Uusi Canyon Spectral CF – hienosäädetty entistä paremmaksi

Kuraläpän testipyörien tuorein tulokas on uusi Canyon Spectral CF, joka on täysin uudistunut, mutta silti hyvin tutun oloinen ja näköinen. Ennen varsinaisen testitaipaleen alkua otetaan selvää, että mitä uutta Canyon tuo pöytään.

Uuden Spectralin missio

Alan harrastajille Canyon Spectral lienee tuttu pyörä, sillä se lienee yksi Canyonin kaikkein suosituimmista pyörämalleista. Joulukuussa 2020 julkaistu isoja muutoksia kokenut Spectral saa nyt väistyä uuden version myötä. Canyon mieltää aikaisemman version niin onnistuneeksi pyöräksi, että täydellisen uudistamisen sijaan päädyttiin lähtemään hienosäätämään siitä entistäkin parempaa. Etenkin joustomäärään nähden Spectralin kykenevyys oli loistavalla tasolla, jonka johdosta sitä nähtiinkin jopa kisapyöränä enduron maailmancup-kuskeilla.

Tuttu nimi, tuttu ulkonäkö, uusi pyörä.

Aiemmin Spectral-perhe käsitti omat mallit 29″, 27.5″ ja mullet -versioille. Tästä edespäin Spectral on saatavilla 29″ ja mullet -vaihtoehtoina, josta poikkeuksena XS-koon ollen tarjolla vain mullettina.

Geometria ja koot

”Jos se ei ole rikki, niin älä koske siihen”. Sama sanonta pätee yhtälailla myös Spectralin geometriaan, sillä pyörä on kokenut vain hyvin hienovaraisia muutoksia. Runkokoot ovat nyt tasaisemmilla hyppäyksillä suhteessa toisiinsa etenkin reachin ja stackin osalta. Yhä pitenevien droppereiden vuoksi satulaputki on nyt hieman aiempaa lyhyempi.

Pyörät ovat moniin muihin merkkeihin verrattuna reilun kokoisia.

Spectral tarjoillaan kokohaarukalla XS-XL, joka lupaa sopivuutta pituusskaalalla 155-203cm. Kokotaulukkoa tarkemmin katsellessa huomaa, että mitat saattavat näyttää hieman reiluilta ja tämä onkin totta. Nyt koot vastaavat Canyonia halkovaa yhtenäistä kokostrategiaa. Tässä vaiheessa ei voi olla korostamatta liikaa, että on olemassa vahva suositus käyttää Canyonin omaa kokolaskuria ennen pyörän tilaamista.

Mukana tuleva työkalu kulkee kätevästi piilossa vaakaputken alla.

Mitä on tapahtunut pellin alla?

Uudessa Spectralissa selkeä muutos on joustomatkan lyhentyminen 10mm, niin keulassa kuin rungossa, eli kyseessä on nyt 150/140mm joustava pyörä. Muutos haluttiin tehdä pääosin selkiyttääkseen Canyonin mallistoa trail-kategoriassa. Kaikesta huolimatta numerot kertovat vain osatotuuden, sillä lyhyempi jousto ei tarkoita muutosta pyörän luonteessa. Kehittyneemmän kinematiikan johdosta Spectralin aiempi kykenevyys on pystytty yhdistämään Spectral125 -mallin polkemisominaisuuksien kanssa saavuttaen yhä monipuolisemman lopputuloksen.

Tavoitteeseen pyrkiessä vipusuhdetta on viilattu, siten että Spectral noudattaa edelleen samaa kaavaa kuin aiemmin, mutta on nyt lineaaris-progressiivisempi. Se tarkoittaa, että jousitus on tasaisemmin ”kiristyvä”, eikä tyhjiä tai liian jyrkkiä kohtia jousituksessa ilmene.

Lisäksi Canyon on laskenut anti-squatia alemmaksi parantaakseen jousituksen herkkyyttä sekä pitoa niin ala- kuin ylämäessä. Anti-rise pysyttelee kohtuullisen lähellä aikaisempaa versiota, eikä näin ollen poikkea canyonmaisesta tyylistä. Näiden käyrien muutokset viittaavaat jousituksen parantuneeseen responsiivisuuteen. Tämä yhdistettynä hieman lyhyempään joustomatkaan mahdollistaa aiemman Spectralin kaltaisen kyvykkyyden menettämättä siltikään aiemman mallin ”poppia”. Canyonin ideana on tavoitella pyörää, joka ei tunnu missään tilanteessa liian isolta eikä liian pieneltä pyörältä – oli polku millainen hyvänsä.

Piru piilee yksityiskohdissa ja patonkilaatikossa

Jos Canyon päätyi keskittämään voimansa hienosäätöihin, niin sen kyllä huomaa mietittyjen yksityiskohtien runsautena. Nykyään rungon sisälle halutaan säilöttävän lähestulkoon kaiken mahdollisen, ja tämän trendin kelkkaan hyppää nyt myös Spectral, sillä siitä löytyy nyt rungonsisäinen säilytystila. Luukku on toteuttu fiksulla knee lever -tyylisellä vivulla, joka tuntuu äkkiseltään helpolta ja varmatoimiselta.

Mikäs vipu se siinä pullon vieressä sijaitsee? Kyllä, patonkilaatikko löytyy!

Rungon sisälle on saatavilla Canyonin oma säilytyspussi (lisävaruste), johon on mahdutettavissa työkalu, rengasmuovit, CO2-patruuna ja sisuri. Suunniteltuna on myös Canyonin oma pieneen pakkautuva tuulitakki, joka sujahtaa rungon sisään. Käsikopelolla tunnusteltuna keskiön seutu on täytetty moto foamilla, joten pienet patukat tai vastaavat eivät pääse tippumaan liian syvälle keskiön seudulle käden ulottumattomiin. Rungossa olevan suuaukon koko on hyvää keskitasoa, mutta jää hieman markkinoiden suurimmille. Nopeasti mitattua reikä on noin 5cm leveä ja 10cm korkea.

K.I.S:n läsnäolo paljastuu vaakaputkesta.

Muistat varmaan K.I.S:n?

Kyse ei ollutkaan nahkahousuisista muusikoista, vaan Canyonin Keep It Stable -systeemistä, jonka tehtävä on rauhoittaa ohjausta rynkyttävissä ja nopeavauhtisissa alamäissä. K.I.S esiteltiin reilu vuosi sitten suurelle yleisölle ja myös Kuraläppä on tehnyt siitä artikkelin, josta voit tutustua siihen tarkemmin. Nyt K.I.S on saatavissa vakiona kaikkiin Spectral CF -malleihin, joten siitä ei tarvitse maksaa lisähintaa.

K.I.S on myös käynyt läpi pienen hionnan viimeisen vuoden testien perusteella, jonka johdosta jousien jäykkyyttä on kevennetty tuomalla säätöaluetta kokonaisuudessaan alemmaksi. Jos systeemi kuulostaa enemmän uhkalta kuin mahdollisuudelta, niin se on edelleen täysin irroitettavissa. Pyörän mukana tulee kuminen suojus, jonka voi asentaa säätöpalikan tilalle.

Flippaammalla 29″ tai mullet

Markkinoiden fokus on nyt vahvasti 29″ ja mullet -versioissa ja siihen junaan on ostanut lipun myös Canyon. 29″:n mukanaan tuoma rullavuus, pito ja nopeus viehättää, kun taas mullet tarjoaa eturenkaan pidon kylkiäiseksi leikkisämmän ja ketterämmän perän. Jokainen Spectral-malli on saatavilla suoraan molempina versioina (pl. XS-koko vain mullet) ja mikä parasta; muutos on tehtävissä myös itse. Taka-akselin etupuolella sijaitsee säätö, josta rungon geometria on muutettavissa sopimaan eri rengaskoolle. Takahaarukan pituus muuttuu rengaskokojen välillä 8mm pitäen muut geometrian määreet likimain muuttumattomina.

Jos jo ehdit huolestua, niin ei huolta. Keskiön korkeus on edelleen säädettävissä vanhasta tutusta paikasta myös uudessa Spectralissa. Se onnistuu iskarin kiinnityksen alapäästä. Säätö antaa keskiön korkeuteen pelivaraa 8mm ja samalla se vaikuttaa satula- ja keulakulmaan puolisen astetta.

Runkoa unohtamatta

Vuosien työ ei ole kulunut vain erilaisten hienojen ”gadgettien” suunnitteluun, vaan myös runkoa on optimoitu parempaa ajokokemusta silmälläpitäen. Rungon etukolmio pysyy edelleen yhtä jäykkänä kuin aiemmin, mutta takahaarukkaa on uudelleenmuotoiltu ohuemmaksi ja näin ollen hieman joustavammaksi. Tällä muutoksella pyritään löytämään sitä viimeistä pitoa kriittisiin tilanteisiin. Yksi muutoksen mahdollistaja on ollut uusi yksiosainen linkku, joka vaimentaa takahaarukan sivuttaisvoimat siten, että vääntö ei kohdistu iskariin. Takahaarukan uusi sirompi muoto tarjoaa myös enemmän tilaa kantapäille.

Monta kiinnostavaa asiaa yhdessä kuvassa, mutta tsekkaa ainakin uusi yksioisainen linkku.

Huollon ja ylläpidon helppous on ollut muutakin kuin vain kalvo powerpointeissa, sillä rungon laakerit ovat kaikki tuplasuojattuja ja linkuston pulteissa on ”vakiona” kiinni spacerit ja tiivisteet, tarkoittaen vähemmän epätoivottuja tilanteita niissä hetkissä kun pyörää huollat. Kuten aiemmin, myös nyt rungon kierteet ovat vaihdettavissa jos vahingossa onnistuu esimerkiksi iskarin pultin laittamaan väärille kierteille.

Silmiä hivelevä toteutus löytyy keskiön takaa, johon on suunniteltu kaksiosainen ja rungon mukana liikkuva kuraläppä suojaamaan etu- ja takakolmion välistä niveltä.

Satulatolppien pidentyessä vuosi vuodelta, on myös Canyon siirtynyt käyttämään 34.9mm tolpanhalkaisijaa. Tämä mahdollistaa jäykemmän ja vähemmän notkuvan tolpan käyttämisen ja näin ollen vähentää tarvetta satulatolpan ennenaikaiselle huollolle.

Omistatko 3d-printterin? You lucky bastard.
On maininnan arvoista, että Canyon tarjoaa ilmaiseksi 3d-printtaukseen soveltuvaa tiedostoa, jonka pohjalta asiakkaat voivat itse tulostaa kätevältä näyttävän multi tool -kiinnikkeen uuteen G5-stemmiin. Haluaisin nähdä vastaavaa strategiaa toteutettavaksi enemmän muiltakin merkeiltä.

Mallisto

Spectral CF -mallisto koostuu neljästä eri mallista: CF 7, CF 8 CLLCTV, CF 9 ja CF LTD. Alumiininen versio jatkaa valikoimassa entisellään.

 

Lisätietoja:

Canyon

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.