30.1.2025

Uudistunut Orbea Alma on aiempaa mukavampi ja vakaampi

Orbean juuri uudistunut jäykkäperä Alma on varustettu uudella mukavuutta parantavalla X-Fader-teknologialla.

Orbea on juuri julkaissut uuden version jäykkäperäisestä maastopyörästään Almasta. Uudistunut Alma on valmistajan mukaan aiempaa mukavampi, vakaampi ja helpommin hallittava.

X-Fader-teknologia

Jäykkäperien tuotejulkaisuissa on harvemmin tarjolla kovin mullistavaa uutta teknologiaa. Tämä pyörätyyppi on ollut olemassa jo vuosikymmeniä, joten sen ominaisuuksia on hiottu pitkään. Lisäksi jäykkäperä on rakenteeltaan sen verran yksinkertainen, että sen kehittämisessä ei todennäköisesti ole jatkossakaan odotettavissa sen suurempia mullistuksia. Silloin tällöin pyörävalmistajat lisäävät runkoon kiinnostavia ja tunnistettavia muotoja parantaakseen tiettyjä pyörän ominaisuuksia ja niin on myös Orbea tehnyt. Uudistuneen Alman rungossa on hyvin omalaatuinen ja tunnistettava muotoiluratkaisu satulaputken alaosassa. Orbea kutsuu tätä X-Fader-teknologiaksi ja kertoo sen parantavan mukavuutta, kun runko pääsee joustamaan hieman pystysuunnassa.

X-Faderiksi nimetty taivutus satulaputken alaosassa parantaa Orbean mukaan pyörän mukavuutta.

Yleensä ratkaisut, joissa vinoputki, satulaputki tai takahaarukan alaputket eivät kiinnity suoraan keskiömuhviin ovat hieman vähemmän kiertojäykkiä, kuin perinteinen yksinkertaisempi muotoilu. Orbea ei ota lehdistötiedotteessaan erikseen kantaa X-Fader-teknologian vaikutuksiin kiertojäykkyyteen, mutta vakuuttaa yleisellä tasolla pyörän olevan hyvin kiertojäykkä vastustaen poikittaisia voimia, mutta samalla joustaen ja vaimentaen pystysuuntaisia voimia lisäten mukavuutta. Todennäköisesti Orbean muotoiluratkaisu vaatii hieman enemmän materiaalia, kuin yksinkertaisempi muotoilu, jotta kiertojäykkyys säilyy hyvänä. Runkosetin paino on kuitenkin kohtuulliset 1080 grammaa M-koossa. Yleensä runkosuunnittelussa joudutaan tekemään pienempiä ja isompia kompromisseja, jotta voidaan saavuttaa halutut ominaisuudet.

X-Faderin muotoilu kääntää varmasti tarkkasilmäisten katseita poluilla.

Geometria

Alman geometrialukemat näyttävät varsin normaaleilta nykyaja XC-pyörän luvuilta. 67 asteen ohjauskulma on loivemmasta päästä markkinoilla, mutta ei täysin poikkeuksellinen. Runkoon mahtuu 2,4″ leveät renkaat ja joustomatkaa pyörässä on vakiona 110 mm.

Orbea Alman geometriataulukko.

Malliversiot

Uusi Orbea Alma on saatavilla viitenä eri malliversiona edullisesta Shimano Deore/Deore XT -tasosta kalleimpaan Sram XX SL -tasoon.

Orbea Alma M-LTD

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.