9.9.2025

Testissä upouusi Specialized Diverge 4

Juuri julkaistu neljännen sukupolven Diverge kelpaa niin kisaamiseen kuin retkeilyyn.

Specializedin kisakireän gravel-pyörän titteliä on viime vuosina pitänyt Crux, mutta uusi Diverge saattaa muuttaa hieman tilannetta. Juuri julkaistu neljännen sukupolven Diverge on nimittäin saanut useita muutoksia, jotka tekevät siitä aiempaa monipuolisemman niin kisoihin kuin retkille. Valikoimasta löytyy nyt huomattavasti aiempaa kisakireämmin speksattuja vaihtoehtoja, mutta pyörässä on myös aiempaa monipuolisemmat ominaisuudet esimerkiksi retkeilyyn.

Tärkeimmät uudistukset:

  • Rengastilaa jopa 2,2″.
  • UDH-korvake ja yhteensopivuus Sramin 13-vaihteisten XPLR-osasarjojen kanssa.
  • Uudistettu Future Shock 3.0 -iskunvaimennus.
  • Enemmän kiinnikkeitä laukuille, lokasuojille ym.
  • Aiempaa pitempi geometria.
  • Maailman ensimmäinen alumiinirunkoinen gravel-pyörä rungonsisäisellä varastointiratkaisulla.

Tilaa vaikka maastopyörän renkaille

Gravel-pyörien renkaat tuntuvat levenevän vuosi vuodelta niin kovimman tason kisoissa kuin harrastajien retkeilyssä. Ei siis voi pitää kovin suurena yllätyksenä, että Specialized on suunnitellut enemmän tilaa renkaille uuteen Divergeen. Tila leveämmille renkaille on varmasti tervetullut uutinen niin kisakuskeille kuin retkeilijöille. Viime aikoina on nähty yhä leveämpiä renkaita ammattilaistason gravel-kisoissa matalamman vierintävastuksen vuoksi, mutta myös retkeilijät hyötyvät leveämpien renkaiden paremmasta mukavuudesta ja kyvykkyydestä erilaisilla alustoilla.

Specialized kertoo pyörään mahtuvan korkeintaan 50 mm (700c) leveät renkaat 7 mm:n etäisyydellä runkoon molemmilla sivuilla, mutta toteaa myös, että  pyörään mahtuu korkeinaan 2,2″ leveät maastopyörän renkaat 4 mm:n raolla. Käytännössä siis suositeltu maksimileveys lienee 55 mm:n paikkeilla ainakin ei niin mutaisissa olosuhteissa. Specializedin omasta valikoimasta sopiviksi mainitaan muun muassa 50 mm:n Terra ja 2,2″:n Airtrak. Erilaisten vanteiden ja renkaiden käytännön kombinaatiot voivat olla niin erilaisia, että käytännössä sopivuus pyörän kanssa kannattaa aina erikseen testata, jos ollaan lähellä ilmoitettuja rajoja. Myös Specialized suosittelee tarkistamaan ja mittaamaan renkaat ennen ajoa.

45 mm:n renkailla jää vielä runsaasti tilaa vaikkapa amerikkalaiselle pähkinävoimudalle, eli peanut butterille.

Aiempaa monipuolisemmat säilytysratkaisut

Kiinnikkeitä rungossa on aiempaa enemmän, joten sen suhteen uusi Diverge on hieman retkeily-ystävällisempi monipuolisempine laukkujen kiinnitysvaihtoehtoineen. Uudistunut rungonsisäinen varastotila SWAT 4.0 tarjoaa hiilikuiturunkoisessa Divergessä aiempaa isomman suuaukon ja parannellun avausmekanismin. Uudistunut alumiinirunkoinen Diverge saa SWAT 3.0 -säilytysratkaisun, joka on sama, kuin alumiinirunkoisessa Stumpjumperissa. Tämä on maailman ensimmäinen rungonsisäisellä säilytystilalla varustettu alumiinirunkoinen gravel-pyörä.

Uudessa Divergessä on esim. etuhaarukassa aiempaa enemmän kiinnityspisteitä.

Future Shock 3.0

Uudessa Diverge 4:ssä on aiemmista Diverge-malleista tuttu Specializedin etujousitusratkaisu Future Shock. Uuden Divergen Future Shock 3.0 on jo ennestään tuttu Roubaix SL8:sta, eli se ei ole aivan täysin uusi keksintö. Future Shock 3.0 on varustettu hydraulisella vaimennuksella ja 20 mm:n joustomatkalla. Siihen on saatavilla kolme eri jousen jäykkyyttä ja lisäksi jäykkyyttä voi hieman hienosäätää ohjainkannattimen päällä olevalla säätönupilla (puuttui kisakevennetystä meille toimitetusta testiyksilöstä). Specializedin mukaan jousitusratkaisu vähentää iskujen voimapiikkejä jopa 53 % ja voi säästää jopa 11 wattia tehoja epätasaisella alustalla.

Future Shock 3.0 tuo pyörään hieman lisäpainoa, mutta parantaa ajomukavuutta.

Fiilikset koeajosta

Ehdimme ajaa uudella Divergellä muutamia satoja kilometrejä eteläpohjalaisia sorateitä ennen julkaisua. Ensifiilis pyörästä oli, että se on hyvin harkittu tasapainoinen kokonaisuus. 13-vaihteinen Sram Rival XPLR -osasarja yllätti positiivisesti erityisesti jarrujen suorastaan mahtavan tehon ja tuntuman suhteen. Osasarjassa on hieman samaa hitautta, kuin maastopuolen Transmission-osasarjoissa, mutta vaihteet vaihtuivat kuitenkin riittävällä tarkkuudella. Tämän hienompaa osasarjaa ei oikeastaan aktiiviharrastaja tarvitse. Diverge Expert on varustettu Specializedin edullisemman pään Roval Terra C -hiilikuitukiekoilla 25 mm:n sisäleveydellä. Kiekot ovat toki hienot ja arvokkaat, mutta eivät läheskään samaa hintatasoa, kuin kalliimmat Terra-malliston CL- ja CLX-kiekot. Pyörässä ei ole mitään ökykallista osaa, mutta ei myöskään mitään, mitä pitäisi heti lähteä vaihtamaan.

Uudessa Divergessä on panostettu mukavuuteen ja sen myös huomaa. Uuden hiilikuituisen Roval Terra -satulatolpan merkittävä jousto vaikutti tuntuvasti pyörän ajomukavuuteen. Isomman kuskin alla siro satulatolppa tuntui välillä jopa pelottavan joustavalta. Pyörässä oli alla 45 mm:n Specialized Tracer -renkaat, jotka hoitivat tehtävänsä mallikkaasti. Renkaissa on sopiva sekoitus pitoa ja rullaavuutta tämän tyyppiseen pyörään. Olen kuitenkin sitä mieltä, että uusi Diverge olisi pitänyt varustaa vakiona 50 mm:n renkailla ottaen huomioon gravelin nykytrendit.

Kokonaisuus toimii hyvin vähän vauhdikkaammassakin ajossa, vaikka pyörässä on monia retkeilyssä hyödyllisiä ominaisuuksia.

Future Shock -iskunvaimennus imee mukavasti alustan epätasaisuuksia. Asennettu jousi oli kuitenkin allekirjoittaneelle hieman pehmeä, joten aivan tarkkaa kuvaa järjestelmän kyvykkyydestä ei pystytty muutamalla lenkillä saamaan. Itse kuulun koulukuntaan, joka haluaa välttää turhan monimutkaisia ja valmistajakohtaisia ratkaisuja, joten en ole Future Shockin suurin fani. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että järjestelmä on varmasti monelle varsin hyödyllinen ja parantaa ajomukavuutta. Nämä ovat melko subjektiivisia makuasioita. Ohjaustuntumaan en huomannut Future Shockin vaikuttavan oikeastaan lainkaan, mikä on erittäin positiivista. Toinen yksityiskohta, mikä Future Shockilla varustetuissa pyörissä on hieman ihmetyttänyt on heikko ohjainkannattimen korkeuden säätövara. Tämä on asia, mikä kannattaa pitää mielessä ennen ostopäätöstä.

 

Monista mukavuutta parantavista ratkaisuistaan huolimatta uusi Specialized Diverge 4 on hyvällä tavalla napakan tuntuinen ja kelpaa varsin hyvin urheilullisempaan ajoon tai jopa kisakäyttöön. Rungon sisäisessä säilytystilassa saa pidettyä tärkeimmät tarvikkeet kätevästi mukana ja rennompaan retkeilykäyttöön löytyy runsaasti kiinnityspisteitä. Nykytrendin mukaisesti pyörässä on tilaa varsin leveillekin renkaille. Lopputuloksena on kokonaisuus, joka ei juurikaan yllätä, mutta se vain toimii todella hyvin. Suositushinta on aika kova, mutta sillä saa harkitun ja viimeistellyn gravel-pyörän, jota ei tarvitse heti lähteä päivittelemään. Jos Diverge Expertin hinta huimaa päätä, niin alumiinirunkoiseen versioon pääsee käsiksi yli puolet halvemmalla.

Alumiininen Diverge 4 vaikuttaa myös hyvin harkitulta kokonaisuudelta.

Mallit ja suositushinnat

DIVERGE PRO LTD, Sram Red XPLR, 10 699 €
DIVERGE PRO, Sram Force XPLR, 8 599 €
DIVERGE EXPERT DI2, Shimano GRX/XT Di2, 6 999 €
DIVERGE EXPERT AXS, Sram Rival XPLR, 6 699 €
DIVERGE COMP, Sram Apex/S-1000 Eagle AXS, 4 799 €
DIVERGE SPORT, Shimano GRX RX820, 3 699 €
DIVERGE E5 COMP, Sram Apex Eagle, 2 999 €
DIVERGE E5 SPORT, Shimano Cues 11-speed, 2 499 €

Lisätietoja uutuudesta löydät muun muassa Specializedin sivuilta.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.