Orbea Rise koki kasvojenkohotuksen – Mitä uutta on tarjolla?

Aikanaan sähköpyörät olivat lähtökohtaisesti painavia, tehokkaita ja kauhua herättäviä monstereita, ainakin ulkoiselta olemukseltaan. Nykyään tilanne on jo toinen ja usein joutuu jopa tarkastella lähempää, että onko vastaan vilahtanut fillari ylipäätään sähköistetty vai ei. Tähän tilanteeseen on tultu pitkälti kevytsähköpyörien suosion kasvun seurauksena. Orbea Rise on ollut etujoukoissa tämän trendin harjalla, vaikkakin se on varustettu Shimano EP8 RS -moottorilla, joka on spekseiltään käytännössä identtinen täysitehoisten sähköpyörien kanssa, mutta vain ohjelmoituna tuottamaan vähemmän vääntöä. Ideana on luoda sähköpyörälle mahdollisimman luonnollinen ajotuntuma, jolloin moottorin avustus tulee hiljalleen mukaan hieman korkeammilla kadenssinopeuksilla. Rise julkistettiin reilut pari vuotta sitten ja se nauttinut suosiosta laajasti myös Suomessa. Nyt on tullut se hetki, että Rise kokee ensimmäisen uudistuksen. Kyseessä siis ei missään nimessä ole täysin uusi malli, vaan lähinnä hienostunut kasvojenkohotus, joka tuo mukanaan muutamia tervetulleita uudistuksia. Rungon joustomatka on edelleen 140mm ja geometria mukailee täysin aiempaa mallia. Mitä uutta siis 2023 Rise pitää sisällään?

Paino yhä pienemmäksi – Uusi moottori ja akku
Jos Rise oli jo alkujaan hyvin kevyt alle 17kg painollaan, on se uusissa vaatteissaan yhä kevyempi, sillä kevyimmillään M LTD -versio painaa vain 15,9kg. Onnistunut dieetti on aina hyvin hallittu kokonaisuus ja tällä kertaa painoa on saatu puristettua niin moottorista kuin akustakin. Risen 360 Wh akku voi kuulostaa tutulta, mutta sitä se ei ole, sillä akku on täysin uusi ja koottu nyt 21700 kennoista, joiden ansiosta se on entistä suorituskykyisempi ja samalla 300g edeltäjäänsä kevyempi.

Alumiininen Rise on ollut varustettuna 540 Wh akulla jo aiemmin, mutta nyt tuo optio on tullut saataville myös hiilikuituiseen malliin. Jos siis haet kevyttä ja mahdollisimman luonnollista ajotuntumaa, niin 360 Wh on parempi valinta, kun taas isompi 540 Wh akku tarjoaa mahdollisuuden valita se pidempi seikkailureitti tutun lenkuran sijasta. Akun koko on valittavissa Orbean MyO-kustomoinnin yhteydessä. Oli akun koko kumpi hyvänsä, niin pyörän toimintasäde on kasvatettavissa vielä pidemmäksi pullotelineen paikalle kiinnitettävällä 252 Wh lisäakulla.

Kaikki hiilikuituiset 2023 Riset ovat varustettuja Shimanon uudella EP801 RS -moottorilla. Uusi moottori tarjoaa enemmän muunneltavuutta, mutta se noudattaa edelleen samaa RS -filosofiaa tarjoten luonnollista avustusta.

Myös runko kokenut laihdutusta
Sähköjärjestelmän lisäksi myös runko on kokenut pieniä muutoksia, joilla on säästetty arvokkaita grammoja. Tästä esimerkkinä on uudelleensuunniteltu linkku, joka ei pelkästään säästä painoa, vaan lisää myös rungon tukevuutta. Uudistettu linkku tarjoaa myös kätevän piilopaikan Orbea FLP -työkalulle. Hiilikuituisen Risen rungon (M-koko) painoksi on ilmoitettu 2,2kg, joka on sähköpyörän rungoksi jo hyvin kevyt.

Orbean viimeaikaisten julkaisujen mukaisesti myös Rise on nyt siirtynyt hyödyntämään heidän kehittämää SIC -systeemiä, joka ohjaa kuoret ja letkut siististi rungon sisään jo stemmin vierestä. Tällä pyritään tekemään ohjaamosta mahdollisimman minimalistinen ja yksinkertainen, mutta kauneus vaatii veronsa, sillä huoltotoimenpiteissä kyseinen systeemi vaatii hieman enemmän aikaa ja paneutumista. Risen tangon ylikääntymistä rajoittaa Spin Blockit.

Yksinkertainen on kaunista
Kun aiempaa Riseä katselee, huomaa kuinka asiat ovat haluttu yksinkertaistaa ja tehdä ajokokemuksesta vastaavanlaista kuin normaalilla maastopyörällä. Pyörässä on hyvin minimaalinen ohjainyksikko kiinnitettynä vaijerinkuoreen tangon etupuolelle. Ohjainyksin hyvin pelkistetty indikaattori akun tilasta ja avustuksen tasosta ei ehkä ollut ihan kaikkien mieleen, joten hyvänä uutisena kriitikoille voi kertoa, että 2023 mallin uusi moottori mahdollistaa EN600 -langattoman ohjausyksikön käytön. Se sisältää myös järjestelmän virtanapin, joten se on voitu riisua rungosta tyystin pois. Kuten aiemmin, niin myös uusi järjestelmä tulee RS Garmin IQ -appia, jonka avulla pyörän data on nähtävilla suoraan Garminin laitteissa.


Mallisto
Mallisto sisältää neljä hiilikuituista ja kolme alumiinista versiota. Erikoismainintana on nostettava esiin M Team -versio, joka on varustettu täysin uudella Shimano XT Di2 -osasarjalla, joka mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen polkematta. Pyörien toimitukset alkavat alkukeväästä.







Kirjoittanut:

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.