Pole julkaisi uudet Trail ja Gravity -alustat maastopyörilleen
Polen uusitussa konseptissa pyörät jaetaan kahteen kategoriaan: Trail ja Gravity, joista molemmat sisältävät malleja sekä moottorilla että ilman. Idean pohjana on mahdollisuus valita runko juuri omaan ajotyyliin ja -maastoon sopivaksi, ja sen jälkeen määritellä haluatko pyörän sähkömoottorilla vai kauramoottorilla. Lisäksi pyörään on mahdollista valita omiin tarpeisiin sopiva kokonaisuus eri osavaihtoehdoista.
Trail-kategorian muodostaa Kuraläpänkin testaamat ja kisapoluilla voittavaksi valinnaksi osoittamat Voima ja Vikkelä. Voima on tarjolla sähköavustuksella, ja Vikkelä sillä kuuluisalla kauramoottorilla. Monen muun valmistajan valikoimissa näillä joustomatkoilla ja geometrioilla päätyisi aivan johonkin muuhun kuin trail-kategoriaan, mutta Polen Leo Kokkosen mukaan isoin ero syntyy siinä, että pyörät ovat suunniteltu monipuoliseen käyttöön ja ovat hieman anteeksiantavampia mukavuuden suhteen. Pitkä joustomatka pitää kuljettajan tuoreena pitkään vaativista maastoista huolimatta.
Uutuutena julkaistiin odotettu koneistamalla valmistettu DH-pyörä. On helppo kuvitella pyörän Onni-nimen juontavan juurensa Polen jo aikaisemminkin urallaan tukemaan Onni Rainioon, joka käskyttää pyörää maailmalla varmasti suomalaisia sykähdyttävällä tavalla. DH-pyörään tässä ei kuitenkaan jääty, vaan rungon ympärille syntyi gravity-kategoria. Ja kaiken hyvän lisäksi se on tarjolla vielä sähköllä ja ilman. Voimaa ja Vikkelää jäykemmäksi ja progressiivisemmaksi kuvailtu runko mahdollistaa pyörän, joka janoaa kovempia vauhteja. Se tarjoaa mahdollisuuden rakentaa joko DH-, downduro- tai enduro-kategorian pyörän, jossa optiona on joko 29” tai mullet -rengastus sekä myös tuplakruunukeula single crown-keulan sijasta. Voimansiirron tyypinkin voit valita kategorioiden välillä surffatessasi sinulle sopivaksi.
Gravity-kategorian Onni ja S-Onni ovat Polelle sikälikin mielenkiintoinen lähestyminen. että pitkistä reachistä ja chainstaysta tunnettu Pole on itse asiassa hieman lyhentänyt mittoja uutuuksiin.
Pääsin keväällä koeajamaan Voiman ensimmäisen version ja kyllä nämä uutuudet saavat ainakin täällä aikaan kovan tarpeen päästä näyttämään sonnille punaista vaatetta. Toivottavasti pääsemme kirjoittamaan kokemuksia uutuuksista lähiaikoina.
Kirjoittanut:
Mikko päästettiin Kuraläpän joukkoon omasta mielestään Suomen virallisen Trail Hunterin statuksella. Intohimoinen pyöräilyn harrastaja on suunnannut ajatuksensa aikuisuuden taakan keskellä harrastekilpailijan ajamisista pyöräilylle aukeavan ajan käyttämiseen itselleen uusien polkujen ajamiseen, edes joskus. Kiinnostuksen kohteena omien ja kylän miesten pyörien speksaamisen ohella on toimintakyky jonka tulisi säilyä aina eläkepäivien vuorilta paiskautumiseen asti.