Uusi Arid on Mondrakerin ensimmäinen akustinen gravel-pyörä

Mondraker laajentaa pyörätarjontaansa gravel-kategoriassa.

Paremmin maastopyörävalmistajana tunnettu espanjalainen Mondraker on juuri julkaissut uuden gravel-pyörän, joka kantaa nimeä Arid. Uusi Arid on Mondrakerin ensimmäinen ilman sähköavustusta oleva gravel-pyörä. Ennestään Mondrakerin valikoimasta löytyy noin puolitoista vuotta sitten julkaistu sähköavusteinen gravel-pyörä Dusty. Mondraker kertoo, että gravel on niin laaja käsite ja gravel-pyöräilijöitä on niin monenlaisia, että he päättivät suunnitella Aridista erittäin monipuolisen ja moneen eri käyttötarkoitukseen mukautuvan.

Rungon yksityiskohdat

Uuden hiilikuiturunkoisen Mondraker Aridin suunnittelussa on, kuten sanottu, tavoiteltu muuntautuvuutta ja monipuolisuutta. Runkoon mahtuu jopa 50 mm leveät renkaat ja Mondraker kertoo silloin olevan vielä hyvin tilaa, jotta esimerkiksi muta ei paakkuunnu runkoon niin herkästi. Todennäköisesti siis hieman leveämmätkin renkaat voivat mahtua tähän runkoon. Rungossa on kiinnikkeitä monissa eri kohdissa ja pyörään saa Mondrakerin mukaan kiinnitettyä samanaikaisesti jopa kuusi pullotelinettä. Letkut on nykyaikaisille gravel-pyörille tyypillisesti viety ohjainlaakerin läpi.

Niin retkeilyyn…
…kuin kisahenkiseenkin ajoon.

Yksi kiinnostava yksityiskohta uudessa Aridissa on Mondrakerin valinta käyttää T47-standardin keskiötä. Tätä vuosia sitten julkaistua kierteellistä keskiölaakeristandardia on hitaasti mutta varmasti yhä useampi pyörävalmistaja alkanut käyttämään. Takavaihtajan korvake on luonnollisesti UDH-mallinen, kuten melkein kaikissa uusissa gravel- ja maastopyörissä, jotta ne olisivat yhteensopivia Sramin Transmission-osasarjojen kanssa. Runko on yhteensopiva vain yhden eturattaan osasarjojen kanssa. Muotoilu on tuttua Mondrakeria litteine vaakaputkineen ja kulmikkaine yksityiskohtineen.

Mondrakerille tyypillistä muotoilua takahaarukan ja satulaputken liitoskohdassa.

Carry-On-säilytysratkaisu

Viimeisen vuoden aikana julkaistuissa uusissa gravel-pyörissä on yleistynyt rungon sisäisen säilytystila, mikä on maastopyörissä ollut melko yleistä jo useamman vuoden. Myös uudessa Aridissa on rungon sisäinen säilytystila vinoputkessa. Pyörän mukana tulee jopa kolme pussia rungon sisäiseen säilytysratkaisuun. Yksi pusseista on suunniteltu rengasmuoveille ja sisurille, toinen minipumpulle tai hiilidioksidipatruunalle ja kolmas esimerkiksi monitoimityökalulle. Mondraker kutsuu omaa versiotaan säilytysratkaisusta nimella Carry-On.

Geometria

Mondraker Arid on saatavilla viidellä eri runkokoolla: S, M, ML, L ja XL. Ohjaustangon leveys on koossa S-ML 440 mm ja koossa L-XL 460 mm. Sweepia on gravel-tangoille tyyppillisesti runsaasti, Aridin tapauksessa 16º. Stemmin pituus on koosta riippuen 60-90 mm. Geometrian filosofiaan kuuluukin lyhyt stemmi yhdistettynä rentoon pidempään rungon geometriaan.

Mondraker Aridin geometriataulukko.

Malliversiot ja hinnat

ARID CARBON RR SL 9999 €
ARID CARBON RR 6799 €
ARID CARBON R 4799 €
ARID CARBON 3399 €
ARID CARBON RR SL -runkosetti 2099 €

Lisätietoja Mondrakerin uudesta gravel-pyörästä löydät muun muassa valmistajan sivuilta täältä.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.