Uusi Trek Slash+ yhdistää pitkän joustomatkan ja high-pivot-jousituksen TQ HPR50 -sähkömoottoriin
Trek on juuri julkaissut uuden endurosähköpyörän, joka kantaa nimeä Slash+. Uudessä sähköisessä Slashissa on useita yhtäläisyyksiä sähköttömän version kanssa muun muassa jousituksen, geometrian ja säädettävyyden saralla. Uudessa Slash+:ssa on sama TQ:n HPR50-moottori, kuin lyhempijoustoisessa Fuel EXe:ssä ja joustomatkaa on molemmissa päissä 170 mm. Niin ohjauskulma kuin jousituksen progressiivisuus ovat säädettävissä. Rengastus tässä uutuudessa on mulletti, eli 29″/27,5″ kaikissa muissa koissa paitsi pienimmässä S-koossa, joka rullaa 27,5″:n renkailla molemmissa päissä.
TQ:n sähköjärjestelmä
Uusi Slash+ käyttää samaa sähköjärjestelmää, kuin hieman lyhempijoustoinen trailitäpäri Fuel EXe. TQ:n HPR50-moottori tuottaa nimensä mukaisesti maksimissaan 50 Nm:n väännön ja moottori on saanut paljon kehuja lukuisissa testeissä ympäri maailman luonnollisen tuntuisesta ja hiljaisesta avustuksestaan (voit muuten lukea lisää Kuraläpän fiiliksiä sähköjärjestelmästä ja moottorista meidän Trek Fuel EXe:n koeajosta täältä). Slash+:aan trek on kuitenkin sijoittanut isomman akun, kuin kevyempään Fuel EXeen. Kaikki malliversiot tulevat vakiona 580 Wh:n akulla, mutta pyörään voi halutessaan myös hankkia ja asentaa hieman pienemmän ja kevyemmän 360 Wh:n akun. Tämä muutostyö vaatii myös erillisen adapteriosan hankkimisen, jotta pienemmän akun saa asennettua tukevasti runkoon.
Pyörään voi halutessaan myös kytkeä TQ:n 160 Wh:n range extender -akkupaketin, jolla saa pidennettyä toimintamatkaa. Sähköjärjestelmä toimii myös pelkällä range extenderillä ilman rungon sisäistä akkua, jos pyörää haluaa kevennellä esim. bike park -käyttöön. Akun irrottaminen sujuu kohtalaisen nopeasti avaamalla kaksi akun kiinni pitävää pulttia, jolloin akun saa ulos rungosta keskiön seudulta moottorin etupuolella olevasta aukosta. Uusi Trek Slash+ käyttää sähköjärjestelmän säätämiseen ja päivittämiseen samaa Trek Central -sovellusta, kuin Fuel EXe. Sovellus on saataville niin iOS:lle kuin Androidille.
Iskunvaimennus ja geometria
Trek Slash+:ssa ei ole Trekin monista muista pyörämalleista tuttua Mino Linkiä. Siinä on kuitenkin ohjainlaakerin kupeilla säädettävä ohjauskulma (63,5 +/- 1 astetta). Geometriassa Trek on pyrkinyt pitämään luvut hyvin lähellä akustista Slashia sillä poikkeuksella, että M/L-kokoa ei ole saatavilla Slash+:sta. Tätä rakoa on paikattu hienosäätämällä M- ja L-kokoa niin, että hypyt kokojen välillä eivät olisi niin isoja. Runkokokoja on saatavilla yhteensä neljä, eli S, M, L ja XL.
Slash+:ssa on high-pivot-jousitusratkaisu aivan kuten akustisessa Slashissa. Myös iskunvaimennuksen kinematiikka on Trekin mukaan hyvin lähellä sähköttömän version jousitusta ja toimii sekä ilmaiskarilla että kierrejousellisella iskarilla. Pyörässä on kahteen eri asentoon säädettävissä oleva iskunvaimennuksen progressiivisuus. Vakiona pyörä toimitetaan ilmaiskarilla, joten tehtaalta pyörä tulee vähemmän progressiiviseen asentoon säädettynä. Aggressiivisempaan ajoon tai kierrejousellisen iskarin käyttöön jousituksen voi säätää progressiivisempaan asentoon.
Malliversiot ja hinnat
Uudesta Tresk Slash+:sta tulee ainakin aluksi saataville vain kaksi eri malliversiota, jotka ovat Slash+ 9.7 ja Slash+ 9.9. Edullisemmassa 9.7:ssä on Shimanon SLX/XT-voimansiirto Foxin Rhythm 38 -keulalla ja Performance Float X -iskarilla. Hintavammassa 9.9-mallissa on Sramin X0 AXS Transmission -voimansiirto ja iskunvaimennuksen hoitavat pari pykälää hienommat RockShoxin Zeb Ultimate ja Vivid Ultimate. Pyörien suositushinnat Suomessa ovat 8439 € ja 12649 €.
Lisätietoja uudesta Trek Slash+ -sähköpyörästä löydät muun muassa Trekin sivuilta täältä.
Kirjoittanut:
Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.