28.2.2023

Specialized Turbo Tero X – seikkailupyörä seikkailunnälkäisille

Specialized julkaisi sähköpyörämallistoonsa uutuuden nimeltään Turbo Tero X. Se sijoittuu mallistossa Levon alapuolelle niin joustoltaan kuin hinnaltaan. Jo aiemmin Specializedin Active Turbo -mallistosta on löytynyt Turbo Tero, joka on käytännössä pitkälti Turbo Tero X:ää vastaava etujousitettu sähköpyörä. X -merkintä nimen perässä tarkoittaa siis joustoa myös takarenkaalle, ja näin ollen se tarjoaa hyvän vaihtoehdon Levolle hieman helpompiin maastoihin sähköpyörää etsivälle seikkailijalle. Voit kutsua sitä seikkailupyöräksi, retkipyöräksi, työmatkapyöräksi, trailbuilder -pyöräksi tai miksi ikinä haluatkaan.
Turbo Tero X lumiseikkailuihin

 

Moottori ja akku

Sähköpyörän kiinnostavin komponentti, eli moottori, on jo aiemmin Levoista tutuksi tullut 90Nm vääntävä, 250w tehoinen Specialized Full Power 2.2 -moottori. Moottorin tehokkuutta on verrattavissa siihen, että se nelinkertaistaa tuottamasi tehon. Pitkän toimintamatkan (jopa 120km tai 6h) lähteenä on 6.0 ja 5.0 -malleissa 710Wh akku, kun taas edullisempi 4.0-malli on varustettu 530Wh akulla.

Specialized Full Power 2.2 -moottori

Turbo -käyttöjärjestelmä ja MasterMind TCD

Specializedin sähköpyörien filosofian keskipisteenä toimii Turbo -käyttöjärjestelmä, jonka ideana on tarjota moottorin ja ohjelmiston saumatonta toimivuutta, joka näyttäytyy ulospäin mahdollisemman luonnollisena ajotuntumana oman polkemisesi tehostamiseksi. Pyörän sähköjärjestelmää navigoidaan MasterMind TCD: avulla, joka on ohjattavissa suoraan tangon etävalitsimella. MasterMind-näyttö integroituu puhelimen Mission Control -sovellukseen, joka mahdollistaa langattomat päivitykset integroiduilla toimintamatkan optimointityökaluilla, edistyneillä säädöillä ja ajon aikaisella diagnostiikalla. Varkaita saattanee ärsyttää, mutta meille muille hieno käyttöjärjestelmän ominaisuus on Turbo Lock, joka helpottaa esimerkiksi jokapäiväistä työmatkakäyttöä. Turbo Lock -ominaisuus kytkee pyörän moottorin pois päältä ja aktivoi liiketunnistimen hälytyksen. Lukitus on avattavissa vain käyttäjän omalla Mission Control -sovelluksella tai itsevalitsemallaan nelinumeroisella koodilla.

Harvoin nähtyä Specializedin tapauksessa – Single Pivot -linkusto

Adventure Mullet

Turbo Tero X on alumiinirunkoinen 29/27.5”-mullet pyörä (S-koko 27.5”), joka joustaa edestä 130mm ja takaa 120mm. Specializedin täysjoustopyörät ovat jo pitkään käyttäneet FSR-jousitusta, joka myös Horst-linkkuna tunnetaan. Tero X tekee kuitenkin perustellun poikkeuden käyttää linkustossaan Single Pivot -ratkaisua, sillä näin pyörän perä saadaan tukevammaksi ja soveltuvammaksi kuorman kantamiseen.

Geometria

Tässä vaiheessa on hyvä viimeistään teroittaa mieleen, että Turbo Tero X on suunniteltu seikkailuihin ja tästä syystä merkittävässä osassa suunnittelussa on ollut kuorman kantamisen mahdollistaminen. Kaikki Tero X -mallit ovat vakiona varustettu tavaratelineellä sekä pitkillä lokasuojilla. Takatelineen painoraja on 20 kg. Siihen mahtuu kaksi sivulaukkua, yksi kummallekin puolelle, mutta jos tämä ei riitä, niin pyörään on mahdollista kiinnittää tavarateline myös eteen, joka lisää 10kg kantavuutta. Jos mikään ei tunnu riittävän, niin taakse on myös kiinnitettävissä peräkärry, jotta saat kaiken mahtumaan mukaan.

Turbo Tero X

Tapaavatko seikkailut venyä pimeän puolelle? Tämän murheen Tero X kuittaa kiinteillä ajovaloillaan, jotka tarjoavat edessä jopa 1 000 lumenin valotehoa ja takana nopeuden mukaan kirkkautta säätävä 11-22 lumenin jarru-/takavalo.

Hinnat ja mallit

Turbo Tero X on saatavilla kolmena eri mallina, 4.0, 5.0 ja 6.0. Yläpuolelta näen tarkemman mallivertailun.

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.