Evoc Bike Rack Cover MTB – suojapeite pyöränkuljetukseen

Lopputuloksena on tiivis paketti, joka suojaa kiitettävästi arvokasta pyörääsi.
Jos sään vilkuilu on tuttua puuhaa ennen lenkkiä, niin on se monelle myös ennen pyörän kuljetusta. Evocin Bike Rack Cover tarjoaa huolella suunniteltua suojaa sille arvokkaimmallesi - eli tietenkin pyörälle.

Jo tässä vaiheessa tekstiä pakettiautomiehet varmasti hymähtelevät vahingoniloisesti, mutta totuus on kuitenkin se, että suurin osa pyöräilijöistä joutuu kuljettamaan pyöräänsä auton ulkopuolella. Itse muistan vallan hyvin erään kerran, kun tiedossa oli 300km autoilu kaatosateessa ja tietenkin pyörä auton ulkopuolella. Itse toimin tuolloin sudenpentumaisesti ja teippasin suojamuovein pyörän kaikki laakerit. Kuulostaa kieltämättä hieman vainoharhaiselta, mutta vesi löytää tiensä valitettavan hyvin juuri niihin laakereihin kovissa maantievauhdeissa. Oma konsti toimi ihan hyvin, mutta vei valtavasti aikaa ja vaivaa. Evoc tarjoaa hieman helpomman ratkaisun tähän ongelmaan, sillä automatkan kustannukset nousevat kummasti, jos joudut olla vaihdattamassa pyörän laakereita useinkin tästä syystä.

Suojaa rakkaimmallesi

Evoc on tuonut markkinoille mielenkiintoisen tuotteen, joka tuo helpotusta ja mielenrauhaa usein pyörän kanssa autoileville. Bike Rack Cover MTB on älykkäästi suunniteltu ratkaisu, joka tarjoaa kattavan suojan maastopyörällesi lian ja veden aiheuttamia vaurioita vastaan. Suojapeite soveltuu auton takana käytettäväksi, joten kattotelineissä sitä ei voi valitettavasti hyödyntää. Myöskään heppoisemmissa koukkutelineissä en suojaa käyttäisi, mutta esimerkiksi kiinnitysvarrelliset Thulen telineet ovat toimivia suojan kanssa (kuva alla). Maantie- ja gravelpyörille löytyy oma Road -versio Evocin mallistosta

Bike Rack Cover MTB on suunniteltu nimenomaan maastopyörille ja etenkin auton takana kulkeviin pyöriin.

Helppo asentaa

Suojapeite ei ole suunniteltu vain näppäräksi peitteeksi, vaan se on myös hyvin helppo asentaa. Sen leikkaus on räätälöity erityisesti sopimaan maastopyöriin (sekä sähkömaastopyöriin) ja se tarjoaa sopivuuden jopa 80cm leveisiin ohjaustankoihin. Leikkaus on toteutettu tarjoamaan optimaalisen suojan, samalla kun se minimoi näkyvyyden heikentymisen.

Intuitiolla selviää hyvin, joten ohjeita ei asennukseen tarvita.

On sanomattakin selvää, että ensimmäinen asennus vie hieman pidempään, mutta tässäkin tapauksessa selvisin asennuksesta vain noin reilun 5min väkerryksellä samalla kuvaten prosessia – ilman ohjeita tietenkin! Seuraavilla kerroilla ajasta lähti melkein puolet pois. Voisin siis väittää, että suojan laittaminen pyörän päälle vie kokeneelta noin 2-3min.

Omassa käytössä suojan alle asettui helposti 29″ täysjousto 1230mm akselivälillä. Suojan maksimimittaa ei tullut testattua, mutta selkeästi vielä tilaa löytyi pidemmällekin akselivälille. Jos pyörässäsi ei ole dropperia, niin se rajoittaa suojan käyttöä, sillä suoja on suunniteltu käytettäväksi nimenomaan dropperi alhaalla.

Bike Rack Cover sopii monipuolisesti sekä takakonttiin että vetokoukulla varustettuihin pyörätelineisiin, ja se sisältää kätevän pussin, joka mahdollistaa vaivattoman ja tilaa säästävän säilytyksen.

Turvallinen kuljetus

Evocin suojapeitettä käytettäessa pyörä on edelleen helposti lukittavissa telineen lukoilla, joten voit olla huoleti liikkeellä tietäen, että pyöräsi on suojattu parhaalla mahdollisella tavalla. Monipuoliset peitteen takaavat sen, että se istuu täydellisesti pyörän muotoihin, tarjoten entistäkin vankemman suojan pyörällesi.

Kostealla tiellä auton perään muodostuva pyörre saattaa nostattaa likaa ikävästi pyörätelineeseen. Evocin suojapeite suojaa myös alhaalta tulevaa likaa, sillä peite suljetaan alapuolelta vetoketjuin ja velcro-nauhoin.

Materiaalina käytetään kestävää, vedenpitävää ja UV-suojaavaa materiaalia, joka ei pelkästään pidä pyörääsi ihanan kuivana ja puhtaana, vaan myös suojaa sitä haitallisilta UV-säteiltä.

Helppohoitoinen

Peitteen puhdistaminen on verrattain vaivatonta lämpimällä vedellä, sienellä, harjalla ja tarvittaessa saippualla, mikä tekee tästä suojapeitteestä huoltovapaan kumppanin jokaiselle pyöräilijälle.

Suojapeite on hyväksytty tieliikenteeseen, noudattaen verrattain tiukkoja saksalaisia StVZO-määräyksiä.

Etenkin tuulisilla keleillä ajettaessa suojapeitteen kanssa on huomattavissa pienen ilmanvastuksen kasvaminen, mutta se on verrattain marginaalista. Auton polttoaineenkulutukseen suojapeitteen vaikutus tuntuisi olevan pieni. Tästä en kovin tarkkaa dataa päässyt mittaamaan, sillä Merivasta ei löydy kulutusmittarin kaltaista turhaa luxusta. Oli kulutus hieman suurempaa tai ei, niin ainakin rahallinen säästö on täysin no-brainer verrattaessa jatkuvaan laakereiden vaihtamiseen.

Lopputuloksena on tiivis paketti, joka suojaa kiitettävästi arvokasta pyörääsi.

Yhteenveto

Mielestäni Evoc osuu tällä tuotteella hyvään rakoon, sillä etenkin kesäkauden ulkopuolella saa usein murehtia kuinka pyörä likaantuu auton ulkopuolella. Monelle ajopäivät ovat etukäteen sovittuja, jolloin on mentävä ajamaan – oli keli mikä hyvänsä. Tällöin suojapeite luo mielenrauhaa, sillä monella pyörä saattaa olla jopa selkeästi autoa arvokkaampi menopeli (hep!). Autoa pysäköitäessä suojapeitteen tarjoama visuaalinen näköeste arvokkaalle pyörälle ei liene haitaksi kenellekään.

Evoc Bike Rack Cover on suositushinnaltaan 160€, joka on sievoinen summa rahaa. Toisaalta tuolla summalla ei vaihdeta pyörän laakereita kuin kertaalleen, joten siinä mielessä hankintahinta on kuitattavissa nopeasti takaisin.

 

Lisätietoja: Evoc

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.