Cannondale Dynam – kypärä xc-radoille ja graveliin
Ominaisuudet
Kuten Terrus, niin myös Dynam pitää sisällään MIPS Air Node -teknologian, jolla on saavutettu lisäsuojaa pään alueelle. Kyseessä on Mips-teknologian kehittyn versio, joka on hyvin kevyt ja ilmava sisältäen useita kiinnityspisteitä. MIPS:n pääperiaate on kerroksen itsenäinen siirtyminen ja kääntyminen suhteessa kypärään, jolloin aivovammojen riskejä voidaan vähentää. Kypärän kiristys päähän tapahtuu ErgoFit+ rullalla, joka on lisäksi säädettävissä korkeussuunnassa. FrameLock-teknologia mahdollistaa ajolaseille toimivan ja turvallisen säilytyksen kypärän etuosassa.
Xc-kypärälle ominaisesti Cannondale on lähtenyt tavoittelemaan maksimaalista ventilaatiota IntelliVent-teknologialla, jota hallitsee pitkittäissuunnassa kolme suurta aukkoa, jotka kulkevat käytännössä kypärän edestä aina taakse saakka. Näitä isoja aukkoja halkoo poikittain kolme tukea, joita Cannondale kutsuu EPS-runkoa vahvistaviksi PolyRail-kiskoiksi. Skeletonmaisen tuen ja erityisen ulkonäön lisäksi Cannondale väittää, että käyttämällä PolyRail-rakennetta se on parantanut ilmavirtausta, vahvistanut rakennetta ja alentanut painoa. Medium-kokoisen kypärän luvattu paino on 320g.
Mitoitus on muuttunut Cannondalen aiemmista kypäristä, joita oli tarjolla kahdessa koossa (S/M ja L/XL). Dynam on nyt saatavilla kolmessa koossa S, M sekä L ja hyödyntää Cannondalen BioMap Fit-istuvuutta. BioMap Fit käsittää suuren määrän pyöräilijöiden dataa, joka sisältää päänmuodon ja -koon. Hihnojen kiinnitys on toteutettu Fidlock -magneettikiinnityksellä, mikä tarjoaa erinomaisen käytettävyyden.
Dynam ajossa
Dynamin testaukseen oli helppo lähteä Terruksen positiivisten kokemusten jälkeen. Oman pääni ollessa vahvasti ovaalinmuotoinen, kaikki kypärät eivät todellakaan sovi itselleni. Pääni ympärysmitta on 58cm, joten kypärä valikoitui M-kokoiseksi (55-59cm). Mitoitus oli takuuvarma myös tällä kertaa ja se jätti myös mahdollisuuden käyttää kylmemmillä keleillä huivia kypärän alla. Todennäköisesti ventilaation optimoimisen vuoksi Dynam asettuu hieman ylemmäksi päässä kuin Terrus. Itselläni on korkea päälaki, jolloin olisin kaivannut hienoisesti alemmaksi asettuvaa istuvuutta, jotta sopivuus olisi ollut yhtä loistava kuin Terruksessa. Toisaalta Dynam päihittää Terruksen siinä, että ajolasit on helppo tarvittaessa kiinnittää kypärään.
Fidlock-kiinnitys on ominaisuutena sellainen, että siitä on vaikea olla tykkäämättä. Lähtökohtaisesti kypärää ei tietenkään pueta tai riisuta lenkin aikana useita kertoja, mutta silti Fidlockin käyttäminen tuottaa erikoista nautintoa helppoudellaan. Luotettavuudeltaan en Fidlockista löytänyt ongelmaa, mutta maksimaalista keveyttä tavoiteltaessa se ei varmasti ole paras vaihtoehto. Kypärän hihnat osoittautuivat yllättävän lyhyiksi, jolloin jouduin säätämään ne mahdollisimman pitkään asentoon ylettyäkseen kaulan alta. Vaikka joku voisi asiaa miettiä negatiivisen kautta, oli tilanne itselleni hyvin positiivinen, sillä pitkät ja tuulessa heiluvat nauhat eivät miellytä itseäni. Nyt hihnat olivat kuin customina tehty omaan tarpeeseen. Jos omistat korkea päälaen, niin suosittelen testaamaan hihnojen riittävyyden etukäteen.
Ulkonäkökysymys on makuasia, mutta minusta kypärän ulkonäkö on omaperäinen ja onnistunut. Kypärän värivaihtoehdot poikkeavat massasta Cannondalemaiseen tyyliin ja itselläni ollut vihreä kypärä sisälsi lähemmin tarkasteltuna paljon hienoja tekstuureja. Voi ehkä todeta, että kypärän muotoiluun on onnistuttu tuomaan vivahteita sekä maasto- että maantiepuolelta, jolloin pohja monikäyttöisyydelle on vahva. Kuten tuotesegmenttiin kuuluu, niin lippa loistaa poissaolollaan.
Kypärällä alkaa olla käyttöä takana jo yli 50h, painottuen xc-, gravel- ja maantiekäyttöön. Kelit ovat vaihdelleet +30 ja -5 celsius-asteen välillä. Kypärän kolme isoa tuuletusaukkoa tekevät tehtävänsä ja ilma tuntuu virtaavan hyvin aina otsalta takaraivolle asti. Kuumimmissa keleissä ja hitaammissa vauhdeissa muutamia hikipisaroita sai pyyhkiä silmiltä, mutta kokonaisuudessaan ventilaatio on todella onnistunut. Kypärän vahvuuksia on ehdottomasti monelle sopiva istuvuus, Fidlock -lukitus, erinomainen ventilaatio ja onnistunut ulkonäkö. Miinuspuolelta asioita tarkastellessa kypärän paino voisi olla hieman kevyempi, mutta toisaalta nykyään keskustelun kiinnittyessä enemmän kypärien turvallisuuteen, on niiden paino noussut hieman kauttaaltaan. Dynam vaikuttaa pintapuolisesti turvalliselta, mutta ainakaan kirjoitushetkellä Virginia Tech ei ollut vielä kypärää arvostellut. Maininnan arvoista on myös se, että omassa yksilössäni kypärän pehmusteet olivat vialliset. Pehmusteet tippuivat kypärästä omia aikojaan, sillä kiinnitys oli puutteellinen. Cannondalella on asia huomattu ja korjaus on tehty. Vialliset pehmusteet on korvattavissa uusilla veloituksetta. Näin myös kävi omassa yksilössäni ja uudet pehmusteet korjasivat vian.
Kaiken kaikkiaan Cannondale jatkaa hyvää sarjaa kypärärintamalla, ja tätä kypärää on helppo suositella.
Lisätietoa: Cannondale
Cannondale Dynam MIPS Kypärä:
Edistyksellinen In-mold -rakenne yhdistettynä PolyRail-tukiin paremman ilmanvaihdon ja tukevamman rakenteen saavuttamiseksi
IntelliVent design with bi-level exhaust vents, three central vents, & two temple intakes for max airflow
FrameLock lasien pidikkeet
MIPS Air Node ja ErgoFit+ säätörulla
Fidlock -kiinnitys
BioMap Fit tarjoaa paremman istuvuuden ja säädettävyyden
Paino: 320g (Medium)
Hinta: 165€
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.