Canyon K.I.S. – turha keksintö vai maastopyöräilyn tulevaisuus?
Innostuin välittömästi mahdollisuudesta päästä kokeilemaan uutta K.I.S.-järjestelmää, kun Canyon tarjosi meille sillä varustettua mallia Spectralista testiin. Olivathan Canyonin ja Syntacen markkinointipuheet ohjauksenvakautusjärjestelmän julkaisun yhteydessä sen verran huikeat. Jos et ole vielä tutustunut K.I.S.-järjestelmän tekniseen toteutukseen, kannattaa sinun aluksi suunnata lukemaan viime syksyinen juttumme järjestelmän julkaisusta täältä. K.I.S.-järjestelmällä varustettu Spectral on ollut Kuraläpällä käytössä talven ja kevään ajan 2023, joten pyörällä on saatu ajettua lenkkejä monipuolisesti erilaisissa olosuhteissa. Valokuvaussessio Bobin kanssa pidettiin jo helmikuussa, joten artikkelin kuvissa on melko talviset tunnelmat.
Pyörä
Testiin saatu Canyon Spectral on hyvin suosittu ja kykenevä pyörä, joka soveltuu monipuoliseen ajoon pitkistä polkulenkeistä endurokisailuun. Kuraläpällä on ollut useampia versioita Spectralista ajossa aiemmin, joten pyörä on meille entuudestaan tuttu. Tämän ansiosta totuttelussa uuteen pyörään ei kulunut kauaa ja K.I.S.:n ominaisuuksia ja vaikutuksia ajokokemukseen päästiin nopeasti testaamaan. Ajossa meillä ollut pyörä on sama Spectral CF 8 K.I.S., joka löytyy myös Canyonin verkkokaupasta myynnissä täältä. Hiilikuiturunkoinen pyörä oli varustettu Shimano XT -voimansiirrolla ja -jarruilla, DT Swissin XM 1700 -kiekoilla ja Foxin Performance Elite -tason iskunvaimennuksella. Tässä jutussa keskitytään kuitenkin K.I.S.-järjestelmään eikä laajemmin Spectralin ominaisuuksiin.
Säädettävyys
K.I.S.:n jousien jäykkyys on säädettävissä portaattomasti vaakaputkessa olevalla kuusiokolopultilla kiristettävällä liukuvalla palalla. Kokeilin aluksi säätöinä löysintä asentoa, keskiasentoa ja jäykintä asentoa. Päädyin lähes välittömästi käyttämään pelkästään jäykintä säätöä K.I.S.-järjestelmästä. Todennäköisesti jäykempi säätö sopii paremmin kaltaiselleni isommalle ja painavammalle kuskille. Lyhyemmille ja kevyemmille kuskeille vähän vähemmänkin jäykät säädöt saattavat olla kiinnostavia. Säätömekanismi on hyvin yksinkertainen, mitä voi pitää hyvänä asiana. Käytännössä säätäminen jäykimpään asentoon polun varrella vaatii kuitenkin kahta kättä eikä ole aivan yksinkertaista, kun jouset yrittävät vetää lukitsemattomana olevaa säätöpalikkaa. Säätäessä pitää myös varoa, että ei löysää pulttia liikaa, jolloin vaakaputkessa olevat sisuskalut voivat tipahtaa rungon sisälle. Pienellä tarkkuudella säätäminen on kuitenkin hyvin suoraviivaista. K.I.S.-järjestelmän voi halutessaan kokonaan poistaa pyörästä. Sen vaikutukset ohjaukseen ovat kuitenkin löysimmässä säädössä niin pienet, että tätä asentoa voi melkein pitää järjestelmän poiskytkentänä.
Huollettavuus ja kestävyys
Canyon kertoo K.I.S.:n kestävän useimmissa tapauksissa koko pyörän eliniän ilman huoltoa. Rakenteeltaan ja mekaniikaltaan K.I.S. on sen verran yksinkertainen, että pystyn hyvin uskomaan tämän väitteen. Canyonilla on silti hyvin varaosia saatavilla järjestelmään, jos kävisi niin huono tuuri, että jokin järjestelmän osista vaurioituu käytössä. Testirupeaman aikana K.I.S.-järjestelmään ei tullut minkäänlaista havaittavaa kulumaa.
Käytännön vaikutukset ohjaukseen ja ajamiseen
Canyonin järjestämässä mediatilaisuudessa ennen tuotejulkaisua fiilikseni vaihtelivat alun vahvasta skeptisyydestä innokkuuteen ja kiinnostukseen. Sen pohjalta odotukset olivat ehkä hieman epärealistisen korkealla, kun saimme Spectralin testiin. Ensimmäisillä lenkeillä kävi nopeasti ilmi, että kyseessä ei ole mikään koko maastopyöräilyä mullistava uusi teknologia, vaan pikemminkin pyörän käyttäytymiseen vaikuttava tekninen ratkaisu. Vaikkapa hieman samaan tyyliin kuin on olemassa erilaisia iskareita ja eri tyyppisiä takajousituksen linkustoja, niin nyt meillä on hieman valinnanvaraa eri tyyppisistä ohjausratkaisuista.
Ylämäkeen
Markkinointimateriaalin mukaan järjestelmästä olisi mitattavissa olevaa hyötyä myös ylämäkipätkillä. Valitettavasti en juurikaan huomannut hyötyjä enkä haittoja sen toimivuudessa ylämäkeen. Pienen negatiivisen puolen löysin K.I.S.-järjestelmän toiminnasta teknisillä pätkillä erittäin hitaassa vauhdissa, eli enimmäkseen juurakkopolkujen ylämäkipätkillä. Järjestelmä vaikutti hieman hidastavan reaktiokykyä tilanteisiin, joissa renkaasta lähtee hyvin yllättäen pito esim. märkää juurta ylittäessä. K.I.S. tuntui ikään kuin tekevän liikkeistä tällaisessa tilanteessa hieman tahmeampia. En voi väittää, että olisin K.I.S.-järjestelmän takia kertaakaan kaatunut, mutta mielestäni tässä oli havaittavissa oleva ero verrattuna pyörään ilman tätä järjestelmää. Tämän saman ominaisuuden olin havaitsevinani melko usein myös liukkailla talvipoluilla.
Alamäkeen
K.I.S.-järjestelmän selkeimmät vahvuudet tulivat esiin vauhdikkaissa ja teknisissä alamäissä missä oli paljon teräviä iskuja ja maaston muotoja, jotka aiheuttivat renkaiden oikean linjan hakemista. Tämän tyyppisillä pätkillä pyörän ohjaaminen tuntui hieman rennommalta ja käsien voimia säästävältä. Ero perinteiseen ohjaukseen ei ollut mielestäni mullistava, mutta se oli kuitenkin havaittavissa. Tämä on hyvin subjektiivinen asia, jota on vaikea mitata. Voisin kuitenkin kuvitella, että K.I.S.-järjestelmästä on hyötyä etenkin isommissa kansainvälisissä endurokisoissa missä EK:t ovat helposti toistakymmentä minuuttia ja pyörän päällä ollaan melkein koko päivän. Etelä-Pohjanmaan lakeuksilla ja 40 sekunnin alamäkipätkillä näistä ominaisuuksista ei ehkä saa revittyä kaikkea irti.
En harrasta juurikaan hyppimistä pyörällä, mutta silloin tällöin tulee käytyä paikallisen laskettelukeskuksen ympäristössä olevilla alamäkipätkillä ajettua muutama lasku. Muutaman kuukauden ajamisten aikana en oikein missään vaiheessa päässyt sinuiksi K.I.S.-järjestelmän käyttäytymisen kanssa ilmassa. Ehkä tämäkin olisi tottumuskysymys, jos tulisi enemmän ajettua alamäkeen, mutta ainakin jäykemmillä säädöillä järjestelmä tuntui tekevän pyörän päällä liikkumisesta ja oikean asennon hakemisesta hieman tahmean tuntuista.
Muita havaintoja
Normaalissa polkuajelussa vaihtelevassa maastossa K.I.S. ei juurikaan ollut havaittavissa. Se ei häirinnyt ajamista, mutta ei erityisemmin ollut missään tilanteissa myöskään selväksi eduksi. Polkuajoon pätevät oikeastaan samat havainnot, kuin aiemmissa kohdissa on listattu. Hyvin hitaassa vauhdissa ja yllättävissä pidon menetyksissä ohjaus tuntui hieman tahmealta ja vauhdikkaammassa ajossa ohjaus tuntui hieman vakaammalta ja rauhallisemmalta. Oikeastaan voisi sanoa, että mitä kovempaa ajoi, sitä paremmin K.I.S. toimi.
Yhteenveto
K.I.S. on ollut erittäin mielenkiintoinen tuttavuus. Käytännön havainnot ja tuntemukset eivät aivan vastanneet Canyonin hypetystä, mutta niin se taitaa olla kaiken markkinoinnin suhteen tässä maailmassa. Loppufiilikset uudesta maastopyörien ohjauksenvakautusjärjestelmästä ovat kuitenkin varovaisen positiiviset. K.I.S. ei ehkä ole aivan kaikille maastopyöräilijöille hyödyllinen varuste, mutta oikeastaan pyöräilyssä aika harva juttu edes on. Vauhdikkaaseen, alamäkivoittoiseen ja pitkäkestoiseen ajoon, eli esim. enduroon ja pitkiin päiviin hissimäessä K.I.S. voi varmasti tuoda monelle havaittavaa hyötyä rentouttamalla ja rauhoittamalla ohjausta. 400 euron lisähinta verrattuna saman varustelutason ”normaaliin” Spectral CF 8:aan tuntuu kuitenkin hyötyihin nähden ainakin minun ajooni aika suurelta summalta rahaa.
Iso kiitos Canyonille testipyörästä! Spectralista ja muista Canyonin pyöristä löydät lisätietoja osoitteesta www.canyon.com.
Kirjoittanut:
Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.