Jättiläisen sähköavustettu hurmostila – Testissä Giant Trance X Advanced E+
Ensimmäinen kerta jännittää aina, oli kyseessä sitten uuden harrastuksen aloittaminen tai vaikkapa kilpailuun osallistuminen. Itselläni oli heti kesäloman alkajaisiksi jännittävät paikat kun Giantin sininen pakettiauto kurvasi pihaan ja tiputti kartanolle sähköavustetun täysjoustosähköpyörän! Vaikka väitän olevani jo melko kokenut erilaisten pyörien kanssa, oltiin nyt täysin uuden aluevaltauksen edessä.
Trance X Advanced E+ Elite 1 pähkinänkuoressa
Giantin valikoima on niin laaja ja samaa Trance -nimitystä kantavaa pyörää löytyy niin monta, että itselläni kului kokonainen ilta koittaa päästä näistä kärryille.
Tämä pitkän nimen omaava pyörä on siis lyhyesti mainittuna ”kevytsähkö” -versio Giantin Trance X -trailipyörästä. Akustinen Trance on 130/120mm joustava trailipyörä, kun taas X-lisänimikkeellä varustettu Trance X tarjoaa hieman pidempijoustoisemman version joustomatkojen ollessa 150/135mm.
Sähköistettyä Trancea on saatavilla niin ikään kahta eri mallia, joista toinen on 800Wh -akkukapasiteetilla varustettu ”täyssähkö” ja tämä testissämme ollut elite -lisänimikkeellä on varusteltu keveämmällä 400Wh akustolla. Molemmat sähköversiot kantavat X -merkintää, eli kyseessä on hyvillä alamäkiominaisuuksilla varustetut sähköpyörät.
Molemmissa sähköversiossa on joustomatkaa keulassa niin ikään 150mm, mutta perässä akustisesta versiosta poiketen 140mm, eikä geotaulukko muiltakaan osin mukaile Trance X:n sähköavustamattoman version lukemia, vaikka nimen perusteella olisi voinut olettaa asian olevan toisin. Tosin nämä sähköistetyt versiot on varustettu keskenään samalla geometrialla sillä erotuksella, että elite -mallissa on pienempi 27,5″ takakiekko ja sen myötä lyhyempi perä, joka tekee pyörästä leikkisämmän käsitellä.
Testijakson tiimellyksessä pyörän painoa ei huomattu varmistaa punnitsemalla, mutta pikaisella googlettelulla sen tiedetään olevan jossain 19-20kg paikkeilla. Tämä on kevytsähköpyöräksi ekhä hieman korkea lukema, mutta omien tuntemuksieni mukaan pyörä tuntui painonsa puolesta enduropyörän kaltaiselta ja oli ihan ajettavissa myös ilman sähköavustusta.
Pyörä on tyylitellystä, kurvikkaasta siluetistaan tunnistettavissa Giantiksi. Integroitu akku on istutettu runkoon sen verran linjakkaasti, että ensisilmäyksellä ei välttämättä edes huomaa katselevansa sähköpyörää. Rungon jousituslinkusto on Giantin trail- enduro ja alamäkipyöristä tuttu Maestro Suspension -linkusto. Hiilikuiturungosta löytyy Maestro Flip Chipillä säädettävä geometria, joka vaikuttaa keskiön korkeuteen 10mm, sekä ohjain ja satulakulmaan 0,7 astetta.
Yksi erikoisuus pyörän varustelussa on hiilikuituinen Giant Contact SLR Trail -ohjaamo. Ohjaamo on yksiosainen, mutta muista yksiosaisista ohjaamoista poiketen siinä on muokattava stemmin pituus. Pituus on säädettävissä erillisillä spacereilla 40, 45 ja 50mm mittaan. Näitä spacereita ei harmillisesti tullut testipyörän matkassa, eikä ohjaamon säätöjä päästy koeajojakson aikana testailemaan. Ohjaamo oli säädetty myös melko korkealle, ja puuttuvien spacereideiden vuoksi en päässyt asettamaan ohjaamoa mieleiselle korkeudelle, mutta tämä puutos ei suuremmin testailuja haitannut.
Speksit
Testissämme ollut pyörä on malliston toiseksi kallein versio. Listahinta tällä laitteella on 9 999€, jollon osalistalla voi oletaakin olevan liki parasta mitä on saatavilla.
Jousituksen komponentit olivat Foxin käsialaa. Keulilta löytyy Foxin 36 ja takaiskarina toimii Foxin Float X. Molempien päiden vaimennukset ovat Foxin sähköisen live valven ohjaamia. Live valve on foxin oma responsiivinen elektroninen jousituksen ohjausjärjestelmä, joka ohjaa vaimentimien toimintaa useiden antureiden avulla. Järjestelmä ohjaa joustohaarukan ja takaiskunvaimentimen toimintaa toisistaan riippumatta antureiltaan saamaansa dataan perustuen sellaisella tarkkuudella, joka on sata kertaa silmänrapäystä nopeampi. Ajatuksena on, että jousitus antaa aina parastaan tilanteessa kuin tilanteessa.
Kiekot ovat varsin hyväntuntuiset Giantin omalta tehtaalta peräisin olevat E-TRX -kuitukiekot saman valmistajan navoilla. Takavaihtajana on sähköinen Sram AXS GX vaihtaja ja takapakkana niinikään Sramin GX -pakka. Kampina mukavan lyhyet 160mm Praxis -kuitukammet.
Moottorina on Giantin SyncDrive Pro2 Magnesium, joka tarjoaa vääntöä 85Nm ja on varustettu PedalPlus 6-Sensor teknologialla joka pyrkii vastaamaan lihasvoimalla tuotettuun poljinliikkeeseen mahdollisimman luonnollisen tuntuisesti.
SyncDrive-moottoreissa on Smart Assist -tekniikka, joka säätää avustuksen tehoa tarpeen mukaan hyödyntäen useiden antureiden tietoja. SyncDrive hyödyntää sekä ajajasta että maastosta saatua tietoa. Tuloksena on tasainen ja luonnollinen poljinavustus, joka lisää tehoa, kun sitä tarvitaan, ja säästää energiaa, kun avustuksen tarve on pienempi.
Moottori on sama, joka löytyy myös 800Wh -versiosta.
Moottorin ohjaus onnistuu vaakaputken päältä yhdellä näppäimellä, tai vaihtoehtoisesti ohjaustankoon sijoitetuilla huomaamattomilla nappuloilla. Näytön virkaa toimittaa kahdessa rivissä olevat ledit vaakaputken päällä. Näyttö on myös mahdollista laajentaa esimerkiksi Garminin ajotietokoneeseen, josta selviää tarkempaa tietoa esimerkiksi akun kapasiteetista, oletetusta toimintamatkasta sekä avustustilasta. Moottorin avustustilat ovat säädettävissä ja softat päivitettävissä Giantin Ridecontrol apin avulla.
Ajofiilikset
Sitten tärkeimpään osioon; miltäs se Giant Trance X Advanced E+ Elite 1 tuntui ajettaessa?
Testijaksomme tämän pyörän parissa oli melko lyhyt, ja ajot keskittyivät testaajan kotiseuduille Kokkolan tasangoille. Toki pieni pistokeikka ehdittiin tekemään myös Rukalla, jossa sähköavustuksen hyötyjä päästiin ulosmittaamaan korkeuseroja selättäessä.
Jousitus
Päällimmäisenä ajatuksena pyörä jätti vahvan vaikutusen erittäin hyvin toimivan alustan ansiosta. On vaikea sanoa, oliko vaikutelma Live valve -järjestelmän, Maestro -linkuston vai näiden yhteisvaikutelman ansiota, mutta tätä paremmin eri tilanteisiin mukautuvaa jousitusta en ole aikaisemmin päässyt kokemaan.
Jousitus nieli juurakot ja kivikot suorastaan eleettömän tuntuisesti. Tarjosi pitoa aina kun sitä tarvitsi ja tukea juuri oikeassa paikassa jättäen parannettavaa vain kuljettajan ajovirheiden osalta. Toisaalta ehkä pienoisena miinuspuolena jousitus liimasi renkaat kiinni alustaan liiankin hyvin. Alusta toimi suorastaan robottimaisen tarkasti ja eleettömästi. Tätä tunnetta voisi havainnollistaa varmasti monellakin eri tavalla, mutta rumpaliuteni vuoksi haluan värittää tätä ajatusta musiikin kautta: Jos jonkun biisin rytmi soitetaan ”liian hyvin”/tiukasti, tai koneellisesti pakotetaan tiukkaan gridiin, katoaa siitä helposti groove tai ”se fiilis”, joka yleensä kumpuaa juuri sieltä pienestä epätäydellisyydestä ja seilaamisesta. Autoharrastajat voinevat näin karrikoidusti muodostaa mielikuvia vaikkapa V8 vs sähkömoottori tyyppisistä vertailuista.
Olisi mielenkiintoista päästä testailemaan Live Valven ominaisuuksia enemmänkin. Juuri tuo pilkuntarkka jousituksen toiminta olisi erinomainen lisä esimerkiksi kilpailutilanteessa. Toisaalta olisi kiva päästä testailemaan, minkälaisia säätöjä Live Valve pitää sisällään ja saisiko sieltä esimerkiksi sitä trail -pyörälle ominaista leikkisyyttä kaivettua esiin. Tämän lisäksi Giantin Ridecontrol aplikaation asetuksiin paneutumalla pyörästä voisi saada irti hauskuutta vieläkin enemmän.
Geometria
Pyörän ajoasento on melko pysty, jota korosti entisestään melko ylös säädetty ohjaamo, jota ei aiemmin mainituista syistä johtuen päästy testin aikana säätämään. Siitä huolimatta pyörä oli hyvin hallittavissa ja eturenkaalle sai riittävästi painoa. Toki omien mieltymysteni mukaan ohjaamoa olisi saanut laskea reippaasti alaspäin.
Putkelta ajettaessa geometria oli tasapainoisen tuntuinen ja pyörä hyvin hallittavissa. Lyhyt chainstay esiintyi edukseen mutkissa.
Kiipeäminen
Ehkä hieman yllätyksenä tuli myös pyörän hyvät kiipeämisominaisuudet. Korkea ohjaamo ja lyhyt chainstay laittoivat odotukset melko matalalle, mutta paikallisen Roskarukan paikoitellen jyrkkääkin rinnettä noustessa ei kiipeäminen tuottanut vaikeuksia. Tämäkin lienee ainakin osittain Live Valven ansiota, sillä sensorit tunnistavat milloin ollaan kiipeämässä ja stabiloivat jousituksen toimintaa siten, että keskiö pysyy ylhäällä ja satulakulma ryhdikkäänä, jolloin haastavatkin nousut ovat selätettävissä.
Akun kesto
Sähköpyörän ollessa kyseessä piti tietenkin laittaa myös akun toimintamatka koetukselle ajamalla akku tyhjäksi muutamia kertoja.
Ensimäinen kokeilu oli mahdollisimman juurakkoisia ja kivikkoisia polkuja koluava lenkki, joka oli korkeuseroiltaan melko maltillinen, mutta intensiteetiltään korkea. Ideana oli ajaa Enduro EK -tyyppisesti kaikki haastavat paikat putkelta ja täysiä. Avustuksen tilana käytin Giantin älykästa automaattisesti mukautuvaa avustustilaa. Tälle reissulle kertyi matkaa 35,7km ja noin 250m nousua ennen akun siirtymistä pakotettuun ECO -tilaan, jolla pääsin vielä rullaillen asvalttiteitä pitkin kotiin.
Toinen lenkki oli puolestaan siirtyminen paikalliselle pikku nyppylälle ja hinkaten yhtä pätkää niin kauan kunnes akun tila oli noin 20%, jolla laskeskelin pääseväni vielä kotiin itseäni väsyttämättä. Siirtymät mäelle ajelin jälleen älykkäällä avustuksella, mutta kaikki nousut ajelin ylös täydellä avustuksella. Tälle lenkille kertyi mittaa 25,6km ja nousumetrejä noin 450. Noin puolet matkasta oli helpohkoa maastosiirtymää kohteeseen.
Yhteenveto
Tämä ensimmäinen sähköpyöräkokemukseni oli hyvin pitkälti sellainen, kuin sen oletinkin olevan. Giant Trance X Advanced E+ Elite 1 tarjoili tasaista kyytiä ja avustettua lisävauhtia Keski-Pohjalaisille tasamaapoluille.
Ehkä osittain alustan toiminnan vuoksi mielsin pyörän testijakson aikana enemmänkin enduro-, kuin trailipyöräksi. Tämä saattaa myös johtua osaksi kokemattomuudestani painavempien sähköpyörien käsittelyssä, mutta trailipyörämäistä leikkisyyttä ja poljettavuutta en tästä pyörästä saanut irti niin paljon kun tavallisesti trail -kategorian pyörältä voisin olettaa. Jäikin ehkä hieman hampaankoloon, miten hienosti pyörä toimisikaan vielä hieman pidemmällä jousituksella, tai vaihtoehtoisesti 5kg kevyempänä.
Giant Trance X Advanced E+ Elite 1 on oivallinen treenikaveri esimerkiksi enduromaastopyöräilyä tavoitteellisesti harjoittelevalle kuskille, jolla ei ole säännöllisesti mahdollisuutta matkustaa hissillä varustettuun bikeparkkiin. Näillä spekseillä paino ja pyörän tuntuma on melko lähellä sähköavustamatonta enduropyörää.
Kirjoittanut:
Aki on, kuten arvata saattaa, intohimoinen pyöräilyn sekakäyttäjä. Pyöräilevä rumpali, perheenisä ja insinööri, joka on hakeutunut tavoitteellisen urheilun pariin saadakseen vastapainoa arjen pyörteisiin. Sen lisäksi, että Aki koluaa keski pohjanmaan neulaspolkuja, on hän tuttu näky Suomen bikeparkeissa ja pyöräilytapahtumien osallistujalistoilla.