9.4.2024

Mondraker Dune tekee sähköisen paluun

Enduropyörä Dune poistui Mondrakerin mallistosta vuonna 2020, mutta tekee nyt paluun pidempijoustoisena kevytsähköendurona.

Edellinen versio Mondraker Dunesta oli 27,5 tuuman renkailla rullaava 160 mm molemmista päistä joustava enduropyörä (XR-malli 170 mm edestä). Silloisella versiolla Dunesta kuski joutui tuottamaan kaiken polkemistehon lihasvoimin. Uusi juuri julkaistu Dune kuuluu myös endurokategorian pyöriin, mutta tällä kertaa kyseessä on Boschin Performance Line SX -sähköjärjestelmällä varustettu kevytsähköpyörä. Mondraker kuvailee uutta Dunea heidän toista pitkäjoustoista kevytsähköpyörää Neatia aggressiivisemmaksi ja rajummaksi superenduroksi. Joustomatkaa uutuudella on takana 165 mm ja edessä malliversiosta riippuen 170 tai 180 mm. Rengaskoko on kaikissa malliversioitta mullet, eli edessä 29″ ja takana 27,5″.

Mikäs sen osuvampi kuvauspaikka uudelle Dunelle kuin hiekkadyynit.

Sähköjärjestelmä

Uusi Mondraker Dune on varustettu Boschin Performance Line SX -sähköjärjestelmällä, joka tarjoaa 55 Nm vääntöä ja 600 W:n maksimitehon. Integroidun akun koko on 400 Wh ja järjestelmään on mahdollista kytkeä Boschin ulkoinen 250 Wh:n PowerMore-lisäakku. Mondrakerin mukaan integroitu akku riittää Dunella jopa yli 1500 nousumetrin keräämiseen, joten yhdellä akullisella saa varsinkin Suomen olosuhteissa mukavan monta nousua ja laskua. Bosch Performance Line SX -sähköjärjestelmässä on neljä eri ajomoodia, jotka ovat Boschin puhelinsovelluksella yksilöitävissä omiin tarpeisiin sopiviksi.

Moottori on hyvin suojattu pohjapanssarin taakse.

Boschin sähköpyöräjärjestelmiä on mahdollista käyttää ilman näyttöä pelkällä langattomalla kauko-ohjaimella ja yleensä vaakaputkeen integroidulla keskusyksiköllä. Monet sähköpyörävalmistajat tarjoavat lisähinnasta mahdollisuuden hankkia pyörään myös isomman värinäytön. Mondraker on Dunen kohdalla valinnut varustaa kaikki malliversiot vakiona Boschin Kiox 500 -värinäytöllä, joka tarjoaa kuskille tietoa muun muassa ajonopeudesta, poljintehosta, avustusmoodista ja puhelinsovelluksen avulla myös navigointitoimintoja.

Kaikissa Dunen malliversioissa on Boschin langaton kolmen napin kauko-ohjain ohjaustangossa, integroitu ohjausyksikkö vaakaputkessa ja Kiox 500 -näyttö ohjaustangossa.

Teknisiä yksityiskohtia

Mondraker on valinnut viedä vaijerit ja letkut ohjainlaakerin läpi, kuten on tyypillistä maastopyörille tällä hetkellä. Hieman huoltoa hankaloittava, mutta tyylikkäämmän ohjaamon mahdollistava ratkaisu jakaa edelleen maastopyöräilijöiden mielipiteitä. Dunen vaakaputken alapuolelle Mondraker on integroinut Fidlock-kiinnikkeen, johon voi esimerkiksi kiinnittää yhteensopivan pullon tai laukun.

Yhteensopivuuden takaamiseksi Sramin uusimpien voimansiirtojen kanssa rungossa on luonnollisesti UDH-standardin takavaihtajan korvake. Takajarrun post mount -kiinnike on suoraan 200 mm:n levylle, mitä ehkä voi pitää hieman isona, mutta toisaalta tämän kategorian pyörään laitetaan harvemmin pienempiä jarrulevyjä. Poikkeuksena sääntöön voisi mahdollisesti pitää melko hiljattain julkaistua Sram Maven -jarrua, joka on suunniteltu pienemmillä jarrulevyillä käytettäväksi. Renkaiden maksimileveys rungossa on 2,6″.

Geometria

Dune on saatavilla neljässä eri runkokoossa S:stä XL:ään. Geometria on melko tuttua Mondrakeria, mikä vielä muutama vuosi sitten tuntui hyvin radikaalilta, mutta on tänä päivänä aikalailla valtavirtaa. L-koon reach on 480-485 mm ja keulakulma on 63,6-64 astetta. Chainstayn pituus on 445 mm koosta riippumatta. Nämä ovat melko tavallisia nykyaikaisen enduropyörän lukuja.

Mondraker Dunen geometriataulukko.

Malliversiot ja hinnat

Uudesta Dunesta on saatavilla kolme eri malliversiota, jotka ovat R, RR ja XR. R:ssä ja RR:ssä joustomatkaa on edessä 170 mm, kun taas XR:ssä on sitä löytyy jopa 180 mm. Kaikissa malliversioissa on takana joustomatkaa 165 mm. Malliston lippulaiva XR on varustettu e*thirteen Grappler Race Carbon -kiekoilla, Sramin X0 Eagle AXS Transmission -voimansiirrolla, Sram Code Ultimate Stealth -jarruilla, Reverb AXS -hissitolpalla ja Öhlinsin RXF 38 M.2 -keulalla sekä TX22M.2-kierrejousi-iskarilla. Dune XR:n suositushinta on 12399 €.

Mondraker Dune XR.

Dune RR on varustettu hieman edullisemmilla alumiinisilla e*thirteen Grappler Race -kiekoilla, Sramin GX Eagle AXS Transmission -voimansiirrolla, Sram Code Bronze Stealth -jarruilla ja Öhlinsin RXF 38 M.2 -keulalla sekä TTX Air -iskarilla. Dune RR:n suositushinta on 9999 €.

Mondraker Dune RR.

Edullisin Dune R on varustettu e*thirteen Grappler Core -kiekoilla, Sramin mekaanisella GX Eagle -voimansiirrolla, Sram DB8 -jarruilla ja Foxin 38 Float Performance -keulalla sekä Float X Performance EVOL -iskarilla. Dune R:n suositushinta on 8399 €.

Mondraker Dune R.

Kaiken kaikkiaan uusi Dune vaikuttaa varsin kyvykkäältä pitkäjoustoiselta kevytsähköendurolta. Lisätietoja uutuudesta ja muista Mondrakerin sähköpyöristä löydät muun muassa valmistajan sivuilta täältä.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.