Garmin Edge 1050 koeajossa – kärkimalli kehittyi taas
Garmin julkaisi kesällä pyörätietokonemallistonsa uusimman ja kiiltävimmän mallin, joka tunnetaan nimellä Edge 1050. Laitteen ominaisuudet on tiivistetty ennakkojutussa täällä, josta voit tutkia niitä tarkemmin.
Laite valmistajalta saatiin koeajoon heti julkaisun jälkeen ja se oli kesän lenkeillä kovassa testissä. Kuraläppä selvitti, miten ajotietokoneen tärkeimmät ominaisuudet – näyttö, navigointi ja akunkesto – toimivat käytännössä.
Kirkkaampi näyttö auttaa käytännössä
Uusia laitteita hankkiessa myyntipakkausten avaamisen ohella hauskaa on myös siirtää asetukset vanhasta laitteesta uuteen. Olen käyttänyt Edge 1040:tä paljon ennen tämän laitteen käyttöönottoa. Sen asetuksia, välilehtiä ja muita säätöjä oli tullut viilattua pitkään. Siirtyminen uuteen versioon sujui onneksi mutkattomasti Garmin Connectin avulla. Vanhat tutut asetukset ja ajoprofiilit sai nimittäin siirrettyä automaattisesti.
Ohjelmistoltaan laite tuntuikin tutuilla asetuksilta melkein samalta kuin edellinen versio. Ennen koeajoa pohdin, miten Edge 1050 on kehittynyt verrattuna edeltäjäänsä, joka oli jo itsessään erinomainen laite.
Laitetta on markkinoitu etenkin uudella näytöllä. Se onkin hieno parannus entisestä, jota pidin hieman vanhanaikaisena. Näyttö vastaa painalluksiin terävästi, valikot toimivat tökkimättä ja käyttökokemus on mielestäni huomattavasti sulavampi kuin Edge 1040:tä käyttäessä.
Näytöllä olevaa informaatiota on helppo lukea niin ilman ajolaseja kuin ajolasitkin päässä siitä huolimatta, olivat ne tummat tai kirkkaat. Kirkkaina kesäpäivinä näytön kirkkaus riittää hienosti, vaikka olinkin tämän osalta ennen koeajoa hieman varautunut.
Jopa pimeässä, lopen uupuneena ja kaatosateessa mitään ongelmia ei havaittu koeajoaikana näytön luettavuudessa eikä käytettävyydessä. Virtapainikkeen, kierrospainikkeen ja ajon tauottamispainikkeen lisäksi muita fyysisiä painikkeita ei ole. Niitä ei toisaalta kaipaakaan. Näyttö toimii mielestäni yhtä hienosti kuin saman valmistajan Epix-kellon taulu. Kehitystyö on siis onnistunut.
Uusi ja kirkkaampi näyttö on myös johtanut siihen, että valmistaja ilmoittaa Edge 1050:lle matalampia akunkestolukemia kuin Edge 1040:lle. Normaalissa tilassa akun ilmoitetaan kestävän vaativassa käytössä 20 tuntia ja virransäästötilassa 60 tuntia. Lukemat ovat edeltäjälaitteeseen verrattuna hieman pienemmät. Moni on ihmetellyt, miksi akunkesto on heikentynyt edellisestä versiosta. Itsekin olen sitä mieltä, että tämän hintaisessa laitteessa minkään ominaisuuden ei tulisi heikentyä malliston aikaisempaan laitteeseen verrattuna.
Ilmoitetun hieman matalamman akunkeston taustalla on se, että virta maistuu kirkkaalle näytölle. Normaaleilla kirkkausasetuksilla eroja ei koeajon kokemusten perusteella kuitenkaan juuri ole Edge 1040 -laitteeseen verrattuna. Akku kestää siis aivan hyvin, niin arkena kuin tositoimissa.
Myös laskentateho lienee parantuneen hieman, koska monien satojen kilometrien pituiset reittitiedostot tuntuvat latautuvan nopeammin ja luotettavammin kuin aiemmin. Edge 1040 tuntui jäätyvän välillä esimerkiksi viime kevään Likaanen Lakeus -soratiesekoilun yli 450 km pitkiä reittitiedostoja testaillessa. Samalla jäätyivät reittimestarin jalat, kun kyseessä oli vielä kelirikkoaika. Edge 1050 toimii sen sijaan sulavasti, kuten pitääkin.
Kestää kauemman kuin kuski
Laite oli koekäyttäjän mukana arkilenkkien lisäksi myös naapurimaassa ajetussa rankassa hiekkatieultrassa Storuman Gravel XL:ssä, jossa todellista toiminta-aikaa piti koetella käytännössä. Ruotsin Västerbottenissa ajettu 450 km pitkä reitti kulki nimittäin Storumanista tunturi- ja järvimaisemissa aina melkein Norjan rajalle asti Hemavaniin ja takaisin metsäteitä, polkuja ja traktoriuria pitkin.
GPS-laitteiden toimintaa on hyvä testata tällaisissa tosipaikkojen ajotilanteissa, joissa itselle luomansa kiireen vuoksi ei ehdi tarkistaa jokaista asetusta eikä laitteen näytöllä olevia asioita ehdi katsoa niin usein kuin haluaisi.
Olin totta kai unohtanut näytön kirkkauden täysille startissa Storumanin laitamilla olevan urheilukentän parkkipaikalla, josta kisa lähti matkaan. Akusta olikin kulunut puolessatoista tunnissa noin kymmenen prosenttia näytön olleessa erittäin kirkkaalla. Tässä irtiottoyrityksessä miehen voimavaroista oli sen sijaan kulunut jo noin puolet. Maaliin oli vielä matkaa 400 kilometriä. Mietin, että jossain vaiheessa joudun kytkemään virtapankin kiinni laitteeseen ja itsekin hidastamaan vauhtia.
Kun huomasin tämän, näytön kirkkauden säätäminen pienemmälle noin Edge 1040:n enimmäiskirkkautta vastaavalle tasolle auttoi kuitenkin akun säästämiseen. Akun keston eikä näytön kirkkauden kanssa ei enää ollutkaan ongelmia. Ylittäessäni maaliviivan laitteessa oli noin 35 % akusta jäljellä. Pyöräilijän jalat olivat sen sijaan ihan tyhjät, kun lähdöstä oli kulunut pyörän päällä aikaa reilut 17 tuntia.
Akunkeston ohella laite itsessään on varsin jämäkän oloinen. Kotelo ei natise ja näyttö vaikuttaa kestävältä. Silikonikotelon hankkiminen varmuuden vuoksi voi silti olla järkevää.
Sopii edelleen myös ultrapyöräilyyn
Internet-keskusteluissa on todettu laitteen soveltuvan huonommin ultrapyöräilyyn kuin Edge 1040. Mielestäni tähän väitteeseen tulisi suhtautua varauksella. Melkein jokaisella osallistujilla on ultrapyöräilysuorituksissa nimittäin varmuuden vuoksi mukana virtapankki. Niitä järjestäjätkin edellyttävät usein pakollisten varusteiden listalla.
Jos akku sattuisi loppumaan, niin se latautuu nopeasti USB-C -johdolla. Testissä USB-C -lataus toimi tietyillä miljoonalaatikosta löytyneillä latureilla hieman verkkaisesti, mutta oikea laturi valitsemalla virtaa tuli kuten pitikin.
Myös jalkoja on hyvä ladata jossain vaiheessa sitten, kun ajoaika ylittää vuorokauden. Eipä puhelimenkaan akku kestä paljoa tätä pidempään, varsinkaan jos on kuulokkeet päässä.
Kesän koeajoissa latailin laitetta suunnilleen yhtä usein kuin aiemmin käytössä ollutta Edge 1040:tä. Arkikäytössä lyhyemmällä akunkestolla ei näin ole juurikaan merkitystä. Koeajossa esimerkiksi puolentoista tunnin aamulenkiltä kotiin palatessa virtaa oli 94 %, kun näytön kirkkaus oli automaattisella ja GPS-tarkkuus korkeimmalla. Tämä on hyvin lähelle samoja lukemia kuin Edge 1040:llä. Kovassakaan käytössä Edge 1050:tä ei tarvitse latailla kovin usein.
Akunkeston perusteella voisi siis arvioida koeajojakson kokemuksien perusteella, että Edge 1050 soveltuu sekä arkiajoon että pitkän matkan pyöräilyyn aivan yhtä hyvin kuin Edge 1040:n perusversio. Toiminta-aikaan liittyviä lukemia ei kannata siksi tuijottaa liian pitkään, koska käytännössä tämä akunkesto riittää mainiosti.
Navigointi toimii tositoimissa
Koeajossa oli akunkeston lisäksi miellyttävää myös myös huomata, että laitteen navigointiominaisuudet toimivat edelleen erinomaisesti eikä mitään ”pummeja” sattunut.
Asensin kotimaassa suoritettavia ajoja varten aikaisempaan tapaan Maanmittauslaitoksen kartat, joihin olen tykästynyt. Pidän seikkailuista metsissä tuttujen reittien ulkopuolella ja haluan käyttää kaikkea saatavilla olevaa dataa navigointiini. Näin ollen myös viranomaiskartat toimivat aikaisempaan tapaan hienosti. Esimerkiksi täällä maalla ensiasennuskartat eivät sisällä esimerkiksi aivan kaikkia metsä- ja peltoteitä.
Edeltäjään verrattuna huomattava parannus navigoinnissa tulee laitteen fyysisestä kehitystyöstä eli uudesta näytöstä. Vaikka kartalla on suunnilleen samat asiat kuin ennenkin, tarkemman ja kirkkaamman näytön ansiosta kartalla olevaa tietoa on helpompi lukea ja arvioida. Etenkin viranomaiskarttojen yksityiskohdat erottuvat huomattavasti paremmin, koska resoluutio on kehittynyt. Edellisellä versiolla resoluutio tuntui välttämättä loppuvan.
Tässä yhteydessä kovassa testissä olivat myös Garminin esiasennetut kartat, jotka toimivat naapurimaassakin oikein hyvin. Storumanin reitillä oli muutama kyseenalainen osuus risukkojen läpi märissä metsissä, joista laitteen navigointiominaisuuksien ansiosta päästiin ongelmitta ulos – jopa kuivin kengin. Toisaalta kisan reittitiedostoon tallennettujen ennakkovaroitusten avulla oli helppo ennakoida esimerkiksi jarrutusmatkoja ennen risteyksiä, kun alamäkiin tultiin aina kovaa.
Järkeviä ajo-ominaisuuksia fiksuun ajoon
Jalat säästyvät myös siinä, että laite osaa varoittaa ennakkoon tulevista nousuista kuten edeltäjänsä. Näyttöön tulee mäen korkeusprofiili ja pituus. Naapurimaassa tämä toimi oikein hyvin ja mäkien pituutta oli helppo ennakoida. Täällä lakeuksilla ominaisuus toimi tosin ajoittain hieman yliampuvasti, mutta taustalla lienee karttadatan epätarkkuudet.
Uutena ominaisuutena kiipeilyavustimen avulla voit löytää lähialueella sijaitsevat mäet, joita laitteen mukaan löytyy sellaisistakin paikoista, joista en ole niitä tiennyt aiemmin etsiä. Tätä aion käyttää varsinkin uusissa paikoissa liikkuessa. Näytölle saatavista säätiedoista on myös hyötyä etenkin pitkillä lenkeillä, kunhan muistaa pitää puhelimen synkronoinnin päällä. Puhelimeen tulleet viestit näkyvät myös hyvin näytöllä. Puhelinta ei tarvitse siis kaivaa käteen viestien lukemiseksi, vaan se onnistuu vauhdista.
Suurin parannus navigointiominaisuuksissa on se, että reittejä voi piirrellä suoraan laitteessa. Valitse piste kartalla, valitse seuraava piste kartalla, valitse päätepiste. Näin sinulla on laitteessasi reitti ilman, että joudut kirjautumaan ensiksi Garmin Connectiin ja siirtämään sieltä reitti langattomasti laitteeseen, kuten aiemmin piti tehdä. Etenkin arkikäytössä tästä ominaisuudesta on hyötyä. Tarkan näytön ansiosta se tuntui sujuvan melko kätevästi.
Navigointiominaisuudet toimivat uudessa laitteessa näin ollen hienosti. Koeajossa olen kuitenkin ihmetellyt, että näytöllä ajettua reittiä kuvaava viiva laahaa joskus perässä ja joskus todellisuudessa ajetun jäljen sivussa. Olen kokeillut laitetta niin tarkimmalla gps-asetuksella kuin akunsäästötilassa, mutta ongelma vaikuttaa toistuvan satunnaisesti. Stravassa ja Garmin Connectissa ajojälki näkyy kuitenkin oikein. Tämä saattanee johtua kartan ja reitityksen prosessoinnista eikä itärajan takaa tapahtuvasta gps-häirinnästä. Tämä ei kuitenkaan sinänsä ole suuri ongelma ja yleensä tällaisten juuri julkaistujen laitteiden pienet bugit korjautuvat ohjelmistopäivitysten myötä.
Parannuksista huolimatta löydän navigoinnissa vielä parannettavaa. Reaaliaikainen uudelleenreititys toimii nimittäin esimerkiksi huomattavasti edullisemmassa Wahoo Elemnt Boltissa Garminia paremmin. Wahoo reittijäljeltä eksyessä ehdottaa jatkuvasti uutta vaihtoehtoa palata reitille ja ehdotus muuttuu sen mukaan, minne käännyt. Mielestäni kilpailijan uudelleenreititys toimii helpommin vauhdissa kuin Garminin ratkaisu. Garmin tarjoaa reitille palaamiseen yhtä vaihtoehtoa, joka ei muutu eteen päin mennessä. Toivottavasti tämä on korjattavissa ohjelmistopäivityksellä.
Pinnan alla on myös muita päivityksiä
Ulkomitoiltaan laite ei juuri eroa edellisestä versiosta muutamia yksityiskohtia lukuun ottamatta. Välillä sekoitinkin uuden laitteen vanhaan hyvin samankaltaisen ulkonäön vuoksi ja tankoon meni kiinni väärä laite. Varttikäännökseen luottava tankokiinnikkeen kiinnityskohta on kuitenkin liikkunut laitteessa hieman eri paikkaan.
Netissä onkin näkynyt kuvia siitä, että Edge 1050 ei siksi sopisi esimerkiksi maantiepyörien integroitujen tanko-ohjainkannakejärjestelmien ajotietokonekiinnikkeeseen. Jotkut ovatkin joutuneet ostamaan uuden kiinnikkeen uutta laitetta varten.
Minulle on kertynyt ajan mittaan useita tankokiinnikkeitä, joihin kaikkiin Edge 1050 istui ongelmitta. Laite sopii siis myös ainakin Edge 1040:n kiinnikkeisiin.
Laite on saanut uutena ominaisuutena kaiuttimen, jonka ansiosta edeltäjälaitteen jokseenkin ärsyttävä piippaus on jäänyt pois. Laitteen antamat äänet ovatkin hieman pehmeämpiä, mutta esimerkiksi navigoinnissa ne voisivat olla vielä hieman monipuolisempia.
Kaiuttimen mukana laitteeseen keksittyä soittokelloa pidin aluksi ehkä hieman enemmän vitsinä, mutta koeajon myötä olen pitänyt sitä yhtenä parhaista uusista ominaisuuksista. Ääni on kantava ja kuuluva jopa vilkkaassa liikenteessä. Soittokelloa on myös yllättävän helppo käyttää. Paina kerran näyttöä ja kelloikoni tulee ruudulle. Paina kerran uudelleen ja kello soi. Hauska ominaisuus, josta on käytännössä ihan oikeaa hyötyä.
Harjoitteluun ja seikkailuun
Kuraläpän Bob on parhaillaan aloittanut treenailun ensi vuoden ajoja varten. Harjoitusintegraatio Edge 1050:n, Garmin Connectin, Tacxin harjoitusvastuksen ja ulkopuolisten treenisovellusten kanssa toimii hänen mukaansa hienosti. Esimerkiksi intervals.icussa piirretyt treenit siirtyvät suoraan laitteen näytölle sekä Zwiftiin.
Ajajan ei siis tarvitse muuta tehdä kuin polkea ja suorittaa, jos harjoitukset suunnittelee esimerkiksi valmentaja, kuten Bobilla. Toisaalta jos haluat itse ohjelmoida harjoitukset laitteen avulla, sekin onnistuu. Myös vanhan koulukunnan harjoittelu pelkästään ajotietokoneen lukemia ja autotallin seinää tuijottamalla onnistuu hyvin.
Hintaa laitteella on tällä hetkellä Garminin sivuilla 779 euroa, mikä on varsin paljon ajotietokoneesta. Aktiivikäyttäjälle laite on kuitenkin perusteltavissa oleva ostos, jos olet juuri nyt päivittämässä ajotietokonettasi jostain vanhemmasta mallista ja tarvitset suurta ja tarkkaa näyttöä. Ehkä ainakaan Edge 1040:tä ei kuitenkaan kannata heti päivittää tähän, koska sekin toimi hyvin.
Jos ajat paljon, monessa eri paikassa ja tarvitset näytöltä tarkkuutta esimerkiksi yksityiskohtaisten karttojen lukemiseen, tämä on erinomainen ajotietokone.
Kirjoittanut:
Sorateiden sankari Juha viihtyy siellä, missä kestopäällyste päättyy ja seikkailu alkaa. Pohjanmaalla vaikuttava kestävyyskone ja entinen moukarinheittäjä pitää itsensä haastamisesta ja uuden kokeilemisesta. Välineenä on useimmiten joko gravel-pyörä, XC-pyörä tai läskipyörä, joiden rakentamisesta ja osavalinnoista riittää kerrottavaa vaikka useiden satojen kilometrien pituisten lenkkien ajaksi.