12.10.2023

Uusi Canyon Grail – syntynyt maailmanmestarina

Kisakentiltä jo useaan kertaan bongattu Grail on nyt julkaistu. Pyörä on ehtinyt saavuttaa jo lukuisia meriittejä Gravel-kentiltä, joten nyt on hyvä hetki kurkistaa, että millaisesta pyörästä on kyse.

Entistä aerompi, entistä nopeampi

Kuten otsikko kertoo, uusi Grail on ansainnut kannuksensa jo ennen julkistusta, sillä puolalainen Katarzyna Niewiadoma voitti Graililla Gravelin MM-kisat vain hetki ennen julkaisua. Myös miesten puolella Grail oli hyvin edustettuna nelossijalla, jonka nappasi jo World Tourilta eläköitynyt pyöräilylegenda Alejandro Valverde.

 

Tulevaisuuden keräilyharvinaisuus? Limited -värityksellä valmistetaan vain 70 Grailia.

 

Uuden Grailin suunnittelu on perustunut pitkälti siihen ajatukseen, että kilpailukykyisen gravel-pyörän on oltava nopea monenlaisella alustalla ja tarjottava riittävä muokattavuus suorituskykysi optimointiin. Canyon kertoo, että Gravel-kisan tuomista haasteita kuvastaa hyvin se, että esimerkiksi vuoden 2023 SBT GRVL -tapahtuman toiseksi sijoittunut Petr Vakoc saavutti keskinopeudekseen 38km/h yli 227km matkalla, joka sisälsi 3000m nousua. Katseli noita lukuja miltä kantilta tahansa, niin vauhti on ollut hurjaa. On hyvä myös muistaa, että suoritusta ei ajettu ison pelotonin mukavassa suojassa, kun maantiepyöräilyssä on tapana. Canyonin mukaan Gravel-kisojen nopeudet nousevat ja sitä myötä aerodynamiikka nousee entistä suurempaan arvoon.

 

Peter Stetina Grailin ohjaksissa

 

Aerodynaamisen suorituskyvyn parantamiseksi uudessa Grailissa tehtiin useita muutoksia. Uuteen runkoon kopioitiin putken muodot Canyonin maantiepyöristä, mukaan lukien D-muotoinen satulaputki. Lisäksi uusi ohjaustanko ja letkujen integrointi parantavat aerodynamiikkaa ja ulkonäköä. Canyon julkaisi myös Aero Load System -säilytysratkaisun, joka jo itsessään parantaa aerodynaamisuutta. Tulokset tuulitunnelissa suoritetuista testeistä osoittavat, että uusi Grail säästää 9,1 wattia 45 km/h nopeudella verrattuna ensimmäisen sukupolven Grailiin, kun käytössä ovat samat speksit ja varusteet.

Aerodymaniikan parantamisen lisäksi Grailin runkosetti on nyt 118g kevyempi kuin aiemmin. Rungon jäykkyys on kasvanut 10% ja etuhaarukan 4.5%.

Double Drob Bar

Grailin kehityksessä tuulitunnelitestit ovat olleet merkittävässä roolissa. Testeissä huomattiin selkeästi, että aiemman Grailin Double Decker -ohjaustanko lisäsi huomattavasti etupinta-alaa, joten siihen oli puututtava. Uusi versio on huomattavasti tutumman näköinen ja siinä on 5° backsweep sekä hienoinen alaspäin suuntautuva taivutus hoodeja kohti, joka asettaa kyynerpäät lähemmäksi vartaloa. Tanko levenee hoodeille 5° asteen verran ja dropeille 16°. CFR ja SLX malleissa mukana tuleva tanko on mallimerkinnältään CP0039, jossa on integroitu Gear Groove -kiinnitysmahdollisuus lisävarusteille kuten ajotietokoneelle ja aerotangolle. CP0047 on malliversio pro-mallille, jota löytyy kapeammalla 400mm leveydellä. Edullisin CF SL-versio sisältää CP0045 -tangon, josta löytyy vain perinteisen mallinen 2-pulttinen kiinnitys tangon alapuolelta.

Double Drop Bar sisältää taivutusta vähän joka suuntaan

Aero LOAD System

Grail on saatavissa säilytysratkaisulla, joka itse asiassa tekee pyörästä entistä nopeamman, sillä sen kanssa pyörä on 1,5 wattia nopeampi 45km/h nopeudessa kuin ilman. Aero load koostuu kahdesta keskeisestä osasta: viistoputken sisällä olevasta pienestä säilytystilasta, joka muistuttaa pitkälti maastopyörien patonkilaatikoita sekä innovatiivisestä runkolaukusta, joka kiinnittyy paikalleen helposti ja nopeasti kolmen FidLock-magneetin avulla. Edullisin CF SL-versio ei sisällä rungon sisäistä säilytystilaa.

Uudistuksia, joilla on merkitystä

Canyonin mukaan yksi keskeisistä tavoitteista oli lisätä pyörän vakautta nopeissa ja haastavissa maasto-olosuhteissa, säilyttäen samalla sen ketteryyden. Ohjattavuuteen vaikuttaa vahvasti takahaarukan pituus, akseliväli, keulakulma ja etuhaarukan offset. Näiden avulla pystytään määrittämään täydellinen tasapaino ketteryyden ja vakauden välille.

Canyon loivensi Grailin keulakulmaa yhdellä asteella ja pidensi akseliväliä 27mm. Keulan trail-arvo säilyi 69mm:ssä suurimmassa osassa kokoja, joten ohjaustuntuma on yhtenäinen eri runkokokojen välillä. Canyonin mukaan Grailissä on tasapainoinen ohjaus, joka lisää luottamusta nopeissa mutkissa. Ajajan paino on myös tasaisemmin jakautunut eteen ja taakse, mikä tekee siitä ennustettavamman epätasaisilla pinnoilla. Jos etu- tai takapyörä alkaa liukua, se on helpommin hallittavissa.

Gravelin pitkissä ja vaihtelevissa ajo-olosuhteissa on tärkeää, että pyörän takaosa kykenee joustamaan ja vaimentamaan iskuja. Canyon käytti aiemmin Grailissa S15 VCLS 2.0 -satulatolppaa, joka tunnetaan innovatiivisesta lehtijousirakenteestaan. Kuitenkin he tunnustavat, että painavimmille tai erityisen suurta tehoa tuottaville pyöräilijöille S15 VCLS 2.0 -satulatolpan jousto ja liike voivat vaikuttaa tehontuottoon. Toisin sanoen, vaikka se tarjoaa erinomaista mukavuutta, se saattaa vaikuttaa hieman tehontuottoon negatiivisesti.

SP0072 -satulatolppa, joka on aiempaa aerodynaamisempi ja kevyempi.

Canyon on kehittänyt uuden SP0072 -satulatolpan, joka perustuu D-muotoiseen muottiin. Hiilikuitulaminointi on optimoitu tarjoamaan juuri oikean määrän joustoa. Tämä uusi muotoilu tarjoaa etuja aerodynamiikassa verrattuna pyöreään VCLS-satulatolppaan. Uusi tolppa on nyt painoltaan 203g ja taipumislukemaltaan 69 N/mm. Lehtijousirakenteisen S15VCLS 2.0:n vastaavat arvot ovat 245g ja 50 N/mm.

 

Kahdet kasvot

Gravel ei ole pelkästään kisaamista, vaan monelle se näyttäytyy myös mahdollisuutena seikkailuun. Grail on suunniteltu monipuoliseksi pyöräksi jolla on kisaamisen lisäksi ominaisuuksia myös jopa bikepacking-pyöräksi. Voit esimerkiksi kiinnittää pyörään täysipitkät lokarit, hyödyntää 42mm leveitä renkaita ja kiinnittää etuhaarukkaan molemmille puolille juomapullot tai pienet laukut. Pyörästä löytyy lisäksi tutut kiinnityspisteet vaakaputken päältä ja viistoputken alta. 42mm rengastus antaa mahdollisuuden mahduttaa jopa 52/36 eturattaat, joten vaihteistoskaalaa löytyy molempiin päihin.

Varusteita, joilla muutat Grailin seikkailupyöräksi.

 

Q&A (by Canyon)

Kuinka suuri on Grailin rengastila?

Grailiin on suunniteltu mahtumaan 42mm rengastus. 40mm renkaat ovat vakiovarusteena koko mallistossa. Vaikka DEFEND FAST FENDERS -lokasuojat ovat asennettuna, suurin mahdollinen rengaskoko pysyy samana. Uuden Grailin pidemmän akselivälin ja loivemman keulakulman ansiosta varpaan ja eturenkaan toe-overlap on historiaa.

Mikä on suurin mahdollinen eturatas Grailiin?

Uuden Grailin suunnittelun lähtökohtana oli mahdollistaa suurempien 52/36t -rattaiden käyttö niille ajajille, jotka tarvitsevat välityksiä nopeisiin vauhteihin. Tämä oli vaatimus, kun kysyimme ammattiajajiltamme palautetta projektin alkuvaiheessa.

Mikä ero on Grail CFR:n ja Grail CF SLX:n välillä?

Uusi Grail CFR on tähän asti nopein ja tehokkain gravel-pyörä, jonka olemme tehneet. Korkeamman tason hiilikuidut, jotka vaativat tarkkoja valmistusprosesseja, mahdollistavat vähemmän materiaalia samalla kun teemme rungosta jäykemmän ja vahvemman. Uusi Grail CFR -runkosetti on Grail CF SLX:ään verrattuna 118 grammaa kevyempi. Molemmat alustat jakavat rungon sisäisen säilytystilan ratkaisun ja uuden Double Drop Bar -ratkaisun, jossa on Gear Groove -kiinnitysmahdollisuus.

Mikä ero on Grail CF SLX:n ja Grail CF SL:n välillä?

GRAIL CF SL on erinomainen pyörä aloittelevan gravel-kisailijan maailmaan kilpailukykyisillä teknisillä ominaisuuksilla ja edullisemmilla hinnoilla. Tämän mahdollistamiseksi Grail CF SL -runkosarjat eivät sisällä rungon sisäistä säilytysratkaisua, mutta magneetillä kiinnittyvä runkolaukku on silti yhteensopiva. Lisäksi Grail CF SL:ssä käytetty CP0045 Double Drop Bar -ohjaustanko ei sisällä Gear Groove -kiinnitysmahdollisuuksia.

Mikä ero on uuden Grailin ja Grizlin välillä?

Uusi Grail on nyt nopeampi ratkaisu gravel-kisailijan tarpeisiin, mikä on osoittautunut todeksi ennen sen julkaisua Gravelin MM-kisojen kultamitalilla. Grailin vahvemmasta päästä löytyy Grizl, jossa on tilaa jopa 50mm renkaille sekä iskunvaimennus, jonka vuoksi se on kuin kotonaan karkeammalla alustalla. Lisäksi Grizlistä löytyy lisää kiinnityspisteitä haarukasta sekä myös kiinnityspisteet tavaratelineelle alumiinimalleissa. Grizl on siis ideaali pyörä monipäiväisille retkille – se on rakennettu seikkailuun.

 

 

Lisätietoja:

Canyon

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.