18.6.2024

Uusi Specialized Chisel tarjoaa Epic 8:n ominaisuuksia lompakolle ystävällisemmässä paketissa

Specialized väittää vaatimattomasti, että uusi Chisel on maailman kevyin ja nopein täysjousitettu alumiinipyörä. Jatka lukemista ja ota selvää, mitä kaikkea tähän uutuuteen on pakattu mukaan.

Specialized on juuri julkaissut uuden kevyen alumiinirunkoisen XC-täpärin, joka kantaa nimeä Chisel. Kyseinen mallinimi on löytynyt Specializedin valikoimasta jo muutaman vuoden ajan, mutta aiemmin pyörä on ollut kevyt alumiinirunkoinen jäykkäperä. Nyt Chisel on siis kokenut muodonmuutoksen jäykkäperästä täysjoustoksi. Pyörän filosofia pysyy kuitenkin samana, eli sen on tarkoitus tarjota XC-kisakelpoisia ominaisuuksia hiilikuituisia pyöriä edullisempaan hintaan. Uutta Chiselilä voikin pitää hiilikuituisen Epic 8:n budjettiystävällisempänä vaihtoehtona. Epic 8:n suositushinnat lähtevät 5500 eurosta, kun taas uuden Chiselin edullisin versio kustantaa 2750 euroa.

Uusi Specialized Chisel on kyvykäs alumiinirunkoinen täysjoustoinen maastopyörä.

Erittäin kevyt alumiinirunko

Uusi Chisel on siis muuttunut jäykkäperästä täpäriksi. Joustomatkaa uutuudessa on edessä 120 mm ja takana 110 mm. Kenties yksi hienoimmista ominaisuuksista Chiselissä on edeltäjäversion tapaan Specializedin patentoiman D’Alusio Smartweld -teknologian hyödyntäminen. Tämän hitsausteknologian käyttö yhdessä hydroformattujen putkien kanssa mahdollistaa alumiinirungolle hyvin monimutkaisten painon ja kestävyyden suhteen optimoitujen muotojen hyödyntämisen Valmistustekniikan merkittävin negatiivinen puoli lienee sen hinta, mikä myös näkyy Chiselin suositushinnoissa. Monelta kilpailijalta alkaa tässä hintaluokassa olla jo tarjolla hiilikuiturunkoisia vaihtoehtoja. Hiilikuidusta puheen ollen, Chiselissä on flex stay -tyyppinen takajousituksen ratkaisu, vaikka runko on valmistettu alumiinista. Tämä jousitusratkaisu on huomattavasti yleisempi hiilikuituisissa kuin alumiinisissa rungoissa, koska metallit väsyvät liian suurista taivutuksista. Ratkaisu ei kuitenkaan ole täysin ennennäkemätöntä alumiinirungoissa ja hyvin suunniteltuna toimii varsin luotettavasti.

Flex pivot -jousitusratkaisu säästää painoa ja vähentää huoltotarvetta, kun taka-akselin tuntumasta on voitu jättää pois yksi takajousituksen nivelpiste.

Uuden Chiselin runko on Specializedin väitteiden mukaan maailman kevyin alumiininen XC-täpärin runko. Ilmoitettu paino runkosetillä on 2720 g, mutta materiaalista jää hieman epäselväksi mitä kaikkea tähän on laskettu mukaan. Specialized on valinnut mediamateriaaliinsa vertailukohdaksi Scott Sparkin alumiinisen runkosetin, jonka vertailukelpoiseksi painoksi he ilmoittavat 3290 g ja Trekin alumiinisen Top Fuelin runkosetin, jonka vertailukelpoiseksi painoksi he ilmoittavat 3740 g. Ainakin Scottiin ja Trekiin verrattuna uusi Chisel on kyllä erittäin kevyt. Toisaalta voisi myös argumentoida, että Sparkin ja Top Fuelin alumiiniset versiot ovat hieman uutta Chiseliä järeämpiä trail-kategoriaan kallellaan olevia pyöriä. Painoero on joka tapauksessa merkittävä.

Specializedin valmistusteknologia mahdollistaa muun muassa satulaputken ja keskiön valmistamisen yhtenä putkiosana, mikä vähentää lisäpainoa tuovien hitsaussaumojen määrää.
Letkut ja vaijerit on Chiselissä viety perinteiseen malliin eikä ohjainlaakerin läpi, mikä varmasti ilahduttaa monia.

Ajo-ominaisuudet ja kinematiikka

Specialized kertoo Chiselin kinematiikan olevan uuden Epic 8:n pohjalta suunniteltu. Uusi Chisel hyödyntää samaa Ride Dynamics -jousitusfilosofiaa, kuin Epic 8. Jousitusprofiilin kerrotaan asettuvan uuden Epic 8:n ja aiemman Epic EVO:n välimaastoon ollen vähän vähemmän kisakireä kuin Epic 8, mutta ei aivan niin rento kuin aiempi Epic EVO. Tämä kuulostaa varsin sopivalta ratkaisulta useimmille XC:tä ja kevyempää trail-tyyppistä pyöräilyä harrastaville kuntoilijoille ja sopii varmasti erinomaisesti myös satunnaiseen kisailuun.

Uusi Chisel on suunniteltu tehokkaaksi poljettavaksi ylämäissä ja kyvykkääksi laskijaksi alamäissä.

Geometria

Chiselin geometria on Epic 8:n tavoin XC-kategoriaan melko pitkä ja loivalla ohjauskulmalla varustettu. Chainstay on jokaisessa runkokoossa saman mittainen, eli 437 mm. Kaikki koot ovat vakiona lyhyehköllä 60 mm:n stemmillä varustettuja. Runko on varustettu flip chipillä, jolla geometriaa saa säädettyä hieman matalamman ja loivemman sekä korkeamman ja jyrkemmän asetuksen välillä.

Chiselin geometriataulukko.

Varustelutasot, hinnat ja saatavuus

Uutta Chiseliä on heti julkaisuhetkellä saatavilla rajoitettuja määriä osalla jälleenmyyjistä. Chiselistä on saatavilla kaksi eri varustetasoa, jotka ovat Chisel ja Chisel Comp. Edullisempi perustason versio Chiselistä kustantaa 2750 euroa ja hieman paremmin varusteltu Comp-malli 3500 euroa. Molemmista varustelutasoista on saatavilla versio sekä Sramin että Shimanon voimansiirrolla, joten yhteensä pyörästä on saatavilla neljä eri versiota. Suositushinnat ovat samat sekä Sramin että Shimanon osasarjalla. Lisäksi Chisel on saatavilla runkosettinä 1800 euron hintaan.

Runkosetti on saatavilla myös pirteällä punaisella värillä.

Edullisemmassa Chiselissä iskunvaimennuksen hoitaa X-Fusion PRO-02 -iskari ja Rockshox Recon Silver RL -keula. Voimansiirron vaihtoehtoina ovat Sramin SX/NX Eagle -yhdistelmä ja Shimanon Deore M6100. Hieman paremmin varustellussa Comp-mallissa on vastaavasti RockShoxin Deluxe Select+ -iskari ja Sid-keula yhdessä mekaanisen Sram GX Eaglen tai Shimano SLX:n kanssa. Kaikissa versiossa on vakiona TranzX-hissitolppa ja renkaina Specialized Ground Control T5 / FastTrak T5 2,35″:n leveydellä.

Lisätietoja uudesta Specialized Chiselistä löydät muun muassa valmistajan sivuilta täältä.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.