Trekiltä uusi entistä kykenevämpi Supercaliber

Trek on juuri julkaissut päivitetyn version suositusta kisakireästä XC-täpäristään sopivasti MM-kisojen yhteydessä.

Uutta Supercaliberia on odotettu Trekiltä jo ainakin viime talvesta asti, jolloin pyörävalmistaja julkaisi Trek Factory Racing Teamin valmennusleiriltä videoita, joissa oletettavasti uusi Supercaliber oli sumennettuna. Huhuja pyörästä on tietysti kierrellyt nettifoorumeilla jo pidemmän aikaa. Ensivilkaisulla juuri julkaistu Trekin uusi Supercaliber näyttää lähes täsmälleen samalta, kuin edeltäjänsä, mikä saattaa joillekin olla lievä pettymys. Toisaalta, miksi muuttaa liikaa hyvin toimivaa konseptia? Pyörässä ei ole mitään mullistavia uutuuksia, mutta se on saanut monia pieniä ja järkevältä kuulostavia päivityksiä. Yhdessä nämä päivitykset todennäköisesti muuttavat pyörän luonnetta tuntuvasti.

Uudistukset tiivistetysti

  • Pidempi joustomatka: edessä 110 mm ja takana 80 mm, aiemmin 100 mm ja 60 mm.
  • Päivitetty geometria: muun muassa hieman pidempi reach (L-koossa 455 -> 465 mm) ja loivempi ohjauskulma (69° -> 67,5°).
  • Kaksi eri runkoa aiemman yhden sijaan: edullisempi SL ja kevyempi, mutta kalliimpi SLR.
  • Täysin uusi RockShox SidLuxe IsoStrut -iskari aiemman Foxin sijaan.
Uusi Supercaliber on muun muassa ammattipyöräilijä Jolanda Neffin työkalu. Kuva: Cam Mackenzie.

Pidempi joustomatka ja uusi iskari

Trek kertoo tiedotteessaan, että yhä vaativammiksi ja teknisemmiksi kehittyvät XC-radat asettavat uusia vaatimuksia maastopyörille. Pyörävalmistaja onkin sen takia tuonut uuteen Supercaliberiin lisää kyvykkyyttä tekniseen maastoon muun muassa lisäämällä joustomatkaa molemmista päistä. Edeltäjässä joustomatkaa oli edessä 100 mm ja takana 60 mm, kun taas uudistetussa versiossa joustomatkaa on vakiona edessä 110 mm ja takana 80 mm. Trek on suunnitellun uuden Supercaliberin toimimaan hyvin 100-120 mm:n keuloilla, joten esim. teknisesti helppoon maraton-tyyppiseen ajoon pyörän joustomatkaa voi edestä lyhentää 10 mm tai teknisesti rajumpaan ajoon vastaavasti pidentää 10 mm.

Supercaliberissa on nyt useimmilla varustetasoilla vakiona RockShoxin iskunvaimennus molemmissa päissä. Kuva: Cam Mackenzie.

Supercaliberin uudistamisen yhteydessä Trek varustaa pyörän vakiona lähes kaikilla varustetasoilla RockShoxin iskunvaimennuksella molemmissa päissä. Valinta liittynee siihen, että Trek on kehittänyt uudistettuun Supercaliberiin uuden iskunvaimentimen yhteistyössä RockShoxin kanssa. Toki Rokkarin XC-keula Sid on äskettäin myös uudistettu, millä voi myös olla vaikutusta asiaan. Trek kertoo uuden RockShox SidLuxe IsoStrut -iskarin olevan aiempaa Foxin iskaria helpompi huoltaa ja säätää, eikä se enää vaadi erikoistyökaluja. Tämä on varmasti monelle pyörämekaanikolle tervetullut päivitys. Uudessa iskarissa on sen verran erilaiset mitat vanhaan verrattuna, että ne eivät ole keskenään vaihdettavissa.

Päivitetty geometria

Uudistetun Supercaliberin muotoilu ei juurikaan ole muuttunut, mutta geometriassa on tehty hienosäätöä. Suurimmat ja olennaisimmat muutokset ovat, että reach-mittaa on kasvatettu noin 10 mm ja ohjauskulmaa on loivennettu 1,5 astetta. Keulakulman loiventaminen näin merkittävästi vaikuttaa varmasti pyörän ajettavuuteen tuntuvasti. Runkokokoja on saatavilla S, M, M/L, L ja XL. Reach-mitta on S-koossa 410 mm ja XL-koossa XC-pyörälle hulppeat 500 mm, joten valikoimasta pitäisi löytyä monen pituisille kuskeille sopiva vaihtoehto. Chainstay on joka koossa sama 435 mm.

Ei kovin suuria muutoksia, mutta varmasti useimpien mielestä parempaan suuntaan.

Uusi entistä kevyempi runko

Aiemmin Supercaliberista on ollut saatavilla vain yksi runkomalli. Uudistettua Supercaliberia tulee saataville entistä kevyemmällä uudella SLR-rungolla, jossa on kevyempi etukolmio. Sekä edullisemmassa SL-rungossa, että kalliimmassa SLR-rungossa on sama takakolmio. Uusi SLR-etukolmio on 200-250 g kevyempi, kuin SL-versio. Painosäästö on saatu aikaiseksi käyttämällä SLR-rungossa lujempia hiilikuitulaatuja, jolloin materiaalia on voitu käyttää vähemmän. SLR:stä on myös jätetty pois rungon sisäiset käytävät letkujen ja vaijerinkuorien viennille, koska Trek uskoo useimpien käyttävän langatonta vaihteistoa SLR-rungon yhteydessä.

SLR-runkoa on saatavilla myös runkosettinä.

Malliversiot, hinnat ja saatavuus

Uuden Supercaliberin versiot 9.6 ja 9.7 ovat SL-rungolla varustettuja ja kalliimmat 9.8 ja 9.9 SLR-rungolla varustettuja. SL-malleissa on vakiovarusteena alumiiniset kiekot ja ohjaamo, kun taas kalliimmissa SLR-malleissa on vakiona hiilikuituiset kiekot ja hiilikuituinen ohjaustangon ja stemmin ”one piece -yhdistelmä”.

Malliversioiden hinnat Yhdysvaltojen dollareissa sekä ilmoitetut painot:

Supercaliber SL 9.6  4199,99 $  13,1 kg
Supercaliber SL 9.7 AXS  5699,99 $  11,8 kg
Supercaliber SLR 9.8 XT  6999,99 $ 10,95 kg
Supercaliber SLR 9.8 GX AXS  7349,99 $  11,28 kg
Supercaliber SLR 9.9 XTR  9549,99 $  9,75 kg
Supercaliber SLR 9.9 X0 AXS  8999,99 $  11,0 kg
Supercaliber SLR 9.9 XX SL AXS  11699,99 $  9,45 kg
Supercaliber SLR -runkosetti 1,95 kg, hintaa ei vielä julkaistu

Kevyin lippulaivamalla Supercaliber SLR 9.9 XX SL AXS.

 

Kaiken kaikkiaan Supercaliberin uudistukset vaikuttavat paperilla hyvin järkeviltä ja tekevät pyörästä varmasti paljon paremmin nykyaikaisille haastaville XCO-radoille soveltuvan. Esimerkiksi juuri Skotlannissa ajettavissa MM-kisoissa reitillä on muutama melko iso hyppyri, joissa on mukava olla jonkin verran joustomatkaa, mutta radalla on myös tiukkoja nousuja, joissa halutaan jäykkäperämäistä polkemistehokkuutta.

Lisätietoja uudesta Supercaliberista löydät muun muassa Trekin sivuilta.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.