Specialized Epic 8 EVO Comp – taskuraketin koeajo

Specializedin mukaan kyseessä on maailman nopein 29″-rengastuksella varustettu downcountry-pyörä. Specialized Epic 8 EVO on rungoltaan sama kuin Epic 8 eli se joustaa takaa 120mm ja on saatavilla ainoastaan hiilikuituisena (FACT 11m). Spessun Ride Dynamics-tiimin mukaan Epic 8 EVO vaimentaa 12% enemmän iskuja ja maaston muodoista johtuvia tärinöitä. Tämän lisäksi he sanovat onnistuneensa optimoimaan takahaarukan kinematiikkaa niin, että se vähentää jopa 20% polkemisesta aiheutuvaa keinuntaa (”pedal bob”). Epic 8 EVO on siis suunniteltu poljettavuus edellä.
Epic 8 EVO eroaa Epic 8:sta komponenttien lisäksi ehkä näkyvimmin 10mm pidemmän keulansa ansiosta. EVOn keulan joustomatka on siis 130mm. Kaikissa Epic 8 -malliston pyörissä, kuten monessa muussakin Spessun malleissa, löytyy rungon viistonputken sisältä säilytystila eli ”SWAT-boksi”. Tarkemmalta malliltaan SWAT 4.0 on uudistunut lähinnä kannen muotoilun ja lukitusmekanismin osalta. Säilytystila Epiceissä on käytännössä koko viistoputki eli tilaa on runsaasti. SWAT-boksin käytännöllisyyteen kiintyy tosi nopeasti. Se on myös kerännyt ylistystä viime kesänä Kaldoaivin erämaassa urotekoja tehneiltä Kuraläpän xc-sotureilta. SWAT-boksin kansi on varustettu Spessun omalla sivusta ladattavalla Zee Cage-pullotelineellä, minkä pohjasta löytyy vielä pieni työkalu. Rungon satulaputkesta löytyy vielä toiset reiät juomapulloa tms. varten.
Epiccien rungosta löytyy monelle muullekin Specializedin pyörälle tuttu geometrian säädön mahdollistava pala, flipchip. Kyseessä on siis iskarin alapään kiinnityksestä löytyvä epäkesko kaksiosainen holkki, jolla keskiön korkeutta voidaan säätää 5mm. Tämä vaikuttaa myös reachiin sekä keula- ja satulaputken kulmaan. Tehdasasetuksena ja testiajossa Specialized Epic 8 EVOn flipchip oli ala-asennossa. Epic 8:n rungon yhtenä detailina mainittakoon vielä integroitu ohjauksen rajoitin. Kyseessä on keulan kaulaputkeen ylemmän ohjainlaakerin päälle kiristettävä osa, minkä tehtävä on estää ohjaustankoa pyörähtämästä ympäri.
Liikkeenrajoitin suojelee vaakaputkea ohjaustangon vivuston aiheuttamilta ikäviltä naarmuilta. Mekanismi on siististi piilossa emäputken päälle asettuvan kumisuojan alla. Emäputken kyljestä löytyy muuten vielä reiät vaihde- ja dropperikaapelien läpiviennille. Tämä on hieno uutinen niille, jotka suosivat perinteisiä mekaanisia vaihteidenvaihto- ja hissitolpan ohjausmenetelmiä, mutta eivät innostu viime aikoina yleistyneestä ohjainlaakerin läpivientiratkaisusta. Epic 8:n S-Works-rungosta nämä läpiviennin reiät kuitenkin puuttuvat.
Järeitä komponentteja pieneen pyörään
Epic 8 EVOsta on saatavilla kolme mallia, Pro, Expert ja meidän testissä ollut Comp-malli. Hinnoiltaan malliston kallein pyörä, Pro, maksaa 9600€. Expertin hinta 8000€ ja Comp on halvimmillaan 5500€. Compista löytyy myös Sram S-1000 Eagle Transmissionilla oleva versio ja tämän hinta on 5900€. Kuten viime aikoina monissa muissakin Spessun uusissa pyörissä, on Epic 8 EVO-mallistossakin Sramilla tukeva niskalenkki komponenttitoimittajana.
Molemmat Epic 8 EVOt on varusteltu ainoastaan Sramin jarruilla ja voimansiirrolla. Aiemmin lähes ainoastaan enduropyöristä tutut pysäytysvoimaiset Sramin 4-mäntäiset Code-jarrut löytyvät nyt myös Epic 8 EVOista. Comp-mallista löytyy Code Bronzet. Kyseessä on siis reach-säädettävä ns. Coden perusmalli, mikä edellisten Codejen tapaan käyttää DOT-jarrunestettä. Edestä löytyy 200- milliset ja takaa 180-milliset jarrulevyt. Kylmällä kelillä jarrut ovat melko äänekkäät, mutta lämmettyään äänet katoaa ja puruvoima astuu esiin. Epiceissä jarrusatula on kiinni takakolmion sisäpuolella chainstayssä. Ratkaisu on muuten ihan siisti, mutta jarrupaloja vaihdettaessa seatstay sijoittuu jarrusatulan eteen siten, että jarrusatula on irroitettava jarrupaloja vaihdettaessa.
Voimansiirto on toteutettu niinikään Sramin osilla. Kuten edellä mainitsin, Specialized Epic 8 EVO Compia on saatavilla myös Sramin halvemmalla sähköisellä S-1000 Eagle Transmissionilla, mutta meidän testipyörästämme lyötyi vielä perinteisempi mekaaninen 12-vaihteinen GX Eagle. Vaikka Comp-mallista löytyy perinteisempi vaihtajan korvakkeellinen kiinnitystapa, on se silti UDH-yhteensopiva. GX Eaglen sijaan ketju on Sramin 12-vaihteisten edullisemmasta päästä eli NX Eagle. Suosittelen seuraamaan kyseisen ketjun kulumista tarkasti ja vaihtamaan se hyvissä ajoin.

Alusta molemmissa EVO-malleissa on Foxin valikoimasta. Testipyörämme keulalta löytyi Fox 34 Performance Grip-vaimentimella. Vaimentimesta löytyy kompression ja reboundin säädöt. Iskarin tehtäviä hoitaa Fox Float Performance (Evol LV). Siinä on 2-asentoinen kompressionsäätö sekä reboundin säätö. Epic 8 EVOssa ei ole Epic 8:lle tyypillistä alustan lukitusvivustoa. Ohjaamosta löytyy Spessun oma 50-millinen stemmi, 20-millin nousulla varustettu tanko ja Specialized Trail-gripit. Myös satula on Spessun omaa Body Geometry Power Sport-sarjaa. M-koon rungosta löytyy 150-millinen, Spessun pyörissä aieminkin esiintynyt, X-Fusion Manic -hissitolppa.
Epic 8 EVOn rengastus on selvä viesti siitä, että pyörä on tarkoitettu xc:n ohella alaspäin viettävään polkukaahailuun. Takaa löytyy sopivassa mittasuhteessa pitävä ja hyvin rullaava Specialized Ground Control. Se on GRID-kyljellä varustettu 2.35″ leveä teknisempiin olosuhteisiin tarkoitettu xc-rengas. Kumiseokseltaan Ground Control on T7 eli ei se kaikista pehmein, muttei myöskään valikoiman kovin. Eturengas on takarengasta pitävämpi, pehmeämmällä T9-kumiseoksella valmistettu Specialized Purgatory. Purgatory on niinikään GRID-kylkinen, mutta Ground Controllia aavistuksen leveämpi, 2.4″ rengas.
Rengasvalinta on lähes täydellinen downcountry-henkiseen pyörään. Rengassetin on hyvä olla rullaava, mutta edestä pitää löytyä riittävästi sivuttaispitoa, jotta pyörä ei karkaa mutkista ulos. Tässä Specialized on onnistunut. Minulla ei ole T9-kumiseoksesta pitkän aikavälin kokemusta, mutta suosittelen varautumaan eturenkaan vaihtoon talven tullen. Suomen pakkaset tapaavat kovettaa erityisen pehmeät kumiseokset, jolloin pito-ominaisuudet kärsivät. Näillä osilla ja renkailla (ml. sisurit) sekä Shimano XTR-polkimilla M-runkokoon pyörälle tuli muuten painoa tutun Rapalan kalavaa’an mukaan 13,6kg.
Runkogeometriassa vahvasti progressiiviseen suuntaan
Edelliseen Epic EVOn sukupolveen verrattuna Epic 8 EVOn geometriassa on tapahtunut paljon muutoksia. Nämä muutokset ovat vieneet pyörää lähes poikkeuksetta kykenevämpään downcountrymaiseen suuntaan. Ensinnäkin Epic 8 EVOssa keulakulma on 65,4° eli reilun asteen loivempi. Loivempi keulakulma yhdessä noin 10mm pidentyneen reachin kanssa kasvattaa Epic 8 EVOn akseliväliä noin 20mm. Epic 8 EVOn M-koon reach on 445mm ja akseliväli 1183mm. Erityisen pitkä pyörä Epic 8 EVO ei edelleenkään ole, mutta muutokset lisäävät pyörän kykyä selvittää haastavimpien XC-ratojen teknisimpiä kohtia.
Loiventuneen ja pidentyneen geometrian lisäksi Epic 8 EVO on myös edeltäjäänsä matalampi: keskiön pudotus (flipchipin low-asennossa) on 41mm eli painopiste tämän valossa tarkasteltuna on 5mm alempana. Mainittakoon vielä tässä yhteydessä Epic 8 EVOn 95-millinen emäputki, mikä 5mm lyhyempi kuin edellisessä Epic EVOssa. Vaikkei tämä suoraan pyörän ajo-ominaisuuksiin vaikutakaan, on se syytä huomioida reachiä ”lyhentävänä” muuttujana, jos haluat nostaa stemmiä ja ohjaustankoa korkeammalle spacerien avulla. Epic 8 EVOn satulaputken kulma on 75° eli se on säilynyt melko loivana. Chainstay eli takahaarukan pituus on 435mm, eikä se muutu runkokoon kasvaessa. Ajoasento satulasta tuntuu heti miellyttävältä vaikka ohjaamo tuntuu olevan alempana kuin mihin olen tottunut.

Epic 8 EVOn kampien liike välittyy viipymättä takarenkaalle ja pyörä kiihtyy todella herkästi – niin satulalta kuin putkelta poljettaessa. Foxin Float Performance-iskari tuntuu hieman pintakovalta (myös aukiasennossa), mutta sen vaimennusominaisuudet herää henkiin juurakoissa, kun niihin ajetaan tarpeeksi kovaa. Pyörä on todella ketterä teknisissä nousuissa ja tilanteissa joissa joudut käsittelemään pyörää polkemisen lisäksi painoa siirtelemällä ja hyppyyttämällä/keventelemällä sitä. Epic 8 EVOn lyhyehkön akselivälin ansiosta pyörä kääntyy polkujen tiukissa mutkissa todella helposti. Pienen kaartosäteen ansiosta takarengas ei myöskään putoa pitkospuiden mutkissa kovinkaan herkästi.
Downcountry-henkisessä alamäkeen viettävässä ajossa huomaan kuitenkin kaipaavani paria lisäsenttiä akseliväliin. Ennen kuin pyörään tottuu, Epic Evo 8 käyttäytyy hieman levottomasti ja huomaan joutuvani korjaamaan ajoasentoani ja painopistettäni toistuvasti. Kun pyörän ulottuvuudet alkavat jäädä lihasmuistiini, huomaan kuinka hauska Epic 8 EVO on. Epic 8 EVOa ajaessani alan myös vakuuttua siitä, että 130mm keula ei välttämättä ole liikaa xc-pyörälle. Tietenkin tähän vaikuttaa ajettavan reitin kunto ja teknisyys, mutta etenkin huonokuntoisille kotipoluilleni 130mm tuntuu olevan juuri siinä paljon puhutussa sweetspotissa.
Tarkemmat tiedot pyörästä Specializedin sivuilta.
Kirjoittanut:

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.