15.5.2025

Työjuhdat Likaaseen Lakeuteen 2025 | osa 1

Likaanen Lakeus on omavarainen yli 470km pitkä soratieseikkailu, joka kiertää pitkin Pohjanmaan lakeuksia. Tapahtuma ajetaan 16-17. toukokuuta 2025, lähtöpaikkanaan Ähtärin eläinpuisto. Tässä ennakkotunnelmissa esittelemme kattauksen osallistujien pyöristä.

Likaasen Lakeuden vuoden 2025 reitti kiertää pitkin Etelä-Pohjanmaan lakeuksia ja rannikkomaisemia, joissa maisemat vaihtelevat nopeista hiekkateistä mutkitteleviin metsäautoteihin ja viljapeltojen halki kulkeviin sorapätkiin. Matkan varrella kohdataan paitsi pitkiä, puuduttavia suoria myös tiukkoja käännöksiä ja yllättäviä pinnanmuotoja, jotka haastavat ajajan teknistä taitoa ja henkistä kanttia. Tämä ei ole kilpailu, vaan ennen kaikkea oman itsensä haastamista – seikkailu, jossa jokainen ajettu kilometri kertoo tarinan kestävyydestä ja sinnikkyydestä.

Ajajien kalusto on avainasemassa, ja tälle vuodelle on nähtävissä renkaiden leventyminen, jolla pyritään vastaamaan vaihteleviin tienpintoihin. Pinnanmuodot ovat lakeuksille tyypillisesti enimmäkseen tasaisia, mutta 400 kilometrin jälkeen myös pienet mäet voivat tuntua loputtoman pitkiltä.

Olemme jälleen koonneet katsauksen vuoden 2025 Likaanen Lakeus -tapahtuman osallistujien pyöristä. Mukana on niin keveitä hiilikuituraketteja kuin raskaampia teräsrunkoja – jokaisella pyörällä on oma tarinansa ja tarkoituksensa.


Mika Övermark

Ikä 50 / Tuusula

Pyörä: Ornus Wooden Gravel Bike. Heinäkuussa 2024 L’Etape du Tour de France -tapahtuman expo-alueella katseeni pysähtyi yhteen erikoiseen yksityiskohtaan: puiseen gravel-pyörään. Näky jäi mieleen, ja alkuvuodesta 2025, kun pyöreitä vuosia tuli täyteen, päätin palkita itseni jollain todella uniikilla – sellaisella kulkupelillä, jollaista ei heti vastaan tule.

Otin yhteyttä italialaiseen Ornus-pyörävalmistajaan, joka tekee puisia pyöriä käsityönä. Verkkokaupasta löytyi valmiita malleja, mutta mikään ei täysin vastannut visiotani. Halusin pyörääni SRAMin uuden XPLR-voimansiirron 13-lehtisellä takapakalla sekä integroidun ohjaamon. Näiden toiveiden pohjalta Ornus rakensi minulle räätälöidyn rungon, joka on UHD-yhteensopiva. Kokonaisuuteen lisättiin Dedan hiilikuituhaarukka ja integroitu ohjaamo. Kiekoiksi valikoituivat nopeat Fulcrum Speed 42:t – italialaista laatua loppuun asti.

Runko on tehty saarnista käsityönä ja viimeistelty lakkapinnalla. Valmistaja antaa sille elinikäisen takuun. Pyörä saapui Suomeen tammikuussa – juuri sopivasti juhlapäiväksi.

Laukut: Runkolaukkuna toimii mittatilauksena puolalaiselta Ride and Get Lostilta tehty kolmio, joka nielaisee Apiduran 3L juomarakon, varavaatteet ja työkalut. Vaakaputken päällä kulkee runkoräpsänä  Tailfinin Long Top Tube Bag, ja satulalaukkuna käytössä on Slican Roll Top. Kokonaisuus toimii hyvin sekä päiväretkissä että pidemmillä seikkailuilla.

Suosikkivaruste: Silcan Impero runkopumppu: Pumppu kulkee mukana rungon kolmiossa – ja on osoittanut arvonsa useammin kuin kerran. Kun rengasongelmat yllättävät, Impero ei petä. Varuste, johon voi luottaa – ja juuri siksi se kulkee aina mukana.


Simo Kurko

Ikä 39 / Nurmijärvi

Pyörä: Canyon Grail CF SLX -24. Voimansiirto Sram Force AXS XPLR, välityksellä 42 – 10/44. Kiekot Zipp 303 Firecrest ja renkaat S-Works Pathfinder 40mm. Sram tehomittari. Tehtaan integroitu ohjaamo ja Garmin 540 gps. Tietä valaisee Lumonite Compass.

Laukut: Canyonin laukku vaakaputkelle ja Evoc runkolaukku, jonka kanssa mahtuu kaksi 0,5 litran juomapulloa. Mahdollisesti Salomonin juomareppu ja tarpeen vaatiessa pieni Apidura satulalaukku.

Suosikkivaruste: Fillarin monipuolisuus ja istuvuus itselle.


Otso Ahvonen

Ikä 31 / Helsinki

Pyörä: Canyon Grizl CF SL 6 AXS. Muutama pieni päivitys alkuperäisestä: kiekot Elitewheels Edge Gravel, renkaina Terra Speed 45mm, Sramin wattikampi ja Ergon SR satula.

Laukut: tein itse ja säästin, näillä on poljettu USA:n läpi ja todettu hyviksi!

Suosikkivaruste: Garmin 530 ajotietokone navigoi toivottavasti maaliin ja snackbag täynnä vihreitä kuulia auttaa jaksamaan yön haastavina hetkinä.


Iku Korpela

Ikä 36 / Vaasa

Pyörä: Kona rove st. Alkuperäisestä pyörästä jäljellä taitaa olla enään runko, kaikki muut osat vaihdettu vuosien varrella. Viimeisimpänä voimansiirto ja jarrut vaihtui sramin apexiin. Samalla pääsi etuvaihtajasta eroon jonka kanssa oli pelkkiä ongelmia.

Laukut: Edessä ukrainalaisfirma 7rbagsin etutarakka ja ”gravelsuitcase” sen päällä.

Toptubebaginä on käytettynä ostettu restrapin kokopitkä race sarjan laukku. Tämä yleensä täynnä karkkia, patukoita ja pähkinöitä.Runkolaukkuna joku halpa runkolaukku, minkä merkkiä en edes muista.

Tangossa kiinni 2x ”snäckbägejä. Toinen 7rbagsiltä ja toinen joku halppis. Gopro kulkee näistä toisessa ja toisessa yleensä puhelin+syötävää.
Satulaputkessa on kiinni Restrapin downtube bag. Periaatteessahan laukku ”kuuluisi” olla alaputkessa kiinni, mutta tuola se pysyy puhtaampana ja helpommin käytettävänä. Toki jos satulalaukku olisi kiinni, niin sitten tämä siirtyisi.

Suosikkivaruste: Aika kauan jouduin miettimään tätä,  tulin kuitenkin siihen tulokseen, että gopro on lempivarusteeni. Varsinkin kun on yksin liikenteessä, niin gopro toimittaa sitä kaverin virkaa jolle voi omia tuntemuksia kertoa. Samalla saa reissua muistiin, koska välillä tuola mennään niin nollat taulussa, että osa asioista unohtuisi kyllä muuten.


Hanna Salminen

Ikä 41 / Ylöjärvi

Pyörä: Tällekkään vuodelle ostoslistalle ei tullut gravelia vaan viime vuoden tapaan ajan likaaseen lakeuden täysjousto Scott contessa sparkilla.

Laukut:Blacburnin runkolaukku ja pussukat tankoon mihin voi tunkea kaikkea tärkeää matkan aikana,pastasta varavirtaan.

Suosikkivaruste: Suosikkivarusteet tai siis mielestäni tärkeimmät eväiden lisäksi suomen kesään ehdottomat ovat kuorivaatteet ja kuorihanskat.

Juurikaan en muutoksia tee hyväksi havaittuun varuste ja ruokavalikoimaan. Ainoana lisäyksenä, ovat tuollaiset innerbarendssit tankoon, saa muutettua kivasti  ranteiden kulmaa välillä

Tero Hiironniemi

Ikä 51 / Tampere

Pyörä: 3t Exploro ultra. Race King renkaat on vaihdettu uusiin, niin kuin muutkin tarvittavat kulutusosat. Ketjut keittelen kuumavahassa juuri ennen tapahtumaa ja tietenkin uutta vahaa myös maalipintaan. Tälle vuodelle päivitin jarrut vähän tehokkaampiin (Hope RX4+ ja 180mm/160mm levyt), ettei loppumatkan valtavat vuoristolaskut pääse yllättämään. Myös Gopro-kiinnike on vaihtunut magneettiavusteiseen malliin, joka toivottavasti poistaa tärinän aiheuttaman sivuäänen videosta.

Laukut:Brooks Scape. Laukut on Brooksin tuotteita. Runkolaukun mitat on määräävä tekijä ja muut laukut siten samaa sarjaa.

Suosikkivaruste:Hope RX4+ jarrut. Vaikka reitti kulkeekin lakeuksilla, ei kunnon jarruista ole haittaa. RX4:t on aika paljon tehokkaammat, kuin Sram Rivalit. Lisäksi hieno pronssin värinen eloksointi antaa vähän särmää pyörän ulkonäköön.


Mikko Paikkala

Ikä 42 / Vaasa

Pyörä: Kisakiree Xc-runkoon rakennettu ja jäykkäkeulaan sovellettu monsteri. Rakensin tämän mun talvi/bikepacking seikkailuihin. Halusin matalan, mutta sopivalla reachilla ja riittävän isolla rengastilalla olevan jokapaikan höylän. Vaihteistona toimii Sramin apex ja kammet shimanon grx. Kiekot on HUNtin gravel race. Renkaat edessä spessun fast trak 29×2.35 ja takana spessun renegade 29×2.35. Ohjaamo pro discover ja lisänä munkkitikut. Suunto tarjoilee reittimestarin luomuksen.

Laukut: Restrap Race Top Tube Bag long. Mahtuu snackit ja pikkusälät hyvin. Restrap satulalaukku. Sinne tulee varavaatteet ja mahdollinen majoitus. Edessä suoja.cc tankolaukku. Ehkä mukaan myös pönthöpussi.

Suosikkivaruste: Fizik aliente kevlar satula, näitä ei enää saa ja sopii itelle loistavasti.


Sami Länsipaltta

Ikä 47 / Rauma

Pyörä: Vuoden vaihteessa tarttui alle tällainen luonnonvalkea Fara F/Gravel, kun olin jo jonkin aikaa katsellut ns. all-around -pyörää työmatkoille, pitkänmatkan hommiin sekä kaikkeen muuhun hölmöilyyn. Tässä norjalaisvalmistajan pyörässä on hiilikuiturunkoon yhdistetty Sram Rival AXS -voimansiirto, 10–44T takapakalla ja 42T eturattaalla.

Ohjaamossa on lisäksi Profile Designin aerotikut 80 mm korokepaloilla – aika ehdoton lisä, kun haluaa hakea vaihtelua ajoasentoon, noilla pidemmillä matkoilla. Kiekkoina pyörivät varmatoimiset DT Swiss GR1600:t, jotka jo edellisessä pyörässä osoittivat kestävyytensä ja luotettavuutensa. Nyt ne saivat jatkaa uraansa uudessa rungossa. Renkaina on Schwalben yhdistelmä: edessä Thunder Burt (29 x 2,1″) ja takana G-One RS Pro Super Race (622-50 mm). Ajaisin mielelläni myös Thunder Burt takana, mutta yrityksistä huolimatta se ei vaan valitettavasti mahdu pyörimään Faran takakolmiossa.

Laukut: Takana kulkee Topeakin BackLoader -persporkkana, keskellä camokuvioinen Outershellin runkolaukku (kalifornialaista käsityötä), ja vaakaputken päällä Tailfinin
läpällinen toptube-laukku. Edessä mukana on Restrapin aerobag, ja reissuun lähtee lisäksi myös pari bönthöpussia. Tailfinissä kulkee yleensä ns. tärkeimmät tavarat, koska se
on oikeastaan ainoa laukku, jonka vedenpitävyyteen luotan täysin.

Suosikkivaruste:  Jos Tailfinin laukkua ei lasketa, niin tällä hetkellä ehdoton suosikkini ovat nuo SRAMin sähkövaihteet. Ne olivat uutta pyörää speksatessa se ehdottomasti tärkein kriteeri, ja nyt noin 3000 kilometrin kokemuksella ei ole enää paluuta vaijeritouhuihin. Helppokäyttöisyys ja huoltovarmuus tekevät ajosta niin helppoa ja kivaa.


Mika Riekkola

Ikä 48 / Espoo

Pyörä: Pivot Vault Pro GRX. Pyörä on uusi hankinta tälle kaudelle ja se pääsee kunnolla tositoimiin nyt lakeuksilla. Voimansiirrossa on käytössä GRX:n vaihtaja, SRAM GX 10-52 pakka ja edessä Wolf Toothin 42T ovaali. Kiekkoina on ZIPP 3030 XPLR ja niillä Schwalben G-One RS Pro renkaat 50mm leveinä, tämä setti rullaa kevyesti ja toimii vähän pehmeämmälläkin soralla.

Laukut: Laukut on kokoelma aikojen saatossa kertyneitä pussukoita, Ortliebin satulalaukun ostin nyt tätä reissua varten. Runkolaukku on Pron, toptube-laukku Geosminan ja sopivasti käden ulottuvilla oleva ”karkkipussi” Apiduran. Tilaa näissä on vähintäänkin tarpeeksi, joten kelien salliessa saatan jättää jotain pois kokoonpanosta.

Suosikkivaruste: Tuo Apiduran pussi takaa kivasti jatkuvan sokerivirran, kun sieltä voi napsia evästä mukavan helposti.


Antti Härkänen

Ikä 33 / Kalajoki

Pyörä: Pyöräni on vuoden 2020 3T Exploro Pro GRX, M-koko. Alkuperäisessä kokoonpanossa pyörä oli 2x vaihteistolla ja palveli sekä maantie- että gravel-pyöränä. Nyt talvella tuli päivitettyä 1x (40t – 11-42), kun taloon saapui syksyllä maantiepyörä. Kiekkoina toimiin Signaturen kasaamat Fly wheel -kiekot ja renkaina S-Works Pahtfinderit 42mm koossa.

Laukut: Laukut edustaa sekalaista seurakuntaa, sillä kaikki on hankittu hieman eri aikoina ja eri toimintoja ajatellen. Lead Out Gearin tankolaukku, Apidura long top tube pack ja 0.8l Stem packit, Blackburn runkolaukku ja Ortlieb 16l peräporkkana. Tuleva sää määrittää, että lähteekö kaikki laukut mukaan vai karsitaanko jotain pois.

Suosikkivaruste: Ass Saver Win Wing. Näppärä, kevyt, suojaava ja värikin sattui omaan pyörään sopivaksi. Lähes aina pyörässä kiinni.


Jarno Seessalmi

Ikä 42 / Oulu

Pyörä: Felt Breed Carbon -24. Tämä tuli N+1 pyöränä korvaamaan cyclocrossia, johon ei saanut mahdutettua kovin isoja sorarenkaita. Vakiokokoonpanosta ovat vaihtuneet kiekot, tanko, stemmi, tolppa ja satula. Voimansiirtona on Shimano GRX 2×12 30/46 11-34 välityksillä.
Hunt Carbon 35 kiekot ja renkaina Schwalbe Thunder Burt 2.1″. Valoina Magicshinea ja Lezynea ja mittarina Garmin Edge 540/Fenix 6X.

Laukut: Runkolaukkuna on Apiduran 6l Expedition, johon mahtuu mukavasti 3l juomarakko. Vaakaputken laukku on läpällinen Tailfin 1.1 l. Alpkit Koala 13 l satulalaukkuun mahtuu tarvittavat vaatteet ja laukku pysyy tukevasti paikallaan Exo-rail kiinnityksen ansiosta.
Lisäksi tankoon tulee eväitä varten pari tankopussukkaa.

Suosikkivaruste: Ass Saversin takalokari suojaa yllättävän hyvin selkä- ja persausosastoa. Myös satulalaukku pysyy puhtaana. On pysynyt hyvin mukana maastorynkytyksessä.


Jarkko Nyrhinen

Ikä 38 / Pirkkala

Pyörä: Trek Checkpoint SL6. Pyörä on tietenkin nykytrendin mukaisesti työsuhdepyörä. Pyörää valitessa geometrian pitkähkö ohjaamo vaikutti siihen, että valinta kohdistui valmistajan suositusta pienempään runkokokoon. Tämä osoittautui oivaksi päätökseksi. Vaikea sanoa vaikuttaako satulaputken IsoSpeed-ratkaisu mihinkään mutta erittäin mukavalta pyörä tuntuu toiseen gravel pyörään verrattuna.

Pyörä on käytännössä alkuperäisillä osilla. Renkaina alla on nyt Continentalin Terra Speedit 45 mm ja vakiokampi on korvattu Rivalin wattikammella.

Laukut: Runkolaukkuna parhaimmat päivänsä nähnyt Alpkitin jo mallistosta poistunut malli. Sopivan kokoinen pitämään sisällään valtaosan Lakeuden aikana tarvittavista eväisä. Top tuben päällä on pieni ja kapea laukku Apiduralta, joka on tukevasti ruuveilla kiinni. Sinne uppoaa reissun herkut. Satulan alla on nyt uusi Ortliebin 11 litrainen jämäkältä vaikuttava laukku. Tämä piti hankkia extempore kun vanha kiinan laukku antautui. Ortliebiin työnnetään kaikki tarvittavat vaatteet. Mainittava vielä, että rungon sisään meni luukun kautta vararenkaat, työkalut, pumppu ja ketjuöljy.

Suosikkivaruste: Tunnin lenkit kunniaan. Ehdoton suosikki on pienet nappikuulokkeet. Tekee oman mausteensa pimeisiin talvisiin PK-lenkkeihin, kun voi kuunnella samalla vaikkapa Iijokisarjaa. Sarjassa riittää kuunneltavaa usemman talven PK-hieromisiin.


Mika Leppälä

Ikä 40 / Kokkola

Pyörä: Scott Addict Gravel 30. Renkaat Specialized Pathfinder Pro, 47mm edessä ja 42mm takana. Sram Rival 1×12, Edge 540 Solar. Reilu 10 vuotta suosikkiharrastuksena toimineessa ultrajuoksussa tuli tosi pitkäkestoinen vamma loppuvuodesta, joka vaivaa edelleen ja hankin tämän pyörän joulukuussa. Isoimmat unelmat edelleen vielä ultrajuoksun puolella ja Likaanen Lakeus 2025 itselle isona elämysmatkana, kävin miten kävi.

Laukut: Tankolaukkuna Suoja (1,5l), satatulaukkuna Ortlieb (16,5l) ja Toptube laukku Syncros (0,85l). Juomapullot 2×0,7l ja 1×0,5l.

Suosikkivaruste: Hankittuihin laukkuihin tyytyväinen, että niihin saa kaiken tarpeellisen pidemmälle lenkille mukaan. Yksittäisistä tavaroista ei niinkään mitään suosikkia. Urheiluvammoihin liittyviin vastoinkäymisiin liittyen itsellä lähinnä positiiviset ajatukset kantavana voimana pitkillä matkoilla.


Samuli Nieminen

Ikä: 43 / Kokkola

Pyörä: Canyon Grizl CF SLX 8 M-koon rungolla. Shimano GRX Di2 2×11 voimansiirto. Pyörä kutakuinkin samalla kokoonpanolla kuin
2024 vuoden Likaasessa Lakeudessa. Suurin muutos taitaa olla FSA K-Wing AGX 40cm hiilikuitu ohjaustanko. Kiekot DT Swiss GRC1400 Spline ja renkaat on päivitetty Specialized Pathfinder 45mm uuteen versioon.

Laukut: Apidura X Canyon toptube laukku magneetti kannella, Agu Venture 3-litran runkolaukku ja Apidura X Canyon 5-litran satulalaukku.


Samuli Saarimaa

Ikä 44 / Kerava

Pyörä: 3T Exploro Pro. Sram Rival 1×11. Continental Terra Speed 45mm. Garmin Edge 530.

Laukut: Ortlieb Seat-Pack ja Frame-Pack Toptube.

Suosikkivaruste: Kanssapyöräilijältä lainassa olevat Profile Design aerobarit.


Veera Nyberg

Ikä 39 / Kokkola

Pyörä: Orbea Terra H30 vm.2021 ostin sen hyvin pidettynä 14.2.2024 AP:ltä, koko XS, renkaat  beigesivu tbr Wtb Raddler 40-622. Vaihteet 2×10 GRX Shimano, jotka ihan jees.

Laukut: Ortlieb Dark Sand perhettä: F9905 16,5l. + 3l. F9946, +1,5l. F8244 ja ohjaamossa velo-sling 3l. F9955. varalaukut: jos tarvii kelin mukaan 11l. Hb-P QR F9926 ja fuel-pack 1l. F9963.

Suosikkivaruste: Tankoteipit Supacaz koska hyvä pito olla pitää. Toivottavasti ajantasianen toimiva ajotietokone Garmin Edge 1050 toisi minut takas Hotelli Mesikämmeneen.


Tuomas Vihavainen

Ikä 37 / Tampere

Pyörä: Propain Terrel CF. Hankin pyörän talvella ja sillä on vielä melko vähän kilometrejä alla. Vanha pyörä oli pitkillä matkoilla turhan kova ja rajummassa maastossa turhan kiikkerä. Terrel täytti kaikki vaatimukseni ja toiveeni uudelta gravel-pyörältä, tärkeimpinä maastopyörämäisempi geometria, iso rengastila, rungon sisäinen säilytystila sekä UDH-yhteensopivuus.

Voimansiirtona on mullet SRAM Force + X0 Eagle Transmission. Kiekkoina Newmen Advanced G.34, jotka hieman arveluttivat keveyden ja pinnojen vähyyden takia. Ne ovat kuitenkin olleet jo sen verran kovassa menossa mukana, että luotan niiden kestävän. Renkaina Thunder Burtit, edessä 2.25” ja takana 2.1”. Reitti tuskin vaatii noin paksuja renkaita, mutta nyt mennään mukavuus edellä. Vaihtoehtoina olisi olleet Rene Hersen sliksit, jotka kyllä muuten sopisivat tapahtumaan hyvin, mutta halusin minimoida riskit kaatumiseen metsäpolulla tai irtosoralla. Lisäksi asensin randotikut, jotta välillä saa lepuuttaa ranteita.

Laukut: Runkolaukku on Propainin oma juuri pyörän mittoihin tehty laukku. Sinne tulee lähinnä ruokaa ja virtapankki sekä mahdollisesti jonkin verran vaatetta, kuten takki ja vaihtohanskat. Satulalaukkuna on kohta 10 vuotta vanha Alpkit Koala, johon tulee vaihtovaatteet. Vaakaputkessa on Apiduran Racing top tube bag, jossa kulkee puhelin ja karkkipussi.

Suosikkivaruste: Tässä täytyy mainita kaksi. Ensiksi renkaat, joista en ole vielä keksinyt huonoja puolia. Toiseksi uusin hankintani eli tuo Apiduran magneettikiinnitteisellä läpällä oleva top tube bag. Sieltä on helppo napsia karkkia pitkillä matkoilla.


Rauno Kosamo

Ikä 59 / Lempäälä

Pyörä: Surly Krampus XL (2022). Unelmapyörä retkeilyyn, hiekkateille, työmatkailuun ja poluille. Tarakat mahdollistavat pitkätkin reissut, ja uudet kiekot (29” DT Swiss HU 1900) kestävät isommankin kuorman (esim. kesän 2023 reissulla tavaraa oli mukana 30 kg). SKS:n lokasuojat vähentävät jatkuvaa vaatteiden pesua ja lisäävät mukavuutta märällä kelillä. Lepuuttajat asensin väliaikaisesti Likaanen Lakeus -tapahtumaa varten helpottamaan olkapää- ja käsikipuja. Rungossa on Ortliebin framebag, jossa kulkevat pyörän ja kuskin huoltokamat. Satulalaukussa renkaan paikkaukseen liittyvät kamat. Stemmiin kiinnitän herkkupussit, jotka pitävät energiatason kunnossa matkan aikana.

Kiekkojen lisäksi muut päivitykset: jarrut on vaihdettu mekaanisiin Avid BB7 MTB -jarruihin ja eturatas on vaihdettu ovaaliksi. Lisäksi ohjaamoa on säädetty omaan ajoasentoon sopivaksi vaihtamalla tanko ja stemmi. Renkaina ovat luotettavat ja litkutetut 2.2” RaceKingit. Tarakoille kuivapusseihin pakataan kamat mahdolliseen yöpymiseen sekä sade- ja varavaatteet.

Laukut: Bikepacking-retkillä lisälaukkuina käytän takana Ortliebin Back-Rollereita ja edessä Ortliebin Gravel Packeja. Pienet, usein tarvittavat tavarat kulkee kätevästi etuhaarukoihin kiinnitetyissä Salsa Anything Cageissa.

Suosikkivaruste: Riippuu reissusta, mutta herkkupussit ovat pitkillä matkoilla aina mukana.


Vuoden 2024 pyöräesittelyjä:

Pyöräesittelyt osa 1

Pyöräesittelyt osa 2

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.