9.4.2024

Uudelleen taottu taistelualus – Forbidden Dreadnought V2

Forbidden on tuonut Enduropyörien markkinoille erittäin houkuttelevan paketin, joka rastittaa sen kummempia kursailematta kaikki ruudut kaikkien haluaman modernin enduropyörän ominaisuuslistalta. Esittelyssä uusi Forbidden Dreadnought V2!

Vancouverinsaari on Tyynellämerellä, aivan Kanadan länsirannikon edustalla sijaitseva saari, joka kuuluu Brittiläisen Kolumbian provinssiin. Tuolta maastopyöräilylle otolliset olosuhteet omaavalta saarelta ponnistaa myös high pivot -ratkaisuistaan tunnettu pyörävalmistaja Forbidden, joka on julkaissut toisen version täysjousitetusta enduropyörä Dreadnoughtista. Forbidden on saanut nimensä Vancouverinsaarella sijaitsevan ylängön-, ja ilmeisen suositun ajopaikan Forbidden Plateau mukaan. Dreadnought -nimitys puolestaan juontaa juurensa entisaikain englanninkielen sanaan, jolla tarkoitetaan pelotonta henkilöä (who dreaded naught). Tuota samaa nimitystä kantaa myös 1900-luvun alussa lanseerattu järeä taistelulaivatyyppi, jonka vuoksi markkinointimateriaalissa on havaittavissa merenkulkuun, isoihin tykkeihin ja pelottomuuteen viittaavaa termistöä. Nimen perusteella voidaan siis olettaa, että nyt ei olla lähdetty kovin vaatimattomasti liikkeelle.

Saatavilla on kaksi väriä; Bloody Sabbath, sekä Fatty T

Allekirjoittanut on tykästynyt suomentamaan pyörävalmistajien mainoslauseita, sillä äidinkielemme maustaa pyörän sielunmaisemaa kuvailevat mahtipontiset lauseet entistäkin maukkaammaksi ja Dreadnoughtin osalta se kuuluisi jotakuinkin näin; Dreadnougtin ruorista näet esteiden sijasta ainoastaan mahdollisuuksia. Älä pelkää mitään.

Uuden Dreadnought V2 -version luvataan, kuten arvata saattaa, olevan entistä kyvykkäämpi tarjoten ruorissa olevalle kipparille entistä enemmän ”tulivoimaa”. Dreadnought V2 on nyt varustettu samalla high pivot -jousitusratkaisulla, kuin valmistajan trail-pyörä Druid, sekä järeämpi alamäkipyörä Supernought. Lisäksi jokaista rungon yksityiskohtaa on viilattu parempaan suuntaan vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Joustomatkaa pyörässä on 160mm takana ja 170mm keulassa. Pyörä on saatavilla joko täydellä 29″ tai mullettina, eli 27,5″ takakiekolla ja 29″ etukiekolla.

 

High Pivot -linkusto

Tuttu High Pivot -linkusto

Dreadnougt V2 nn varustettu Forbiddenin Druidista ja Supernoughtista tutulla V2 Trifecta High Pivot -linkustolla. Aikaisemmassa versiossa oli yksiosainen takakolmio ja ketju kulki koko komeuden ylitse. Nyt ketjun kulkureittiä on saatu lyhennettyä viemällä se tavanomaisempaa reittiä chainstayn ja seatstayn välistä. Lisäksi takakolmio on pilkottu kahteen osaan. Jousitustuntuman luvataan olevan juuri sopiva sekoitus Supernoughtin vauhtia ja vakautta, sekä Druidin ketteryyttä ja leikkisyyttä.

 

Vaihdettavat modulaariset dropoutit

Modulaariset dropoutit

Takarenkaan kiekkokoon konfiguraatiomuutokset saavutetaan modulaaristen dropoutien avulla. Geometria ja painopistesäätöjä voidaan myös tehdä myöhemmin saataville tulevien erikseen hankittavien dropoutien avulla. Näin ollen pyörän geometriaa on mahdollista muokata kuskin mieltymyksen ja ajotyylin mukaan. Dropoutit tulevat 200mm jarrukiinnikkellä ja runkosettien mukana tulevat sekä 29″ että 27,5″ -dropoutit.

Geometria

Geometriaa on muokattu yhteistyössä Forbiddenin tehdastiimin sekä testikuljettajien kanssa. Uudistetulla geometrialla tavoitellaan keskitetympää painopistettä, joka asettaa kuskin lähemmäksi pyörän painopistettä. Tämän luvataan tarjoavan intuitiivisempaa käsittelyä, sekä enemmän liikkumatilaa pyörän päällä, joka puolestaan tarjoaa enemmän itseluottamusta ja mukavuutta silloin kun polku menee haastavaksi.

Dreadnought V2 Geometriataulukko

Runkokoot

Forbidden sanoo edelleen olevansa ainut valmistaja, joka tarjoaa aidosti suhteellisen runkomitoituksen. Tämä tarkoittaa sitä, että takahaarukan pituus (rear center) muuttuu suhteessa etukolmion pituuden kanssa (front center). Taustalla oleva filosofia takaa sen, että erikokoiset kuskit voivat kokea saman suunnitellun painopisteen ja ajo-ominaisuudet. Runkoa on saatavilla neljässä eri koossa S1-S4.

Runkokoko muuttuu suhteessa kuljettajan painopisteeseen

V2 Kinematiikka

Dreadnoughtin tavoitteena oli säilyttää sen uskomaton kyky puskea läpi haastavista maastonkohdista tarjoten kumminkin tukevan keskialueen, joka auttaa pumppailussa ja muussa maaston muotoja hyödyntävässä vauhdinpidossa. Tämä kaikki on tehty kuitenkin luopumatta jousituksen herkkyydestä ja pidosta, samalla parantaen jousituksen pohjaamiskontrollia sekä jarrutuksen vaikutuksia jousituksen toimintaan.

Mallisto ja hinnat

Suomen ja Ruotsin maahantuonnin on juuri aloittanut TomSport Agency Oy. Mallistossa on saatavilla kolme erilaista konfiguraatiota, joista jokaisesta on saatavilla sekä 29″ että mullet -versio. Mallisto on nimetty erittäin kuvaavasti komponenttien mukaan, jolloin jo mallin nimestä voi päätellä osalistan sisällön. Mallistossa on osalistoilla ainoastaan RockShox/SRAM-tuotteita. Jousituksen puolella RocShox Vivid/ Zeb, voimansiirrossa uusi Sram Eagle AXS Transmission -tuoteperhe ja jarruissa juuri lanseerattu Sram Maven -sarja.

Näiden lisäksi tarjolla on runkosetti, jonka mukana tulee sekä 29, että 27,5 dropoutit.

Malliversiot ja hinnat alla olevissa kuvissa:

Runkosetti RockShox Vivid ultimate iskarilla 4,399€.

 

GX Select, Gx AXS voimansiirrolla, Select jousituskomponenteilla ja Maven Bronze -jarruilla, Crankbrothers Synthesis Enduro Alloy -kiekoilla 7,899€

 

GX Select+, Gx AXS voimansiirrolla, Select+ jousituskomponenteilla ja Maven Silver -jarruilla, Crankbrothers Synthesis Enduro Alloy Ratchet -kiekoilla 9,099€

 

XO Ultimate, XO AXS voimansiirrolla, Ultimate jousituskomponenteilla ja Maven Ultimate -jarruilla, Crankbrothers Synthesis 11 Carbon Ratchet -kiekoilla 10.999€

Yhteenveto

Forbidden on tuonut Enduropyörien markkinoille erittäin houkuttelevan paketin, joka rastittaa sen kummempia kursailematta kaikki ruudut kaikkien haluaman modernin enduropyörän ominaisuuslistalta. Huomion arvoista on, että se jättää kuitenkin ruksimatta sen ruudun, jossa ohjaamon kaapelit viedään ohjainlaakerin lävitse. Papereiden perusteella pyörä vaikuttaa erittäin hyvältä ja toivottavasti pyörästä kuullaan vielä Kuraläpän sivuilla testin merkeissä!

Lisätietoja: Forbidden

 

Kirjoittanut:

Aki Pusa

Aki on, kuten arvata saattaa, intohimoinen pyöräilyn sekakäyttäjä. Pyöräilevä rumpali, perheenisä ja insinööri, joka on hakeutunut tavoitteellisen urheilun pariin saadakseen vastapainoa arjen pyörteisiin. Sen lisäksi, että Aki koluaa keski pohjanmaan neulaspolkuja, on hän tuttu näky Suomen bikeparkeissa ja pyöräilytapahtumien osallistujalistoilla.