Uusi Cannondale Moterra SL – kevyin täysitehoinen sähköpyörä vai tehokkain kevytsähköpyörä?

"Mitäs jos suunnittelisimme kevytsähköpyörän, minkä moottoriteho ja akkukapasiteetti vastaa täystehoista sähköpyörää?" Keskustelua Cannondalella tuskin aloitettiin ihan näillä sanoilla, mutta lopputuloksena on saatu jotain, mikä "shredaa" rajat rikkoen kahden pyöräkategorian yli. Cannondale on julkaissut tänään täystehoisen kevytsähköpyörän, Moterra SL:n!

Paljon tehoa kevyessä paketissa

Cannondale Moterra SL on edestä 160m ja takaa 150mm joustava sähköavusteinen maastopyörä. Pyörän runko takahaarukka mukaanlukien on kevyttä hiilikuitua. Takahaarukan rakenteessa on lainattu Cannondalen XC-pyörän, Scalpelin, FlexPivot-teknologiaa. Tällä ratkaisulla Moterra SL:n painoa on Cannondalen mukaan saatu kevennettyä entisestään. Moterra SL on lähtökohtaisesti 29″/27.5″ rengastuksella eli kyseessä on mullet-pyörä. Pyörä on kuitenkin muunnettavissa 29″/29″ kokoonpanoon flipchipin avulla. Moterra SL:n painoksi on ilmoitettu 19,5kg (M-koko). Pyörää on saatavilla kolmella eri kokoonpanolla: 1, 2 ja Lab71, joista viimeisin on ns. high end -malli.

Moterra SL:n kaapelit on viety rungonsisäisesti, mikä on omiaan lisäämään siistiä ulkonäköä. Cannondale on liittynyt monien muiden pyörämerkkien joukkoon viemällä kaapelit ylemmän ohjainlaakerin läpi. Tämän mielipiteitä jakavan ratkaisun lisäksi Moterra SL:n mallien 1 ja 2 emäputken molemmilta puolilta löytyy myös perinteiset reiät läpivienneille.

Moottori ja Akku

Moterra SL on varustettu kustomoidulla Shimanon EP801-moottorilla. Moottori pystyy tuottamaan 85Nm vääntömomentin ja maksimissaan 600+W tehon. Painoa EP801-moottorilla on 2,7kg ja se on AUTO SHIFT- ja FREE SHIFT-yhteensopiva, vaikkakaan Shimanon sähköistä voimansiirtoa Moterra SL-malleissa ei ole tarjolla. EP801 on yhdistettävissä E-Tube-puhelinsovellukseen, minkä avulla pystyt muokkaamaan moottorin toimintoja ja ominaisuuksia.

Cannondale Moterran viistoputkesta löytyy 601Wh akku. Painoksi tälle on ilmoitettu 3,1kg. Kyseessä on Cannondalen itse suunnittelema akku, missä on käytetty ”erikoiskennoja”. Näiden kennojen teho/paino-suhde on aiempaa suurempi, mikä vaikuttaakin osaltaan pyörän kokonaispainoon.

Moterra SL:n 601Wh akku painaa vain 3,1kg.

Runkogeometria

Moterra SL:n runkogeometria on nykyaikaisen progressiivinen, mutta taulukosta löytyy muutamia huomionarvoisia yksityiskohtia. Pyörät eivät ole kokoluokituksensa mukaan varsin isoja. L-koon Moterra SL:n reach on 470mm, mikä on mielestäni aika maltillinen mitta L-runkokoon pyörälle. Huomionarvoista on myös se, että takahaarukan pituus muuttuu koon mukaan M-koosta ylöspäin mentäessä. Ehkä silmiinpistävimpänä yksittäisenä mittana on keulakulma. Moterra SL:ssä se on äärimmäisen loiva, 62.5°. Moterra SL:n ohjainlaakereille löytyy kuitenkin käännettävät kupit, millä keulakulmaa voidaan säätää halutessaan 1.2° jyrkemmäksi. Tällöin keulakulma asettuu maltillisempaan, mutta edelleen loivaan 63.7 asteeseen.

 

Moterra SL on saatavilla neljässä eri runkokoossa.

 

Moterra SL Tiger Shark.

Model 1, 2 ja Lab71

Kuten aluksi mainitsin, Moterra SL tulee olemaan saatavilla kolmessa eri kokoonpanossa. Pyörien kokoonpanoissa yhteistä on se, että kaikissa on Foxin alusta. Edullisimmasta mallista (model 2) löytyy Foxin Performance-sarjan iskari ja keula. Model 1:n ja Lab71:n alustana toimii Factory-sarjan Kashima-pinnotteiset iskari ja keula. Jarruiksi kalleimpaan Lab71-malliin on valittu Sram Code Ultimatet, model 1:stä löytyy Maguran nelimäntäiset MT7:t ja edullisimmassa model 2-kokoonpanossa menoa hillitsee Magura MT5-sarjan jarrut. Lab71-malli on varustettu Sramin XX T-Type-voimansiirrolla. Keskimmäisestä mallista, model 1:stä, löytyy niinikään T-Typen voimansiirto, mutta pykälää edullisemmalla XO-versiolla. Model 2:n voimansiirtona toimii Deoren 6000-sarjan kasetti ja ketju, mutta vaihtaja vipuineen on luotettavaa XT-sarjaa. Alta löydät osaluettelon lisäksi tarjolla olevat pyörämallit eri väreineen ja hintoineen.

Osaluettelo Moterra SL:n eri malleista.
Moterra SL on Cannondalen mukaan kevyin täystehoinen sähköpyörä ikinä.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan miten Moterra SL toimii käytännössä. Palaamme asiaan vielä myöhemmin uuden julkaisun voimin, kun olemme päässeet testaamaan pyörää.

Moterra SL Lab71, Burnt Pewter (BPT). 14599€.
Moterra SL1, Raw Carbon Finish (RAW). 10399€.
Moterra SL1, Jade (JDE). 10399€.
Moterra SL2, Tiger Shark (TSK). 8299€.
Moterra SL2, Candy Red (CRD). 8299€.

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.