Grail CF SLX 8 AXS sorateiden ohjus

Uudistuksessa on painotettu aerodynamiikkaa, keveyttä ja yleistä ajettavuutta, mikä tekee Grailista entistä kilpailukykyisemmän vaihtoehdon nykypäivän gravel-markkinoilla.
Päivitetty runko on entistä aerodynaamisempi ja kevyempi. Muotoilu on suunniteltu vähentämään ilmanvastusta, ja toimimaan erityisesti nopeassa matkanteossa. Grailin keulakulmaa on loivennettu asteella ja akseliväliä pidennetty 27mm. Näiden muutosten myötä Grail on entistä monikäyttöisempi, ja uusi Grail tarjoaa ajossa hieman vakaamman sekä rennomman ajoasennon edeltäjäänsä verrattuna. Ulkonäöllisesti muutos on suuri, sillä uudessa Grailissa ei käytetä enää Double decker- ohjaustankoa, vaan on palattu takaisin perinteisempään ulkonäköön ja toiminnallisuuteen Double Drop Barin muodossa.
Uuden Gralin julkaisusta ja mallistoista löytyy tietoa Kuraläpän sivuilta.
Grail vai Grizl – kumpi sopii sinulle?
Canyonin gravel-mallisto jakautuu selkeästi kahteen leiriin: Grail ja Grizl. Ne on suunniteltu riittävän erilaisiksi ja molemmilla on selkeä paikka Canyonin mallistossa.
Grizl on pitkien matkojen ja seikkailupyöräilyn luottokumppani. Sen suunnittelussa on painotettu kestävyyttä, monikäyttöisyyttä ja varusteltavuutta. Grizl tarjoaa tilaa leveille renkaillle – jopa 50 mm – ja siitä löytyy runsaasti kiinnityspisteitä rungossa ja haarukassa. Se on omiaan retkeilyssä, bikepackingissa ja arkipyöräilyssä, jossa tarvitaan vähän enemmän kantavuutta ja mukautuvuutta.
Grail taas on Canyonin gravel-malliston ohjus. Se on rakennettu nopeuden ja tehokkuuden ehdoilla. Uudistettu muotoilu painottaa aerodynamiikkaa ja suorituskykyä, mutta tarjoaa silti riittävästi mukavuutta pitkillekin lenkeille. Grail ei tarjoa yhtä paljon varusteluvalmiutta kuin Grizl, mutta jos tähtäimessä on vauhdikkaat gravel-lenkit, kisaaminen tai teknisesti nopea eteneminen, Grail on oikea valinta.
Geometria

Mistä Grail CF SLX 8 AXS on tehty?
Grail CF SLX 8 AXS on kokonaisuus, joka on lähtökohtaisesti jo heti valmis paketti ja sen suositushinta on 5049€. Alla kaikki keskeiset komponentit, joita koejossa ollut pyörä pitää sisällään.
Ensivaikutelma
Pyörä on selvästi suunniteltu suorittamista ajatellen. Ulkoinen olemus on aggressiivinen ja moderni, mikä korostaa sen kilpahenkisyyttä. Vaikka pyörä sopii erinomaisesti kisaolosuhteisiin, sen monipuolisuus mahdollistaa myös käytettävyyden gravel-seikkailuissa. Canyon onkin suunnitellut Grailiin säilytysratkaisuja, joiden käyttö tuo aerodynaamisia hyötyjä, sillä niiden kanssa pyörä on Canyonin mukaan 1,5 wattia nopeampi 45km/h nopeudessa kuin ilman.
Säilytysratkaisuja kutsutaan nimellä Aero load ja se koostuu kahdesta osasta, viistoputken sisällä olevasta säilytystilasta sekä runkolaukusta, joka kiinnittyy runkoon FidLock-magneettien avulla. Nämä yhdessä mahdollistivat sen, että eväiden ja varusteiden säilöminen itse pyörässä on vaivatonta.

Grail tarjoaa mahdollisuuden käyttää lisävarusteita, mutta monet niistä ovat merkkikohtaisia ja vaativat lisäinvestointeja. Esimerkiksi Garmin-teline tai vaikkapa rungon sisäinen säilytyspussi eivät sisälly vakiovarusteisiin, vaan ne on ostettava erikseen.

Canyon Grail CF SLX 8 AXS:n ilmoitettu rengastilavuus on 42mm ja kyseistä kokoa voi käyttää myös lokasuojien kanssa. Kunnollisten lokasuojien mahdollisuus on todella iso asia, koska niiden avulla pyörästä saadaan väline ympärivuotiseen käyttöön. Ilman lokasuojia pyörässä voi monien käyttäjäkokemusten mukaan käyttää 45 mm renkaita, ja tämän myös varmistimme Kuraläpän virallisessa testilaboratoriossa.
Käyttäjäkokemus
Canyon Grail CF SLX 8 AXS teki vaikutuksen heti ensilenkeillä. Pyörän ajotuntuma on poikkeuksellisen vakaa – erityisesti epätasaisemmilla alustoilla. Mitä haastavampi maasto, sitä paremmalta ajaminen tuntui. Loiva keulakulma ja pitkä akseliväli tekevät ajosta rauhallista ja hallittua, eikä pyörä säiky kivikkoa tai pehmeämpää sorapintaa. Toisaalta sileällä asfaltilla fiilis jäi hieman neutraaliksi; Grail ei varsinaisesti innostu tasaisesta rullailusta, vaan on selvästi elementissään vauhdikkaalla soralla.

Ohjaamo on näyttävä ja aerodynaaminen, mutta ei kaikilta osin täydellinen. Omiin mieltymyksiin ohjaamon flare ja muotoilu oli erittäin hyvä, mutta sitten leveyden osalta olisin toivonut kapeampaa mahdollisuutta ja droppia hieman vähemmän. Nämä kuitenkin ovat yksilöllisiä asioita. Toiminnallisesti kokonaisuus on kuitenkin jämäkkä ja tyylikäs – integroitu kaapelointi ja viimeistelty muotoilu tekevät siitä yhtenäisen ja siistin, mutta taas kotimekaanikolle haastavemman.
Aero Load -järjestelmä on yllättävän toimiva lisä. Viistoputken sisäinen säilytystila ja FidLock-kiinnitteinen runkolaukku tekivät eväiden ja työkalujen kuljettamisesta helppoa ilman tarvetta ulkoisille laukuille. Pieni miinus tulee siitä, että 1 litran juomapullo ei mahdu runkolaukun kanssa samaan aikaan – tämä rajoittaa käyttöä pidemmillä lenkeillä.

Pyörä oli helppo koota ja kaikki toimi alusta lähtien kuten pitääkin. Kasaaminen onnistui vaivattomasti, eikä komponenttien kanssa tullut yllätyksiä. Grail tuntui heti valmiilta ajettavaksi – toki lopullinen hienosäätö, kuten kampien pituus, satulatolpan setback tai ohjaamon ergonomia, vaatii hieman yksilöllistä sovittamista.
Viimeiset sanat
Vaikka Canyon Grail CF SLX 8 AXS on lähes valmis paketti suoraan laatikosta, vaatii se useimmilta ajajilta pientä hienosäätöä omien mieltymysten mukaan.
Tässä ajatuksia, joita heräsi ajokokemusten aikana:
Integroitu ohjaamo on hieno ja ominaisuuksiltaan toimiva, mutta rajoittaa säätöjen ja muokattavuuden osalta. Stemmin pituutta tai kulmaa ei voi vaihtaa, eikä tangon leveyttä ole mahdollista hienosäätää ilman koko ohjaamon vaihtamista.
Satulatolppa: D-muotoinen, setbackillinen hiilikuitutolppa tarjoaa hyvän ajotuntuman ja tärinänvaimennuksen, mutta vaihtoehdot sen korvaamiseen ovat rajalliset, jos haluat vaikka suoran tolpan. Tähän vaihtoehtona on tarjolla Canyon Ultimaten tolppa, jota on saatavilla samalla muodolla ilman setbackiä.
Stack-korkeus saattaa olla joillekin ajajille liian korkea, mikä voi rajoittaa mahdollisuuksia matalaan ajoasentoon ilman lisäsäätöjä tai ohjaamomuutoksia.
Lisäksi eturattaan koko (E-P:n lakeuksilla) tuntui omaan käyttöön hieman pieneltä, toki tämä on helposti vaihdettavissa.
Ja tietenkin rengastila, onko 45mm riittävästi vai tulisko gravel-pyörässä olla mahdollisuus isompaan?
Lopulta jokainen pyörä vaatii hienosäätöä, ja niin myös Grail. Vaikka se on moderni ja huolella suunniteltu kokonaisuus, täydellinen istuvuus ja ajotuntuma vaativat lähes aina pieniä muutoksia – oli kyse sitten varustelusta, ajoasennosta tai välityksistä.
Yhteenveto: Kenelle Canyon Grail sopii?
Grail CF SLX sopii parhaiten ajajalle, joka etsii suorituskykyistä, aerodynaamista ja kevyttä pyörää – oli kyseessä kilpailu, vauhdikkaat soralenkit tai treenipohjainen ajaminen.
Sopii sinulle, jos:
-
Haluat gravel-pyörän kisakäyttöön tai kovavauhtiseen harjoitteluun
-
Arvostat keveyttä, aerodynamiikkaa ja teknistä viimeistelyä
Ei ehkä paras valinta, jos:
-
Tarvitset runsaasti säätövaraa ohjaamossa tai haluat helposti vaihdettavia komponentteja
-
Suosit bikepackingia ja tarvitset paljon kiinnityspisteitä tai tilaa varusteille
-
Etsit erityisen mukavaa tai retkipainotteista pyörää epätasaisille reiteille

Lisätietoja valmistajan sivuilta
Jutun kuvat:
Jukka-Pekka Sorvisto
Kirjoittanut: