12.9.2025

Ruska 2025: osallistujien pyörät

Ruska on vuosittain järjestettävä ainutlaatuinen pyöräilytapahtuma, jossa pyöräilijät taittavat n. 2000km matkan ilman ulkopuolista tukea. Tänä vuonna reitti starttaa Verlan UNESCO-kohteesta päättyen Norjan Stabbursdaleniin.

Ruska 2025 starttaa perjantaina 12.9. auringon laskiessa klo 19.48. Maaliin on päästävä lauantaihin 20.9. keskiyöhön mennessä, ja matkan varrelle osuvat Suomussalmen, Rovaniemen ja Inarin kontrollit. Kun reitillä on mittaa noin 2000 kilometria, niin huoltopisteiden välit kasvavat jopa 150 kilometriin ja lämpötilat vaihtelevat etelän viidestätoista asteesta pohjoisen pakkasyöhin.

Ruska ei ole kilpailu, vaan todellinen kestävyystesti niin polkijalle kuin varusteille. Kun ulkopuolinen apu on kielletty, jokainen pyörä ja pakkausratkaisu joutuu koetukselle. Tälle sivulle kokosimme osallistujien kaluston: millä pyörällä, laukkuratkaisuilla ja suosikkivarusteille he luottavat selvittävänsä syysöiden sateet, pitkät siirtymät ja leiriytymisen silloin, kun sopiva paikka osuu eteen.


Stefan Sirkiä

Ikä 50 / Helsinki

Pyörä: Trek Domane SL 6 AXS Gen4 vuosimallia 2024. Takana Hunt 30mm hiilikuitukiekko, Edessä MCarbonin kokoama custom kiekko 30mm hiilikuitukehällä ja SON dynamonavalla. Pirelli P Zero Race TLR 35mm renkaat. Alkuperäisen tangon tilalle on vaihdettu 38cm levyinen tanko joissa kiinni Deda hiilikuituiset randotikut. Yön pimeyttä vastaan taistellaan SuperNova M99 DY Pro dynamovalolla (edessä) sekä B&M My dynamovalo (takana). Varavalaisimien virkaa hoitavat Fenix BC26R + BC05R V2.0 akkuvalot. Navivointi hoituu Garmin 1040 tietokoneella.

Laukut: Tailfin Aeropack (18L), Tailfin half frame back (3L), Tailfin long top tube back (1.5L) ja Apidura expedition down tube pack (1.2L). Tailtinin aeropackiin päätynyt helpon pakkaamisen ja tavaroiden kaivelun vuoksi. 3L runkolaukku istuu todella hyvin runkoon ja mahdollistaa pienestä runkokoosta huolimatta 2* 0.7l juomapullojen käytön. Aeropackissa kaikki yöpymiseen tarvittava sekä lämmintä vaatetta pohjoiseen. Runkolaukussa hygienia, lääkkeet, ja kaikenlaista mahdollisesti nopeasti tarvittavaa kuten otsalamppua, ruokaa jne. Top tube laukussa on mm. virtapankit, latausjohtoja ja ruokaa. Down tube laukussa varaosia ja työkaluja.

Suosikkivaruste: OR Helium Bivy joka mahdollistaa nukkumisen missä tahansa. Nukun oikeastaan aina ulkona ja nukkumapaikka valikoituu noin 5min sisällä siitä, kun päätän mennä nukkumaan.


Lari Rauno

Ikä 35 / Järvenpää

Pyörä: Ostin talvella vanhan talvi/gravel-pyörän tilalle Lauf Seiglan. Pyörä osoittautuikin sen verran nopeaksi ja mukavaksi ajaa, että se korvasi myös mun maantiepyörän. Pyörässä on 12-speed SRAM Eagle Transmission (42T x 10–52T). Renkaiksi vaihtui Ruskaa varten 48 mm Tufo Gravel Thundero HD. Kiekkoina 45 mm syvät, 29 mm sisälevyiset NEXTIE-hiilikuitukehät, takana i9 Solix -napa ja edessä SON-dynamonapa. Etuvalona Supernova M99, varalla Lumonite Compass R -otsalamppu. Takana pari Fenix BC05R -valoa. Aerotikkuina Deda Fastblack2.

Laukut: Ortlieb 16.5L satulalaukku, jossa kulkee ei ajon aikana tarvittavat asiat, kuten majoite, ylimääräiset vaatteet ja muu sälä. Vaakaputken päällä Restrap 1,5L Race top tube -laukku, missä elää varavirtalähteet ja hygieniatarvikkeet. Juomapullotelineessä on kahdesta sisäkkäin menevästä juomapullosta askarreltu boksi, johon mahtuvat pumppu, varaosat ja työkalut. Salomon Sense Pro 10 -juoksuliivi 2L juomarakolla.

Suosikkivaruste: Yllä mainittu Salomonin juoksuliivi. Aloin tänä kesänä käyttämään reppua, mikä on helpottanut pitkien matkojen ajamista huomattavasti, kun ei tarvitse miettiä eväiden pakkaamista pyörään. Reppuun on helppo sekä laittaa että ottaa tavaraa myös ajon aikana.


Juha Leskinen

Ikä 50 / Kotka

Pyörä: Pelago Stavanger 2024, Sram Rival 1×11 analoginen voimansiirto, Zipp 303 Xplr -kiekot, thundero 45mm renkaat Orange Endurancella litkutettuna, redshift Kitchen Sink -tanko, aerobarit ja 70mm joustostemmi, Wolf Toothia oranssin värin vuoksi. 50-vuotislahjaksi saatu runko kasattu rakkaudella paikallisessa pyöräkaupassa. Värimaailma tietoisesti rakennettu sellaiseksi, että erottuu joukosta. Garmin 1040 navina, ja Varia tutka takavalona. Halusin teräsfillarin, ja kotimaisen firman tukeminen oli luontevaa. Löytyyhän tallista myös Polen maasturi. Redshiftin tuotteiden pariin päädyin joustostemmin kautta, ja Kitchen Sink aerobareineen tulivat mukaan hyväksi havaitun stemmin takia. Tanko ja aero bar tuovat lisää paikkoja laukuille ja roippeille, ja tietysti pari eri ajoasentoa pitkille lenkeille. 

Laukut: Restrappia kaikki tyynni. Kuvasta puuttuu työkalubägi, joka tulee vielä rungon alle kiinni.  Paitsi Redshiftin Kitchen Sink -laukku, joka tosin on laitettu aero bareihin ja aero bar bag Kitchen Sinkin Looppiin. Näin saa paremmin tangon hyödynnettyä. Poikkitankona aero bareissa harjanvarren pätkä, kiinni nippareilla ja erkkarilla.

Suosikkivaruste: Redshiftin joustostemmi. Joitain vuosia sitten murtunut ranne ei kestäisi pidempiä ajoja ilman joustoa. Jäykillä paloilla tanko ei jousta liikaa putkelta ajaessakaan, mutta vaimentaa pahimmat töyssyt. 


Tuukka Kirsi

Ikä 55 / Taipalsaari

Pyörä: Curve Kevin grx ti .SRAM red &SRAM eagle sähkö. Soma gullwing handlebar ja aerotikut. Kiekot edessä roval c38 son bynamo hub. Takana zipp 101. Renkaat Pirelli pzero 40mm. Valot supernovat. Varavaloina Garmin Varia. Takana tarakka missä teltta ja makuualusta. Pyörässä rumat rapakaaret.

Laukut: Restrap taka-ja etuholsterit , runkolaukku apidura , toptube tailfinn, bönthöbussi Restrap.


Matti Kangaspuro

Ikä 62 / Helsinki

Pyörä:

Ruska-ajokkina teräsrunkoinen Fyxation Quiver X 54 varustettuna Pelagon kurakaarilla ja randotikuilla. Tälle kaudelle päivitetty voimansiirto Sram Apex AXS 1×12, randotikkuissa blipsit (vaihtajat) ja wattikampi. Juomapullotelineet Minouran peräporkkana-stabilisaattorissa. Juomapullot täytetään tarpeen mukaan. Renkaina litkutetut Challenge Strada Bianca Pro HTLR 40.
Majoitus; teltta Nordisk Lofoten 2 ulw 660g, makuupussi Rab mythic ultra 180 400g ja alusta Rab Ultrasphere wide 4.5 500g. Valaisimena Purple Dogin Stalker, jossa usb-lataus suoraan valaisimesta.
Virtaa toimittaa Son-napadynamo ja 10 000mah varavirtalähde. Ajotietokoneena Wahoo Roam 3. Keitin Jetboil 0.8l.

Laukut:

Laukkuina Restrap peräporkkana-holsteri, Blackburn runkolaukku, Tailfin toptube laukku, Restrap etuporkkana-holsteri ja kaksi Pro bönhöpussia. Restrapin peräporkkanaholsteriin lisätty yläosaan muovilevy lenkeille/kuminauhalle lisätilaa varten ja kuivapussiin lisätty ilmanpoistoventtiili. Restrapin etuporkkanapussi vaihdettu isompaan.
Käyttövesi juomarepussa, 2l säkki ja noin 3l varasäilytystila.

Suosikkivaruste: Suuri ilonaihe on kokonaisuuden keventyminen aiemmasta (Tsarmitunturi tunkkaus/kantaminen) ja etuharukkapakaaseista eroon pääseminen eli ilmanvastuksen pienentyminen. Ongelmani on melko vaatimaton matkanopeus tiellä ja tunturissa. Kokonaisuuden kuivapaino n 22 kg.


Jaakko Alajoki

Ikä 42 / Espoo

Pyörä: Alla on tämän vuoden yrityksessä teräsrunkoinen Pelago Sibbo. Tykkään ajatuksena teräksen kestävyydestä ja sitä, että terästä voi korjata hitsaamalla. Tämä kaikki on toki täysin teoreettista. Kestää ne muutkin materiaalit, eikä Ruskassa mitään runkoja hitsailla kasaan. Mutta tämä ehkä naulaa filosofiani: kestävää ja käyttökelpoista, ei keventelyä. Pyörä on ollut itsellä jo vuodesta 2017 ja nähnyt kaikenlaista. Nyt se on ensimmäistä kertaa rakennettu ultrapyöräilykäyttöön.

Tein pyörään ison jumpan keväällä. Vaihdoin fillariin vaijerivetoisen 105-maantiesarjan 2×12-rattailla ja hydraulisilla jarruilla. Otin myös käyttöön Selle SMP Well M1 -satulan, joka on tuntunut kesän ajoissa hyvältä. Takapuolen hiertymät ja kivut on itselle yksi isoin ongelma pitkillä matkoilla.

Kiekkoina on HUNT HUNT 4 Season Superdurat, jotka on valittu siinä toivossa, että ne kestäisivät kuorman ja vähän rankemmankin maaston. Renkaina 35-milliset GP5000 AS -renkaat litkutettuna. Tykkään GP5000-renkaan rullaavuudesta ja etenkin AS-malli on osoittautunut kestäväksi. Reitillä on jonkin verran soraa ja renkaiden kestävyys vähän mietityttää. Mukaan lähtee myös varaulkorengas.

Sähköjen osalta pyörään on asennettuna Velogical-kehädynamo. Se on hyvä kompromissi. Napadynamoa varten pitäisi rakentaa kiekko. Tätä voi vaihdella pyörästä toiseen. Dynamo jaksaa myös latailla puhelinta, mihin ei kaikki napadynamot pysty. Puskuriksi mukaan lähtee myös 2 x 10 000 mAh virtapankkia.

Valojen suhteen olen paranoidi. Haluan, että akut kestää pitkään ja erilaiste säät ei haittaa menoa. Mukaan lähtee luottokumppani Fenix BC30R, joka on taistelutestattu monenlaisissa oloissa. Se palaa heikoimmalla valoteholla vuorokauden ja sillä pärjää pilkkopimeässä. Näytöstä näkee jäljellä olevan paloajan, joten akkuahdistus ei pääse iskemään. Kakkosvalona on Lumonite Compass -valo, jota voi käyttää myös otsalamppuna. Fenixiä ei voi ladata käytettäessä, mikä on pieni miinus. Compassia voi sen sijaan käyttää ja ladata samaan aikaan. Taakse tulee Lupine Rotlicht ja sen varavaloksi ympärivuotisilla työmatkoilla testattu USB-ladattava markettivalo.

Majoitteena on bivysäkki ja talvimakuupussi. Kuituinen talvimakuupussi on melkoinen järkäle, mutta lämpötilat voi painua öisin pakkaselle. Untuva vähän kiinnostelisi, mutta ne ei toimi märkänä hyvin. Viimevuonna kaikki majoituskamat kastui aika märäksi, joten kuitu toiminee paremmin. Myös lompakko kiittää, kun voi jättää untuvapussin kauppaan.

Olen tehnyt pyörästä ja valinnoista videon YouTubeen:
https://www.youtube.com/watch?v=fuqK4MC5Yi4

Laukut: Laukut on melkoinen sekametelisoppa. Satulalaukku ja etulaukku ovat Ortliebiä. Iso runkolaukku Restrap ja pieni vaakaputken päällä oleva laukku Fjällräven. Tangossa roikkuvat pussukat ovat Alpkitin pussukat. Laukkuhomma on aina vähän vaikea. Tila loppuu joka kerta kesken, joten pitää kehitellä jotain stuntteja. Talvimakuupussi vie tällä kertaa paljon tilaa ja täyttää koko satulalaukun. Sen vuoksi majoite tulee ninjaratkaisulla sen alle. Pyörä on isokokoinen ja runkolaukku kannattaisi teettää tai tehdä mittojen mukaan. Nyt jää hyvää tilaa hyödyntämättä. Ehkä joskus teen.

Näistä mun suosikkilaukkuni ovat noi ohjaustangossa roikkuvat pussukat. Vasemmassa pidän ensiapukamat ja kameran, jota käytän paljon ajaessa, kun kuvailen YouTubeen videoita. Oikeassa pussukassa on evästä. Mikään ei ole sen parempaa, kuin polkea nätissä säässä rauhallisilla teillä na nappailla karkkia pussukasta!

Suosikkivaruste: Valitsin viimevuonna suosikkivarusteekseni tässä Wahoo Element Roam V2 -mittarini. Koska meillä on ollut mittarin kanssa vähän vaikea yhteinen matka (https://www.youtube.com/watch?v=gMLXNQVfxBc), valitsen tänä vuonna Fenix BC30R -lampun. Paloaika vuorokauden (myös pakkasilla), jäljellä olevan ajan selkeä näyttö, kestää tiputtelua ja selviää kylmässä ja märässä. Ilman kunnon valoja pimeällä ajamisesta ei tule yhtään mitään.


Mikko kuotesaho

Ikä 51 / Kempele

Pyörä: Canyon grizl 8. Renkaat continental gp 5000 all season 35mm.

Laukut: Rhinowalk joissa mielestäni hintalaatu suhde hyvä.

Suosikkivaruste: Profile design aerobars 60mm risereillä. Pyöräilyn olen löytänyt vasta varttuneemmalla iällä 4 vuotta sitten. Ruskassa kiinnostaa omien rajojen hakeminen.


Jari Kuukka

Ikä 37 / Turku

Pyörä: Vuoden 2020 mallin 3T Exploro Primo Sram Force 1×12 -sähkövaihteilla. Välitys 44 edessä ja pakkana 10-36 Force. Kiekkoina DT Swiss GR 1600 -gravelkiekot ja renkaina Spessun Pathfinder 38mm litkutettuna. Valona on vanha ja luotettava Lumonite Compass parilla lisäakulla. Pyörällä on ajoa kertynyt noin 50 000 kilometrin verran. Itse ajan kaikki poislukien työmatkat tällä pyörällä, vaihtelen maantiekiekkojen ja näiden DT Swissien välillä.

Osia pyörään on tullut vaihdettu jonkin verran, pyörä tuli alun perin Eaglen sähköosilla ja 10-52 pakalla mutta se oli painava ja skaalaltaan liian suuri omaan käyttöön. Ostin ensin Rotorin 11-36 (muistaakseni) pakan jonka ajoin loppuun ja sitten vaihdoin XDR-systeemiin, josta olen pitänyt.

Laukut: Laukkuina on Restrapia, Apiduraa ja Revelate Designsia. Satulalaukku on näistä pisimpään käytössä ollut Restrapin 14-litrainen, siinä on jo kolmas kuivapussi menossa. Vaakaputken päällä on erinomaiseksi osoittautunut bolt-on Apidura, jonka läppäavausmekanismin olen kokenut vetoketjua paremmaksi, ja silti kuitenkin täysin sateenkestäväksi. Sen alta löytyy pieni mutta riittävä Apiduran runkolaukku, jossa kulkee hygieniavälineet, työkalut ja muuta sekalaista. Edessä on pari kappaletta Restrapin stemmilaukkuja ruualle ja aerotangoissa kiinni Restrapin 7-litrainen, josta löytyy bivy, makuupussi ja makuualusta. Näiden valmistajien laukut ovat osoittautuneet itselleni parhaiksi, niiden kanssa on menty monta reissua eikä valittamista juuri ole. Ainoastaan tuo Revelate Designsin satulatolppaan nojaava laukku voisi olla hiukan kapeampi.

Suosikkivaruste: Sanoisin että lempiasia pyörässä on tuo ohjaamo kokonaisuutena. Profile Designin aerotangot ovat tuossa olleet nyt useamman vuoden, toissavuonna tuli hommattua niihin myös Sramin langattomat vaihtajat jotka helpottavat asioita ja tänä vuonna 40mm korokepalat, jotka vähensivät alaselkäongelmia. Pyörän oma 40cm kuituinen ohjaustanko on lisäksi erittäin mukava, tuntuisi että tien tärinät eivät välity siihen ihan niin paljon kuin alumiiniseen.


Tomi Antila

Ikä 51 / Helsinki

Pyörä: 2022 Cotic Tonic, Shimano GRX 810, 35 mm Cinturato Velo TLR, HUNT SuperDura Dynamo Disc vanteet, PNW THE COAST ohjaustanko 480mm, PNW THE COAST Stem 80mm, Profile Design Sonic Ergo 35a aerotangot, AerobarHope Carbon satulatolppa, Fabric Scoop Shallow Race Team satula, SON Dynamo LED Head Light Edelux II etuvalo, 2 x Knog lil cobber taka valot

Laukut: Restrapin tuotteita (etu, takaholsterit ja runkolaukku). Apidura Racing Long Top Tube Pack (2L)

Suosikkivaruste: Ehkä Igaro D2 Pro R3


Miikka Kippola

Ikä 55 / Lahti

Pyörä: Spessu crux. Osat: Sram force axs 1*12. Roval vanteet 38mm renkulit continental GratorSkin 32mm sisureilla. Mittarina Garmin 1040.

Laukut: Persporkkana ja etulaukku topeak,runkolaukut apidura ja alapussukka restrap.

Suosikkivaruste: Suosikkina edelleen rengastyökalut


Nikke Holmberg

Ikä 39 / Vantaa

Pyörä: Lähden ekaa kertaa Ruskaan ja alla on Cervelo Aspero. Oiskohan toi 2022 vuoden malli herkullisella liilalla glitterkynsilakka pinnalla, joka on myös laitteen ehdottomasti tärkein ominaisuus. Osasarja on sekoitus SRAM Rivalia, Forcea ja Apexia. Kaapelivetoinen 1x vaihteisto. Edessä edessä 42 ratas ja takana 11-42 kasetti. Pelottaa ylämäet jo valmiiksi. Lähden kohtuu nopeilla Specializedin Pathfinder 40mm sorakumeilla koska olen edelleen siinä harhaluulossa että soraa on mun reitillä enemmänkin.

Laukut: Satulalaukku, runkolaukku ja tollanen snadi etupenaali ergotikkujen välissä ovat Agu merkkisiä. En epäile hetkeäkään että olisivat vettä hyvin pitäviä mut mallistossa on kivan näköistä ja edukasta kamaa. Edessä on tussilla naamioitu kevyt XXL:n drybag tyyppinen laukku ja tossa toptuben päällä Geosmina.

Suosikkivaruste: En osaa oikeen valita mitään tiettyä varustetta. Sanotaan nyt näin et Missä-X:ää safkapussissa ja Ibumaxia verenkierrossa pitää olla. Pidän kyl tosta rungosta. Se on aika näppärä ilman noita laukkuja.


Kristian Myllymäki

Ikä 55 / Espoo

Pyörä: Canyon Grizl CF SL 7 Trail. Vaihtajat RAM Rival XPLR AXS, kahvat ja kampisarja Shimano GRX RX600. Takapakkana SRAM XPLR 10-44T. Renkaat Schwalbe G-One Bite 45mm. Kiekot DT Swiss C1850 Spline, Akkuvalot.

Laukut: Satulalaukku Ortlieb Seat-Pack 16.5L (vaatteet +makuualusta). Runkolaukku Apidura (eväät, juomapullot, hygieniatarvikkeet ja kotjausvälineet ). Vaakaputkilaukkuna joku ikivanha (elektroniikka). Tankolaukku Ortlieb Handlebar-Pack S 9L (makuupussi + vaatteita), kuivapussi (teltta). Stemissä Apidura Food pouchit x 2 (eväät).

Suosikkivaruste: Wahoo Elemnt Bolt DD53. Tähän asti toiminut luotettavasti mutta nyt joutuu ensimmäistä kertaa oikein koetukselle. Toivottavasti on suosikkivaruste vielä maalissakin.


Olli Kuparinen

Ikä 34 / Nokia

Pyörä: Polkupyörien Skoda Octavia eli Canyon Grizl. Ei herätä suuria tunteita, mutta ajaa asiansa. Vaihteistona mekaaninen GRX 1×12. Edessä SONin dynamonapa, lamppuina jotkut Busch & Müllerin dynamovehkeet. Dynamolaturina B&M E-werk, joka edustaa saksalaisinsinööriyden toista ääripäätä Canyoniin nähden: säätöjä ja erilaisia johtoja on niin maan perusteellisesti, että tietävätköhän itsekään, mihin ne kaikki on tarkoitettu. Luonnollisesti käytän kaikista vaihtoehdoista vain yhtä.

Rengasvalintana on ollut koko kauden Pirelli P Zero Race TLR 40 mm leveydessä. En kokenut tarpeelliseksi vaihtaa näihin karkeloihin, vaan laitoin vaan uudet samanlaiset alle. Satulana SQLabin 612, joka on ollut tähän asti kokeilluista vähiten huono ja käytössä kesän pitkillä, joten mennään sillä.

Laukut: Edessä Restrapin aeroholsteri, jossa Ortliebin 12L kuivapussi. Siellä asustelevat kaikki majoituskamppeet (OR Helium -bivy, makuupussi ja -alusta sekä tyyny). Takana Ortliebin porkkana, jossa vaatteet. Top tubessa pari Restrapin laukkua, joissa eväitä ja kamera ynnä muuta ajossa tarvittavaa. Tangossa Fjällräven x Specialized -pussukat, joissa sisurit pohjalla ja päällä patukoita tai muuta evästä. Runkolaukku Restrap, jonka sisällä erillisissä pusseissa sähköhommat ja hygieniahommat. Reilusti tyhjää tilaa pidempien välimatkojen eväitä varten.
Alaputkessa vielä Tailfinin pussukka, jossa on ensiaputarvikkeita, varaosia ja varasähköä. Toivon mukaan tarvitsee siis avata mahdollisimman vähän.

Suosikkivaruste: Viemäriputkesta tikkujen väliin askarreltu silta, jossa kiinni lamput ja Garminin teline. Tekijänsä näköinen tuote: porasin reiät vähän liian heikolla porakoneella, värjäsin valkoisen putken tyttären kanssa sinisellä permanenttitussilla, koska mustaa ei ollut ja kuorrutin koko homman epäsiistillä kerroksella gorillateippiä. Toistaiseksi pysynyt kasassa.


Kimmo Pylvänäinen

Ikä 39 / Järvenpää

Pyörä:

Fairlight Secan 2.5
Pyörä on pitkän ja hartaan speksauksen tulos. Halusin tehdä asiat oikein uutta pitkänmatkanpyörää hankkiessa, joten suuntasin ensin bike fitiin, josta sain oikeat mitat mukavuuspainotteisempaan geometriaan. Fairlightin runkoihin olin ihastunut jo aiemmin. Klassinen ulkonäkö, mutta silti viimeisintä huutoa olevat ominaisuudet.
Rungossa on modulaariset dropoutit, mikä mahdollisti vapaasti mieluisan osasarjan valinnan. Speksasin UDH-vaihtajankorvakkeen, koska halusin Sram Eagle Transmission vaihtajan. Painossa tulee vähän takkiin, mutta 11-52 pakalla range ei lopu kesken vaikka laukkuja olisi mukana reilumminkin.
Runko: Fairlight Secan 2.5, koko 58T
Ohjainlaakeri: Chris King
Eturatas: 46t Garbaruk
Stemmi: Redshift joustostemmi
Satulatolppa: Thomson
Satula: Brooks B17
Aerotikut: Profile Design Ergo 26a
Kahvat, jarrut, kammet: Sram Force AXS
Takavaihtaja: Sram Eagle Transmission
Kiekot Mcarbonilta: 45mm Nextie-kehät, takana Erasen napa, edessä SON dynamonapa, 32 pinnaa edessä ja takana. Matkanteko ei edes hidastu vaikka pinna katkeaisi.
Dynamovalot: Son Edelux II, Son takavalo. Rungossa dynamon ja valojen johtojen sisäiset läpiviennit
Renkaat: 40mm Pirelli P-Zero

Laukut:Laukut ovat ovat kombinaatio Revelate Designsia ja Restrapia.

Satulalaukku: Revelate Designs Terrapin
Bönthöpussi: Revelate Designs Mountain Feedbag
Aerobar harness: omavalmiste + 12l Ortlieb kuivapussi
Runkolaukku: Restrap Race Large
Top tube bag: Restrap Race Top Tube Bag Long
Restrap Down tube bag
Tavoitteena saada tavarat pakattua kompaktisti, mutta laukkujen kapasiteetti riittää hyvin pidemmällekin reissulle. Varaosia ja työkaluja on mukana reilusti.

Suosikkivaruste: hankala valita yksi, mutta Redshiftin joustostemmi ja sopivan korkuiset aerotikut vaihdeblibseillä ovat lisänneet ajomukavuutta todella paljon pidemmillä reissuilla.


Jarno Pihtilä

Ikä 52 / Naantali

Oplus_19005472

Pyörä: Pyörä custom titaani runko jossa itse suunnitellut tekstit. Pyörä itselle 50 vuotis lahja. Pyörä sai nimen Madonna del Ghisallo ja yläputkeen latinan kielisen tekstin ”Nos in viis et semitis tuere” eli suojele meitä teillä ja poluilla. Emäputkessa nimikirjaimet ja vuosiluku 1973 ja ”logo” jossa yhdistetty pyörää ja ikuisuus symbolia. Runkoon tilasin sitten osat pääosin Saksan ja Suomen kaupoista. Itse kokonaan kasattu.

Grx  1×11 di2 osasarja.
Takaratas XT sarjan 11-46 ja edessä Garbarukin ovaalin 38t. Takavaihtajassa Garbarukin häkki ja rissat.
Takakiekko DT Swiss GR1600
Ja edessä DT Swiss G540 SP:n dynamo navalla. Siihen liitetty Cycle2charge USB lataus.
Renkaat Tufo Speedero 40mm.
Lamput Fenix bc30r ja Magicshine Allty 1200U
Satula SMP Evo plus
Redshiftin joustostemmi ja satulaputki.

Laukut:Runkolaukkuna Apiduran 12 litrainen. Satulalaukkua Ortliebin 16,5 litraine. Edessä Pro Discover laukku. Eli kaikki eri sarjaa. Eri aikoina hankittu ja silloin tarpeen ja hinnan mukaan valittu.

Taitaa olla ensi vuodeksi kaikkien päivitys aika. Ovat sen verran kilsoja nähneet ja osumaa saaneet.

Suosikkivaruste: Kyseinen joustostemmi on paras pyörän osa päivitys mitä tehnyt.


Matti Jutila

Ikä 46 / Helsinki

Oplus_2228224

Pyörä: Genesiksen Croix de Fer 20, joka on ostettu syksyllä 2017 Velobiasta 1179 eurolla. Alkuperäisiä osia pyörässä on vain runko, ohjaustanko, kannatin, satulaputki ja satulaputken panta, josta siitäkin ruuvi on vaihdettu. Genesiksen kuitukeula. Voimansiirto nykykokoonpanossa 1×11 Shimanon GRX 800-sarjaa Garbarukin ovaalilla 46t eturattaalla. Kiekoissa Nextien kehät, Continentalin GP5000 AS 35mm renkaat ja Sonin dynamonapa, johon kytketty B+M:n valot. Brooksin cambium all-weather satula.

Laukut: Sekalainen lajitelma Acepacia, Apiduraa ja Restapia.

Suosikkivaruste: Ajolippis no. 25. Muut varusteet voi hommata rahalla, Ruska-lippiksen saa ajamalla. Onnea matkaan numeroimattomille kuskeille!


Pekka @resupekka Lintusaari

Ikä 41

Pyörä: Pyöränä on uusi Canyon Grizl CF 8 ESC w/ ECLIPS. Monen miettiessä vielä viime hetken viilauksia setuppiinsa sain oman pyöräni vasta paria viikkoa ennen tapahtumaa. Homma vaatii heittäytymistä, mutta toki Grizlin edellinen malli on jo hyvinkin tuttu useamman vuoden ja seikkailujen takaa. Tässä uudessa versiossa merkittävimpänä uudistuksena on täysin uusi Endless Charge & Lighting Integrated Power System. Käytännössä kyse on napadynamosta ja akusta, jotka tuottavat jatkuvan virran tehokkaille Lupinen valoille sekä ohjaustankoon sijoittuvalle usb-c -lähdölle. Dynamohan on Ruskassa omiaan, varsinkin tällaiselle mm. kamerakalustoa paljon lataavalle.

Laukut: Laukkusarja koostuu pääosin Restrapin kamppeista. Restrapin todella tilava 18L irrallisella kuivapussilla oleva saddle bag on todettu todella hyväksi. Edestä löytyy aerotankoihin kiinnitettävä vastaava 7L laukku ja top tubesta niin ikään Restrapin race bag. Jälkimmäinen on tämän sarjan heikoin lenkki omasta mielestäni, tuppaa jäämään vähän pieneksi + heiluu liikaa omaan makuun. Putken alta löytyy vielä 5L Fjellun runkolaukku, joka on yllättävän tilava antaessaan vielä hieman periksi. Laukustoa tukee Uswen 9L juomareppu, johon saa veden lisäksi jotain kevyttä mukaan, kuten vaatetusta/kengänsuojaa tms.

Suosikkivaruste: Suosikkivarusteeksi tulen ennustamaan dynamoa, mutta tähän astisista se on ollut otsalamppu, sitä ilman ei lähdetä ja se toimii myös vara-ajovalona.


Sami Kuparinen

Ikä 40 / Rauma

Pyörä: Pelago stavanger
Pyörään ei ole tullut ostamisen jälkeen kuin kilometrejä ja nojasarvet eli vakiolla mennään. Renkaina Continentalin gp5000 As 35mm. Reittiä luetaan garminin ”retkeily gps:stä”

Laukut: Takana, vaakaputken alla ja sarvissa ortliebin laukut. Lisäksi vaakaputken päällä pienilaukku ja sarvissa ”karkkipussit” Takana vielä kuivasäkki teltalle.

Suosikkivaruste: Ehdottomasti makuupussi tietää, että nyt saa huilata.


Samuli Kaivonen

Ikä 48 / Nokia

Pyörä: Pyöränänä Ghost Road Rage Essential EQ. Renkaina Continental Grand Prix 4 season. 32mm etu/taka.

Laukut: Laukkuina Topeak Frontloader, Topeak Backloader, Ortlieb runkolaukku, Oxford Aqua Evo top tube laukku 1.5L sekä 2x Zefal Z adventure pouch 1.1L

Suosikkivaruste: Paras varuste on Selle SMP Well -satula. Sopii hanuriin.


Pekka Tahkola

Ikä 43 / Oulu

Pyörä: Otso Waheela C, vm. 2021. Luottopyörä lähtee neljänteen Ruskaansa. Mittarissa on nyt reilu 57 000 kilometriä. Alla pyörii Thunder Burtit, edessä 2.25″ ja takana 2.1″. Edessä SON:n napadynamo. Custom saksakuitukiekot. Voimansiirto GRX800-sarjan 1×11, 38/11-42t-välityksellä.

Laukut: Custom frame bag, Custom top tube bag, Custom i360 fork bag, Restrap rear top tube bag, Restrap Aero bar harness (jossa Sea to Summitin 8L dry bag), Ortlieb Seat Pack L (16.5L), 2x Specialized/Fjällräven Snack Bag.


Harri Partanen

Ikä 43 / Oulu

Pyörä: Fairlight Secan 2.5. Vaihteisto GRX 2×11, kiekot DT Swiss GRC 1400, renkaat Pirelli Cinturato Evo 40 mm. Kokoonpano muuttui Ruskaan lähinnä renkaiden osalta, GP5000 AS 35 mm vaihtuivat leveämpiin ja toivottavasti kestäviin Pirelleihin ihan vain mielenrauhan vuoksi.

Laukut: Satulalaukku (Revelate Designs), runkolaukku (custom) sekä bönthöpussit (SpikePolo) ovat vanhaa perua. Tälle kesälle ja Ruskaa ajatellen lisäkapasiteettia tuli hankittua Restrapin top tube bagin, aerobagin ja tool rollin myötä, koska tilaa tarvitaan ja noita oli hyvin saatavilla eräästä randokultin suosimasta verkkokaupasta.

Suosikkivaruste: Sääennusteen perusteella Pelagon lokasuojat luultavasti tulevat haukkumaan hintansa.


Marko Ruotsalainen

Ikä 35 / Siilinjärvi

Pyörä: Giant Revolt Advanced 2 2021, 2×11 30/46 ja 11-34 rattailla. Alla Hunt 4 Season Gravel -kiekot ja Specialized Pathfinder Pro 42mm tubelessina. Spessuilla ajeltu jo monta kesää ja on ainakin tähän asti selvinneet ihan kaikista maastoistakin ilman isompia reikiä. Tällä pyörällä on noin 26000km alla ja alkaa olla suunnilleen kaikki alkuperäinen vaihdettu, sekalaisesta setistä Shimanon GRX osasarjoja koottu tällä hetkellä. Satulana SQlabin Ergowave Active 614.

Laukut: Koko setti Restrappia: top tube bag, 2x stem bag, 14l satulalaukku, ohjaustankolaukku ja täysrunkolaukku. Mukana kulkee myös pari Sea to Summitin Big River 5l kuivapussia lisätilana vaatteille ja eväille. Käytössä on myös tuollainen satulalaukun stabiloija jota ei edes tarvitse muuten kuin pullotelineeksi. Ekstrana perinteinen Ospreyn nyrkin kokoiseksi menevä reppu joka otetaan käyttöön jos ja kun ruokakaupassa lähtee homma täysin lapasesta.

Suosikkivaruste: Edellä mainittujen renkaiden lisäksi täytyy sanoa Hammerhead Karoo 2 -navigaattori. Varsinkin navigointi ja uudelleenreititys toimii täydellisesti, ne onkin tässä hommassa ne tärkeimmät ominaisuudet. Akkukin kestää pitkään varsinkin virransäästötilassa, vaikka onkin tullut kovilla talvipakkasilla sitä vähän sössittyä.


Mika Härmä

Ikä 54 / Järvenpää

Pyörä: Genesis Croix de Fer 40. 2x11GRX osilla. Edessä 46/31, takana 11-34. Wattikammet Power2Max NGneo. Etukiekko DT Swiss RR 521, SP dynamo. Takakiekko DT Swiss CR 531. Vuonna 2024 Ruskassa  piti vähän jyrsiä takavannetta, joten tein uuden takakiekon, mutta etusta en jaksanut rakentaa. Renkaat Pirelli P ZERO Race TLR 40mm tubeless. Satula PRO Stealth Performance 142mm.

Valoina edessä B&M Lumotec IQ-XL päävalona ja varalla/tukkausvalona Fenix BC21R V3.0. Kypärässä pimeän aikaan Lumolite Pixel. Takana B&M Secula dynamovalona, Moon Cerberus varavalo 1, XLC patterivalo varavalo 2. Tämän lisäksi turvaviirissä on Moon Merak. Dynamolaturi Cycle2Charge. Mittari Edge 530.

Laukut: Nokkaporkkana Restrap Race Aero Bar bag, bönthöpussit 2kpl Mic-Tec medium yleistasku, josta on ratkottu ylimääräistä pois. Toptube edessä itsetehty Ikean kirjoitusalustasta. Tässä laukussaa on primääriruoat ajon aikana ja tähän täydennetään bönthöpusseista muista. Toptube takana Occano jos kamera. Runkolaukku uusi itsetehty teipistä, vetoketju ja läppä tarranauhalla. Vedenpitävä. Sisäosa punainen Biltema jeesusteippi ja ulkopuoli Gorilla-teippi. Persporkkana Topeak Backloader 15. Juomapullot 2kpl Topeak Backloader Fishbone. Suurin osa työkaluista ja varaosista vinoputken alla Elite Byasi Bottle Box 650ml.

Suosikkivaruste: Taitaa olla miniongenvavasta tehty turvaviiri, jossa on heiluva heijastin ja erillinen valo viirin päässä kun ajellaan isompia teitä. Saa laitettua kasaan kun ajelee kylillä ja pyöräteillä. Kiinni magneeteilla rungossa, jotta ei enää mene poikki kun tunkee ahtaisiin väleihin. Tämän avulla autot ohittavat kauempaa, kun ehkä pelkäävät naarmuttavansa hienoa maalipintaa.


Aukusti Heinonen

Ikä 40 / Helsinki

Pyörä: Fairlight Strael 3.0 56T
Teräsrunko hiilikuituhaarukalla. Istuu omiin mittoihin, rullaa kevyesti ja pysyy vakaana isommassakin lastissa ja kovassa vauhdissa laskuissa. Tällä pyörällä on ilo ajaa ja satulaan hyppääminen on joka kerta yhtä kivaa. Osat Shimanon 105 Di2 2×12, Garmin Vector wattipolkimet, vahatut ketjut. Edessä SON 28 dynamokiekko, Edelux II etuvalo ja takana racklight. Lisävalona edessä Fenix BC26R johon 2x 500mAh ladattavaa paristoa. Taakse varalla Fenix BC05R. Laturina Sinewave Cycles Revolution, jolla saan puhelimen virtaan päiväaikaan ajaessa ilman etuvaloa. Renkaat Contin GP5000 S tubeless 32mm. Garmin Edge 1040 navigointiin ja tilastointiin. Laukussa varalla Garmin Edge 520+.

Laukut: Restrap Saddle Bag 14l
Makuualusta, untuvapussi, bivipussi, vaihtovaatteet, kengät tunturissa kävelyä varten ja sisuri varalle.

Restrap Frame Bag large 4,5l
Varaosat ja tekniikka: vahatut ketjut, ketjuvaha, rengaslitku, pumppu, varapinnat, varavirtalähde, laturit, johdot, teippiä, ea-tarvikkeet ja henkilökohtainen hygienia.

Työkalupullo rungon alla
Toinen varasisuri, vaihtajan korvake, työkaluja ja ketjulinkkejä.

Apidura Aerobar Bag 2,5l
Keittiö: Jetboil MightyMo kaasupoltin, Toaks 450ml titaanikattilamuki, kaasupatruuna, vedensuodatin ja 2,0l vesipussi pidempiä etappeja varten ja keittotarpeet jos kylmä yllättää taipaleella.

Restrap Top Tube Bag 0,8l
Evästä, hanskat, pipo ja huivi.

Ulac C-hold handlebar bag x2
Tänne snacksit, karkit, fisut ja ranet.

Suosikkivaruste: Tuubihuivista leikattu suikale joka peittää korvat ja helpottaa kuulokkeiden käyttöä ja kuuntelua ajaessa, kun tuuli suhisee korvissa.


Matti Suronen

Ikä 42 / Oulu

Pyörä: Pelago Stavanger (2022). Tällä teräsrunkoisella sorapyörällä on jurnuteltu vajaa 40000km polkuajoista pitkiin brevetteihin. Alkaa olla sisäänajettu ja säädöt kohillaan. Renkaana tuttu ja turvallinen Tufo Thundero 40 millisenä.

Laukut: Restrapin laukkuja paitsi Tailfinin Toptube bag, joka on erittäin hyväksi todettu. Rungossa Restrapilta custom frame bag, koska Stavangerin 60 senttiseen runkoon ei oikein sopivia valmiita ratkaisuja tahdo löytyä. Valot tänä vuonna patterivalot Fenixiltä. BC26R edessä ja BC05R v2 takana.

Suosikkivaruste: Titaaninen luha. Menee pieneen tilaan, eikä paina mitään. Matkustaa aina bönthöpussin verkkotaskussa ja on nopeasti saatavilla vaikka kesken ajon.


Tom Asklöf

Ikä 55 / Kirkkonummi

Pyörä: Orbea terra 20i team, Shimano di2 grx. Kokeilussa hutchinson caracal race gravel 40mm. Pyörä toiminut hyvin vuodesta 2023.

Laukut: tailfin taka, ortlieb frame, tailfin etu.

Suosikkivaruste:  tailfin takalaukku, nopea irroittaa, vakaa, kohtalaisen tilava.


Simo Heinonen

Ikä 50 / Tampere

Pyörä: Specialized DivergePro Carbon (2021), SRAM eTap 1×12 vaihteet, 38T eturatas, 10–52 takapakka, Roval Terra CL kiekot joissa 37 mm PathFinder renkaat. Etukiekossa DT Swiss 350 dynamonapa, joka syöttää virtaa Supernova-valoille (E3 Pro2 etuvalo ja TL3 mini takana) , sekä lisävalot Fenixiltä (  Superraptor 3 ja takana BC05R V2.0)  Profil Design alumiiniset randotikut ja niiden 20 mm korotuspalat tarjoavat rennon ajoasennon, sekä mahdollistavat myös ns. yläotteelta ajamisen

Laukut: Kaikki Cyclite-merkkisiä – ohjaustangossa aerobag (4,9 l) ja roll bag (12,6 l), rungossa toptube bag (2,2 l) ja frame bag (2,8 l), takana Saddle Bag (12,9 l).

Suosikkivaruste: Selviää ensimmäisen Ruskan jälkeen.


Thomas Lilley

Ikä 47 / Vantaa

Pyörä: S-Works Roubaix SL8 ostettu runkosettinä. Siihen kasattuna edellisen sukupolven SRAM Red osasarja Hope RX4+ -jarruilla. Kiekot on Mcarbon Nextie 50mm syvät i9 Solix-navoilla ja Pirelli Cinturato EVO 35 mm-renkailla  Ohjaamossa Vision mas 4D 42 cm tanko Aerocoach-tikulla. Satula S-Works Power Evo ja polkimina Shimanon GRX. Kun näin loppuvuodesta 2023 uuden Roubaixn, päätin että tuosta tulee mun ultimaalinen randopyörä: mukava geometria, saa leveämpää rengasta, saa lokarit asennettua… ja väri on mahtava! Ja tosiaan, ei ole minkäänlaista tarvetta ollut katsella muita pyöriä tämän kasaamisen jälkeen.

Laukut: Takana Tailfin Aeropack, jossa kaikki leirikamat, Tailfinin downtubebagissä varaosat ja työkalut, Apiduran runkolaukussa elektroniikka ja lataustarvikkeet + tyhjää tilaa eväille yms, Apiduran toptube bagissä puhelin ja jotain tilpehöörit, Restrapin etupussukassa kaikki sadekamat ja muut tavarat jotka saa kastua (mm bivy). Restrapin bönthöpussi eväille. Tämän lisäksi Salomonin juomareppu johon saa 2 litraa vettä ja vähän lisää eväitä.

Suosikkivaruste: Tykkään erityisesti noista aerocoachin tikuista joihin saa säädettyä asennon todella passeliksi. Tekee ajamisesta sekä mukavampaa että aerodynaamisempaa.


Arto Vallivirta

Ikä 41 / Espoo

Pyörä: Pyörä on Fara F/All-Road custom, tuo norjalainen jokatien kaunotar.
Muut keskeiset speksit ovat MCarbonilta Nextie Wave 60mm kuitukiekot (ja maailman päheimmät heijastinteippaukset) Industry Nine Solix Road -navoilla (vapaaratas sanoo bzzzzzzzzz!), renkaina Pirelli Cinturato Velo 35mm. Lisänä Faran omat kokonaan heijastavaa pintaa olevat täyspitkät lokasuoj…diffuuserit tekevät ajosta miellyttävämpää.

Voimansiirto on SRAM Rival eTap AXS rennoilla randovälityksillä, ohjaamosta löytyy Profile Designin randotikut tarjoamaan kämmenille ja ranteille lepoa, sekä tietysti askartelutilaa (ja niissä on Sramin blipsit että voi lepoasennossakin vaihteita vaihtaa), ja tehodataa saa Favero Assioma Pro Mx2 -polkimista. Pyörä on hartaudella kasailtu Vantaan Tuupakassa Cycledshopissa. Sielllä on palanut aikaa ja pankkitilin saldoa näitä miettiessä, mutta mikäs nyt ajellessa, kun on unelmien randopyörä alla. Ja ai niin, näkemiseen ja näkymiseen on Lupine SL Nano etuvalo kahdella akulla ja sekalainen kokoelma takavaloja. Navigointi hoituu Garmin Edge 1050:lla.

Laukut: Laukut Restrapia. Cycledshopista nämäkin. On mietittyjä ja toimivia. Kaikki myös hyväksi omassa käytössä todettu. Aerobar bagia on höystetty Ortliebin 10-litraisella järeällä kuivapusilla alkuperäisen 7-litraisen sijaan. Restrapeissa mietityt yksityiskohdat, kestävyys ja elinikäinen takuu on ehdoton plussa. Isoon peräporkkanaan mahtuu majoitus ja jotain vaatteita, aerobar bagissa on loput vaatteet ja muualla sitten kaikki muu. Potentiaalinen salainen ainesosa kokonaisuudessa on Restrapin juomareppu.

Suosikkivaruste: Yhtä suosikkia on vaikea valita. Kaksi keskeistä mahdollistajaa pitkäkestoiseen tekemiseen ovat mainitut Restrapin juomareppu ja Lupine SL Nano -etuvalo. Mutta melkoinen game changer itselle on ollut myös uusi pieneen tilaan menevä, kevyt, mutta silti riittävän iso ja lämmin makuualusta. Tai siis itse asiassa nyt kun mietin, niin ehkäpä tärkein juttu on kuitenkin puhelin. Monen reissussa tapahtuvan selvittelyn ja sen sellaisen lisäksi se on ankkuri kotiin, silloin kun sitä eniten tarvitsee.


Pertti Paajanen

Ikä 42 / Tuusula

Pyörä: Bianchi Infinito XE. Vuoden 2024 Rynkeby-Bianchiin on tehty vähäisiä täydennyksiä pitkänmatkanpyöräilyä ajatellen, mm. Profile Designin randotikut ja DT Swissin tubeless-kiekot ja lokasuojat (jos nyt sattuu isommin satamaan). Renkaina on GB5000 All Season TR 32 mm litkuilla. Etuvalona Fenix BC30R, tuplakappale lainassa kaverilta, joka ei tänä vuonna ehtinyt mukaan Ruskaan.

Laukut: Kaikki laukut Restrappia, 14 l peräporkkana, top tube laukku, runkolaukku ja kaksi tankopussia ruokaa varten, edessä tikkujen alla kulkee yöpymisvarusteet kuivapussissa. Lisäksi Minoura pulloteline, jossa 2 x 1l juomapullot, tällä saa pieneen runkoon tilaa isommalle runkolaukulle ja isot pullot käyttöön.

Suosikkivaruste: Syöminen on mukavaa puuhaa, eli eväspussukat ovat selkeä suosikkivaruste.


Juha Sivula

Ikä 41 / Ylöjärvi

Pyörä: Fara All-Road custom ceramic speed laakereilla, sram rival sähkö vaihteet sekä MCarbon custom kiekot.

Laukut: Restrap laukkuja: aeroback, race sarjaa frame- ja toptubebagit, downtube bag työkaluilla, fork bagit sekä 18l saddle bag. Acebag fat bag bönthä pussit.

Suosikkivaruste: 3d tulostettu aerobridgen jolla saa navigaattorin ja valon mukavasti käden ulottuville


Juuso Jylhänlehto

Ikä 37 / Helsinki

Pyörä:Bicone ”Kone” 2025

Kyseessä on minun itse suunnittelema ja rakentama Columbuksen Spirit HSS putkisarjasta valmistettu teräsrunko. Runko on tehty Antti Kongan (IG: kongabicycles, www.kongabicycles.com) ystävällisellä avustuksella Joensuussa. Keulana on hiilikuituinen Columbuksen Trittico. Osasarjana Shimano Ultegra DI2, jossa edessä 52/36t voimansiirto ja takana 11-34t. Rungon suunnittelin täysin sisäisille kaapeli vedoille jolloin ohjaamoksi/stemmiksi valitsin Dedan Vinci systeemin Dedan randotikuilla. Lisäksi Dedan Hillikuitu tolppa ja Brooksin C13 satula. Kiekot on Lightbicycles 58mm kehillä rakennettu SON delux dynamonavalla ja DT Swiss 350 takanavalla. Renkaina Pirelli P Zero Race 30mm edessä ja takana 28mm P Zero Road, koska ei aivan mahtunutkaan runkoon 30mm rengas. Tästäpä saa oivan syyn rakennella uusi leveämmällä sisämitalla varustettu kehä taakse ensi kevääksi. Molemmat litkutettuna.

Laukut: Laukut on Restrap ja Apidura osastoa. Apiduran 5,3L runkolaukku, 14L satulalaukku ja kaksi böthöpussia on ollu käytössä jo vuosia ja hyviksi perus varmoiksi laukuiksi todettu. Uutena Ruskaa ajatellen jo aikasemmille kesän pitkille matkoille hankin Restrapin 2L vaakaputkilaukun ja randotikkulaukun 13L kuivapussilla. Pääsääntöisesti edessä kulkee majoite ja takana lisävaatteet, mutta pientä muutosta voinee tapahtua matkan aikana.

Suosikkivaruste: Suosikkivaruste on tietenkin oman ”brändin” runkosetti. Keväästä lähtien olen koeajanut sitä Ruskaa varten n. kahden ruskan verran kilometreissä laskettuna ja pakko todeta että tämän mukavemmalta fillarin päällä istuskelu ei ole ennen maistunut.


Antti Saija

Ikä 43 / Espoo

Pyörä: Trek Checkpoint SL 6 AXS Gen 3, MCarbonin customkiekoilla, edessä Sonin napadynamo. Renkaina 45mm Specialized Pathfinder TLR Fastit.

Laukut: Tikuissa Restrap jollain isommalla kuivapussilla. Ohjaustangossa ja keskellä Apiduraa. Takaporkkana Ortlieb.

Suosikkivaruste: Varmaankin Sonin napadynamo, joka Sinewave Revolution potikan ja Nitecoren powerbankien kanssa on pitänyt reissuissa sähkön osalta omavaraisena.


Pompo Stenberg

Ikä 42 / Tampere

Pyörä: Ruska-numeroidun asiantuntijan kokoama Genesis Croix de Fer 20 vm 2021. Vaihdettu Genesiksen kuituhaarukka ja nestejarrut. Sonin napadynamo ja etuvalo, takavalo B+M. USB-werk siltä varalta, että virta loppuisi.

Laukut: Edessä ja takana Restrapin holsterit, joissa Ortliebin kuivasäkit venttiilein. Edessä myös toinen kuivasäkki nopeasti tarvittaville vaatteille. Runkolaukku ja bönthöpussit itsetehdyt. Vaakaputkilaukku Pro.

Suosikkivaruste: Säärystimet, jotka ompelin viimeisenä yönä ennen Ruskaa 2018. Yksinkertaiset, kevyet, näkyvät, mukavat. Vähän niissä alkaa kilometrit näkyä, mutta vielä mennään.


Heikki Kerppilä

Ikä 50 / Tampere

Pyörä: Fairdale Weekender teräsrunkoon itse koottu pyörä, joka soveltuu kaikenlaiseen ajoon. Voimansiirto 11-vaihteinen Shimano GRX, 42t eturattaalla ja modifioituna toimimaan 11-50t takapakan kanssa. Pirelli P Zero Race TLR 40mm renkaat. Tällä on jo ajettu Ruska 2024, mutta sen jälkeen siirryin lähemmäs nykyaikaa ja vaihdoin jarrut hydraulisiin, Shimano 105 kahvoilla. Siitä huolimatta sopiva vanhanaikaisuus tekee pyörän huoltamisen helpoksi.

Laukut: Restrap-laukkuja koko sarja: Rando Bag etutarakalla, Top Tube Bag ja Frame bag vaakaputkessa, sekä iso saddle Bag takana. Ohjaustangossa vielä 2 pussukkaa, joista toinen Restrapin ja toinen Parta-Matin tuotantoa. Makuualusta ja bivy-säkki rullalla tarakan sivuraudoissa.

Suosikkivaruste: Mainittakoon monista hyvistä varusteista Hydrapak FLUX+ FILTER KIT 1,5 L – vedensuodatin, joka mahtuu VeloOrangen ylikokoiseen pullotelineeseen. Ostin sen 2024 Ruskaan, eikä tarvinnut kantaa Lapin erämaissa niin paljoa vettä, kun sitä sai lisää maastosta


Matti Hellqvist

Ikä 46 / Espoo

Pyörä: Pyörä on Ti-custom ”The long run”, kulkee myös nimellä Superahma. Rungon valmistaja on Spanner Bikes / Waltly. Geometria on tuunattu ja kehitetty omien mittojen ja tarpeiden mukaan aiemmin ajamistani Wolverinesta. Pyörässä on Rohloffin vaihteet ja hihna sekä renkaina nyt alla 44mm Rene Herse Snowqualmine passit. Sadetta, soraa ja kuraa? Ei haittaa! 😆

Laukut: Laukuista osa on nyt jo neljättä kertaa Ruskan lähdössä. Sekalainen setti mutta on toiminut. Ortliebin rando bag, Apiduran top tube laukut ja feedbagit, Revelate designin takalaukku ja vähän lisätilaa kuivasäkissä. Uutena nyt mittoihin sovitettu Restrapin runkolaukku.

Suosikkivaruste: Varusteissa ei yhtä erityistä suosikkia, paitsi tietysti pyörä kokonaisuutena. Kun on sen itse speksannut ja miettinyt ja peli toimiin ”in the long run” niin onhan se kiva.


Toni Lund

Ikä 50 / Paimio

Pyörä: Orbea Terra M31 eTeam 1X vm. 2025. SRAM Rival AXS 12v osasarja, Garbaruk 42t ovaali eturatas, SRAM Red 12/13v Flattop ketju, SRAM Rival wattikampi, Ritchey VentureMax WCS kuitutanko 42cm, Profile Design T2+ tempotikut joiden päissä SRAM AXS blipsit, Thomson Elite satulatolppa, WTB Volt 135mm satula, Nextie NXT40GRX Premium kiekot Hope Pro5 navoilla, Hutchinson Caracal 700x40mm renkaat tubelessina. SKS Speedrocker lokasuojat.

Lumicycle Explorer Plus valo 6.8Ah akulla. Exposure Reakt takavalo. Hammerhead Karoo 2 ajotietokone.

Laukut: Revelate Designs Tangle runkolaukku, Restrap Race top tube laukku, Porcelain Rocket Mr. Fusion satulalaukku täysin vesitiiviillä kuivapussilla, Revelate Designs Egress Pocket, tempotikkujen alla Alpkit Airlok 8l kuivapussi jossa makuualusta, makuupussi, tyyny ja OR Helium bivipussi.

Suosikkivaruste: Cumulus Lite Line 300 kevyt untuvamakuupussi. Monen päivän ajoissa nukkuminen on yhtä tärkeää kuin ajaminen ja syöminen ja tässä makuupussissa nukun hyvin nollakeliin asti.


 

Katso myös Ruska2024 pyörät:

Ruska 2024: Osallistujien kalusto 2000km matkalle

 

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.