Uusi Pivot Vault on entistä mukavampi ja kevyempi gravel-pyörä

Pivot on juuri julkaissut päivitetyn version Vaultista. Gravel-pyörä on saanut muun muassa päivitetyn geometrian, paremman mukavuuden ja rungon sisäisen säilytysratkaisun.

Pivot Vaultin muutokset näyttävät nopealla vilkaisulla hyvin minimaalisilta, sillä muotoilu on säilynyt hyvin samanlaisena, kuin edeltäjäversiossa. Uudistuksia on kuitenkin useita, joista kenties tärkeimpänä on päivitetty geometria ja rungon sisäinen säilytysratkaisu Toolshed.

Helpommin huollettava ISO-FLEX

Vaultin edeltäjäversion tapaan myös uusi Vault on varustettu Pivotin ISO-FLEX-iskunvaimennusratkaisulla. ISO-FLEX-vaimennin on eräänlainen elastomeeripala rungon satulaputkessa, jonka sisälle satulatolppa asennetaan. Ratkaisu eristää ja vaimentaa värinöitä ja iskuja rungon ja satulatolpan  välillä. Uudistuksen myötä ISO-FLEX on aiempaa helpommin huollettava ja ylläpidettävä eikä se vaadi mitään erikoistyökaluja. Pivot Vault on yhteensopiva minkä tahansa pyöreän 27,2 mm:n satulatolpan kanssa, joten pyörään voi halutessaan myös asentaa hissitolpan.

ISO-FLEX näkyy pienenä hieman muhkeampana kohtana satulaputken yläpäässä

Uudistunut geometria

Uuden Vaultin geometria on saanut monia päivityksiä, jotka Pivotin mukaan parantavat ajokokemusta. Vaultin keskiötä on suhteessa edeltäjäversioon madallettu, reach-mittaa on kasvatettu ja ohjauskulmaa on loivennettu. Pivotin tavoitteena on ollut parantaa luottamusta pyörään alamäissä samalla säilyttäen tarkan ohjaustuntuman ja optimaalisen painojakauman eturenkaalle. Uudistuneen geometrian ansiosta normaalia pienemmän tai isomman koon valitseminen suhteessa kuskin pituuteen pitäisi olla aiempaa helpompaa, mahdollistaen useamman eri runkokoon välillä valitsemisen riippuen siitä, minkälaista ajettavuutta haluaa. Uudistuneella Vaultilla voi ajaa 10-20 mm lyhyemmällä stemmillä, kuin edeltäjäversiolla, mikä muun muassa parantaa ohjaustuntumaa hankalammassa maastossa. Kokoja on myös aiempaa enemmän ja nyt tarjolla on vaihtoehtoja XXS:stä XL:ään, minkä pitäisi kattaa kuskit pituusvälillä 147-196 cm.

Pivot Vaultin goemetriataulukko

Rungon muita uudistuksia

Runko on aiempaa kevyempi ja painaa nyt S-koossa 995 grammaa. Etuhaarukan ilmoitettu paino on lyhentämättömällä kaulaputkella 428 grammaa. Painot on ilmoitettu ”without hardware”, joten niihin tuskin sisältyy takavaihtajan korvaketta tai säilytyslokeron kantta. Säilytyslokerosta puheen ollen, uudistuksen myötä Vault saa rungon sisäisen säilytysratkaisun, jota Pivot kutsuu nimellä Toolshed. Pivot väittää rohkeasti, että Toolshedissa on markkinoiden varmatoimisin ja helpoiten käytettävä rungon säilytysratkaisun kansi. Kaikki Vaultin versiot toimitetaan kahdella säilytyspussilla, joihin voi esimerkiksi säilöä sisärenkaan, työkaluja ja eväitä.

Uudistuneessa rungossa on myös aiempaa enemmän kiinnikkeitä. Runkon mahtuu jopa viisi juomapuolloa kerralla ja kiinnityspisteitä pystyy luonnollisesti käyttämään myös työkalujen ja laukkujen kiinnittämiseen. Piilotetut lokasuojien kiinnityspisteet ovat varmasti erityisesti ympäri vuoden pyöräileville mieleen.

Vakiona pyörä on varustettu 40 mm:n levyisillä renkailla, mutta runkoon mahtuu jopa 50 mm leveät 28 tuuman renkaat. Myös rungon vaijerien ja letkujen vientejä on päivitetty ja ne ovat nyt helppokäyttöisempiä huoltotilanteissa sekä näyttävät aiempaa paremmilta.

 

Jarruletkujen vienti menee ohjainlaakerin läpi, mutta ratkaisu on kuitenkin Pivotin mukaan aiempaa parempi ja helpommin ylläpidettävä

Hinnat ja saatavuus

Uudistunut Pivot Vault tulee saataville kolmena eri malliversiona sekä runkosettinä. Edullisimman Pro GRX -mallin suositushinta on 3999 dollaria ja se tulee varustettuna Shimanon 12-vaihteisella GRX RX820 -osasarjalla. Hieman kalliimpi Team Force XPLR AXS kustantaa 4999 dollaria ja varustukseen kuuluu Sram Force XPLR AXS -osasarja 10-44-rataspakalla. Kallein Team Force/X0 Wide Range AXS kustantaa 5499 dollaria ja siinä on nimensä mukaisesti maasto-osasarjojen puolelta tuttu Sram X0 Eagle AXS Transmission -takavaihtaja yhdistettynä X0-tason 10-52-rataspakkaan. Kaikki kolme malliversiota ovat 1×12-voimansiirrolla varustettuja, mutta pyörä on myös yhteensopiva etuvaihtajien kanssa. Kaikissa malliversioissa on myös vakiona DT Swissin CR1600-kiekot. Sramin osasarjalla varustetut mallit ovat myös saatavilla Reynoldsin hiilikuituisilla ATRx-kiekoilla n. 650 dollarin lisähintaan. Suomen hinnoista ei ollut julkaisuhetkellä varmaa tietoa, mutta todennäköisesti ne tulevat olemaan dollarihintoja korkeammat muun muassa koska Yhdysvaltojen hinnat ilmoitetaan yleensä ilman arvonlisäveroa. Uudistunut Vault on saatavilla valituilta jälleenmyyjiltä heti julkaisuhetkellä maailmanlaajuisesti.

Pivot Vault Team Force/X0 Wide Range AXS

Voit lukea lisää pyöräuutuudesta muun muassa Pivotin sivuilta täältä.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.