5.10.2023

Orbealta uusi Occam nyt tuplana. Tarjolla SL- ja LT-versiot

Orbea esitteli uuden Occamin, joka on nyt entistä säädettävämpi ja monipuolisempi. Se on lisäksi tarjolla sekä tehokkaana SL-versiona, että myös pitkäjoustoisena LT-versiona.

Pyöräsi tulisi vastata tarpeisiisi ja sopeutua mihin tahansa seikkailuun, johon uskallat pyöräsi viedä. Se voi tarkoittaa toiselle tarkkaa ja terävää ohjausta höystettynä hyvällä polkutehokkuudella, mutta toiselle se voi taas tarkoittaa isoja hyppyjä, kovaa vauhtia ja korkeita vuoria. Orbea on juuri julkaissut uuden Occamin kahdella eri versiolla: SL ja LT. Occam SL:ssä on poljettavaan trail-ajoon suunnattu geometria ja tehokas jousitus, tarjoten hallintaa ja hauskuutta seikkailuihisi. Toisaalta Occam LT on kuin pieni paholainen, joka kuiskii korvaasi, että voit ajaa kovempaa ja isommin, olla jarruttamatta ja siirtää rajojasi vielä hieman kauemmaksi.

SL vai LT, mikä sinulle sopii?

Occam SL & LT – Sama runko, eri joustomatkat

On hyvä huomata, että uudet Occam LT- ja Occam SL -pyörät käyttävät samaa etu- ja takakolmiota. Niitä erottavat niiden joustomatkalukemat, jotka ovat 150/160 mm LT-mallissa ja 140/140 mm SL-mallissa. LT-malleista löytyy nelimäntäiset jarrut, lisäsäiliöllinen iskari ja gravity-henkiset renkaat, kun taas SL-mallit tulevat kaksimäntäisillä jarruilla, inline-iskarilla ja nopeammin rullaavilla renkailla.

Kevyempi Occam SL

Runkoja erottaa myös linkuston ”yoke”. LT:ssä on alumiininen yoke, joka sisältää eksentrisen QuickFlip Chipin. Tämä mahdollistaa LT-mallissa kaksi erilaista geometria-asentoa: korkea ja matala, ja niiden välillä vaihtaminen kestää alle 15 sekuntia. Tämä on nopeampaa kuin monien muiden merkkien vastaavien säätöjen tekeminen. Occam SL -rungossa on kevyempi hiilikuituinen yoke ilman QuickFlip Chipiä, joten tällä 140 mm-mallilla ei ole vaihtoehtoista geometriaa.

Orbea suunnittelee tarjoavansa erilaisia yokeja myöhemmin hankittavaksi, joten SL-pyörän omistajat voivat päivittää runkonsa LT-malliksi, jos he haluavat tehdä pyörästään paremman alamäkeen. Vastaavasti LT-pyörän omistajat voivat tehdä pyörästään SL-mallin, jos he haluavat kevyemmän ja eloisamman pyörän lyhyemmällä joustomatkalla. On hyvä muistaa myös, että yoken lisäksi on hankittava sopivalla mitalla oleva iskari sekä keula, jos haluaa muutoksesta täydellisen.

Toinen eroavaisuus on Occam SL -malleissa tarjottava kaukolukitus jousitukselle. Pyörät käyttävät Orbean patentoimaa i-Line-vientiä, joka ohjaa kuoren vaakaputken läpi iskunvaimentimeen. Lukitusta ohjataan Oizista tutulla SquidLock-vivulla.

Molemmat SL- ja LT-pyörät tulevat hiilikuitu- (OMR) ja alumiinimalleina (Hydro), ja niitä voi kustomoida laajasti Orbean MyO-konfiguraattorin avulla.

Ei liene yllätys, pyörät ovat entistä loivempia ja pidempiä

Sekä SL- että LT-pyörät ovat nyt loivempia ja pidempiä kuin niiden edeltäjät, tarjoten houkuttelevan edistyksellisiä geometrialukuja.  Lisäksi näissä pyörissä on paljon hyödyllisiä yksityiskohtia, kuten suora satulaputki, joka mahdollistaa erittäin pitkän satulatolpan, sekä fiksuja lisävarusteita kuten rungon sisäinen säilytysboksi ja integroitu työkalu.

Pyörän jousitus on linkuilla ohjattu single pivot, jossa takapyörän akseliin sijoitettu nivel auttaa pitämään jousituksen aktiivisena jarrutettaessa.

 

Occam LT

Uutuutena vuodelle 2024 on myös SRAM UDH-korvake, joka tekee näistä uusista pyöristä yhteensopivia SRAM Transmissionin kanssa. Kaiken kaikkiaan 2024 Occam Trail -pyörät vaikuttavat houkuttelevammilta kuin koskaan aikaisemmin.

Lisätietoja ja MyO-konfigurointi: Orbea

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.