24.9.2022

Trek Fuel EXe Kuraläpän testissä

Trek julkaisi heinäkuussa pitkään mallistossaan olleesta ja erittäin suositusta trailitäpäristä Fuel EX:stä uuden sähköavusteisen version Fuel EXe:n. Saimme Kuraläpälle testiin pariksi viikoksi ennen julkaisua malliston huippumallin Fuel EXe 9.9 XX1 AXS.

Lähdetäänpä liikkeelle spekseistä. Joustomatkaa pyörässä on edessä 150 mm ja takana 140 mm, eli molemmissa päissä 10 mm aiempaa Fuel EX:ää enemmän. Keulan suurimmaksi sallituksi joustomatkaksi Trek ilmoittaa 160 mm, mikäli pyörään kaipaa hieman pitempää joustoa. Rengaskooksi Trek on valinnut molempiin päihin 29″, mutta pyörällä voi ajaa myös mullettina. Ainakin toistaiseksi pyörä on saatavilla vain hiilikuiturunkoisena. Muotoilussa ollaan siirrytty Trekin aiempiin maastopyöriin verrattuna pyöreämpiin linjoihin. Tämä mahdollistaa myös ohjaustangon liikettä rajoittavan ja aiemmin pyöräilijöiden mielipiteitä hieman jakaneen Knock Blockin pois jättämisen uudesta mallista.

Kuraläpälle testiin tulleessa mallissa on kaikki osat viimeisen päälle. Iskunvaimennuksen hoitaa RockShoxin Lyrik Ultimate ja Super Deluxe Ultimate, kiekot ja ohjaustanko/stemmi ovat Bontragerin hiilikuitua, hissitolppa on RockShoxin langattomasti ohjattava Reverb AXS ja vaihteisto niin ikään langaton Sram XX1 AXS.

Rungossa on Trekille tuttuun tapaan Mino Link, jolla voi säätää keskiön korkeuden korkeaan tai matalaan asentoon ja ohjauskulman jyrkempään tai loivempaan asentoon. Mino Linkin lisäksi muita geometriasäätöjä ei sitten olekaan, joten Trek on valinnut melko maltillisen linjan tässä suhteessa verrattuna moniin kilpailijoihin. Geometria tuntuu kuitenkin ajossa hyvin toimivalta ja luontevalta kyseiselle pyörätyypille, joten testin aikana ei ilmennyt erityistä tarvetta päästä geometriaa säätämään. Geometrialukemat ovat nykyaikaiselle trailipyörälle tyypilliset, mutta eivät mitenkään erityisen radikaalit: keulakulma 65°, satulaputki 77° ja reach 485 mm (L). Trek suosittelee käyttämään ainoastaan Mino Linkin korkeaa säätöä, jos pyörällä ajaa mullettina, jotta keskiö ei jäisi pienemmän rengaskoon takia liian matalalle.

TQ:n moottori on erittäin kompakti ja vie vähän tilaa.

Kenties kiinnostavin asia uudessa Fuel EXe:ssä on täysin uutta teknologiaa oleva sähköjärjestelmä ja moottori. Näistä vastaa sähköpyörien maailmassa vähemmän tunnettu saksalainen monialainen teknologiayritys TQ, jonka sähköpyöräjärjestelmiä on aiemmin näkynyt lähinnä muutamassa Haibiken enduropyörässä. Kyseessä ei muuten ole mikään pikkufirma, sillä TQ:lla on maailmanlaajuisesti n. 1800 työntekijää. Järjestelmän ajo-ominaisuuksia pystyy säätämään mieleisekseen uudella monipuolisella Trek Central -puhelinsovelluksella, mikä onkin jo aikalailla vaatimus nykyaikaista sähköpyörää ostaessa. Ensituntuman perusteella sovellus on selkeä ja helppokäyttöinen, vaikka yhteen pakettiin on niputettu aika paljon toimintoja. Sovellukseen pystyy liittämään Sramin langattomat AXS-tuotteet, kuten vaikkapa Fuel EXe:n kalleimmista malleista löytyvät renkaiden ja iskarien painemittarit AirWiz ja ShockWiz. Lisäksi sovelluksesta löytyy kartat ja navigointitoiminto. Itse pidän karttoja ja navigointia hieman turhana ominaisuutena tällaisessa sovelluksessa, mutta se ei kuitenkaan häirinnyt käyttökokemusta.

Uusi erittäin kompakti 1,8-kiloinen HPR50-mottori tarjoaa avustusta jopa 50 Nm ja 300 W. Rungon sisällä olevan irroitettavan akun kapasiteetti on 360 Wh ja erikseen ostettavalla range extenderillä on kokoa 160 Wh. Sisäänrakennettu akku ei ole kovin suurikokoinen, mikä osaltaan on mahdollistanut Fuel EXe:n sähköpyörälle kohtalaisen siron muotoilun. Tämä kuitenkin näkyy myös akunkestossa. Kovassa polkuajossa maksimiavustuksella akun saa tyhjennettyä helposti alle kahdessa tunnissa. Polkuajossa useimmiten vähän matalampikin avustustaso riittää, joten pyörällä ajaa kohtalaisella avustuksella mukavasti 2-3 h lenkkejä. Pidemmillä lenkeillä virransäästöä joutuu vähän enemmän miettimään. Pyörä on sen verran kevyt, että sillä ajaa melko mukavasti jopa ilman avustusta. Harva taitaa ostaa sähköpyörää ajaakseen ilman avustusta, mutta tämä kertoo kuitenkin hyvää pyörän hallittavuudesta ja ajo-ominaisuuksista.

Uusi moottori osoittautui käytössä äärimmäisen hiljaiseksi, mikä oli hyvin positiivinen yllätys. Täydellä avustuksella ylämäkeen ajaessa kuulee pienen sihinän, mutta sekin on huomattavasti vähemmän, kuin aiemmissa kokeilemissani sähköjärjestelmissä. Moottorin tuntuma yllätti myös erittäin positiivisesti. Avustus tulee mukaan luontevan tuntuisesti eikä pyörällä tule täydelläkään avustuksella sitä puskevaa ja levotonta tunnetta mutkiin ajaessa, mitä monella muulla sähköpyörällä tulee. Tämä saikin miettimään, että n. 300 Watin ja 50-60 Newtonmetrin maksimiavustus saattaa olla aika lähellä optimaalista ajo-ominaisuuksien ja hallittavuuden kannalta.

Fuel EXe on sähköpyöräksi hyvin helposti hallittava ja ketterä, mikä tekee myös kuskista aktiivisemman sillä ajaessa. Huomasin ajavani paljon enemmän samoja ajolinjoja kuin akustisella pyörällä verrattuna ns. täysitehoisiin järeämpiin sähköpyöriin. Välillä kuitenkin tuntui, että joustomatka alkaa loppumaan kesken kovemmassa rytyytyksessä. Se saikin miettimään, että haluaisin nähdä tästä pyörästä 160-170 mm joustavan ja tuplasti isommalla akulla varustetun version, eli Trekin tapauksessa käytännössä sähköisen Remedyn tai Slashin. Pyörän todelliseksi helmeksi osoittautui testijakson aikana TQ:n moottori hiljaisuutensa ja erinomaisen tuntumansa ansiosta. Toivottavasti markkinoille saadaan pian enemmän sähköpyöriä TQ:n järjestelmillä.

Hintaa Fuel EXe:llä on spekseistä riippuen 6499-14999 €. Halvimman ja kalleimman mallin hintaero on siis aika valtava tällä pyörällä. Parhaan hinta-laatusuhteen löytänee edullisemman pään malleista ottaen huomioon, että kaikissa malleissa on sama runko ja sähköjärjestelmä. Silloin jää vielä aika monta tonnia päivitysbudjettiin ennen kuin päästään lähelle kalleimpien mallien hintoja.

Lisätietoja pyörästä löydät esimerkiksi Trekin sivuilta täältä.

Fiiliksiä Trek Fuel EXe:stä voi myös kuunnella Kuraläpän podcast-jaksosta 91!

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.