Esittelyssä iXS Trigger FF MIPS Helmet

Kuraläppä sai testiin IXS Trigger FF MIPS kypärän. Testin teki uusi naama Kuraläpän testitiimissä, mutta testaaja on varmasti monelle jo tuttu eri yhteyksistä. Tervetuloa mukaan Sari Jokinen!

Ensimmäinen tunne pakettiin tarttuessani oli oho, minkälainen kypärä paljastuukaan, kun laatikkokin on niin kevyt?

Painoltaan höyhensarjalainen sieltä tulikin esiin, sillä testaamani SM-kokoinen (54-58 cm) kypärä painaa vain 595 grammaa, ollen kevyempi kuin monet lihapaketit joita kaupasta kotiin tuppaa tuomaan.

 

Oliivinvihreä kypärä on mattapintainen ja hillitty ulkonäöltään, ilma-aukkoja on tasaisesti ympäri pään ja kaikin puolin kypärä antaa hyvin laadukkaan vaikutelman.
Ilma-aukkojen määrä enteilee kypärän hyvää hengittävyyttä

Speksit:

  • ErgoFit Ultra™ säätöjärjestelmä
  • X-Frame™ rakenne
  • Fidlock-magneettilukko
  • Säädettävä lippa
  • Vortex tuuletusjärjestelmä
  • Mips Brain Protection System
  • Paino: 595 g (SM) 660 g (ML)
Ensivaikutelma kypärästä on heti laadukas ja tyylikäs, Mips Air-pehmusteet kypärän sisällä ovat maltilliset ja miellyttävät. Kypärä on päässä todella mukava. Pehmusteiden muotoilun ja lukuisten tuuletusaukkojen myötä kypärän sisällä ilmastointi tuntuu toimivan todella hyvin.

iXS:n oma X-Frame tarjoaa vahvistusta saumakohdille sekä kattavan suojan edestä tulevia iskuja vastaan, sillä leukasuojan kärjestä ohimoille asti ulottuva vahvike on kiinteästi rakenteessa sisällä ja koko kypärän ulkokuori on yhdistetty suoraan iskuja vaimentavaan EPS-välikerrokseen. Tällä on rakenteesta saatu erittäin vahva mutta silti paino on pysynyt mallikkaasti aisoissa.

Kuva: Antti Rouvali

Erittäin näppäräksi koin ErgoFit Ultra-säätöjärjestelmän, jolla voit säätää kiristyspantaa kypärän sisällä takaraivolta ja ohimoilta, vaaka- ja pystyasennossa. Tämän avulla pannan asentoa hienosäädetään monipuolisesti, tälle iso peukku.

ErgoFit Ultra säätöjärjestelmä
Kiristyssysteemin avulla kypärän istuvuus on helppo säätää sopivaksi vaikka lenkin aikanakin. Kuva: Antti Rouvali

 

Kypärän mukana tulee suojapussi ja vaihdettavat poskipalat. Poskipalojen vaihto oli todella näppärää, palat napsahtavat napakasti paikalleen.

Näkyvyys kypärästä on hyvä ja useammat omistamani ajolasit istuivat kasvoille hyvin. Triggerin kanssa myös sangalliset lasit toimivat kyllä, jos gogglet ovat liian tymäkät.

Lasien istuvuus kypärän kanssa koettiin testissä hyväksi. Kuva: Antti Rouvali
Kypärän lippa nousee naksahtaen ylös, jotta saat nostettua lasit kasvoilta. Kypärän takana on pieni gripperi, johon lasien remmi nappaa mukavasti kiinni. Itse ujostelin alkuun tuon lipan nostamista reilusti ylös, mutta kyllä se sinne nousee kun johdonmukaisesti manööverin suorittaa.
Toinen asia, joka Triggerissä napsahtaa mukavasti kiinni, on Fidlockin magneettinen leukaremmin lukitus. Aivan maagisen hyvä. 5/5.
Magneettinen leukaremmi on miellyttävä käyttää
Trigger FF:ää kuvaillaan IXS:n sivuilla ”All Purpose – All – Day – Race” joten päätinkin että testataan nyt kypärää lähiseudun mäkikohteessa – jollekin lukijalle saattaa Pitkävuori olla jopa tuttu paikka. Ajatuksena oli kokeilla näin hissipyöräilykauden ollen ohitse, että minkälaista on tällaisen kypärän kanssa tyypillisempi polkuajo, jota suurimman osan vuodesta kuitenkin teen. Testissä tuli tunkattua kohteen mäkiä ylös ja laskettua alas, välillä leppoisammin ajellen ja välillä vauhtia vähän jo hakien. Kertaakaan kypärä päässä mäkeä ylös kiivetessä ei tullut tunnetta, että nyt saatava kypärä pois päästä että happi kulkee, vaan ilma kulki vaivattomasti kuskin läähättäessä raskaasti ja lämpötilan noustessa ajovarusteiden sisällä. Testiajankohdan ollessa näin syystalvessa, oli tietysti lämpötilat aika matalalla, tästä huolimatta minulla on vahva luotto mukavuuden pysymiseen erittäin mainiolla tasolla myös kesän lämpimissä olosuhteissa.
Kypärän ja pään yhteensopivuus vaikuttaa kypärän istuvuuteen. Tässä testissä tuote istui testaajan päähän mainiosti! Kuva: Antti Rouvali
Tekstin mennessä julkaisuun en ole vielä Triggerin kanssa kaatunut, joten siltä osin kokemusta en pääse jakamaan. Onnistuin kyllä pyörää nostaessa kopauttamaan pyörän rungolla tuonne otsan kohdille lipan yläpuolelle, mutta tuon lähemmäksi tilanteita ei päästy. Maalipintakin pysyi molemmissa moitteettomana. Liukkaita lehtiä ja mutaa on Pitkävuorella kyllä tarjolla, jotenkin nyt tuli pysyttyä olosuhteista huolimatta pystyssä.
Keveydessään iXS Trigger FF on todellakin varteenotettava vaihtoehto sellaisille ajopäiville, joissa kaipaa avokypärää enemmän suojausta, mutta perinteinen DH-kypärä on aivan liian raskas.
Jos tiedossa on vauhdikasta ajoa, reitti on haastava tai olosuhteet epävarmat, on Trigger FF kyllä helppo valinta avokypärän sijaan, kun arvostaa leukasuojan tuomaa lisäsuojaa.
Suoranaisesti kypärän tiukka kategorisointi vain tiettyyn pyöräilyn alalajiin on ehkä epäreilua, sillä me pyöräilijät valitsemme kypärämme monista eri syistä ja erilaisista lähtökohdista tullen. Voin kyllä helposti nähdä, että tämä sopisi joillekin kuskeille jopa ainoaksi kypäräksi. Mallailin ajovalojakin kypärän päälle ja näyttäisi pimeiden lenkkien onnistuvan myös!
Kypärän hengittävyys osoittautui testeissä hyväksu, mutta kevytfullareille tyypillinen leukasuojan avoin aukko myös mietitytti testaajaa.

Kokemukseni mukaan Trigger FF on mainio light fullface-kypärä, joka sopii myös kuin nenä päähän niille lenkeille, joilla haetaan sitä vauhtia hyppysellisen verran lisää, otetaan vähän tiukempaa ajolinjaa ja kuski kaipaa avokypärää enemmän suojaa.

Väistämättä tulee mieleen, että tämä on kyllä erittäin mainio kypärä sähköpyörälenkeille, kun meno on raisumpaa. Tällaista omiin ajoihin olisin kaivannut jo vuosia sitten.
Mainitaan tähän loppuun vielä, että testaajan päänympärys on 56 cm.

 

 

Kiitän

  •  Loistava istuvuus
  •  Tyylikäs ulkomuoto
  • Mahtui ajotakin hupun alle
  •  Hyvä kokonaisuus
  •  Turvasertifikaatit
  •  Keveys

 

Huomautan

  • Aidosti vaikea keksiä, ehkä mahdollisuus laittaa jälkiasennuksena ”kuraverkko” leukasuojan aukkoon? Eläinkuoseja värivalikoimaan??

 

Kuva: Antti Rouvali

 

Kirjoittanut:

Sari Jokinen

Sari on raikas tuulahdus iloa ja väriä maastolenkeillä ja kaikkialla, missä hänet kohtaatkaan! Sarilla on kokemusta pyöräilystä monen vuoden ajalta niin harrastajan, kuin kisaajan näkökulmasta. Työkokemus pyöräkaupalta antaa näkemystä tuotteiden testaamiseen.