Odotettu ja huhuttu EXT ARIA -ilmaiskari on nyt täällä

Huhut EXT:n uuden ilmaiskarin ympärillä ovat liikkuneet vilkkaasti viimeisinä kuukausina. Viimein voimme ilmoittaa, että odotus on ohi! EXT:n maine huomioiden, odotusarvona on ollut, että nyt julkistettu iskarimalli on alan edistynein, jopa vallankumouksellinen. Tähän asti ilmatoiminen iskunvaimennin on puuttunut EXT-mallistosta, mutta vuosien kehitys- ja testityön jälkeen voimme ylpeästi ilmoittaa, että tilanne on muuttunut.

Tiedote: EXT

EXT:n ensimmäisen ilmatoiminen iskari kantaa ARIA-nimeä, joka tarkoittaa italiaksi ilmaa. Iskari on täynnä uutta tekniikkaa, joka on kehitetty vain ja yksinomaan sitä varten. Esimerkiksi ilmajousen suunnittelussa käytetty tietotaito ja kokemus ovat peräisin Williams-tallin F1-ohjelmasta.

Jo kehitystyön alkuvaiheessa tuli selväksi, että ilmajousen rakentaminen nykyisen vaimentimen ympärille ei tuo haluttua lopputulosta ja ole siten ARIA-iskarille asetettuja standardeja vastaava ratkaisu. Kehitystyö tehtiin alusta alkaen, hyödyntäen ERA-keulassa nähtävää ilmajousen rakennetta, joka jakaa positiivisen puolen kahteen, erikseen säädettävään osaan. Tätä ratkaisua hyödyntäen, olemme pystyneet rakentamaan iskarin, joka tarjoaa ominaisuudet, jota ilmaiskareissa ei ole tähän mennessä nähty.

ARIA-mallin vaimennin pohjaa E-Storia -iskarissa käytettävään vaimenninrakenteeseen, joka on muutettu nimenomaisesti ilmaiskarin ominaisuuksia palvelevaksi. Erinomaiset säätöominaisuudet ovat saavutettu rakentamalla itsenäiset hitaan- ja nopean sisäänpäinliikkeen sekä paluuliikkeen vaimennuspiirit. Ne ja niihin vaikuttavat säädöt ovat suunniteltu niin, että jokaisen säädön yksittäinen klikkaus tuo selvästi tuntuvan eron niin, että haluttujen säätöjen löytäminen on mahdollisimman helppoa.

Tyypillisten säätöjen lisäksi, ARIA hyödyntää LOK 2.0 -tekniikkaa ja ulkoisesti säädettävää HBC-pohjauskontrollia. Kaikki nämä ominaisuudet yhdessä tekevät ARIA:sta iskarin, joka on kaikkea muuta kuin yksi ilmaiskari muiden joukossa. Pääominaisuudet ovat listattuna alla:

  • AS3-ilmajousi. Kaksi positiivista ilmajousen osaa, yhdistettynä suurivolyymiseen negatiiviseen osaan. Kolme erillistä osaa ovat erotettu toisistaan vain kahdella liikkuvalla tiivisteparilla ­– ratkaisu, joka on patentoitu.
  • +/++ -osien säädöt antavat portaattomat ja laajat säätömahdollisuudet. Negatiivipuolen paineistus tapahtuu erillisellä venttiilirakenteella.
  • LOK 2.0 -lukitusvipiu.
  • HBC-säätö, joka vaikuttaa joustomatkan viimeiseen 15 % osaan.
  • 14 mm männänvarsi, 28 mm mäntä.
  • ”Super Finish” -pinnoitus kaikissa liukupinnoissa kitkan minimoimiseksi.

 

AS3 – 2-osainen ilmajousen positiivipuoli

Päällisin puolin ARIA saattaa näyttää tyypilliseltä ilmaiskarilta. Tarkempi tarkastelu kuitenkin paljastaa, että pinnan alla piilee paljon enemmän. Erikseen säädettävät kaksi positiivista ilmajousen osaa mahdollistaa ilmajousen jousivakion käytöksen säädön tavalla, mikä ei ole ollut ennen mahdollista. Ratkaisu kiertää kaikki tyypillisen volyymispacereilla toteutetun ilmajousen haittapuolet.

Volyymispacerit vähentävät ilmajousen tilavuutta staattisesti, vaikuttaen näin ilmajouselle ominaiseen progressioon aiemmin joustomatkassa ja lisäten samalla progressiota voimakkaasti joustomatkan lopussa. Tilavuuden muutokset vaikuttavat tällöin koko joustomatkaan. Jos jousivakiota halutaan lisätä joustomatkan keskialueella paremman tuen saavuttamiseksi, progressio lisääntyy samalla joustomatkan lopussa. Vastaavasti, jos progressiota halutaan vähemmän, vaikutus keskialueen tuelle on negatiivinen.

Lisäksi volyymispacereiden poisto tai lisäys edellyttää iskunvaimentimen irrotusta ja osittaista purkua, mikä tekee säätötoimista työläitä ja hitaita.

AS3-ilmajousen toimintaperiaate on yksinkertaisen nerokas:

  • Mustalla venttiilillä varustettu + -osa muodostaa ilmajousen positiivisen tilavuuden suurimman osan, vaikuttaen siten alkuherkkyyteen ja joustomatkan alun toimintaan.
  • Kirkkaalla venttiilillä varustettu ++ -osa on ilmajousen positiivisen puolen pienempi osa, joka vaikuttaa keskialueen tukeen ja loppuvaiheen progressioon.

Portaattomasti säädettävät + ja ++ -osat tarjoavat tarkemmat säätömahdollisuudet volyymispacerien käyttöön verrattuna, antaen mahdollisuuden kohdistaa säätötoimet vain tiettyyn osaan joustomatkaa. Tämän ansiosta säädöissä ei tarvitse tehdä kompromissia alkuherkkyyden, keskialueen tuen ja loppuosan progression välillä.

Oheisista kuvista nähdään, että paineen korotus + -osassa määrittää painuman ja ilmajousen yleisluonteen. Mitä suurempi paine on + -osassa, sitä korkeammat jousivoimat ovat koko joustomatkalla. Tästä johtuen + -osassa käytettävä ilmanpaine on vahvasti riippuvainen ajajan painosta ja ajotyylistä. ++ -osan säätö antaa puolestaan vapauden progressiivisuuden ja keskialueen tuen säätöön.

AS3-ilmajousen ansiosta progressiivisuutta on mahdollista säätää nopeasti ja kätevästi vain iskaripumppua käyttäen. Lisäksi systeemi antaa mahdollisuuden ideaalisäätöjen ja -käytöksen saavuttamiseen millä tahansa rungon kinematiikalla ja vipusuhteen käytöksellä. ARIA tarjoaa kierrejousellista iskaria vastaavan toiminnan, mutta entistä laajemmilla säätömahdollisuuksilla ­– yhdistelmä, mitä ei ole ollut saatavilla ennen.

HBC – säädettävä pohjauskontrolli

HBC – aiemmista EXT-iskareista tuttu tekniikka – koostuu positioriippuvaisesta vaimennuspiiristä, joka muodostuu päämännän kokoonpanon yhteydessä olevasta HBC-männästä ja iskunvaimentimen rungon pohjassa olevasta vastaavan kokoisesta sylinteriosasta.

Joustomatkan lopussa, HBC-mäntä saavuttaa sylinteriosan, lisäten samalla vaimennusvoimaa joustomatkan viimeisellä 15 % osuudella. Ulkoinen HBC-säätö mahdollistaa vaimennuspiirin osittaisen tai lähes täyden ohittamisen, antaen samalla mahdollisimman laajat säätömahdollisuudet juuri haluttujen ajo-ominaisuuksien saavuttamiseksi.

ARIA-iskarissa HBC-vaimennuspiiri ja siihen vaikuttavat säätö mahdollistavat pienemmän ilmanpaineen käytön, lisäten samalla kontrollia.

LOK 2.0

Ensiluokkaisten vaimennusominaisuuksien lisäksi, poljintehokkuutta ei ole jätetty huomiotta ARIAn suunnittelussa. LOK 2.0 on erillinen itsenäinen vaimennuspiiri, joka lisää sisäänpäinvaimennusta merkittävästi, tehostaen samalla polkemista poistamalla ei-toivotun keinuliikkeen. Normaalitoiminnassa LOK 2.0 -vaimennuspiiri ohitetaan kokonaan, mutta se saadaan käden käänteessä käyttöön vivun käännöllä.

EV2S – uusi vaimenninöljy

ARIA on EXT:n ensimmäinen iskunvaimennin, joka käyttää uutta EV2S-vaimenninöljyä – toiselta nimeltään Super Thinner. WRC-ohjelmien yhteydessä kehitetty öljy tarjoaa äärimmäisen korkean viskositeetti-indeksin (vakaat ominaisuudet suurilla lämpötilavaihteluilla).

Vakaan toiminnan ohella, öljyyn lisätyt seosaineet estävät tehokkaasti vaahtoutumista ja minimoivat kitkan kaikissa liikkuvissa osissa.

Koot ja mitat

ARIA on saatavilla kaikissa yleisemmissä mitoissa Metric- ja Trunnion-standardeilla. EXT:n aiempien iskarimallien tapaan, iskunpituus pystytään muuttamaan helposti tarpeen vaatiessa esimerkiksi tilanteessa, jossa iskari siirretään rungosta toiseen kaluston vaihdon yhteydessä. Saatavilla olevat koot ovat:

Metric-koot

  • 210 x 50 mm
  • 210 x 52,5 mm
  • 210 x 55 mm
  • 230 x 57,5 mm
  • 230 x 60 mm
  • 230 x 62,5 mm
  • 230 x 65 mm
  • 250 x 67,5 mm
  • 250 x 70 mm
  • 250 x 72,5 mm
  • 250 x 75 mm

Trunnion-koot

  • 185 x 50 mm
  • 185 x 52,5 mm
  • 185 x 55 mm
  • 205 x 57,5 mm
  • 205 x 60 mm
  • 205 x 62,5 mm
  • 205 x 65 mm
  • 225 x 67,5 mm
  • 225 x 70 mm
  • 225 x 72,5 mm
  • 225 x 75 mm

Ensimmäiset ARIA-iskarit saapuvat Suomeen tämän hetken tiedon mukaan toukokuun 2023 aikana. ARIA-iskarin hinta on 1312 €, sisältäen runkokohtaiset kiinnitystarpeet (hardware).

Maahantuonnista vastaa 4130.fi. Lisätietoja täällä.

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.