Orbea Oiz – uusittu 120mm xc-tykki
Orbea Oiz on läpikäynyt uudistuksen ja se tulee nyt tarjolle pykälän verran kykenevämpänä. Orbealta kerrotaan uuden Oizin olevan nopeampi kuin koskaan aiemmin. Eikä ihme, sillä paino on rutistettu alle 10 kiloon samalla kun rungon geometriaa on muutettu ja joustoa pidennetty. Nykytrendejä mukaillen suunnittelijoiden lähtökohtana oli rakentaa xc-pyörä, joka toimii tehokkaasti sekä ylä- että alamäkeen. Lienee monelle tuttua, että xc-kisat tarjoavat yhä teknisempiä reittejä, joten myös xc-pyörien suunnittelussa alamäkikyvyt ovat olleet tapetilla viime aikoina. Keulakulmaa on loivennettu asteen verran (67°), keskiötä tiputettu (333mm) sekä reachia pidennetty (M-koossa 450mm). Oiz oli aiemmin suunniteltu 100mm joustavaksi, vaikka tarjolla oli myös siitä modattu 120mm TR-malli, mutta tällä kertaa tarjolla on vain ja ainoastaan 120mm joustava versio. Valmistaja kertoo, että näillä spekseillä kyseessä on kaikkien aikojen tehokkain ja hauskin Oiz.
Parempaa kontrollia alamäkiajoon lupaillaan uuden geometrian ansiosta. Ajoasento on entistä keskempänä tarjoten kuskille enemmän hallittavuutta erityisesti alamäkien jyrkille ja teknisille osuuksille. Lyhyt takakolmio yhdessä jyrkemmän satulakulman (76,5°) kanssa tekevät pyörästä poljettavamman ylämäissä. Uusimman teknologian ja vuosien saatossa kerätyn tietotaidon avulla suunnitelijat ovat pystyneet puristamaan Oizin painon alle kymmeneen kiloon. Pelkkä runkosetti painaa 1740g iskarin kanssa (ilman satulatolpan kiristintä, akselia ja ohjainlaakeria) ja M-kokoinen pyörä onkin mahdollista saada alle kymmeneen kiloon jopa polkimien, juomapullotelineiden ja ajotietokone-mountin kera. Tämän kevyen painon ovat myös mahdollistanut uusittu hiilikuitulinkku ja OMX-hiilikuidusta valmistettu runko.
Oizin uudistuksen yhteydessä on esitelty myös uusi versio Orbean SIC-järjestelmästä, joka tarkoittaa suomeksi kuorien ja letkujen vientejä rungon sisällä. Tämä on asia, joka varmasti jakaa mielipiteitä varsinkin heidän silmissään, jotka huoltavat pyöriään itse, sillä mitä enemmän piilotat kuoria, sitä hankalampaa niiden käsittely tapaa olevan huoltohommissa. Positiivisina puolina on nähtävissä tyylikkäämpi ulkonäkö ja samalla rungon suunnittelussa saatavat hyödyt, jos emäputkeen ei tarvitse sijoittaa portteja sisäiselle viennille. Jos nyt kuitenkin kuoret on piilotettava, niin Orbea tekee sen tyylikkäästi siten, että stemmi ja tanko ovat kuitenkin vaihdettavissa kuten normaalisti, sillä kuoret eivät mene niiden sisältä. Uudet viennit menevät rungon sisään stemmin takaa. Kuorien pituutta on täten pystytty hiukan lyhentämään ja niiden hakkaaminen yhteen on saatu vähennettyä, ellei jopa kokonaan poistettua. Spin Block -rajoittimien avulla on saatu runko suojattua eli ohjaustangon kääntämistä on rajoitettu pienillä paloilla, jotka sijaitsevat sisäänrakennettuna ohjainlaakerin kohdalla.
Orbea varustaa Oizin jousituksen kolmiasentoisella kaukolukituksella (Squidlock), joka ohjaa niin keulaa kuin iskariakin. Tangon vasemmalle puolelle sijoittuu siis peräti 3 vipua (hissitolppa ja kaksi jousituksen vipua), mutta ne ovat asemoidut parasta mahdollista käytettävyyttä silmällä pitäen.
Oizit ovat kustomoitavissa, kuten monet muutkin Orbean pyörämallit. Kustomointi tapahtuu tutun MyO-kustomointityökalun avulla ja Oizia ilmoitetaan saatavan myös uusilla, juuri lanseeratuilla OQUO-kiekoilla. Myös uudistettu kuidusta valmistettu linkki (Fiberlink) on kustomoitavissa värityökalun avulla. Uutuutta on tarjolla kahdella eri kuitulaadulla ja alumiinisena. Kalliimpi ja kevyempi kuituversio on nimeltään OMX ja halvempi OMR.
Rengaskoko: 29″
Joustomatka: 120mm / 120mm
Paino: alle 10kg ajokunnossa (runko 1750g iskarin kanssa)
Keulakulma: 67°
Satulakulma: 76,5°
Reach: 472mm (L-koko)
Koot: S-XL
Käyttötarkoitus: xc, maraton ja kevyt trail
Squidlock – kolmiosainen jousituksen lukitus
MyO-kustoimointimahdollisuus (OMX-mallit)
Hinta: 2799 – 9999€
Orbea Oiz on tilattavissa jo tämän vuoden loppupuolella.
Kirjoittanut:
Jere solahti mukaan Kuraläpän jengiin hieman kuin vahingossa. Tai niin hänelle uskoteltiin, vaikka päätös Jeren mukaan pyytämisestä oli tehty jo ennen kuin Jere sitä osasi epäilläkään. Tämä Turun oululainen on nimittäin todella symppis, mutta lisäksi hyvä kaikessa mihin ryhtyy. Ja Jerehän ryhtyy! Nopeasti pyöräilyn aloittamisen jälkeen Jere oli jo mukana podcastissa puhumassa lajin hienoudesta. Jeren käsialaa ovat myös Kuraläpän videot ja osa valokuvista.