Specialized S-Works Recon, tässäkö XC-kuskin unelmakengät?
Speksit:
Malli: Specialized S-Works Recon
Koot: 36-49
Paino: 620g
Hinta: 470€
Käyttötarkoitus: XC, Gravel, Cyclocross
Millaiset ne ovat ja mihin tarkoitukseen?
Ensi alkuun on pakko heti todeta, että S-Works Reconit ovat malliston lippulaivakengät ja siten hinnaltaan luonnollisesti arvokkaat. Recon -mallisto sisältää myös huokeammat 1.0 ja 2.0 -vaihtoehdot. Tämä testattu malli on kuitenkin suunnattu heille, jotka eivät ole valmiita tinkimään tippaakaan istuvuudesta, suorituskyvystä tai ylipäätään ominaisuuksista kenkäostoksilla. Kenkien merkitystä ei kannata väheksyä, sillä ne ovat merkittävä kontaktipinta kuskin ja pyörän välillä.
S-Works Reconit ovat suunnattu kovavauhtiseen pyöräilyyn, jossa kengän välittämä teho polkimiin on merkittävässä roolissa. On siis helppo todeta, että nämä ovat kuin voisilmä kaurapuuroon graveliin, cyclocrossiin ja tietenkin xc-ajoon. Kengät kiinnittyvät jalkaan kahdella kevyellä alumiinisella Boa S3-rullalla sekä yhdellä tarralla. Rullat pyörivät näppärästi molempiin suuntiin, joten kenkien hienosäätö strava-segmentin KOMitus-yrityksessä onnistuu leikiten pysähtymättä.
Vaikka kyse onkin vain pyöräilykengästä, niin S-Works Reconit sisältävät häkellyttävän määrän yksityiskohtia aina materiaalivalinnoista teknisiin yksityiskohtiin. Pohjan materiaali on luonnollisesti hiilikuitu ja sen jäykkyysindeksi on 13.0, jolloin (hatti)watit välittyvät hyvin tehokkaasti eteenpäin polkimeen. Kuriositeettina voi todeta, että jäykimmät Specializedin maantiekengät tarjoavat 15.0 jäykkyysindeksin, joten Recon on siinä mielessä hieman anteeksiantavampi. Ulkopohjan kannassa ja päkiässä on SlipNot™-kuminappulat parantamassa pitoa jalkautuessa. Kengän päällys on venymätöntä Dyneema™-materiaalia, jolloin jalka pysyy juuri siellä missä pitääkin.
Body Geometry
Kenkä noudattaa Specializedin Body Geometry -filosofiaa, jonka johtoajatuksena on se, että ihmisen jalat eivät ole kehittyneet pyöräilyyn, vaan kävelyyn. Jalkojen liike pyöräilyssä ei ole ominainen, minkä vuoksi kengän suunnittelulla on mahdollista parantaa pyöräilijän suorituskykyä. Body Geometry eliminoi ongelmia kolmen patentoidun ratkaisun avulla: 1) Varuskiila, joka asettaa jalkaterän, polven ja lonkan optimaaliseen asentoon polkimista ajatellen, 2) pitkittäiskaarituki, joka estää jalan kasaanpainumista sekä 3) metatarsaalikohoke päkian alla, joka eliminoi puutumista.
Omat fiilikset
Olen tehnyt tuttavuutta näiden kenkien kanssa nyt kolmisen kuukautta ja ne ovat toimineet itselläni endurokenkien rinnalla lähinnä kovavauhtisimmissa xc-treeneissä. Normaalisti käytän 42.5 koon ajokenkiä (jostain malleista 42) ja nämä kengät tilasin juurikin 42.5 koossa ja se osoittautui ensipuraisulta nappivalinnaksi. Omistan kohtuullisen rintavan jalan, jonka vuoksi joudun hikoilemaan useiden kenkien jalkaanlaittamisessa, sillä kenkä ei vaan tunnu aukenevan riittävästi. Reconit olivat tässä mielessä hunajaiset, sillä Boa-nauhat sai irroitettua täysin, joten kenkä aukeni kuin meikäläisen lompakko metrilakukioskilla. Jalka sujahti kenkään ilman kenkälusikkaa ja oli myös naurettavan helppo kiristää sopivaksi. Kengän varvasosa on yllättävän tilava näin kisaiseksi kengäksi, ja ilonkiljahduksia aiheutti myös se, että klossit sai tarpeeksi taakse. Kenkien mukana tuli tote-tyylinen laukku, jossa ne oli helppo pakata laukkuun likaisenakin.
Kokemus monista xc-kengistä on luonut itselleni ennakko-oletuksen, että mitä kevyempi ja jäykempi on kenkä, niin sitä suurempi riski on huonoon istuvuuteen sekä jalkojen puutumiseen. Toisin sanoen, voiko kenkä olla samaan aikaan nopea sekä mukava, vai onko kyseiset ominaisuudet toisensa poissulkevia? Ensimmäisellä lenkillä odotin sitä hetkeä, jolloin jalat puutuvat tunnottomiksi, toisella lenkillä samaten, mutta vasta kolmannella lenkillä uskalsin todeta, että ilmeisesti nämä kengät ovat erilaiset. Tähän päivään mennessä kengät eivät ole aiheuttaneet ikäviä tuntemuksia. Voisi jopa todeta, että ne ovat yhdet mukavimmista käyttämistäni ajokengistä.
Kengät ovat siis nähneet käyttöä. Olen ajanut kengillä pitkiä ja kovavauhtisia lenkkejä sekä myös kaatunut pahoin (mitä nyt ei testin eteen tekisi?). Kaaduin jopa siten, että yksi alumiininen Boa-kiristin pamahti suoraan kiveen. Sydän itki verta, kun kaunis koneistettu Boa-kiristin oli naarmuilla, mutta esteettistä haittaa suurempaa ei siitäkään kehkeytynyt. Kengät ovat palvelleet puhtain paperein, ja en ehkä etukäteen olisi uskonut, että voisin vielä nykyään valita maastolenkille xc-kengät endurokenkiä sijasta. Näin se valitettavasti taitaa tällä hetkellä olla.
Loppusanat
Ei liene kenellekään epäselvää, että kyseessä on todellinen premium-tuote, josta joutuu maksamaan premium-hinnan. Nämä kengät ovat oikeasti arvokkaat, joten ne ovat varmasti suhteellisen harvojen ostoslistalla. Mikäli kuitenkin tällaisiin päädyt, niin se on merkki siitä, että et halua tinkiä kengistä, oli sitten kyse niiden mukavuudesta, suorituskyvystä tai todennäköisimmin niistä molemmista. Ikävää ja tylsää kertoa, että kengät ovat olleet niin ongelmattomat, että juurikaan isompaa moitittavaa en ole niistä löytänyt. Toisaalta, 470€ hintalapulla kengän pitääkin olla hyvä. Erityismaininta siitä, että näitä tossuja tarjotaan myös useissa makeissa väreissä. Jos Reconit kiinnostaa, mutta hinta hirvittää, niin suosittelen tutustumaan vaikka Recon 2.0 -malliin (ovh. 180€).
Ja vastaus otsikon kysymykseen: kyllä ne taitaa olla.
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.