano Deore M6100, Alloy tubeless, EP6-RS

Valmistajan sivut

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.