Rocky Mountain Instinct Powerplay SL – poljettaessa potkua, mutta ei niin paljon painoa

Rocky Mountainin ensipuraisu kevytsähköpyöriin
Rocky Mountain Instinct Powerplay SL on merkin uusi kevytsähköpyörä, joka on paketoitu kykeneväksi trailipyöräksi. Voimanlähteenä on tämän julkaisun yhteydessä julkaistava Dyname S4 Lite -moottori, jolla valmistaja lupaa antavansa iskukykyä kevyessä paketissa.
Kanadalaiset lupaavat uudistuksillaan kuskille pyörän, joka käyttäytyy kuin kevyt trailipyörä ja jolla riittää voimat tutkia uusia polkuja entistä pidemmälle. Pyörän keskeisimmät ominaisuudet ovat Säädettävä geometria, päivitetty jousituksen kinematiikka ja mahdollisuus sekä 29”- että mullet-rengastukseen. Painoa kokonaisuudella on 19,5 kg, kun kyseessä on hiilikuiturunkoinen C90 malli (LG-koko).

Sähköpyöriä omalla twistillä
Rocky Mountain on ollut mukana sähköpyöräpelissä (jatketaan merkin jääkiekosta ammentavaa nimikkeistöä) täyssähköjen osalta jo neljännessä sukupolvessa olevalla Dyname 4.0 tekniikallaan. Merkki lupaa mahdollisimman luonnollista ajotuntumaa. Dyname on Rocky Mountainin oma moottori, jolla he pääsevät tekemään mielestään oikeanlaisia valintoja juuri tuntuman suhteen sekä teknisesti hieman erilaisia ratkaisuja. Tästä esimerkkinä kammet kiinnittyvät normaaliin tapaan keskiölaakerilla runkoon ja voima siirretään erillisen ketjun kautta osaksi polkijan ja moottorin yhdistelmää. Kevytsähkö on mallistosta aikaisemmin puuttunut.

Dyname S4 SL – kevyt ja tehokas
Dyname S4 SL:n kerrotaan olevan miellyttävän tuntuinen, kevyt ja tehokas – mitäpä muutakaan voisi odottaa. Maksimiteho 550 W ja vääntöä 65 Nm. Kuulostaa hyvältä.
Järjestelmän akku on 480 Wh kapasiteetilla, kahden pultin kiinnityksellä irroitettavissa (ja vaihdettavissa) olevaa mallia ja sillä luvataan toimintamatkaksi samoja kilometrejä kuin täysitehoisille sähköpyörille. Instinct Powerplay SL on myös yhteensopiva merkin lisäakulle, joka kantaa nimeä OvertimePack 2.0 ja se antaa vielä 314 Wh lisää virtaa silloin kun se on tarpeen.
Dyname S4 SL:n suunnittelussa ajatuksena on ollut, että kevyemmän sähköpyörän pitäisi tarvita lähes yhtä paljon voimaa silloin kun sitä tarvitaan, jotta hauskuus säilyy kevyemmästä pyörästä huolimatta.
Sähköjärjestelmän säätöihin pääsee käsiksi pyörän Jumbotroniksi nimetyn näytön kautta ja ajatuksena on, ettei lenkin aikana tarvita erillisiä appeja ja hässäkkää, vaan kaikki hienosäätäminen onnistuu suoraan pyörästä.

Instinct Powerplay SL
Pyörä on 145 mm joustomatkalla ja 150 mm etuhaarukalla perinteistä trailipyörien kategoriaa. Pyörä tarjoillaan SM-XL -koossa 29” tuumaisena sekä mullettina ja XS koossa 27,5” kiekkokoolla.
Instinct Powerplay SL tulee saataville niin kuiturunkoisena kuin alumiinirunkoisena. Tässä vaiheessa tarjolla on kaksi eri kokoonpanoa kuiturunkoon ja kolme alumiiniseen versioon. Hinnat asettuvat 9700 – 5500 €:n välille.
Reachia voi säätää säädettävällä ohjainlaakerilla, joka mahdollistaa muutokset +- 5 mm suhteessa vakioasetukseen.
Rungon geometriaa voi muuttaa myös Rocky Mountainin RIDE4-järjestelmää käyttäen yhtä kuusiokoloavainta käyttämällä.
Runko on niin sanotusti UDH-yhteensopiva, eli pärjäät sillä samalla UDH-vaihtajankorvakkeella ja halutessasi SRAM T-Type voimansiirron käyttö on mahdollista. Kokoonpanoja valmistaja tarjoaa myös Shimanon voimansiirrolla.
Vaijerit ja jarruletkut asettuvat rungossa suljettuihin läpivienteihin kuljettamatta niitä ohjainlaakerin läpi, joten monet vaihtoehdot niin voimansiirron kuin jarrujen suhteen ovat tässä pyörässä edelleen mahdollisia.
Alusta toimii Smoothlinkiksi nimetyllä Four Bar-menetelmällä ja chainstayn pituus muuttuu 10 mm välein kokojen välillä ollen XS koossa 430 mm, SM ja MD koossa 440 mm sekä LG ja XL koossa 450 mm.
Geometria ja mallit
Aloitetaan geometriataulukosta joka tarjoilee nykymuotoisia pystyvän pyörän lukemia.

Tarjolle tulee seuraavat kokoonpanot:
Tarkempaa tutustumista varten löydät Rocky Mountainin nettisivut ytimekkäästä osoitteesta bikes.com sekä paikallisen edustuksen tavoitat osoitteesta sportsource.fi.
Kuraläppä jää odottamaan läppä lepattaen mahdollisuutta päästä testaamaan uutuutta.
Kirjoittanut:

Mikko päästettiin Kuraläpän joukkoon omasta mielestään Suomen virallisen Trail Hunterin statuksella. Intohimoinen pyöräilyn harrastaja on suunnannut ajatuksensa aikuisuuden taakan keskellä harrastekilpailijan ajamisista pyöräilylle aukeavan ajan käyttämiseen itselleen uusien polkujen ajamiseen, edes joskus. Kiinnostuksen kohteena omien ja kylän miesten pyörien speksaamisen ohella on toimintakyky jonka tulisi säilyä aina eläkepäivien vuorilta paiskautumiseen asti.