Garmin Edge uudistuu jälleen – Edge 1050 saa paremman näytön, Garmin Payn ja kaiuttimen

Garmin jatkaa pyöräilytietokoneidensa kehittämistä vuodesta toiseen. Valmistajan malliston ja markkinoiden monipuolisin pyöräilytietokone tunnetaan nyt nimellä Edge 1050. Viime mallin eli Edge 1040:n julkistamisesta on kulunut vain pari vuotta aikaa ja siksi esiin nouseekin kysymys, kuinka laite voi siitä vielä kehittyä. Kuraläppä esittelee tässä jutussa laitteen uusia ominaisuuksia.
Garmin Edge 1050:n uudet ominaisuudet tiivistettynä
- parempi värikosketusnäyttö
- Garmin Pay
- Kaiutin, joka ohjaa ja opastaa sekä toimii myös soittokellona
- Uudistuneet ryhmäajo-ominaisuudet
- Reitin luominen suoraan laitteessa
Kirkkaampi ja tarkempi näyttö
Uusi näyttö on kirkkaampi ja tarkempi kuin edeltäjässä ja se onkin laitteen näkyvin uudistus. Voidaan siis odottaa, että karttojen ja tietojen luettavuus paranee. Musta väri on näytöllä nyt oikeasti mustaa.
Näyttö on edelleen 3.5 tuumaa halkaisijaltaan eli 88,9 milliä, mutta resoluutio paranee Edge 1040:n 282 x 470 pikselistä melkein tuplasti tarkempaan 480 x 800 pikseliin uuden näyttöteknologian myötä. Laitteen koko ei kuitenkaan kasva, vaan Edge 1050 on itse asiassa muutaman millin aiempaa versiota ohuempi (60,2 x 118,5 x 16,3 mm vs 59,3 mm x 117,6 mm x 20 mm).
Näytön päivityksen myötä akunkesto on laskenut jonkun verran Edge 1040:n huippulukemista, mutta toiminta-aikaa luvataan silti jopa 20 tuntia vaativissa olosuhteissa. Jos laturia tai virtapankkia ei ole lähellä, virransäästötilassa päästään jopa 60 tuntiin. Laitteen lataus toimii USB-C:llä, joten lisävirtaa saadaan tarvittaessa nopeasti. Muistia laitteessa on edelleen 64 GB, mihin mahtuu karttoja enemmän kuin riittävästi.
Piip piip on nyt pling pling
Pelkästään näön varassa ei tarvitse enää navigoida, vaan Edge 1050:ssä on myös kaiutin reittiohjeiden kuuluttamiseen. Lisäksi kaiutinta voidaan uudessa mallissa käyttää myös soittokellona, joka on varsin kekseliäs ominaisuus. Näin ollen edessä olevia pyöräilijöitä ja jalankulkijoita voi varoittaa etukäteen. Navigointiohjeiden ja kilikellon lisäksi uusi kaiutinominaisuus ohjaa pyöräilijää myös harjoituksissa.
Uusi kosketusnäyttö mahdollistaa myös sen, että reitti voidaan luoda suoraan laitteessa. Lisäksi teiden päällystetyypin näkee esiladatulta kartalta.
Turvallisuusominaisuuksia on kehitetty muutenkin. Näytölle tulee muiden pyöräilijöiden luomat hälytykset tiellä olevista esteistä, eläimistä, tien vaurioista ja liukkaudesta sekä muista vaaroista. Näitä ilmoituksia voi luoda myös itse ja toivottavasti mahdollisimman moni innostuu käyttämään tätä ominaisuutta maastossakin.
Garmin Connect -ominaisuudet toimivat tuttuun tapaan, joten harjoituksia ja reittejä voidaan ajaa esimerkiksi etukäteen luotujen suunnitelmien ja reittien mukaan. Kun päivä on paketissa, suoritus tallentuu automaattisesti sovellukseen.
Yhteydenpito helpottuu ja lompakon voi jättää kotiin
Pyöräily on monelle sosiaalinen laji ja siksi on mukava kuulla, että Edge 1050:llä on helpompi olla yhteydessä muihin pyöräilijöihin. Yhteislenkkien aikana uudella laitteella on Garminin mukaan helppo pitää yhteyttä muihin pyöräilijöihin viestinnän, reaaliaikaisten sijaintitietojen ja tapahtumahälytysten avulla. Ennakkotietojen mukaan pyöräilijät voisivat viestiä laitteilla toisilleen lenkin aikana.
Myös toisten seuraaminen lenkin aikana helpottuu, koska Edge 1050 saa reaaliaikaiset sijaintitiedot näytölle, jotka Wahoon vastaavassa pyöräilytietokoneessa ovat olleet jo aiemmin ominaisuutena. Garmin vihjaa myös, että lenkillä voidaan luoda kilpailuhenkeä sijoitustaulukoiden avulla.
Pyöräilytietokone saa myös Garmin Pay -lähimaksuominaisuuden. Sitä tukevat suurimpien suomalaisten pankkien kortit, joten lompakon voi halutessaan jättää kotiin.
Garmin Edge 1050 tulee pian Kuraläpän kovaan testiin ja kerromme sitten lisää kokemuksia laitteesta.
Kirjoittanut:

Sorateiden sankari Juha viihtyy siellä, missä kestopäällyste päättyy ja seikkailu alkaa. Pohjanmaalla vaikuttava kestävyyskone ja entinen moukarinheittäjä pitää itsensä haastamisesta ja uuden kokeilemisesta. Välineenä on useimmiten joko gravel-pyörä, XC-pyörä tai läskipyörä, joiden rakentamisesta ja osavalinnoista riittää kerrottavaa vaikka useiden satojen kilometrien pituisten lenkkien ajaksi.