Ensifiilikset: Uusi Specialized Levo SL on nyt tehokkaampi, hiljaisempi ja rajumpi kuin koskaan
Specialized Levo SL Gen 2
– Hiilikuiturunko
– Jousto: 160mm/150mm (e/t)
– Rengaskoot: Mullet ja 29”
– Moottori: Specialized SL 1.2 (50Nm, 320W)
– Akku: 320Wh sisäinen + 160Wh range extender
– 63.8-65.7° keulakulma
– 75.5-76.4° satulaputki
– Takahaarukan pituus: 432-442mm
– S1-S6 -koot
– Paino: 17.71kg (S-Works)
– Hinta: 8400€-15900€
– Lisätietoja: Specialized
Mennään ajassa taaksepäin vuoteen 2020, jolloin julkaistiin ensimmäinen Levo SL. Tuolloin luotiin jotain uutta ja erilaista sähköpyörien pelikentälle, jota olivat aina hallinneet isot, tehokkaat ja painavat sähköpyörät. Oli tullut aika, jolloin sähköpyörien alle alkoi muodostua alakategorioita.
Yleistäen voisi sanoa, että kilpailu kevytsähköpyörien segmenteissä on alkanut totisesti vasta viimeisen vuoden aikana, jolloin mielenkiintoisia kilpailijoita on alkanut ilmestyä melkein kuin sieniä sateella. Kilpailu markkinoilla pakottaa merkit luomaan entistä parempia tuotteita, ja nyt on Specializedin vuoro vastata kilpailuun uudella Levo SL Gen 2:lla.
Täysin uusi pyörä
Uusi Levo SL ei ole vain kosmeettinen meikkauspäivitys edeltäjään, vaan kyseessä on täydellisen muodonmuutoksen kokenut pyörä. Kuten todettua, peräpeiliin katsominen on helpompaa kuin tulevaisuuden ennustaminen. Ensimmäisen generaation Levo SL sisälsi useita komponenttivalintoja, jotka allekirjoittivat pyörän keveyttä ja olivatkin näin osittain kompromissejä siihen ajoon, johon monet Levo SL:n lopulta ostivat. Vaikka kyse on kevytsähköpyöristä, niin ajo niillä ei välttämättä ole pikkunättiä kikkailua, vaan trail/enduropyörän kaltainen ajokokemus kannustaa tykittämään yhä kovempaa.
Takaisin mäen päälle pääsee moottorin avulla hieman kevyemmin, joten käyttö saattaa lopulta olla yllättävän rajua. Tämä läksy on opittu myös Specializedilla, joten nyt on sanottu hyvästit kevyemmille komponenteille ja pyörät on speksattu siten, että ne vastaavat geometrian ja kinematiikan tarjoamaa potentiaalia. Tästä voi tietenkin herätä ajatus, että mitä järkeä tehdä kevyttä sähköpyörää ja lopulta ”lihottaa” sitä raskailla komponenteilla. Kieltämättä asia on hieman ristiriitainen, ja asiaa lopulta määrittää millainen ajokokemus halutaan käyttäjälle tarjota. Specialized ilmoittaa keveyden olevan yksi tavoitteista, mutta sen vuoksi ei olla valmiita tekemään kompromisseja kestävyyden tai ajettavuuden kustannuksella. Jollain ihmeen konstilla Specialized on onnistunut säilyttämään aiemman mallin vaakalukeman ja samalla lisäämään soppaan isompaan ajoon suunnatut Foxin 36-keulat ja Float X -iskarit.
Suomalaisten silmin kiinnostava nyanssi uudessa Levo SL:ssä on se, että rungon suunnittelutiimissä on ollut mukana herra nimeltään Tero Jakku, joka on toiminut yhtenä muotoilijana projektissa. Teron tekeleitä ovat olleet muun muassa nykyinen Stumpjumper sekä Kenevo SL, joten olkaamme ylpeitä, että näissäkin pyörissä on osanen suomalaista dna:ta.
Mitä uutta?
Jos sinulla olisi menestystä niittänyt resepti jo hallussasi, niin varmaan hyödyntäisit sitä muissakin luomuksissasi? Näin teki myös Specialized, sillä heidän Stumpjumper Evo -mallinsa on lukuisia kunniamainintoja kerännyt pyörä, joka vielä usean vuoden jälkeenkin on yksi suosituimmista malleista segmentissään. Ja tämä segmentti sattuu olemaan 150mm takaa joustavat maastopyörät, eli juuri se sama, johon myös Levo SL lukeutuu. Lopun varmaan arvaattekin. Kyllä, Specialized on hyödyntänyt juurikin ne kaikki onnistuneimmat ratkaisut Stumppi Evosta ja pyrkii tarjoamaan vastaavanlaisen ajotuntuman ja lisäksi paljon muuta.
Mitoitus ja geometria
Kuten jo rivien välistä on saattanut kuulua, Levo SL on nyt entistä rajumpi laite. Muutos ei ole edes pieni, vaan käyttäisin sanaa massiivinen, vaikka itse asiassa joustomatkat ovat pysyneet hyvin lähellä edeltäjäänsä, ollen nyt 160mm edessä ja 150mm takana. Specializedille tyypilliseen tapaan uusi Levo SL noudattaa S-mitoitusta (S1-S6), eli käytännössä mieluisan koon valinta perustuu enemmän ajotyyliin kuin suoraan kuljettajan pituuteen. Kaikki mallit tarjoillaan lähtökohtaisesti aina mullettina, mutta konvertointi 29” rengastukseen on tehty helpoksi, sillä ainoastaan takakiekon vaihtaminen ja takahaarukan säädön kääntäminen 29”-asentoon riittää.
Suurin yksittäinen tekijä pyörän muuttuneelle luonteelle on ison harppauksen tehnyt geometria, joka on nyt hyvin laajasti säädettävissä tarjoten jopa 12 erilaista geometria-asentoa. Käytännössä säätöjä on tarjolla kolmessa eri pisteessä runkoa: 1) keulakulman säätö tapahtuu ohjainlaakerin yhteydessä olevalla käännettävällä kupilla, 2) keskiön korkeuden säätö iskarin kiinnikettä kääntämällä ja 3) takahaarukan pituutta voi säätää käännettävällä chipillä taka-akselin etupuolelta. Toteutus säätöjen suhteen on kaunista ja toimivaa, sillä kunkin säädöistä pystyy tekemään muutamassa minuutissa jopa kesken lenkin ilman erikoistyökaluja.
Geometria tarjoaa siis laajan muunneltavuuden kuskin käyttötarkoituksen ja mieltymyksen mukaan. Keulakulma on säädettävissä 63.8-65.7°, satulaputken kulma 75.5-76.4° ja takahaarukan pituus 432-442mm väliltä. Keskiön korkeus on muutettavissa noin 6mm skaalalla. Reachiä on tarjolla S4-koossa n. 475mm hieman geometria-asennoista riippuen. Kaikki 12 eri geometriavaihtoehtoa löydät täältä.
Kinemaatiikan suhteen on siirrytty vipusuhteeseen, joka on hieman tasaisempi ja matalampi kuin aiemmin. Specializedin mukaan tämä yhdistettynä aavistuksen enemmän taaksepäin piirtyvään taka-akselin liikerataan, saa aikaiseksi toimivan ja pirteän poljettavuuden sekä tasaisella, että ylämäkeen. Matalammalla kulkeva vipusuhde mahdollistaa alustan parantuneen herkkyyden niin joustomatkan alussa kuin myös keskivaiheilla tarjoten silti riittävää progressiota isoimpiinkin iskuihin.
Moottori ja akku
Specialized poikkeaa useista muista pyörämerkeistä siten, että sähköpyörän koko ”palapeli” moottoria myöden on merkin itsensä kehittämä. Tämä antaa merkittäviä mahdollisuuksia luoda systeemiin integraatiota ja jatkuvuutta, joka välittyy polkijalle pyörän eri osasten saumattomana toimintana. Specialized SL 1.2 moottori on täysin uusi lähestulkoon kaikkia osasiaan myöten, joten kyseessä ei ole vain ohjelmistopäivitys edelliseen moottoriin. Specializedin mukaan tärkeimmät tavoitteet moottorin uudistamisen suhteen olivat tehon kasvattaminen sekä moottorin äänen hiljentäminen, eli siis kaksi tavoitetta, joiden kehittäminen samanaikaisesti oli haastavaa.
Uusi moottori tarjoilee nyt 50Nm väännön ja 320w huipputehon, eli vääntö on kasvanut 43% ja teho 33%. Näin ollen Levo SL käytännössä tuplaa suorituskykysi. Samalla kun tehoa lisättiin, niin moottorista onnistuttiin luomaan merkittävästi hiljaisempi. Specialized ilmoittaa moottorin melun vähentyneen 34-45% edeltäjäänsä verrattuna. Muutokset saatiin aikaan päivitetyllä vaihteistosuunnittelulla ja uudella kaksiosaisella moottorikotelolla, jossa on paremmin melua vaimentava hunajakennorakanne.
Specializedin mukaan edellisen version 1.1 moottori oli äärettömän laadukas ja luotettava moottori, joten rima oli siltä osin nostettu varsin korkeaksi uutta versiota suunnitellessa. Moottoriin suunnitteluun on käytetty runsaasti aikaa ja näin ollen lopputuloksena on moottori, josta Specialized kertoo olevansa hyvin ylpeä. Yksi koko SL-sarjan johdatteleva teema on luonnollinen tuntuma, eli avustus on suunniteltu toimimaan siten, että ajokokemus mukailee normaalin maastopyörän tuntumaa tarjoten hienostuneen avustuksen.
On hyvä pitää mielessä, että sähköpyörien moottoreista ei varsinaisesti ole olemassa standardisoitua testidataa, vaan suorituskykyarvot perustuvat valmistajan itse ilmoittamiin numeroihin. Tämä tarkoittaa valitettavasti sitä, että paperilla saman tehon omaavat pyörät voivat todellisuudessa olla hyvin kaukana toisiaan. Käytännössä siis merkitsevää on se, kuinka paljon tehoa lopulta saadaan tuotettua takapyörälle ja kuinka käyttökelpoisesti se saadaan palvelemaan sujuvaa maastoajoa. Specialized itse korostaa, että heiltä löytyy kolmannen osapuolen tekemät mittaukset pyöriensä tehoista, ja näin ollen numeroille löytyy todisteita.
Akun koko on yksi harvoista asioista, jotka ovat säilyneet ennallaan. Pyörän sisäinen akku on kooltaan 320Wh ja tarjolla on myös juomapullon paikalle sijoitettava 160Wh:n lisäakku (range extender), joka tarjoaa 50% lisäkapasiteettia sitä tarvittaessa.
Uusi SL 1.2 -moottori on taloudellisuudeltaan aiempaa parempi, joten toimintamatkaa on tarjolla suhteessa enemmän kuin aiemmin vastaavalla teholla, vaikka akun koko onkin pysynyt ennallaan. Akkua ei siis haluttu suurentaa tarpeettomasti, sillä Specializedin datan mukaan tarve isommalle akulle on yllättävänkin harvinaista SL-pyörien kuskien keskuudessa, ja kun tarve on, niin silloin range extender pelastaa tilanteen. Akut ovat itsessään yksi suurimmista yksittäisistä painontuottajista pyörässä, joten tästä syystä Specialized haluaa luoda modulaarisuutta akkukokonaisuuteen range extenderin avulla ja näin ollen et kanna mukanasi tarpeetonta painoa.
Mastermind TCU
Vaakaputkea koristaa Levosta tuttu digitaalinen Mastermind TCU -ohjainyksikkö. Sähköpyörien perustoiminnallisuuksien lisäksi se on kustomoitavissa Specialized Mission Control -appin avulla näyttämään mieleistäsi tietoa, oli se sitten hyppydataa, watteja tai sykettä. Systeemi parittuu rannetietokoneiden kanssa, joten data on helppo saada talteen myös esimerkiksi omaan Garminiin. Mastermind TCU:n avulla pyörä on asetettavissa lukitustilaan, jolloin moottori on poiskytketty ja hälytys lähtee huutamaan pyörää liikutettaessa. Uusina ominaisuuksina käytettävissä on myös latauksen rajoitus 80% kapasiteettiin sekä microtune, jonka avulla avustuksen tasoa on säädettävissä lennosta 10%:n välein.
Ajokokemukset
Keskellä kevään kosteinta ajokautta matkustin Portugalin lämpöön muutamaksi päiväksi tutustuakseni Levo SL:ään. Specialized järjesti mahdollisuuden tutustua pyörään Lissabonin kupeessa sijaitsevalla Sintran alueella, joka tarjosi viimeisen päälle puitteet pyöräilylle tähän aikaa vuodesta. Ohjelmassa oli kaksi ajopäivää, joiden aikana testikilometrejä kertyi noin 80km. Ajetut reitit sisälsivät pääosin upeita alamäkiä, joista löytyi monipuolisia haasteita jyrkkyyden ja teknisyyden suhteen, sekä myös ylämäkisiirtymiä, jotka ajettiin sähkön voimalla ylös. Shuttlaukset siis jätimme muille, sillä sähköpyörä tarjosi lokaatiossa oivan mahdollisuuden saada laskuja omaan tahtiin.
Pyöränä Levo SL S-Works
Kuten monesti vastaavissa medioille järjestetyissä testisessioissa, myös nytkin alla oli mallisarjan huipulta S-Works -versiot. Ei liene kenellekään yllätys, että tällöin pyörän osat olivat käytännössä parasta, mitä on saatavilla. Alustasta huolehti Foxin 36 ja Float X, tietenkin kashimankiiltävinä factory-versioina. Voimansiirron puolella tarjolla oli Sramin upouusi Transmission XX-vaihteisto saman firman uusilla Code Ultimate-jarruilla höystettynä. Muita maininnan arvoisia speksejä pyörässä ovat Roval Traverse SL-kuitukiekot ja Reverb AXS -tolppa. Varsin kelpo peli oli siis kyseessä. Valinta eri kokojen välillä oli helppoa, sillä itse 181cm pitkänä omaan kokemusta Stumpjumper Evosta, jota olen ajanut S4-koossa, joten valinta päätyi siihen myös tällä kertaa.
Ensimmäiset huomiot
Hetken ihastelun, säätelyn ja pompottelun jälkeen päästiin pyörällä tositoimiin. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi samettiseen avustukseen, jota oli helppo kontrolloida riippumatta avustuksen tasosta. Moottori ei lähtenyt keulimaan matalalla kadenssilla, vaan tehoa tuli mukaan luonnollisesti kadenssin kasvaessa. Tehoa tuntui olevan selkeästi aiempaa enemmän, vaikkakin pyörän luonne oli edelleen selkeästi sukulaissuhteessa aikaisempaan versioon. Meidän ajoseurueessa oli mukana myös täysitehoisia sähköpyöriä ja yhteiselo tuntui helpolta maastossa, vaikkakin jyrkissä tienousuissa kevytsähköpyörällä joutui antaa hieman siimaa.
Varsinaista kilometrien keruuta emme harrastaneet, mutta ajopäivät sisälsivät yleensä suunnilleen 40km taipaleen, johon saimme kerättyä reilu tuhat nousumetriä. Liekö sattumaa, mutta tällaiset päivät olivat itselleni juuri yhden akun mittaisia, sillä päivän päätteksi akkua oli jäljellä n. 10-15%. Tarjolla oli myös range extendereitä, mutta itse en sellaista tarvinnut kertaakaan reissun aikana. Keskimäärin käytin noin 40-60% avustustasoa, joten esimerkiksi eco-modella oltaisiin päästy vielä pidempiin kantamiin.
Esimerkkipäivä testisessiosta
Luottamusta herättävä geometria
Jos moottori vei huomion ensimmäisenä pyörään tutustuessa, niin lähes samanaikaisesti huomio kiinnittyi myös pyörän ”isompaan” olemukseen. Tämä käsittää uuden progressiivisemman geometrian sekä vaimennetumman alustan. Yksinkertaisesti pyörä tuntui heti siltä, että se olisi valmiina kaikkiin mahdollisiin haasteisiin, joita maasto voi tarjota. Ero edelliseen malliin on melkoisen suuri ja sinivalkoisin silmin tarkasteluna tulee väistämättä mieleen, että näin aggressiivisen geometrian omaava pyörä pystyy Suomessa jo melkein mihin vain.
Meillä oli mahdollisuus ajaa pyörää vain mullet-rengastuksella, joka hieman harmitti 29″-renkaisiin tottunutta, mutta toisaalta se tarjosi hyvän mahdollisuuden totutella pienempään takarenkaaseen. Löysin itselleni parhaan geometria-asennon yhdistelmästä normal-high-short, jonka myötä löysin itseni ajamassa mutkia yhä kovempaa. Pyörä oli helppo kallistella puolelta toiselle ja eturenkaan pito tuntui lähes rajattomalta.
Suuntana alamäki
Levo SL:n kaltainen pyörä janoaa olemuksellaan alamäkiä ja ajaessa sen kyllä huomaa. Alamäessä pyörän vakaampi, ja helpompi hallittavuus on nopeasti havaittavissa. Tuntuma on pitkälti vastaava kuin Stumpjumper Evossa, mutta terästettynä hieman vieläkin rauhallisemmalla käyttäytymisellä epätasaisilla alustoilla. Eron selittää helposti moottorin ja akuston tuoma lisäpaino jousitettuun massaan. Ajo oli alusta alkaen vaivattoman oloista, joten pyörä oli hyvin balanssissa huolimatta siitä, että takahaarukan pituus mullet-asetuksessa on sähköpyöräksi tosi lyhyt (432mm).
Specializedin suunnittelema iskarin Rx-tune tuntuu myötäilevän erinomaisesti rungon kinematiikkaa. Jousitus tuntui kantavan niin hyvin, että olisi voinut uskoa joustomatkan olevan ilmoitettua pidempi. Isoissa kompressioissa sain käytettyä kaiken jouston, mutta kertaakaan en noteerannut jousituksen pohjaamisia. Uusi kinematiikka ja tasaisempi vipusuhde ovat osaltaan varmasti vaikuttamassa siihen, että jousituksen keskialue tuntuu hyvin käyttökelpoiselta ja pyörää on akustisen pyörän tyyliin helppoa kevennellä ja heitellä mutkiin, vaikka kyseessä onkin sähköpyörä. Ero edelliseen versioon on selkeä. Uusi pyörä asettaa kuskin luonnollisemmin hyvään ajoasentoon niin satulasta kuin seisaaltaankin.
Nokka kohti ylämäkeä
Sähköpyörät ovat tuoneet ylämäkiin uutta mieleenkiintoa, sillä aiemmin mahdottomalta tuntuneet nousut ovat nykyään noustavissa moottorin ansiosta. Tekniset ylämäet ovat ne, joissa sähköpyörä laitetaan eniten koetukselle, sillä voiman annostelu on tehtävä hienovaraisesti, jotta yllättäviä ”potkuja” ei esiinnyt voimantuotossa. Levo SL tuntui ylämäkeen ajettaessa hämmentävän paljon siltä kuin ajaisi akustista pyörää, mutta kaksi kertaa isommilla reisillä.
Sujuvaan etenemiseen parhaaksi kadenssiksi valikoitui hyvin samantyylinen pyöritys kuin akustisellakin pyörällä, jonka ansiosta myös tasapainon ylläpitäminen oli tutun tuntuista ja helppoa. Matalalla ja vääntävällä kadenssilla moottori ei antanut vastaavanlaisesti tehoa. Jos pysyttelit 70-90rpm kadenssilla, niin tehon puolesta yksikään mäki ei jäänyt nousematta. Kaikista hankalimmat kohdat ajoin noin 50% avustuksella, joka oli itselleni best-of-both-words -tyyppinen taso; voimaa oli tarjolla sopivasti, mutta ei liikaa. Teknisiin polkuylämäkiin valitsisin Levo SL:n mennen tullen ennen Levoa, sillä kiipeäminen oli niin hyvin kontrolloitua, mutta ei ehkä välttämättä nopeampaa.
Fiilis testisession päätteeksi
Uusi pyörä on aina uusi kokemus ja tottuminen siihen vie aikansa. Nyt testit olivat vielä aika lyhyet, joten paljon jäi vielä näkemättä ja kokematta pyörästä, mutta jo näillä kilometreilla voi todeta pyörän olevan todella tasapainoinen kokonaisuus, johon oli helppo ja nopea tottua. Pyörä sisälsi paljon uutta teknologiaa sekä uusia yksityiskohtia, niin moottorissa kuin rungon muotoilussa. Kokonaisuus on hyvin Specializedmainen, eli harmoninen ja toimiva.
Ainoa häiritsevä yksityiskohta oli itselleni uuden vaihteiston vaihdenapit, jotka eivät asettuneet omalle peukalolle oikeaan kohtaan niin mitenkään. Jarrut ja vaihdenapit olivat liitettynä samaan pantaan, joka rajoitti säädettyyttä. Tykkään ajaa jarrukahvat aika ylhäällä, jonka vuoksi napit asettuivat liian kauaksi peukalosta. Ratkaisuna tähän olisi erillinen Infinite Clamp, jonka avulla napit on mahdollista säätää jarruista erillisinä.
Yllätin itseni ajamassa lähes koko session Mastermindin microtune-ominaisuudella, eli hienosäädin avustusta 10% harppauksin eco, trail ja boost -moodien sijasta. Kokemus oli mainio ja sain säästettyä akkua sekä tehtyä ajamisesta miellyttävämpää porukassa. Suosittelen kaikkia kokeilemaan microtunea.
https://www.youtube.com/watch?v=jFIyGlyUj2c
Naurettavan helppoa oli myös Mission Control-appin, puhelimen sekä Garminin parittamiset, jotka tapahtuivat lähes itsestään. Itse wattimittari-ihmisenä arvostan todella paljon, että saan myös sähköpyörällä ajetuista lenkeistä wattidatan ulos, sillä näin pystyn arvioimaan lenkin rasittavuutta jaloille tarkemmin kuin mitä pelkän sykkeen perusteella pystyisin.
Uuden pyörän mukana tulleet uudistukset vahvistavat sitä ajatusta, että Levo SL:llä ajoseuran voit valita niin akustisten kuin sähköpyörien väliltä ihan oman mielesi mukaan.
Näillä näkymin pääsen jatkamaan kesällä pyörän testailua Suomen maaperällä, joten tiedossa on toivottavasti jossain vaiheessa pidempi kestotesti.
Mallit, saatavuus ja hinnat
Suomen markkinoille Levo SL saapuu neljänä eri versiona, sillä S-Works, Pro ja Comp Carbonin lisäksi saatavilla on 100kpl LTD-versio S-Worksistä, joka tulee Rockshox Flight Attendant -jousituksella. Pyörää on saatavilla myös S-Works -runkosettinä, jonka hinta on 7400€. Range extender sisältyy S-Works versioihin sekä myös runkosettiin, ja se on myös erikseen ostettavissa 490€ hinnalla.
Lisää aiheesta on kuunneltavissa Kuraläpän podcastin jaksossa numero 131.
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.