Kuraläpän valokeila: Antti Suokas

Antti "Andy" Suokas ja maastopyöräenduro. Kuva: Tuomo Turunen
Kuraläpän valokeila on juttusarja, jossa esitellään kiinnostavia pyöräilypersoonia vakiokysymysten kautta. Vuorollaan valokeilaan pääsevät niin kisakuskit kuin muutkin lajin eteen hyvää työtä tekevät vaikuttajat. Tutustu uusiin tyyppeihin, ota seurantaan ja moikkaa seuraavan kerran poluilla törmätessä.

Kuka olet ja mitä teet pyöräilyn parissa?

Olen Antti ”Andy” Suokas, 49 vuotta. Olen maastopyöräilijä sekä ympärivuotinen työmatkapyöräilijä. Kisailen sekä SM-endurossa että Fundurossa kalenteriin sopivien viikonloppujen mukaan. Näiden lisäksi osallistun myös juniorivalmennukseen MTBCF:n fillarinappulakoulun sekä välillä myös EBA:n endurojunnujen kautta.

Miten ja koska päädyit pyöräilyn pariin?

Aiemmin harrastin ratamoottoripyöräilyä, kunnes into (ja rahat) alkoivat hiipua. Ystävät houkuttelivat kokeilemaan maastopyöräilyä ja pian jo ostinkin ensimmäisen maastopyöräni. Tämä oli kesällä 2013 eli kymmenisen vuotta jo takana.

Ensimmäinen mtb-tapahtumani oli Syöte MTB:n 60km, joka meni aloittelijana enemmän retkiajeluksi eväitä syöden ja maisemia katsellen. Seuraavana kesänä 2014 lähdin kokeilemaan endurokisoja, alkaen Kalpalinnan warm-upista ja taisin heti kiertää lähes koko kauden. Tuo kausi meni kyllä vahvasti opettelun merkeissä, taisin tehdä kaikki virheet mitä lajissa voi tehdä, mm. ajoin kisoissa ek:t väärässä järjestyksessä sekä pudotin pyörän Tahkon tuolihissistä. 

Kisakärpänen puraisi kuitenkin kunnolla ja on jatkunut siitä lähtien. Hyvällä kaveriporukalla olemme kiertäneet Suomen kisoja, parit Åren endurot sekä kohokohtana EWS Challenger kisan Sloveniassa. Tallin seinälle numerolappuja on kertynyt jo lähes 50.

Millä pyörällä ajat mieluiten ja miksi?

Pidän todella paljon nykyisestä pyörästäni, joka on Mondraker Foxy 29. Sillä ajan endurokisat, bikeparkit ja traililenkit. Tallissa on myös jäykkäperäinen maasturi työmatkoja ja talviajoa varten. 

Antti itse.

Mikä on hienoin kokemuksesi pyöräilyn parissa?

Näitä on lukuisia. Kisojen kiertäminen hyvällä porukalla on antanut todella paljon, upeita viikonloppuja kaikki. Olemme käyneet useasti myös Italian Finale Liguressa. Noihin aikoihin EWS-kauden finaalit ajettiin siellä. Ajoitimme oman reissumme heti niiden perään ja kävimme ajamassa kisan reittejä läpi paikallisten oppaiden kanssa. 

Jos valitsen yhden kokemuksen niin se on kesäreissu Sloveniassa 2018. Iso 12 hengen ryhmä, 10 ajopäivää 3 eri lokaatiossa. Kohokohtina osallistuminen edellä mainittuun EWS Challenger-kisaan sekä ajaminen kaivosreittejä pitkin vuoren läpi. Ikimuistoinen reissu huippuporukalla. Ulkomaanreissut ovat olleet nyt tauolla parin vuoden ajan, mutta eiköhän aika taas olisi lähteä.

Mikä motivoi pyöräilemään?

Pyöräilystä on muodostunut osa elämää ja arkea. Tykkään käydä lenkeillä yksin tai porukalla, ajaa töihin sekä kesän lämmössä että marraskuun pimeydessä. 

Tärkein motivaation lähde on kuitenkin oma terveys ja hyvinvointi. Pari vuotta takaperin minulla diagnosoitiin sepelvaltimotauti eli sydänsairaus. Aika yleinen sairaus, jota ei aina valitettavasti havaita ajoissa. Parasta lääkettä tämän hoitoon ovat ruokavalio, terveet elintavat ja liikunta. Pyöräily monipuolisena lajina sopii tähän tilanteeseen paremmin kuin hyvin. 

Lisäksi oma poika innostui (viimeinkin) maastopyöräilystä edellisenä kesänä. On tosi hienoa kokea hänen intoaan uuden opettelussa ja toivonkin, että liikunnasta syntyisi pysyvä osa hänen elämäänsä.  

Suosikki ajopaikkasi jossa jokaisen pitäisi käydä ajamassa?

Ulkomailta ehdottomasti Finale Ligure, useamman kerran kokemuksella lämmin suositus. Kotimaasta hiukan ehkä yllättävänä suosituksena Helsingin keskuspuiston merkitty mtb-reitti. Hyvällä tavalla luonnonmukaista polkua kaikkiaan 30km lenkin verran, matkan varrella parikin hyvää kahvilaa. Toimii kesällä ja etenkin talvella. 

Mikä on sinun suosikki paikallinen pyöräkauppa?

Helsingissä asuvana vaihtoehtoja on monia ja asioinkin useassa paikassa tarpeesta riippuen. Lähimpänä on RideMore, josta löytyy verrattain laaja kokoelma varustetta ja tarviketta suoraan hyllystä. Myös Hi5Bikes on kantapaikkojani. Huoltotarpeissa käännyn sekä BasShopin että BikeWorxin puoleen.

Pro tipsisi muille – millä asialla pyöräilystä tulee naksun verran parempaa?

Omaan ajamiseeni on pidemmällä aikavälillä vaikuttanut eniten fyysisen kunnon parantuminen. Tällä tarkoitan hyvää peruskuntoa sekä lihaskuntoa. Kun nämä ovat hyvällä tasolla, niin jaksaa paremmin, virheitä syntyy vähemmän ja ajaminen on hauskempaa.

Kisastartteja on muuten sitten paljon! Kuva: Harri Niemi

Jos sinulla olisi käytössä 150€, niin miten käyttäisit sen, jotta saisit parhaan mahdollisen hyödyn pyöräilyyn?

Käyttäisin sen ajovalmennukseen, joko osana ryhmää tai yksityissessiona. Off-seasonilla hankkisin hyvän saliohjelman. 

Mikä on tavoitteesi pyöräilyyn liittyen?

Pohjimmiltaan halu pysyä hyvässä kunnossa mahdollisimman pitkään, jotta voin jatkaa pyöräilyn harrastamista. Aika paljon on vielä koettavaa pyöräilyn ja elämän saralla.

Mikä mielestäsi hyödyttää sinua eniten pyöräilijänä, että voit nauttia enemmän tai kehittyä paremmaksi? 

Yhdessä suosikkipodeistani, Downtime Podcastissa on vastaava vakikysymys kaikille vierailijoille. Olen siis ehtinyt pohtia tätä. Oma vastaukseni on hyvät yöunet. Ehkä varsin keski-ikäinen vastaus, mutta kokemuksen mukaan uni vaikuttaa eniten päivän vireeseen. Ja hyvä vire taas vaikuttaa suoraan päivän aktiivisuuteen, liikkumiseen ja ylipäätään elintapoihin. 

Missä pyöräilyjäsi voi seurata somessa?

IG:ssä satunnaisia päivityksiä @andysuokas

Kirjoittanut:

Mikko Voutilainen

Mikko päästettiin Kuraläpän joukkoon omasta mielestään Suomen virallisen Trail Hunterin statuksella. Intohimoinen pyöräilyn harrastaja on suunnannut ajatuksensa aikuisuuden taakan keskellä harrastekilpailijan ajamisista pyöräilylle aukeavan ajan käyttämiseen itselleen uusien polkujen ajamiseen, edes joskus. Kiinnostuksen kohteena omien ja kylän miesten pyörien speksaamisen ohella on toimintakyky jonka tulisi säilyä aina eläkepäivien vuorilta paiskautumiseen asti.