Maven – Sramin kaikkien aikojen tehokkain jarru

Sram on juuri julkaissut kaikkien aikojen ylivoimaisesti tehokkaimman jarrunsa ja se kantaa nimeä Maven. Järeä uutuus poikkeaa monella tavalla pyöräilymaailman totutuista suunnittelufilosofioista. Jatka lukemista ja ota selvää miten!

Sramin uusista Maven-jarruista on nähty kuvia verkossa jo pidemmän aikaa ja esimerkiksi ammattikuskien on nähty testaavan jarruja maastossa. Nyt vihdoinkin Sram on julkaissut uudet jarrut ja suunnittelufilosofia on etenkin lämmönhallinnan näkökulmasta hyvin kiinnostava. Kuten ulkonäkökin jo paljastaa, on nyt kyseessä erittäin järeät jarrut, joissa paino on toissijaista.

Muhkea ulkonäkö indikoi, että tehoja piisaa.

Mistä on siis kyse?

Uusi nelimäntäinen Maven on suunniteltu erityisesti suurta jarrutustehoa vaativiin käyttötarkoituksiin, kuten enduroon, alamäkiajoon ja sähköpyöriin. Maven on Sramin ylivoimaisesti tehokkain jarru ikinä. Tehoa Mavenista irtoaa jopa 50 % enemmän, kuin Codesta! Se on huikea saavutus ottaen huomioon, että Code on myös erittäin tehokas DH-kelpoinen jarru. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että verrattuna Codeen Mavenilla saa saman jarrutustehon n. 32 % pienemmällä voimalla. Ydinajatuksena jarrun suunnittelussa on ollut tarjota valtavasti tehoa, jotta jarruttaminen olisi kevyempää ja siten säästäisi pyöräilijän voimia pitkissä laskuissa.

Tehokkaammat jarrut, kevyempi ote. Brandon Semenuk näyttää mallia.

Mavenista on Sramille tuttuun tapaan saatavilla kolmea eri tasoa: Ultimate, Silver ja Bronze. Painoissa jarrujen välillä ei ole juurikaan eroja, vaan kaikki ovat 360-370 gramman paikkeilla (kahva, 1800 mm:n letku, jarrusatula ja jarrupalat). Aiempi järein jarru Code Ultimate painaa 309 grammaa, joten Maven on 15-20 % Codea painavampi, mikä ehkä myös kertoo jotain Mavenin järeydestä. Kaikista jarrun versioista löytyy jarrukahvasta progressiivisemman tuntuman tarjoava SwingLink-teknologia ja Sram kehuukin kahvan tuntuman olevan hyvin lähellä heidän muita SwingLinkillä varustettuja jarruja. Jarrukahvat seuraavat Sramin uudehkoa jarrujen Stealth-muotoilufilosofiaa ja ovat siististi lähellä ohjaustankoa. Kaikissa jarruvesrsioissa on myös ilman työkaluja säädettävä kahvan etäisyys tangosta, mutta kontaktipisteen säätö on varattu vain kahdelle kalliimmalle malliversiolle.

Stealth-jarrukahvat kulkevat siististi lähellä ohjaustankoa.

Uusi Maven käyttää erikseen sille suunniteltuja XL-jarrupaloja, joista löytyy orgaaninen ja sintrattu vaihtoehto. Jarrupalojen materiaalit ovat samat, kuin Codella. Mainittakoon, että optimaalista toimivuutta varten Sram suosittelee vaihtamaan jarrulevyt samalla, kun vaihtaa jarrupalojen materiaalia. Jarrut ovat yhteensopivat suoraan post mount -standardin kiinnikkeisiin runkoihin ja keuloihin. Jos tulee tarvetta käyttää adapteria, täytyy Mavenille kuitenkin hankkia sille erikseen suunniteltu adapteri.

Tukeva adapteri varmistaa voiman siirtymisen oikeaan suuntaan tehokkailla jarruilla.

Vihdoinkin mineraaliöljyllä!

Sram on ollut pitkään tunnettu siitä, että he käyttävät iholle ikävämpiä DOT-jarrunesteitä käytännössä kaikissa jarruissaan edullista DB8:aa lukuun ottamatta. Uusi Maven käyttää kuitenkin mineraaliöljyä. Molemmissa jarrunesteissä on hyvät puolensa ja heikkoutensa. Sram kertoo havainneensa DOT-nesteiden soveltuvan paremmin pienempiin ja kevyempiin jarruihin, kun taas mineraaliöljy näyttäisi toimivan järeiden jarrujen kanssa heillä paremmin. Yksi merkittävä syy mineraaliöljyn käyttämiselle jarrunesteenä oli Sramin mukaan sen parempi yhteensopivuus niille tiivisteratkaisuille, joita jarrun poikkeava lämmönhallinta ja suuri teho vaativat. Mineraaliöljyllä on pidempi vaihtoväli kuin DOT-nesteillä, joten Sram suosittelee Mavenille jarrunesteen vaihtoa niinkin harvoin kuin kahden vuoden välein.

Isosti tehoja isojen linjojen ajoon.

Uudenlainen lähestymistapa lämmönhallintaan

Yleisesti ottaen levyjarru toimii parhaiten lämpimänä. Liian viileä tai kuuma jarru toimii yleensä heikommin, kuin sopivan lämpöinen jarru. Enimmäkseen kuitenkin maastopyörien jarruista puhuttaessa kuumuutta pidetään vihollisena ja jarrujen ylikuumenemista pitkissä alamäissä etenkin lämpimällä säällä pelätään. Maastopyörien jarrujen valmistajilta löytyykin monenlaisia viilennysratkaisuja jarrusatuloiden ja jarrupalojen jäähdytysevistä erikoisesti muotoiltuihin jarrulevyihin. Maven-jarrun kanssa Sram tuo kuitenkin hyvin erilaisen lähestymistavan maastopyörän jarrun toimintaan. Maven on suunniteltu varastoimaan jarrutuksista syntyvää lämpöenergiaa pidemmäksi ajaksi siten, että jarru pysyy optimaalisella lämpötila-alueella suuremman osan ajasta välttäen rajuja piikkejä ja notkahduksia lämpötilassa. Tärkeänä tekijänä tämän toiminnallisuuden saavuttamisessa on jarrusatulan tavallista suurempi massa. Järeämmällä jarrusatulalla saavutetaan siis suuremman jarrutustehon lisäksi myös parempi lämmönhallinta.

Jesse Melamed näyttää mallia miten jarrut saadaan optimaaliseen lämpöön.

Uudenlainen lämmönhallinnan lähestymistapa vaatii myös uudenlaista lähestymistapaa jarrulevyjen koon valinnassa. Sram suosittelee aloittamaan pienimmällä jarrulevyn koolla, mikä pyörän runkoon sopii. Liian iso jarrulevy ei välttämättä kuumene tarpeeksi, jotta jarru toimisi optimaalisesti. Sram suosittelee tarkkailemaan jarrulevyjen puolien väriä optimaalista kokoa etsiessä. Ruskehtava tai pronssinen sävy indikoi, että levy on sopivan kokoinen. Violetin tai sateenkaaren sävy taas indikoi liian pientä ja liian kuumaa jarrulevyä. Jos jarrulevyn puolista ei ole havaittavissa värin muuttumista, on levy todennäköisesti liian iso.

Jarruadaptereille ei välttämättä ole Mavenin kanssa enää tarvetta.

Hinnat ja saatavuus

Lippulaivamalli Maven Ultimaten suositushinta on 360 €. Hieman edullisempi lähes samoilla ominaisuuksilla varustettu Maven Silver kustantaa 320 € ja kolmikon edullisin Maven Bronze 220 €. Jarrut ovat saatavilla pyöräalan liikkeistä jo helmikuun aikana.

Lisätietoja uusista jarruista löydät muun muassa Sramin sivuilta täältä.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.