Uudistunut Trek Procaliber vaihtaa IsoSpeedin kevyempään IsoBow-ratkaisuun
Trek on juuri julkaissut uuden kolmannen sukupolven version Procaliber-jäykkäperästään. Lyhytjoustoisen XC-jäykkäperän isompi uudistuminen tuo mukavaa vaihtelua lukemattomien trail-, enduro- ja sähköpyörien tuotejulkaisujen seassa. Uuden Procaliberin tärkeimpiin uudistuksiin lukeutuvat muun muassa päivitetty geometria, IsoSpeedin vaihtaminen kevyempään IsoBow-ratkaisuun sekä aiempaa pidempi joustomatka. Myös pitkään Trekin maastopyörissä nähty Knock Block on jätetty pois uudesta Procaliberista. Trek kertoo uuden Procaliberin olevan ensisijaisesti suunniteltu XC-kilpailijoille harrastajista maailmancuptasolle sekä gravel-pyöräilijöille, jotka tarvitsevat perinteistä gravel-pyörää enemmän mukavuutta ja maastokelpoisuutta. Uudistunut Procaliber priorisoi keveyttä, ketteryyttä, tehokkuutta ja suorituskykyä ennen mukavuutta, vakautta ja jousitusta. Tästä syystä pyörässä ei myöskään ole rungon sisäistä säilytystilaa.
IsoSpeedin tilalla on nyt kevyempi IsoBow
Kenties näkyvin uudistus Procaliberissa löytyy satulaputken ja vaakaputken liitoskohdasta. Edeltäjäversiossa Trek käytti IsoSpeed-ratkaisua, jossa satulaputki on erotettu takahaarukan yläputkista ja vaakaputkesta ollen eräänlaisen elastomeeripalan avulla kiinnitettynä vaakaputken takaosaan. Tämä mahdollisti satulaputkelle isomman joustomatkan iskuissa, mikä lisäsi selkeästi mukavuutta. Uudistuneessa Procaliberissa Trek on siirtynyt huomattavasti kevyempään ratkaisuun, jossa satulaputki on kiinteä osa muuta runkoa. Tilalle on kuitenkin tullut uusi IsoBow-ratkaisu, jossa runkoputkien muotoilulla satulaputken ja vaakaputken liitoskohdassa on saavutettu n. 80 % aiemman IsoSpeedin joustosta. Trekin mukaan sokkotesteissä pyöräilijät eivät pystyneet havaitsemaan ajossa eroa IsoBown ja IsoSpeedin välillä.
Yhdessä muiden uudistusten kanssa IsoBow-ratkaisuun siirtyminen keventää rungon painoa n. 200 grammaa, mitä voi pitää hiilikuituiselle jäykkäperälle aika merkittävänä kevennyksenä. Toisen sukupolven Procaliberin ilmoitettu runkopaino oli 1350 grammaa kun taas uudella kolmannen sukupolven rungolla on painoa 1150 grammaa. Uusi IsoBow on kieltämättä myös melko näyttävä ratkaisu Procaliberin vaakaputkessa.
Uudistunut geometria ja pitempi joustomatka
Isoon pyörän uudistukseen kuuluu tietysti myös geometrian uudistuminen. Uusi Procaliber on ulottuvuudeltaan n. 10 mm aiempaa pitempi ja siinä on pari astetta loivempi 67 asteen ohjauskulma sekä puoli asetetta jyrkempi 74,3 asteen satulaputken kulma. Joustomatkaa on kasvatettu aiemmasta 100 millimetristä 120 millimetriin ja nyt rungossa on tilaa 2,4 tuuman renkaille. Kaikki runkokoot rullaavat 29 tuuman renkailla. Kiinnostavana yksityiskohtana mainittakoon, että koot S-L ovat kaikki varustettuja samalla 90 mm:n emäputkella ja siten stack-mitta on sama kaikilla paitsi suurimmalla XL-koon rungolla. Hyppy reach-mitassa on myös hurjat 40 mm L- ja XL-koon välillä.
Malliversiot ja hinnat
Uudistunut Trek Procaliber on saatavilla kolmena eri malliversiona, jotka ovat 9.5, 9.6 ja 9.7 AXS. Mallien suositushinnat Suomessa ovat 2109 €, 2639 € ja 4739 €. Edullisimmassa 9.5-mallissa on muun muassa Shimano Deore -voimansiirto ja RockShox Judy GOLD -keula. Hieman kalliimmassa 9.6-mallissa on Shimanon SLX/XT-voimansiirto ja RockShox Reba RL -keula. Kalleimmassa 9.7-mallissa on Sramin GX Eagle AXS T-Type -voimansiirto ja RockShox Sid RL -keula sekä edullisempia malleja selvästi paremmat hiilikuituiset Bontrager Kovee Elite 30 -kiekot. Kaikissa malliversioissa on Bontrager Line -hissitolppa.
Pyörien ilmoitetut painot edullisimmasta kalleimpaan ovat 12,13 kg, 11,08 kg ja 10,58 kg. Huippuosilla speksattuna pyörän saa luonnollisesti kilokaupalla kevyemmäksi.
Lisätietoja uudesta kolmannen sukupolven Trek Procaliberista löydät muun muassa Trekin sivuilta täältä.
Kirjoittanut:
Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.