Uusi Rock Machine Whizz | modulaarinen maastopyörä mukautuu moneen tarkoitukseen
One bike to rule them all
Tämä otsikossa mainittu lausahdus lienee jo kokenut omanlaisensa inflaation, mutta nyt jos koskaan asiaa on lähestytty tosissaan. Lähestyjä on nimeltään Rock Machine, joka on tsekkiläinen pyörävalmistaja, jonka juuret maastopyörien valmistajana ulottuvat aina 90-luvun vaiherikkaisiin lajin kasvuvuosiin. Nyt Rock Machine julkaisi pyörämallin nimeltään Whizz, joka on poikkeuksellisen hyvin muunneltavissa oleva pyörä.
Jo ulkonäkö paljastanee, että kyseessä ei ole lyhytjoustoinen, ketterä ja kevyt fillari, vaan tarjolla on lähes spektrin toinen ääripää 140-180mm jouston ansiosta. Yhden pyörän taktiikalla Whizz tarjoaa joulukorillisen vaihtoehtoja etenkin alamäestä nauttivalle kuskille. Jos osut kohderyhmään, niin Whizz lienee vaihtoehto, jolla tulevaisuus on turvattu eri joustomatkojen ja rengaskokojen suhteen.
Rungon yksityiskohdat
Ei liene kieltämistä, että Whizz on ulkonäöltään kohtalaisen uniikki, jonka piirteistä erityisesti matalalla roikkuva vaakaputki kiinnittää huomion. Lähempää tarkasteltaessa huomaa vaakaputken olevan itseasiassa keskeltä avoin, eli pyörän päällä ollessasi näet suoraan iskarin sijainnin vaakaputken välissä. Whizzin matala olemus mahdollistaa myös pitkien nykyaikaisten hissitolppien hyödyntämisen.
Hieman poikkeuksellisesti pyörä nielee lähes kaikkia nykytrendien mukaisia rengaskokoja, eli oli kiinnostuksesi 27.5″, 29″ tai mullet-rengastukseen, niin selustasi on turvattu.
Rungosta löytyy massiivisen kokoinen emäputki, johon on mahdutettavissa suora 1/1.8 suora, 1.5 tapered tai jopa 1.8 tapered keulan ohjainputki. Voisimme arvata, että todennäköisesti runkoon mahtunee myös reach -säädettävä ohjainlaakeri.
Nykytyyliin Whizzissä on UDH-korvake, mutta lisäksi dropoutit ovat vaihdettavaa mallia eli mahdolliset tulevaisuuden uudet korvake- ja akselistandardit saattavat tulla tarjolle myös Whizziin helppona pienenä (ja toivottavasti edullisena) päivityksenä.
Monien kotimekaanikkojen helpotukseksi kuoret ja vaijerit eivät kulje ohjainlaakerin läpi. Hyödyllisenä pikanttina yksityiskohtana Whizz tarjoilee mahdollisuuden viedä takajarrun letku joko ulkoisesti tai rungon sisäisesti kohti takajarrusatulaa.
Tämä lienee yllättävintä, mutta totta tosiaan, Whizzissä on paikka seisontatuelle. Juuri niin, eli perinteinen pyöränjalka on kiinnitettävissä suoraan runkoon.
140, 160 vai 180mm joustoa
Pyörä saapuu markkinoille kolmen eri rengaskoon lisäksi kolmella eri joustomatkalla. Joustomatka on muutettavissa vaihtamalla vaakaputken travel chip:n asentoa sekä asettamalla pyörään joustomatkaa vastaavan pituinen iskari.
Tarvittava iskarinmitta eri joustomatkoille:
- 140mm: 210×55 (ainoastaan 29″ sopiva)
- 160mm: 230×65 (27.5″, mullet ja 29″ sopiva)
- 180mm: 250×75 (27.5″ ja mullet sopiva)
Trail-henkisyyttä ruokkii malliston lyhin 140mm joustomatkaversio, josta löytyy 150mm keula ja 29″ kiekot. Geometrian puolesta valmistaja suosittelee lyhimman joustomatkan kanssa käytettäväksi ainoastaan 29″ kiekkoja.
Keskimmäinen 160mm joustomatkavaihtoehto tarjoaa allmountain-viboja höystettynä 170mm keulalla. Vaikka vakiokokoonpano onkin mullet-rengastuksella, niin myös 29″ molemmissa päissä on valmistajan hyväksymä kombinaatio.
Rouhein freeride-henkinen versio lähentelee DH-pyörän joustolukemia, sillä 180mm takajoustoa täydentää 190mm keula. Defaulttina pitkän joustomatkan versiot tulevat 27.5″ rengastuksella, eikä taakse suositella 29″ rengasta.
Geometria
Rengaskoot ja joustomatkat vaikuttavat pyörän lopulliseen geometriaan, vaikka itse runko on sama. Tästä alta näet tarkat lukemat eri mallien geometrioista.
Menestystä maailmalta
Whizz on ennättänyt jo prototyyppivaiheessa ansaita kannuksiaan Enduron maailmancupissa, sillä tsekkiläinen Adam Maxa voitti U21 -kategorian Comblouxin osakilpailun.
Mainitsemisen arvoista on myös se, että myös menneenä kesänä Suomen endurosarjoissa on jo näkynyt Whizziä muutamilla Rock machinen tiimikuskeilla. Tämä kuvastaa hienosti Suomen markkinoiden arvostamista valmistajan suunnalta.
Malliversiot
Kuten mainittua, pyörä saapuu markkinoille kolmella eri mallilla, joista Whizz FS I on 150/140mm joustava 29″, Whizz FS II 170/160mm joustava mullet ja Whizz III 190/180mm joustava 27.5″. Kaikkia rengaskokoja on saatavilla vielä kahtena eri versiona, joista Whizz FS 50 näyttelee hieman edullisempaa versiota, kun taas Whizz FS 90 on koristeltu hieman arvokkaammalla osakokonaisuudella.
Pyörien jousituksesta vastaa RockShoxin tuotteet kautta malliston. Komponentit on valittu järkevästi pitäen pyörän kokonaisuuden kestävyyden ja hinnan suhteen balanssissa. Whizz FS 90 -sarjan malleissa voimansiirtona on kautta linjan hinta-laatusuhteelta toimiva SRAM GX Transmission ja jarruina SRAM DB8:t. Edullisemmassa Whizz FS 50 -malleissa voimansiirtona on mielenkiintoinen Shimano Cues U6000 10spd sekä Shimano MT520 jarrut.
Tarkemmat speksit ovat löydettävissä valmistajan sivuilta.
eWhizz tulossa?
Huhut kertovat, että Whizzin lisäksi olisi tulossa myös sähköpyörä samalle alustalle. Tarkempia tietoja sähköversiosta ei ole saatavilla, mutta tiettävästi se on myös tarjolla samalla kolmiasentoisella joustomatkan säädöllä. Olemme nähneet pyörästä prototyypin, jonka perusteella ei lopullisia speksejä voi päätellä. Kyseinen yksilö oli erään saksalaisen moottorivalmistajan moottorilla varustettu, mutta kuulopuheiden mukaan eWhizz saattaa tulla tarjolle yhteensopivana useammalle eri moottorille.
Tarkempia tietoja eWhizz:stä jäädään odottamaan mielenkiinnolla…
Haastattelussa Whizz:n projektipäällikkö Jaromír Spěšný
1) Mikä on roolisi Whizz-pyörän tuotekehitysprosessissa?
Roolini on tuote- tai projektipäällikkö. Olen vastuussa käytännössä kaikesta Whizz / eWhizz -projekteissa: suunnittelu, määrittely, kehitysbudjetti jne. Tehtävänäni on yhdistää kaikki projektiin osallistuvat ihmiset ja pitää heidät ajan tasalla, aina toimittajista innovaatio- ja tukiosastoon, markkinointiin ja myyntiin. Onneksi minulla on kollega Michal Sobek, joka on myös erittäin aktiivisesti mukana tässä projektissa, joten en tee kaikkea yksin.
2) Mikä oli inspiraationa luoda pyörä, joka muuntautuu näin moneksi?
Maaliskuussa 2020 tuli Covid Lockdown, ja sen myötä oli selvää, että jotain on muututtava pyöräteollisuudessa. Pyöräteollisuus käytännössä pyäshtyi punaiseen liikennevaloon. Hulluus tuoda markkinoille uusi mallisto joka vuosi, vaikka et ollut pystynyt toimittanut vielä kaikkea edellisen vuoden mallistosta, oli pysäyttävää. Se oli hetki, jolloin sanoin itselleni – kokeillaan rakentaa modulaarinen alusta. Tästä alkoi ”VÄHEMMÄN ON ENEMMÄN” -lähestymistapa. Ja tässä olemme. Näyttää siltä, että on ihmisiä, jotka ymmärtävät, mitä yritämme tehdä. Tässä siitä on yksi todiste: https://bikerumor.com/bikerumor-best-of-show-awards-eurobike-2023/
3) Voitko antaa lisätietoja Whizz-pyörän säädettävyydestä, erityisesti joustomatkan ja geometrian säädöistä?
Heti alussa tiesimme, että täysin parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi mahdollisimman suora satulaputki ja mahdollisimman alhaalla oleva vaakaputki olivat välttämättömiä. Tämä oli kaiken lähtökohta. Tiesimme voivamme toteuttaa rungon kolmella eri rengaskoolla – 29″, Mullet ja 27.5″, mutta haastavampi oli löytää toteutus kolmelle eri joustomatkalle (140mm, 160mm ja 180mm). Merkittävä edistys suunnittelussa tapahtui, kun toteutimme jaetun vaakaputken, jonka ansiosta saimme toteutettua kiinnitykset kolmelle erilaiselle iskarin silmävälille.
Sitten aloimme simuloida kaikkia mahdollisuuksia tietokoneella. Jotain sellaista, kuten: takapyörä on 29″, iskunpituus on 210×55 ja geometrian pitäisi olla jollain tavalla trail-ajoa suosiva eli istuinputken kulma tätä, ohjainputken kulma tuota, reach tätä, stack tuota – tiedät, kaikki ne ”erittäin tärkeät” numerot, jotka Pinkbike-yhteisö haluaa.
Aikaa kului paljon, mutta pääsimme Geo -asetukseen, jonka otimme perustaksi. Emme tavoittele toimittavamme maailman parasta trail-, all-mountain- ja freeride-runkoa, vaan haluamme luoda alustan, joka on riittävän hyvä käsittelemään kaikki vastaantulevat haasteet.
Miksi olen niin varma? No, olemme testanneet hyvin paljon ensimmäistä prototyyppi-rungoa erilaisilla asetuksilla, ja se todellakin toimii odotetusti.
Tässä on video yhdestä testistä – https://www.youtube.com/watch?v=TBIzmpniThQ
4) Miten Whizz eroaa aikaisemmista Rock Machine -pyöristä, erityisesti Blizzard-perheestä?
Whizz on täysin uusi lähestymistapa. Emme ole koskaan tehneet mitään sellaista aiemmin. Modulaarisuus ja standardointi ovat tämän projektin avaimet. Täytyy myöntää, että tässä projektissa on niin monta ”ensimmäistä kertaa”, että en edes pysty laskemaan niitä. Toisaalta teemme parhaamme pitääksemme asiat mahdollisimman yksinkertaisina, emmekä yritä tehdä avaruustiedettä. Haluamme toimittaa luotettavan pyörän, joka kestää pitkään. Tarjota tietyllä tavalla unelmien pyörän.
5) Mitä voidaan odottaa pyörän jousituksen kinematiikan ja geometrian säätämisessä?
Jousituksen kinematiikka on jotain, mikä täytyy virittää sopivaksi iskunvaimennuksen kanssa. Voit omistaa parhaan ja hienoimman kinematiikan ikinä, mutta voit pilata sen väärällä iskunvaimennuksen tunella. Tästä syystä käytämme paljon aikaa etsiessämme parasta tunea kullekin joustomatkalle. Tässsä meidän tapauksessamme luottamamme systeemi on Floating Pivot Suspension (FPS), jota käytetään myös Blizzard-rungoissa. Sitä voisi kuvata hyvin alkuherkäksi systeemiksi, joka ei kuitenkaan painu kasaan poljettaessa. Jouston keskialue on lineaarinen, ja loppuosassa taas on hyvin progressiivinen. Tästä seurauksena on pohjattoman tuntuinen jousitus, joka reagoi silti hyvin jokaiseen polkaisuun.
Geometrian osalta jokainen joustomatka-asetus tarjoaa oman geometriansa ja tietenkin iskarin tunen. Kyse ei ole vain reachista, stackista tai satula- ja keulakulmasta, sillä kaikki nämä vaikuttavat kokonaisuuteen, tehden pyörästä hyvän tai huonon.
6) Miten pyörä sopeutuu eri rengaskokoihin (27.5″, Mullet ja 29”)?
Se on yksinkertaista, sillä siinä on takakolmio, joka on suunniteltu kahdelle rengaskoolle. Etuhaarukan joustomatkan ja rengaskoon säätämällä saat parhaan geometrian kullekin rungon joustomatkalle. Me suosimme aina 10mm pidempää keulaa kuin mitä on takajouston määrä.
Silti uskon, ettei tätä ole helppo kuvailla pelkillä kirjoitetuilla sanoilla. Lopulta pyörän testaaminen on paras vastaus tähän kysymykseen.
7) Mitä harkintoja tehtiin pyörän kestävyyden ja huollettavuuden suhteen?
Haluamme mekaanikkojen nauttivan Whizz- tai eWhizz-pyörien huoltamisesta. Käytännössä pyörän omistajalle se tarkoittaa vähemmän rahaa huoltamiseen ja enemmän aikaa ja rahaa ajoon. Etenkin siksi päädyimme kierrekeskiöön ja ulkoiseen jarruletkun vientiin ja tuplatiivistettyihin laakereihin tärkeimmissä pulteissa.
8) Voitko antaa lisätietoja vaihtoehtoisista tavoista viedä letkut ja kaapelit?
Runko on valmis täyteen integraatioon, mutta emme toimita pyöriä täyden integraation kanssa. Täysi integraatio sopii maantiepyörään, mutta ei maastopyörään, jossa on 140 mm tai enemmän takajoustomatkaa. Asiat liikkuvat ylös ja alas sekä eteen ja taakse, kun runko/pyörä puristuu kokoon.
Perinteisen voimansiirron asennuksessa viennit tulee olemaan puoliksi integroidut. Dropperille ja takavaihtajalle menevät viennit ovat sisäisiä, kun taas jarruletku menee ulkoisesti.
Minun on mainittava, että meille integraatio tarkoittaa, että johdot eivät mene ohjainlaakerin läpi, vaan menevät viistoputken sivuilta sisään emäputken takaa.
Varmaankin meidän täytyy todella alkaa miettimään, miksi polkupyöräteollisuudessa on niin paljon vaihtoehtoja ja malleja? Teeskentelemme olevamme vihreä teollisuus, mutta samaan aikaan luomme valtavan määrän jätettä, toimittamalla näitä lukemattomia eri ajoihin suunniteltuja runkomalleja, ilman todellisia merkittäviä eroja.
9) Miten Whizz-pyörä suunniteltiin ottamaan huomioon erilaisten kuskien ja ajo-olosuhteiden tarpeet?
Erittäin monimutkainen kysymys. Periaatteessa palasimme maastopyöräilyn perusteisiin. Ensimmäinen maastopyöräkilpailu koskaan oli nimeltään repack, koska takanavat piti usein täyttää uudella rasvalla jo yhden ajon jälkeen. Joten ensimmäinen asia, mitä kuskit tarvitsivat, oli kestävyys ja helppohoitoisuus. Nykyään kyse ei ole jarruista tai navoista, vaan rungoista, joten Whizzia varten valitsimme laakerit yhden koon suurempina kuin tarpeen, putkien seinämät riittävän vahvoina kestämään useimmat rock gardenit, ja suosimme teollisuusstandardeja missä vain se on mahdollista.
Huomioimme myös tarvittavien työkalujen määrän rungon huoltoa varten. Rungon ergonomiassa on myös vaikutteita MTB-pioneerien toimesta. Ensimmäinen MTB-kilpailu oli alamäkiajo, joten kiinnitimme paljon huomiota alamäkikykyihin. Se tarkoittaa korkeampaa emäputkea, lyhyempää satulaputkea, jotta vielä lyhyemmät kuskit voivat käyttää pitkiä droppereita. Myöskin matalaa vaakaputken asento antaa kuskeille tilaa ”tanssia” ympäri pyörää tarvittaessa. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, ajo-ominaisuudet, eli kaikki ne numerot, joista pyöräilijät kaikkialla keskustelevat, kuten kulmat, mitat jne. Teimme testipyöriä ja saimme eri kuskeilta palautetta. Kukaan heistä ei tiennyt testaavansa Whizzin geometriaa ja ergonomiaa.
Whizzin pitäisi kestää kaiken ja pitkään. Se on tavoitteemme. Uskomme löytyvän paljon pyöräilijöitä, jotka haluavat pyörän, joka kestää pitkään, koska se on hyvin rakennettu ja helppo huoltaa.
Se on WHIZZionimme…
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.