Trek uudisti gravelinsa – uudistettu Checkpoint saa rinnalleen kisaisen Checkmaten
Trek julkaisee kaksi uutta gravel-pyörää, joilla seikkailu tuntemattomaan, tai ihan vain lähialueen hiekkateillä on entistä mukavampaa. Uusi Checkmate on Trekin ensimmäinen suoraan gravel-kisoihin suunniteltu pyörä, joka on merkin tähän mennessä kevyin ja nopein gravel-pyörä. Checkpointista julkaistaan samalla kolmannen sukupolven versio Checkpoint SL Gen 3, joka eroaa edeltäjästään parannetulla mukavuudella ja suuremmalla tavaransäilytyksen tilalla. Geometriaa on muutettu mukavampaan suuntaan, ja Trekin mukaan myös hiilikuituista runkoa paranneltu pitkiä lenkkejä silmällä pitäen.
Molemmissa pyörissä on Trekin käyttämä IsoSpeed tekniikka, joka siloittaa hieman alustasta tulevaa tärähtelyä ja näin ollen ajaminen väsyttää kuskia hieman vähemmän. Pyörien kanssa samaan aikaan julkaistaan myös Trekin uudet Adventure Bagit, eli näille pyörille suunniteltuja, runkoon kiinnitettäviä laukkuja. Laukkujen kiinnityspisteet on suunniteltu uudessa Checkmatessa ja Checkpoint SL:ssä niin, että ne saadaan runkoihin suoraan kiinni ruuveilla. Laukut voidaan kiinnittää myös muihin runkoihin käyttämällä kiinnitysremmejä.
Checkmate SLR kisapyörä graveliin
Checkmate on Trekin tähän asti julkaistuista gravel-malleista kevyin ja Trekin mukaan myös nopein. Runkomateriaalina käytetään 800-sarjan OCLV-hiilikuitua ja komponenttipuolelta on valittu vain parasta mahdollista. Pyörässä on käytetty myös uudistettua rungon putkien muotoilua, joka on mahdollistanut sen, että pyörä on kevyempi kuin Checkpointin parhaat SLR-mallit. Checkmatessa käytetään samaa uutta ja aerodynaamista Full System Foil putkimuotoilua, sekä integroitua stemin ja ohjaustangon yhdistelmää, jotka on nähty jo Trekin maantiepyörässä Madonessa. Rungon geometriasta on pyritty saamaan mahdollisimman hyvä pitkiin eeppisiin gravel-kilpailuihin, ja Trek kutsuu uutta luomustaan nimellä Gravel Race geoksi. Verrattuna retkityyppisempään ajoon, tässä pyörässä on haettu kilpailuihin aggressiivisempaa ja tehokkaampaa ajoasentoa. Tässä pyörässä se tarkoittaa hieman lyhyempää ja matalampaa asentoa, kuin rennompaan ajoon tarkoitetussa Checkpointissa. Ajoasennon sanotaan tuovan lisää varmuutta ja hallintaa myös haastavammillekin reiteille. Pyörän nopeuteen ja keveyteen on panostettu paljon, ja Trekin mukaan Checkmatella pääsee jo legendaariseksi muodostuneen gravel-kisan Unboundin 200 mailin matkan 5 minuuttia ja 54 sekuntia nopeammin kuin malliston edellisellä kisoihin tarkoitetulla pyörällä, Checkpoint SLR:llä.
Huipputason varustelua ja säilytysratkaisuja kilpailuihin
Checkmate varustellaan 38mm renkailla, mutta tähän mahtuu myös renkaat aina 45mm saakka. Pyörään mahtuu entistä isommat juomapullot, jotta nestettä riittäisi pidemmillekin reissuille. Runkoon saa näppärästi kiinnitettyä erilaisia runkolaukkuja, ja tähän pyörään on vartavasten suunniteltu runkolaukku, top tube -laukku sekä etukolmioon istuva laukku. Mielenkiintoista kyllä, tässä pyörässä ei ole rungon sisäistä säilytystilaa, eli niin kutsuttua patonkilaatikkoa. Pyörä on speksattu niin sanotusti vimpan päälle, mutta jos sekään ei riitä ja haluaisit kustomoida pyöräsi, tätä menopeliä saa myös Trekin Project One -ohjelman kautta.
Kaikkien speksien valossa on selvää, että tämä pyörä on tehty niille, ketkä vaativat pyörältään parasta suorituskykyä ja ovat valmiita maksamaan siitä. Checkmate pyörii kilpapyörien hinnoissa, ja varmasti voisi sanoa, ettei se tule olemaan se suosituin sunnuntaiharrastelijoiden pyörä. Toki pyörä soveltuisi siihenkin, jos ohjehinta ei pelästytä – edullisempi versio Checkmate SLR 7 AXS kustantaa 8 999€, kun taas vimpan päälle versio Checkmate SLR 9 AXS köyhdyttää tiliäsi 10 999 euron verran. Kalliimmassa SLR 9 versiossa voimansiirron tehtävää hoitaa Sramin RED osasarjan tuotteet, vaihtajana juuri julkaistu RED XPLR eTap. Pyörää on saatavilla myös pelkkänä runkona, mutta julkaisuhetkellä meillä ei ole siitä hintaa tiedossa.
Checkmate Trekin sivuilla.
Jos haluaa katsella itselleen pyörää hieman rauhallisemmalla ajoasennolla, kenties hieman maltillisempaan budjettiin, niin siihen toiveeseen vastaa vanha kunnon, uudistettu Checkpoint.
Checkpoint SL Gen 3 – uudistettu versio tutusta pyörästä
Trekin mallistossa on Checkpoint on edustanut gravel -kategoriaa jo monen vuoden ajan, ja nyt näemme pyörästä uudistetun kolmannen sukupolven version. Tällä hetkellä pyörä uudistuu vain hiilikuituisissa SL5, SL6 ja SL7 -malleissa, joten mallistossa tulee olemaan kahden eri tyypin Checkpointia kaupan. Kenties ajan kanssa uudistus käy läpi koko malliston myös alumiinipyöriä myöten.
Checkpoint SL Gen 3 julkaistaan nyt uudistetuilla rungon putkien muotoilulla ja se valmistetaan 500-sarjan OCLV-hiilikuidusta. Rungon geometriaa on muokattu verrattuna edelliseen maalliin, ja nyt Checkpoint on varustettu edeltäjäänsä verrattuna hieman lyhyemmällä reachilla ja ajoasento on pystympi. Henkilökohtainen kommentti tähän väliin, tämä kuulostaa hyvältä, sillä Gen 2 Checkpoint on yllättävän pitkä pyörä. Pyörä ei kuitenkaan lyhene samoihin kisamittoihin kuin mitä Checkmate.
Enemmän säilytystilaa ja suuremmat juomapullot
Kuten myös Checkmatessa, myös Checkpointissa on kiinnitetty huomiota rungon suunnitteluun niin, että siihen mahtuisi isommat juomapullot runkolaukkujenkin kanssa. Tästä pyörästä löytyy rungon sisäinen säilytystila patongeille ja hansikkaille, tai mitä kukakin siellä sitten haluakaan säilyttää. Trekin uudet Adventure laukut istuvat myös tähän pyörään, ja sen lisäksi pyörässä on kiinnityspisteitä myös etuhaarukassa, sekä mahdollista kiinnittää tavarateline eteen ja taakse.
Checkpoint SLR varustetaan uusilla ohjaustangoilla, jossa on entiseen tankoon verrattuna mukavampi muoto ja hieman enemmän flarea. Trekin mukaan uusi tanko lisää ohjattavuutta ja itsevarmuutta huolimatta siitä, millaisella alustalla ajat. Tanko on alumiinia SL 5 ja SL6 versioissa, kun taas SL 7 saa ohjaamokseen hiilikuituisen GR Pro -tangon. Pyörä tulee kaupasta 42mm leveällä renkaalla, mutta siihen mahtyy jopa 50mm renkaat.
Checkpoint on mukava ja mukautuva pyörä pitkille seikkailuille, ja siihen on mahdollista laittaa hissitolppa ja myös 40mm joustava joustokeula. Voit siis muokata pyörää mieleiseksesi ja omaan ajotyyliin sopivaksi.
Checkpoint Trekin sivuilla
Uudet Adventure laukut – suunniteltu istumaan saumattomasti
Kuten jo yllä on mainittu, Checkpointin ja Checkmaten julkaisun yhteydessä julkaistaan myös uudet runkolaukut, jotka on suunniteltu istumaan saumattomasti kyseisiin pyörämalleihin. Laukut saa kiinnitettyä näihin pyöriin ruuveilla, jolloin minimoidaan remmien hankaus ja myös ulkonäkö pysyy siistimpänä. Laukut on mahdollista kiinnittää remmeillä myös muihin pyörämalleihin.
Laukut on valmistettu kierrätetystä ja kestävästä materiaalista, ja niiden mukana tulee kaikki kiinnitykseen tarvittavat remmit ja pultit. Valikoimasta löytyy kolmea erilaista laukkua monenlaatuiseen seikkailuun. Lisäksi Trekin valikoimassa on muitakin laukkuja, joilla voi täydentää kuormaa esimerkiksi satulalaukkujen ja tankopussukoiden muodossa.
Kirjoittanut:
Kuraläpän ehdottomasti hauskin sekä ylivoimaisesti äänekkäin edustaja, jonka seurassa ei ole koskaan tylsää. Et usko vai? Lähde Sallan kanssa lenkille, niin 5min jälkeen tiedät mistä puhumme. Jos jatkat pidempään kuin 5min, niin opit hiljalleen mitä millainenkin kiljahdus tarkoittaa. Sallahan ei ole mikään pelkkä kaunis hattuteline, vaan pitkän kokemuksen omaava maastopyöräilijä, jonka salainen (nyt julkinen) intohimo on Emmerdale.