GASGAS ECC – uusi enduropyörä Sramin sähköjärjestelmällä

Motocrossin maailmasta tuttu GASGAS tuo ensimmäisten pyörävalmistajien joukossa markkinoille Sramin uudella Eagle Powertrain -sähköjärjestelmällä varustettuja pyöriä.

Uusi GASGAS ECC on endurosähköpyörä, joka on valmistajan mukaan suunniteltu erityisesti kilpakäyttöön. ECC:n prototyypeillä on jo ehditty pitkin kulunutta kautta niittää menestystä. ECC:llä on ajettu podiumsijoille enduron maailmancupissa ja ruotsalainen Simon Carlsson voitti pyörällä Enduro Series Finland -kokonaiskilpailun sähkösarjassa. Hiilikuiturunkoisessa uutuudessa on joustomatkaa takana 160 mm ja edessä 170 mm. Takahaarukan pituus on kokospesifi kaikilla kolmella saatavilla olevalla runkokoolla. Kenties kiinnostavin ominaisuus uudessa ECC:ssä on kuitenkin Sramin aivan äskettäin julkaistu sähköjärjestelmä. Julkaisuhetkellä tarjolle tulee kolme eri varstelutasoa ECC 4, ECC 5 ja ECC 6.

Uusi ECC on suunniteltu kilpakäyttöön.

SRAM Eagle Powertrain

Uusi GASGAS ECC on varustettu kaikilla hintatasoilla Sramin uudella SRAM Eagle Powertrain -sähköjärjestelmällä. Uusi Sramin ja Brosen yhteistyössä kehittämä moottori tarjoaa maksimissaan 90 Nm vääntöä ja jopa 680 Watin huipputehot. Akun kooksi on ECC:hen valittu 600 Wh ja erikseen ostettavalla range extenderillä virtaa saa tarvittaessa 250 Wh lisää. Uutta järjestelmää kehutaan toiminnaltaan taloudelliseksi, joten 600 Wh:n akku ei välttämättä ole niin paljon pienempi kuin miltä luvut näyttävät, kun sitä vertaa monien kilpailijoiden 700-800 Wh:n akkuihin. ECC 5 ja ECC 6 ovat varustettuja sähköisillä Sram Eagle Transmission -osasarjoilla, joten näillä malliversioilla pystyy myös hyödyntämään uuden sähköjärjestelmän automaattisia vaihteenvaihtotoimintoja.

Sähköendurokisoissa poljetaan välillä myös haastavia ylämäkiä, joten pyörää ei voi suunnitella pelkästään alamäkeen.

DVO – Powered by WP

ECC:n julkaisun yhteydessä paljastettu toinen tuoteuutuus maastopyöräilyn maailmaan on DVO:n ja WP:n yhteistyössä kehittämä uusi keula ja jousi-iskari. Nämä ovat moottoriurheilun puolelta tutun WP:n ensimmäiset maastopyöräilyyn suunnitellut tuotteet. Käytännössä uusi keula ja iskari ovat DVO:n valmistamia jo olemassa olevia tuotteita, joihin WP on suunnitellut hieman aiempaa kehittyneemmän vaimenninratkaisun Cone Valve -teknologiallaan. GASGASin mukaan teknologia mahdollistaa iskunvaimennukseen muun muassa pienemmällä sagilla ajamisen, jolloin iskunvaimennuksessa on enemmän joustovaraa käytössä isojen iskujen vastaanottoon. Edullisin ECC 4 käyttää Rock Shoxin iskunvaimennustekniikkaa, mutta hieman kalliimman varustelutason ECC 5 ja ECC 6 ovat varusteltuja DVO:n uudella Onyx D1CV SL Air -keulalla sekä JadeX CV Coil -iskarilla.

Vähemmän sagia – enemmän joustomatkaa tarjolla isoihin iskuihin.

Malliversiot ja saatavuus

Ainakin aluksi ECC:stä tulee tarjolle kolme eri malliversiota, jotka ovat ECC 4, ECC 5 ja ECC 6. Kokoja on tarjolla kolme: S/M, M/L sekä L/XL. Uusien ECC-mallien ensiesiintyminen Suomessa tullaan näkemään 10.-11.11.2023 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa Tampere Super Cross & Offroad Expo -tapahtumassa GASGASin osastolla. Uudet ECC-mallit saapuvat Suomeen valtuutetuille GASGAS Bicycles -jälleenmyyjille alkuvuodesta 2024.

GASGAS ECC 6 Sram XO Eagle AXS Transmission -osasarjalla ja DVO:n iskunvaimennuksella.
GASGAS ECC 5 Sram GX Eagle AXS Transmission -osasarjalla ja DVO:n iskunvaimennuksella.
GASGAS ECC 4 mekaanisella Sram GX Eagle -osasarjalla ja RockShoxin iskunvaimennuksella.

 

Lisätietoja uutuuksista voi lukea muun muassa GASGASin nettisivuilta.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.