31.12.2024

Bobin 9 suosikkia vuodelta 2024

Vuosi 2024 on loppusuoralla ja nyt jos joskus on hyvä kelata hieman menneen vuoden parhaita asioita. Tässä artikkelissa Bob listaa suosikkinsa vuodelta 2024.
Kaldoaivi Ultra Trail -maisemia. Kuva: Petri Prusti

Lappi – pyöräilyn ihmemaa

Ei tarvitse lentää Alpeille tai polkea Andeille, kun pyöräilijän paratiisi löytyy pohjoisesta! Lappi on kesällä uskomattoman kaunis: maisemat ovat kuin toiselta planeetalta, eikä niitä näe missään muualla. Kilometritolkulla polkuja, hiljaisuutta ja huikeita näkymiä – ja kaikki tämä ilman pitkäksi venyviä lentoja tai hikoilua pyörälaukkujen kanssa.

Lappiin pääsee kätevästi autolla tai jopa junalla ja bussilla, eikä hintakaan huimaa päätä, sillä kesä on sesongin ulkopuolta. Yötön yö on todellinen bonus: kuka ei haluaisi ajella keskiyöllä auringon paisteessa? Lapin ilmasto on kesällä täydellinen urheiluun – viileä mutta aurinkoinen – ja majoituspaikkoja riittää jokaiselle budjetille. Nappaa siis pyörä mukaan ja lähde kokemaan kesäinen Lappi – lupaan, ettet kadu!

 

Quarq T-Type tehomittari

Sairauksia on monenlaisia ja yhtenä niistä voisin mainita datankeruusairauden. Yksi tämän sairauden ilmenemismuoto on tarve mitata polkemistehoja aina kun se on mahdollista. Wattien mittaaminen ei sikäli ole turhaa, sillä voihan niiden avulla mm. optimoida harjoittelua, seurata kehitystä, analysoida kilpailutilanteita ja hallita energiankulutusta. Moni pitääkin tehomittaria kaikista objektiivisimpana mittarina, sillä se tarjoaa välittömän palautteen riippumatta ulkoisista tekijöistä, kuten stressistä tai lämpötilasta.

Kesällä hommasin maasturiin tehomittariksi Quarqin T-type tehospiderin, jonka yhdistin jo olemassa oleviin SRAM XX-kampiin. Quarq on tullut tunnetuksi luotettavuudestaan ja helppokäyttöisyydestään, ja en voi kun allekirjoittaa nämä. Asennus tapahtui yksinkertaisesti alkuperäisen rattaan tilalle 8-pulttisella kiinnityksellä ja meininki oli muutenkin kuin vanhaan pc-aikaan ”plug-and-play”. Tehomittari mittaa molemmilta puolilta watit erikseen ja se myös kalibroi itse itsensä automaattisesti, eli erillistä manuaalista offsetin säätöä ei tarvitse tehdä lenkille lähtiessä.

Mittari saa virtansa yksinkertaisen simppelisti CR2032-paristosta, joka tarjoaa hämmästyttävän hyvän 200h toiminta-ajan. Pienenä pikanttina, mutta hyvin miellyttävänä, yksityiskohtana mainittakoon kierteillä kiinnittyvä ratas, joka voi herättää pelkotiloja. Käytössä tuo on osoittautunut yksinkertaisen toimivaksi, eikä pulteilla kiinnitettyjä rattaita ole ollut ikävä. Myös umpinainen look toimii allekirjoittaneelle todella hyvin.

 

Garmin Varia takatutka

Tässä yksi vempain lisää, jota ilman en haluaisi ajaa gravelia saatikka maantietä. Itse miellän maantienlaidan vaarallisemmaksi leikkikentäksi kuin edes Suomen haastavimmat alamäkireitit. Garmin Varia on yksinkertaisen nerokas ja toimiva turvallisuustuote, joka varoittaa takaa tulevista autoista äänimerkillä sekä visuaalisesti etäisyydestä ajotietokoneen näytöllä. Varian avulla yllättäen takaa tulevat ajoneuvot on ollut helppo ennakoida, ja siirtyä täten hieman sivummalle ohitusta helpottaen.

Lähestulkoon pakolliseksi varusteeksi on helppo mieltää myös punainen takavalo, joka on tutkassa onneksi sisäänleivottuna. Tutkan hankkimisen jälkeen en olekaan kokenut tarvetta enää pelkkien takavalojen hankinnalle, sillä Varia on ollut niin toimiva kokonaisuus. Pienenä miinuksena sanottakoon rajallinen akunkesto, joka pakottaa aktiiviseen lataamiseen. Tosin tähänkin löytyy ihan ilmaiseksi saatavilla oleva ratkaisu, jonka avulla on mahdollista luoda esimerkiksi sääntöjä valon käytölle.

Elikkä gravelistit ja maantiepyöräilijät, jos asia ei tullut jo selväksi, niin suosittelen lämpimästi takatutkaa.

Specialized Recon S-works ajokengät

Vuoden alussa en uskonut tarvitsevani uusia kenkiä maastoon/graveliin, sillä olivathan edelliset kenkäni vielä oikein mainiossa kunnossa. Sitten Fiskarsin messuilla silmiini osui upean valkoiset Recon S-worksit, joita en vaan saanut mielestäni. Myönnän olevani hetkittäin turhamainen, ja se hetki on usein läsnä kun puhutaan valkoisista ajokengistä. Ne ovat suoranainen heikkouteni, vaikka tiedostan niiden mahdollisesti likaantuvan helposti.

Vähemmän yllättäen nämä valkoiset kengät lopulta päätyivät omaan kenkähyllyyni ja olen ollut niistä hirmuisen iloinen. Jokainen ajettu kilometri on tuntunut nopeammalta valkoisten kenkien ansiosta ja yllätyksekseni ne ovat edelleen yllättävän valkoiset tuhdista käyttömäärästä ja olemattomasta pesumäärästä huolimatta.

Itse kenkä on kahdella BOA-kiinnityksellä varustettu hyvin kevyt hiilikuitupohjainen ajokenkä, joka istuessaan hivelee omaa käsitystäni täydellisestä ajokengästä. Kenkä on kevyt, yksinkertainen, aerodynaaminen ja ennen kaikkea upea ulkonäöltä.

Näiden kenkien ansiosta olen lanseerannut itselleni täysin uuden lajin, valkokenkägrävelin. En avaa lajia tarkemmin, mutta sanottakoon että se EI sisällä pyöränkantamista suolla.

 

Elite Deboyo Race termospullo

Tiedän, että moni teistäkin tuskailee tämän ongelman kanssa: miten saada juomat pysymään lämpimänä talvilenkeille? Termospullo on tietenkin helppo vastaus siihen. Asiasta tekee vielä haastavamman, jos haluat löytää pullon, joka mahdollistaa juomisen pysähtymättä.

Tämä ongelma on ollut läsnä itsellä jo pidemmän aikaa, mutta nyt olen mielestäni löytänyt kelvollisen ratkaisun siihen, nimittäin Elite Deboyo Race (550ml). Kyseinen pullo on hyvin eristetty, jossa juoma säilyy useampia tunteja lämpimänä kylmissäkin keleissä. Valmistaja lupaa jopa 12 tunnin eristävyyttä, mutta se nyt ei ihan taida pitää paikkansa. Itse olen ajellut 4-5h lenkkejä talvella tällä pullolla ja nauttinut nestemäisenä säilynyttä juomaa (jopa hieman lämmintä) vielä lenkin lopuksikin.

Pullo sopii tietenkin standardi-pullotelineisiin ja siinä on avattavan kannen alla kuminen korkki, jonka auki vetämällä pullosta on helppo imeä juomaa iso määrä lyhyessä ajassa. Tämä kaikki siis onnistuu pysähtymättä, joka on itselleni tuotteen perusvaatimus. Jokainen ylimääräinen pysähdys on nimittäin mielestäni turha.

Tuote on sinänsä yksinkertainen, mutta kerrankin toimiva. Onnistuin toki innoissani rikkomaan hieman kannen kiinnitystä, mutta siitä huolimatta nostan tämän pullon tällä hetkellä suosikikseni talvikäyttöön.

 

Rockshox Sid Ultimate 120mm joustokeula

Myönnän, olen ajanut viime vuosina (liian) vähän pyörillä, joissa on täysiverinen xc-keula. Mukavuudenhalu on johdattanut valintojani, jolloin olen usein valinnut lyhytjoustoiseenkin pyörään hieman liian järeän, mutta samalla silkinpehmeän, trail/enduro-keulan sopivaan mittaan lyhennettynä. Viimein tänä kesänä alleni päätyi 35mm liukuputkilla varustettu Rokkarin Sid Ultimate 120mm.

Nyt yhden kesän jälkeen tuomio on selkeä, mutta samalla itselleni yllättävä. Uuden sukupolven Sid on spekseihin nähden todella kykenevä keula, joka ei kumartele tai niiaile isommassakaan alamäessä. Olin varautunut vaihtamaan keulan järeämpään kesän aikana, mutta lopulta tätä vaihtoa en tullut edes kokeilleeksi menneen kesän aikana, sillä olin niin tyytyväinen keulan herkkyyteen, kantavuuteen ja progressiivisuuteen, keveydestä puhumattakaan.

Itse asiassa syksyllä osallistuin Specialized Epicillä enduro-kilpailuun, jota varten laitoin pyörään 130mm Piken ihan vaan huomatakseni, että itse asiassa Sid tuntuu monelta kantilta ajateltuna itselleni miellyttävämmältä keulalta trail- ja xc-ajoihin.

 

Peaty’s Drivetrain Degreaser ketjunpuhdistus

Tiesitkö, että halvin tapa vähentää pyöräilyn kustannuksia on pitää ketju puhtaana?

Tähän vinkkiin olennaisena osana kuuluu ketjun putsaus säännöllisin väliajoin. Itse olen tykästynyt Peaty’s:n vaahtoavaan degreaseriin, joka tuntuu tehoavan ketjuihin tarttuneeseen likaan kuin Clearasil nuoren Bobin finneihin.

Tuote on ennen kaikkea helppokäyttöinen ja turvallinen käytettäväksi, ja tämän ansiosta tämä aine on tullut osaksi pyöränpuhdistusrituaalejani. Voit suihkauttaa vaahtoavaa ainetta likaisiin ketjuihin ja antaa sen vaikuttaa muutaman minuutin. Tämän jälkeen reipas harjaus hieman karkeammalla harjalla laittaa aineen vaahtoamaan kivasti rattaissa ja ketjuissa. Tämän jälkeen vedellä huuhtelu ja kuivaus, niin homma on klar! Jos ketjujen putsaus ei vielä kuuluu tapoihisi, niin kokeile vaikka tätä!

 

Pyöräilyn monipuolisuus

Pyöräily on kuin buffetpöytä, jossa on tarjolla yhtä jos toista herkkua. Rakastan sitä, että pyöräily tarjoaa lähes kaikkea: teknistä polkuajoa syke tapissa XC-tyyliin, enduron endorfiinihumalaa alamäissä, gravel-pyöräilyn rauhaa sorateillä ja sisäpyöräilyn tehokkaita treenipäiviä, kun ulkona sataa vaakatasossa ja aikataulut on tiukat. Jokaisessa lajissa on oma taikansa sekä jokainen vuodenaika tarjoaa tekemiseen oman vivahteensa.

Pyöräilyn ainutlaatuinen monipuolisuus pitää harrastuksen tuoreena ja innostavana. Jos olet aina ajanut vain yhtä tyyliä, kokeile rohkeasti jotain uutta – saatat yllättyä.

 

Meriva Nuorgamin ylängöillä. Kuva: Petri Prusti

Opel Meriva

Jos autot voisivat saada kunniamerkkejä, Opel Meriva roikkuisi jo täynnä mitaleita! Tämä uskollinen sotaratsu on kasvanut lähes osaksi minua: se ei ole vain auto, vaan elämänkumppani. Joidenkin mielestä Meriva ei ehkä ole show’n kirkkain tähti parkkipaikalla, mutta sen luotettavuus, käytännöllisyys ja uskomaton monikäyttöisyys nostavat sen täysin omalle tasolleen. Ja onhan se myös kaunis. Tämä legenda osoitti taas tänä vuonna kykynsä ja kuljetti minut, kaksi kaveriani ja kolme pyörää yli 2500 kilometrin seikkailulle Kaldoaiviin – ilman pienintäkään murhetta.

Kaikki, jotka ovat istuneet Merivan penkillä, ovat poistuneet haltioituneina. Siinä on jotain taianomaista, joka tekee siitä autojen auton. Toivon, että Meriva jatkaa uskollista palvelustaan vielä pitkään, sillä epäilen sen tuskin olevan korvattavissa. Opel Meriva – enemmän kuin auto, suoranainen vaan elämys.

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.