6.5.2025

Uusi Canyon Sender CFR on täällä!

Uuden sukupolven Sender CFR
Senderin kehitys alkoi 2021 ja se on näkynyt kisaradoilla World cupissa kaudella 2024. Innoikkammat ovat nähneet prototyypistä kisakuvia erilaisissa maastopyörämedioissa mm. Troy Brosnanin ohjastamana ja kehitystyötä on johtanut muuan Fabien Barel. Mitä uudistuneessa Senderissä on muutettu vanhaan versioon verrattuna?

Canyon asetti sanojensa mukaan tavoitteekseen valmistaa maailman nopeimman alamäkipyörän. Rungon muotoja katsoessa pyörä on tunnistettavissa 62,7 tai 63 asteen keulakulmalla varustetuksi Senderiksi, ja voimansiirtoon on ilmestynyt jo tietyllä tapaa muodissa oleva high-pivot runkorakenteelle ominainen ketjulinja. Muita tunnistettavia piirteitä on mullet-rengastus kautta malliston ja hiilikuituinen CFR-runko.

Matalalentoa

Yleiskatsaus

Rungossa ei ole unohdettu kuskille sopivaa säädettävyyttä ja jousituksen kinematiikkaa voi muuttaa esimerkiksi käytettävän radan mukaan pehmeämmäksi tai paremmin isoja voimia vastaanottavaksi. Geometriamuutokset ovat pysyneet maltillisina; Reach-mittaa on kasvatettu kahdeksalla millillä ja keulakulma on loiventunut hiukan pyörän ollessa low-asetuksessa. Kokoonpanossa on pyritty panostamaan myös huollon helppouteen. Joustoa on alamäkipyörälle tyypillisesti 200 milliä molemmissa päissä, eikä KIS-ohjausvaimennusta ole unohdettu. Runko on edellistä mallia jäykempi, mutta ei kuitenkaan maksimaalisen jäykkä.

Prototyyppinä käytetty Frankenstein SuperMule

Jousitus ja kinematiikka

High-pivotilla saadaan parannettua jousituksen toimintaa alamäkipainotteisessa ajamisessa ja tällä toteutuksella on saatu vähennettyä epämieluisaa pedal kickbackia. Takarenkaan liikerata eli axle path on taaksepäin viettävä, jonka pitäisi parantaa etenemiskykyä epätasaisessa maastossa sekä auttaa takarenkaan pysymistä maan pinnassa maksimaalisen pidon takaamiseksi. Anti-risea on 130%, joka mahdollistaa takajousituksen painumisen ja kuljettajan tasapainoisen asennon jarrutuksen aikana. High-pivot mahdollistaa takajousituksen toiminnan myös jarrutuksen aikana toisin kuin perinteisemmässä korkealla anti-risella varustetussa pyörässä. Takaiskari on rungossa matalalla painopisteen madaltamiseksi, ja hyvin mielenkiintoinen yksityiskohta on vaihdettava iskarin yläpään kiinnitys. Kiinnityspalikkaa kääntämällä jousituksen leverage ratiota voidaan vaihtaa 32,7 ja 37 prosentin välillä ensimmäisen ollessa lineaarisempi ja toisen progressiivisempi. Tällä muutoksella pyörän toimintaa saadaan optimoitua erilaisten world cup-ratojen vaatimusten mukaiseksi. Jousituksessa on molemmissa myyntiin tulevissa malleissa Foxin tai Rock Shoxin tekemä custom tune, joka mahdollistaa jousituksen toiminnan Canyonin haluamalla tavalla. Takaiskarin mitat ovat edellisestä versiosta tuttu 250×75.

Myös Senderissä on ohjausta vakauttamassa K.I.S -systeemi

Säätö ja huolto

Muuta säädettävyyttä ei ole myöskään unohdettu. Jousituksen flip chipillä keskiön korkeutta voidaan muuttaa viisi milliä ja keulakulmaa 0,3 astetta. Ohjainlaakerissa on offset-kupit, joilla reach-mittaa voidaan säätää kahdeksan milliä eteen tai taakse nolla-asentoon verrattuna. KIS (Keep It Stable) ohjausvaimennin tulee valmiiksi asennettuna, mutta halutessaan sen voi poistaa helposti.

Yksi tärkeä seikka kehitystyössä on ollut pyörän huollettavuus. Takahaarukan leveys on alamäkipyörälle epätyypillisesti Boost 12×148, ja Canyon on perustellut tätä varaosien saatavuudella. Kaapelien läpiviennit on reititetty koko rungon läpi, joka helpottaa huoltoa ja pitää pyörän hiljaisena. Linkuston akselit ovat ylikokoisia ja laakereina käytetään konelaakereita. Ilahduttavasti hiilikuiturungossa on vaihdettavat kierreinsertit linkuston pulteille, joten runko ei ole pilalla mikäli jokin pultti rikkoo kierteen tai pultti katkeaa kierteen sisään.

Kestävää hiilikuitua

Huollettavuuden lisäksi pyörän kestävyyteen on kiinnitetty huomiota. Rungon materiaalia on vahvistettu Canyonin mukaan polymeerillä ja HIT-teknologian kestävyyttä on testattu aiemmin mm Fabio Wibmerin käyttämässä Stitch CFR Trial-pyörässä. Rungossa on kiinnitetty huomiota suojaukseen ja hiljaisuuteen. Integroidun putkituksen lisäksi chainstayssa ja seatstayssa on ketjun liikettä vaimentavat kumit ja downtubessa suuri kuminen suojus. Suojukset ovat kiinnitetty ruuveilla, joten rungon putsaaminen suojusten alta ja tarvittaessa kumien uusiminen on joutuisaa. Paketissa mukana tulee myös etukolmiota suojaava takalokasuoja.

Kaksi vaihtoehtoa

Mallistossa on kaksi mallia, CFR ja CFR Team. Väritys on mintunvärinen tai musta. CFR-malli on varustettu Foxin performance-sarjan jousituksella, Sramin GX DH-voimansiirrolla, DT Swiss F1900-kiekoilla ja Sramin Maven Bronze-jarruilla, ja sen hinta on 4499€.

CFR Team on taas varustettu Rock Shoxin Ultimate-sarjan alustalla, Sram X01 DH-voimansiirrolla, DT Swissin FR1500-kiekoilla ja Sram Maven Silver-jarruilla. CFR Team hoikentaa pankkitiliä 5999€ verran.

Mutta minkä kokoisena?

Mallistossa on neljä runkokoa, perinteisesti merkatut S-XL. Jokaiselle koolle on yhteistä mullet-rengastus, keulakulma 62,7/63 astetta ja 438 milliä pitkä chainstay. Reach-mitat ovat välillä 443mm ja 518mm, kokojen välillä eroa on keskimääräisesti 25 milliä. Stack-mitta kasvaa noin viiden millin välein ollen 626-639mm.

Geometriataulukko

Spekseiltään pyörä kuulostaa sellaiselle, että sitä olisi erittäin mielenkiintoinen testata. Mutta ei hätää, niin tulee tapahtumaan joten jääthän odottamaan koeajoraporttia!

Lisätiedot Canyonin tuotesivulta

Kirjoittanut:

Sami Martikainen

Sami on tuttu podcastin puolelta, ja halusimme hänet myös tuotetestauksen piiriin. Omasta mielestään mies voi ajaa miltei millaisella osasarjalla varustetulla pyörällä tahansa, mutta speksaus on siltikin äärimmäisen lähellä sydäntä. Pääpaino Samin ajamisessa on enduropuolella, mutta mikäli siinä on ketju ja polkimet niin miehen saa innostumaan ajoreissulle mukaan.